שתף קטע נבחר

ת"א ב-2030: כך תיראה העיר בעתיד

אחרי שנתיים גדושות באירועים בינלאומיים ועליית מספר התיירים בעיר באופן חסר תקדים, בעיריית תל אביב-יפו חושפים היום את תוכנית העתיד לענף התיירות בעיר. לצד הרבה נכסים חזקים שיש לשמר ולחזק, יש גם לא מעט חסרונות שיש לטפל בהם. "אנחנו רוצים שהעיר תהיה אחד היעדים הכי פופולריים בעולם ב-2030"

מערכת חכמה ראשונה מסוגה של "כרטיס עיר" לתייר, שתעודד אותו לטייל בעיר על פי פרופיל אישי ייחודי לו, עמדות מידע חדשות בעיר ובנתב"ג, אוטובוס תיירים בשבת, משטרת תיירות, הכפלת מספר חדרי המלון והוספת מלונות באזורים כמו שכונות שפירא והתקווה, הכנת העיר לגל התיירות מסין, מופעי וידיאו-ארט ווידיאו מפינג (video mapping) על בניינים ביפו עם תוכן לטיולי לילה, שיפוץ וחידוש אנדרטת רבין לשנת ה-25 לרצח ועוד.

מזג אוויר תל אביב חוף ים (צילום: רויטרס)
איך ייראה עתידך? תיירות בתל אביב-יפו(צילום: רויטרס)
קחו נשימה, כי אלו רק חלק מהתוכניות בחזון ותוכנית העתיד של עיריית תל אביב-יפו, או כמו שהם מכנים אותה: תל אביב-יפו 2030. תוכנית האב של העירייה הוצגה היום (ב') במסיבת עיתונאים חגיגית במעמד ראש העיר רון חולדאי, מהנדס העיר אודי כרמלי ומנכ"ל עיר עולם איתן שוורץ.

 

לדבריהם, תוך עשור ענף התיירות יכניס לעיר 10 מיליארד שקל בשנה. לצורך העניין, בשנה האחרונה הכנסות התיירות בעיר עמדו על בין 5 ל-6 מיליארד שקל, אך אי אפשר להתעלם מהאירועים הבינלאומיים הגדולים שהיו כאן בשנתיים האחרונות, כמו מירוץ הג'ירו ד'איטליה, האירוויזיון כמובן ושבוע הגאווה.

רון חולדאי, אודי כרמלי מהנדס העיר ואיתן שוורץ מנכ
מימין: ראש העיר רון חולדאי, אודי כרמלי מהנדס העיר ואיתן שוורץ מנכ"ל עיר עולם
   

אחרי האירועים האחרונים שהוזכרו כאן, הבינו בעירייה שכדי לשמר ולמנף את המספרים של כניסות התיירים לעיר, אי אפשר ואין זמן לנוח על זרי הדפנה. ייאמר לזכותם שאת תוכנית העתיד המעמיקה הם החלו כבר ב-2017, עוד לפני שידעו שייפול בחלקם לארח את אירועי האירוויזיון וכו'. "אנחנו רוצים שהעיר תהיה אחד היעדים הכי פופולריים בעולם ב-2030", מכריזים בעירייה הבוקר.

 

2018: שנת השיא במספרי ענף התיירות בעיר

לפני שמסתכלים קדימה, חשוב להבין מה היו הנתונים בשנה החולפת מבחינת התיירות בעיר. אז הינה תל אביב במספרים:

    ()

ב-2018 ביקרו וישנו במלונות העיר 2.2 מיליון תיירים, וכ-17 אלף בדירות מגורים דרך אתר AirBNB.

 

92% מהתיירים שהגיעו לעיר הם עצמאיים, כלומר קבוצות תיירים לא לנות בתל אביב.


60% הזמינו את הטיסה לכאן פחות מחודש מראש, כלומר מרבית התיירים של תל אביב נכנסים לקטגוריה של תיירות לא מתוכננת. זה מתאים לנתון הבא - יותר ממחצית התיירים שבאים לכאן הם בני 25 עד 45, קהל צעיר שמגיע ממדינות מערביות באירופה ומצפון אמריקה.

 

ליתר דיוק, אלו חמש המדינות העיקריות שמהן מגיעים לעיר: צרפת (15%), ארה"ב (12%), גרמניה (10%), בריטניה (8.5%) ורוסיה (8.5%).

 

בתל אביב יש כיום 10,500 חדרי מלון בעיר עצמה ועוד כ-2,500 בתל אביב רבתי, ואחרי שבשנת 2018 בעצם נרשם שיא של צמיחת התיירות בעיר, ההכנסה לכלכלת העיר מתחום זה ומענף המלונאות הגיעה ל-1.6 מיליארד דולר. 

 

מה הצפי קדימה?

"עיר שטובה לתושביה היא עיר שטובה לתייריה", אמר מהנדס העיר אודי כרמלי. לדבריו, לא מתכננים עיר רק לתיירים "כי אז מישהו נזנח בצד, והאווירה הזאת של התושבים היא החשובה ביותר כי היא משפיעה ישירות על התיירים". בעניין הזה נאמר כי העירייה תשקול צעדים גם על מנת להגביל אזורים בהם יש ריכוז גבוה של השכרת דירות בסגנון AirBNB שעם וגם בודקת היתכנות משפטית עתידית להגביל את תקופת השכירות של נכס לטובת תיירים עד 90 יום בשנה, מעבר לכך בעל הנכס יישא בקנסות כבדים.

 

עוד אמר כרמלי כי "אם נצליח לצאת מהעיר ההיסטורית ולפזר את התיירים בכלל העיר ובכלל רחבי גוש דן, זה יהיה ווין-ווין לכולם".

מה יהיה עתידך בתיירות? תל אביב-יפו (צילום: שירי הדר)
עם הפנים עשור קדימה(צילום: שירי הדר)
 

מהנדס העיר דיבר לא מעט על הרחבת האזורים התיירותיים בעיר מעבר לרדיוס הקטן בהם הם מתרכזים כיום. "תהיינה יוזמות להקמת מלונות בשכונות שפירא, התקווה וסביב האיילון לצד פיתוח אזור אבו-כביר ורחוב הזרם בדרום העיר", אמר כרמלי והוסיף כי "הגוש הזה שנחשב מרכז תל אביב הוא פחות מ-20 אחוז מתל אביב כולה.

 

"כלומר אנשים חושבים שתל אביב היא 'ארלוזרוב פינת דיזנגוף' אבל תל אביב זה עוד הרבה שכונות מסביב. אנחנו רוצים לתעדף מקומות אחרים כדי שלא הכל יתרכז במקומות הקיימים".

 

לדברי מנכ"ל עיר עולם איתן שוורץ ועל פי התוכנית העתידית, "נגיע לארבעה מיליון תיירים בעיר. זה צפי בגידול התיירים שיגיעו לעיר בעשור הקרוב, מבלי שהעירייה עוד התערבה", אמר שוורץ, והסביר כי "זה נתון שמגיע רק לפי גידול של 5% בשנה, כפי שנהוג לחשב בכל עיר מרכזית, למרות שרואים שבשנים האחרונות הגידול הוא יותר מ-5%, כאן בפרט ובישראל בכלל". בנוסף אמר שוורץ כי "תוך עשור התיירות תכניס לעיר 10 מיליארד שקל בשנה".

 

לאחר שאמר את זה, הציג שוורץ את היתרונות והחסרונות בעיר. את היתרונות כולנו מכירים, ומובן שגם בעירייה יודעים טוב מאוד מהם הנכסים החזקים שלה.

איתן שוורץ, מנכ
איתן שוורץ מסביר על תוכנית העתיד בעיר(צילום: שירי הדר)
   

"חופי הים, יפו, עירוניות תוססת, מרכז עסקים בינלאומי ומורשת לאומית-ציונית שהתחזקה לאחרונה, ותקבל יותר ביטוי גם עכשיו. ערכים, רב-תרבותיות וקהילת הלהט"ב, שוטטות בעיר בשל מזג האוויר הנוח רוב השנה, מרכזיות תרבותית והקירבה למוקדי תיירות בכל הארץ כמו ירושלים, מצדה וחיפה", כך על פי שוורץ ותוכנית העירייה.

 

החלק שיותר מעניין לשמוע הוא כמובן מה חושבים המושכים בחוטים על הצדדים הפחות טובים בעיר: "יוקר החופשה. אנשים באים לכאן ובסיום השהות בעיר אומרים - 'קיבלנו יופי של מוצר, אבל הוא לא שווה מה ששילמנו עליו'. נראות המרחב - אנשים מצפים למרחב אחר. ביטחון - לא אישי אלא של המדינה כולה, יוקר המלונות והמחסור בהם לצד יוקר המחיה ועניין השבת".

מתרחצים בחוף בננה ביץ' בתל אביב (צילום: מוטי קמחי)
נכסי העיר המובהקים: חוף הים(צילום: מוטי קמחי)

נמל יפו ברקע בניינים של תל אביב (צילום: רויטרס)
ויפו העתיקה(צילום: רויטרס)
 

אך הדבר שבו העיר נפלה הכי הרבה בציון התיירים, לצד יוקר השהות כאן, הוא התחבורה הציבורית. "הצלחנו לעמוד בהמון ציפיות בזמן אירוח האירווזיון, אבל אנחנו מודים שבתחבורה הציבורית כשלנו", אמר שוורץ, ומרחיב כי כעת נבדקת מהפן המשפטי האפשרות לצאת ביוזמה של סיירות עירוניות שיבדקו בחשאי נהגי מוניות, בסגנון 'יצאת צדיק', ויאכפו את עניין המחירים במוניות".

 

שוורץ גם רומז כי בעניין הזה נבדקת אפשרות של אוטובוס תיירים בשבת. "בודקים אופציה לאוטובוס תיירותי שיפעל גם בשישי-שבת, במתכונת רחבה יותר מדוגמאות שישנן כיום. זה אומנם לא יפתור את הבעיה של תחבורה ציבורית בשבת בעיר, אבל יעזור מאוד לתיירים".

מפת אזורי התיירות בעיר
מפת אזורי התיירות בעיר
 

חלק נוסף בתוכנית העתיד 2030 הוא חלוקת העיר לפי אזורים תיירותיים: 17 אזורים ליתר דיוק. למשל, אזור מספר 2 יהיה שדרת המוזיאונים של תל אביב. על פי התוכנית יהיה חיבור בין המוזיאונים באזור לבין אוניברסיטת תל אביב ומתחם האקספו בגני התערוכה. "כיום הבעיה היא שאין קישור ביניהם, לא נעים ללכת ברגל מאחד לשני, אין מספיק בתי קפה באזור, ולכן אנחנו נחבר ביניהם", הסביר שוורץ.

 

לפי נתוני אתר טריפאדווייזר המדרג, בין היתר, ערים לפי מספר האטרקציות שבהן, בתל אביב-יפו יש מעט מאוד אטרקציות. "אנחנו סובלים מכמות נמוכה מאוד של מה שאפשר לעשות בעיר, למשל בהשוואה לירושלים או לערים בחו"ל כמו איסטנבול שמובילה בעניין, ברצלונה, פריז וכדומה. על כך נעבוד באופן אקטיבי. אנחנו גם נפתח אטרקציות חדשות אבל גם נשקיע בקיימות", הבטיח שוורץ, והוסיף כי "יש לא מעט מקומות בעיר שלא מונגשים מספיק לתיירים".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שירי הדר
תוכנית התיירות בתל-אביב יפו ב-2030
צילום: שירי הדר
מומלצים