שתף קטע נבחר

היסטוריה של אלימות: איה נאפה - המקום שבו צעירים ישראלים מאבדים את זה

האונס הקבוצתי שבו חשודים 12 נערים ישראלים אינו התקרית הראשונה בעיירת הנופש הקפריסאית. לפני שלוש שנים בדיוק השחיתו ישראלים את אותו המלון שבו לנו החשודים. החופשות הפרועות הפכו למסורת בקרב תלמידי תיכון וצעירים רבים לפני צבא

 

 

מעל 150 אלף בני נוער יוצאים בחופשת הקיץ לבלות בחו"ל, כאשר כ-40 אלף מהם, על פי הערכות, יוצאים לחופשה ללא ההורים. עד לפני כמה שנים מדובר היה בצעירים לפני גיוס שזה עתה סיימו את בחינות הבגרות, אבל בשנים האחרונות מצטרפים לחגיגת החו"ל גם צעירים בני 16-15 שההורים נותנים להם לצאת לחו"ל תוך הבטחה, שלא תמיד מקויימת, כי הם יהיו ילדים טובים.

 

דגימות DNA נלקחו מהנערים. התיירת: "צרחתי, הם צחקו וצילמו"

איה נאפה היא לא הבעיה אלא אנחנו / טור דעה

 

הנופש של בני הנוער הפך למסורת. הצעירים באים ליהנות ונחשפים למגוון מועדונים, ברים, מסיבות, חופי רחצה ועוד. הבעיה, אומר אחד מסוכני הנסיעות, היא שהם נמצאים ללא ההורים ובחבורות ולא פעם הם עובירם גבולות. הצעירים שיוצאים לחופשות הקיץ אוהבים פעילות וכמה שיותר. עיקר הדרישה היא למלונות פשוטים יחסית ולמלונות דירות. אופי החופשה הוא כזה שבמרכזו "אקשן" שחל יום ולילה וכולל, בין היתר, פעילות ספורט ימי (גלשני רוח, בננה, קיאקים, אופנועי ים), בנג'י, משחקי כדור, מסיבות על אוניות ענק ומסיבות קצף עד אור הבוקר.

איה נאפה קפריסין (צילום: shutterstock)
מסיבה באיה נאפה. המצולמים אינם קשורים לכתבה(צילום: shutterstock)

איה נאפה קפריסין (צילום: shutterstock)
חוף הים באיה נאפה(צילום: shutterstock)
 

 

יש כמה סיבות לכך שבני הנוער מעדיפים לנפוש בחו"ל, ויתרונו של אחד היעדים, איה נאפה, הוא ברור. מלונות רבים בארץ, בעיקר באילת, אינם מקבלים בני נוער ללא ליווי הורים, במיוחד בתקופת הקיץ. הם מגבילים את גיל המינימום לכניסה וגם דורשים, אם הם כבר מאפשרים לצעירים להגיע, התחייבויות כתובות מההורים שישלמו כל נזק שהצעירים יעשו.

 

כמו כן, הצעירים, וזה ברור, מעדיפים את החופשה בחו"ל. שכן הם מתרחקים מכל הלחץ של ישראל ובעיקר מהלחץ של ההורים (שיכולים פתאום להגיח כדי לראות אם הכל בסדר). סיבה נוספת היא שהחופשות בחו"ל, וזה כבר לא דבר חדש, הן במקרים רבים זולות יותר.

 

אם לא די בכך, באתרים שבהם מבלים הצעירים יש מסיבות כמעט סביב השעון מה שהופך את החופשה לחגיגה אחת גדולה שמתחילה מרגע שמגיעים לנמל התעופה בן גוריון ועד שעוזבים את היעד, וכאן יש יתרון לא קטן לאיה נאפה בקפריסין – 40 דקות טיסה מנתב"ג ואתם בחו"ל. לא באילת. אלא בחו"ל עם כל המשמעותיות של הדבר.

מפה איה נאפה (Google Maps)
מפה איה נאפה(Google Maps)
 

איה נאפה שנמצאת בדרום מזרח קפריסין, משופעת בחופים נפלאים. את החיסכון שמושג בעלויות הטיסה והמלון מוציאים הנופשים הצעירים על בילויים ואלכוהול. ואגב אלכוהול. הצעירים מישראל דואגים לקנות אלכוהול עוד כשהם נמצאים בנמל התעופה בן גוריון וחלקם עולים למטוס כשהם כבר "מתודלקים".

 

מישהו פעם טבע את הביטוי: "מה שקורה בווגאס נשאר בווגאס". באיה נאפה כולם יודעים כי מה שקורה באיה נאפה מגיע מהר מאוד לעמודים הראשונים של כלי התקשורת ברחבי אירופה וגם בישראל. לא פעם ולא פעמיים בשנים האחרונות צעירים מישראל היו מעורבים במעשים פליליים בעיירת המסיבות.

 

אחד המקרים הבולטים היה בדיוק לפני שלוש שנים באותו מלון, פמבוס הנאפה רוקס, שבו אירע, על פי החשד, האונס הקבוצתי. זה היה ביולי 2016 כאשר חבורת של נערים ישראלים בני 17-16 השחיתו את חדרי המלון, השתינו במסדרונות, התפשטו מול החדרניות ועוד. הצעירים, מצידם, סיפור כי צוות המלון "התחיל" ותקף אותם לאחר שסירבו לשלם קנס על שימוש במתקני המלון, אולם סיפור זה כמו סיפורים אחרים על התנהגות "בלתי הולמת" בלשון המעטה חוזרים על עצמם פעם אחר פעם.

חשד צעירים אונס צעירה בריטית מלון איה נאפה קפריסין ()
המלון שבו בוצע האונס לכאורה
 

ידיעות אחרונות כתבה איה נאפה (מתוך
הכתבה ב"ידיעות אחרונות" לאחר השחתת המלון ב-2016(מתוך "ידיעות אחרונות")
  

 

 

עם זאת, יש לציין כי על אף שמדובר בתופעות חמורות מאוד, הן חריגות בהשוואה למספר הצעירים שיוצאים לחופשה בחו"ל ללא ההורים. האלימות בעיר היא גם כמובן לא רק מתוצרת הנופשים הישראלים. כתבנו אלעד זרט מציין כי ב-1996 נאנסה ונרצחה באכזריות בעיר מדריכת טיולים דנית, על ידי חייל בריטי בשם אלן פורד. במרס 2012 נכלא חייל בריטי אחר לארבע שנים, לאחר שאנס סטודנטית בת 22. ארבע שנים קודם לכן הורשעו שני תיירים ירדנים באונס תיירת פינית בת 20 בבית המלון שבו שהתה בנאפה.

 

אבל אולי המקרה המזעזע ביותר קרה בספטמבר 2002, כאשר תיירת בריטית נאנסה באכזריות על ידי גבר מקומי בן 26 מכפר סמוך לנאפה, והוכתה עד לאיבוד הכרתה והפיכתה לצמח. המקרה זיעזע את המדינה כולה, והביא את מפקד המשטרה הקפריסאית לצאת בהצהרה כי "כל קפריסין מרגישה בחילה בעקבות האונס של הצעירה הבריטית. רק חיה הייתה יכולה לעשות את מה שעשתה".

איה נאפה קפריסין (צילום: דני שדה)
חוף הים באיה נאפה(צילום: דני שדה)
 

אבל נאפה לא באמת למדה מהמקרים הללו, וכשהלילה יורד והאלכוהול נשפך ברחובות, אי־אפשר לעצור את מה שקורה בעיר.

 

תגרות אלימות הפכו לעניין שבשגרה, ובמקרים מסוימים משלמים צעירים בחייהם. כך היה עם ג'ורג' לואו, תייר בריטי בן 22, שנקלע לתגרה המונית עם מקומיים באחת המסיבות בריזורטים. יותר מ־200 איש נכחו במסיבה ב־2016, ולואו, שמצא את עצמו עם חברו במקום הלא נכון בזמן הלא נכון, נדקר פעמיים ומת כמעט במקום.

 

במקום לבצע בדק בית ולבדוק איך לייעל את ביטחונם של התיירים המגיעים לנופש באיה נאפה, הרשויות העדיפו לגלגל את האחריות על איכות התיירים שמגיעים למקום. רק בשנה שעברה הצהיר ראש העירייה של נאפה, יאניס קארוסוס, כי הוא מבקש מתיירים צעירים שאינם "על רמה" לא להגיע לעיר. "לא נאפשר למספר קטן של מבקרים להרוס ל־90 האחוזים האחרים את החופשה עם ההתנהגות שלהם", כתב קארוסוס במכתבו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני שדה
מסיבה באיה נאפה. המצולמים אינם קשורים לכתבה
צילום: דני שדה
מומלצים