כמה שווה לכם מרווח של עוד 7.62 ס"מ במטוס?
אל על תשלש את מספר המושבים המועדפים במחלקת התיירים, בהם יש יותר מקום לרגליים. העלות: 60 עד 110 דולר לכיוון. מאילו מושבים מועדפים כדאי להתרחק - והאם זה בכלל שווה את הכסף?
לידיעת הנוסעים הגבוהים: אל על תשלש במטוסי הבואינג 787 שלה את מספר המושבים המועדפים במחלקת התיירים, שבהם מרווח רגליים גדול יותר, ותוסיף שורת מושבים במחלקת התיירים פרימיום.
הפסיכולוגיה שמאחורי הישיבה במטוס
מדובר במושבים שבהם מרווח הרגליים גדול משמעותית מהמושבים הרגילים. המושבים המועדפים יהיו זמינים בחינם לחברי מועדון במעמד זהב ומעלה, יתר הנוסעים יוסיפו תשלום בהתאם ליעד – מ-60 דולר לכיוון בטיסות לאירופה ועד 110 דולר לטיסות לטווח ארוך.
אל על מצטרפת למועדון הולך וגדל של חברות תעופה שמציעות שירותים נוספים במטרה "להעצים את חוויית הטיסה לנוסע". כפועל יוצא, ואי אפשר להתעלם מכך, החברה גם מייצרת לעצמה עוד הכנסה שהולכת ותופסת נפח לא קטן בהכנסות.
יותר מושבי פרימיום
על פי התוכנית של החברה, במטוסים החדשים שתקבל (בואינג 787-8) יהיו 183 מושבים במחלקת תיירים - מהם כ-70 יהיו מושבים מועדפים - בהם מרווח הרגליים הוא 86.36 ס"מ במקום 78.74 ס"מ. מחלקת התיירים פרימיום תורחב בשורה אחת, הן במטוסים החדשים והן במטוסי 787-9 שכבר נמצאים בידי אל על.
לדברי מיקי שטרסבורגר, סמנכ"ל מסחר וקשרים בינלאומיים בחברה, יש ביקוש גדול למושבים הללו.
במטוסי הבואינג 787-9 שכבר נמצאים בחברה, יש 222 מושבים במחלקת תיירים. אל על תבטל שתי שורות במחלקה (18 מושבים) ותוסיף שורה אחת (7 מושבים) במחלקת הפרימיום. בנוסף, כאמור, המושבים הקדמיים במחלקת התיירים ירווחו כך שיהיו בה כ-70 מושבים מועדפים.
האם זה בכלל כדאי? אם אתם בגובה ממוצע ומעלה זה לא רק כדאי, אלא כמעט הכרחי. המושבים יותר דקים כיום אז זה עלול להיראות כאילו יש יותר מקום מבעבר, אבל המרווח רק מצטמצם.
ורגע לפני שאתם בוחרים את המושב המועדף: יש מושבים שמוגדרים מועדפים ואכן המרווח ברגליים משופר, אבל כדאי להתרחק מהם. חלקם בשורה הראשונה של מחלקת התיירים (שורה 17 ב-787-9) - שם יש את הקיר שעליו מניחים עריסה של תינוק, וייתכן שתהיה לכם טיסה לא שקטה במיוחד.
בנוסף, שורת מושבים בעייתית נוספת היא שורת ה-EXIT (שורה 45). ממש מולכם נמצאים תאי השירותים. הווה אומר: בחלק לא קטן מהטיסה יהיה לידכם תור של אנשים לחוצים, לא מעט רעש - ולגבי הריח אין צורך להרחיב. כדאי לבדוק היטב לפני שמזמינים.
הפרשנות למהלך
כמו לא מעט חברות תעופה בעולם, גם אל על החליטה "להעצים את חוויית הטיסה" של הנוסעים, ועל הדרך להגדיל הכנסות גם מהלקוחות הבורגנים, אלו שגדול עליהם לשלם על מחלקת עסקים - אבל כן ישמחו למזוודה או מושב טוב בשביל כמה עשרות דולרים.
הכל התחיל לפני שנה, כשהחברה הציגה שלוש מחלקות תמחור במחלקת תיירים: "לייט" ללא מזוודה, "קלאסי" שכולל מזוודה ובחירת מושב או "גמיש" - שכולל את הנ"ל פלוס מאפשר לבצע שינויים בכרטיס. זה כמובן היה חלק מתהליך שמצד אחד מאפשר לנוסעים שלא רוצים לטוס עם מזוודה לקנות כרטיס זול יותר, ולעומת זאת מי שרוצה לטוס עם מזוודה – שישלם עבורה.
אחר כך איפשרו לדלג על התור למטוס תמורת 6 דולרים נוספים. למה? הראשונים תמיד יעלו עם תיקי היד, בעוד שלאחרונים לא תמיד יישאר מקום לתיקים בתאים, ויש סיכוי גדול שיורידו להם את התיקים לבטן המטוס.
אז עכשיו הגיע נושא הגדלת מספר המושבים המועדפים. כמו הרבה חברות תעופה אחרות גם באל על צופפו כמה שניתן את המרווח כדי לדחוס כמה שיותר מושבים. ואחרי שלמדנו על בשרנו שזה כמעט בלתי אפשרי לבעלי גובה ממוצע להידחק אל תוך המושב הגיע הזמן להתחיל לגבות קצת יותר עבור עוד כמה סנטימטרים. לא תשלמו? בחברה מסבירים שזה כשירות לנוסעים שהם חברי מועדון במעמד זהב ומעלה, שזכאים לקבל את המושבים בחינם. עם זאת, הסבירות שנוסעים שהגיעו למעמד זהב מלכתחילה יטוסו במחלקת תיירים ולא במחלקות היוקרה נמוך.
ואז מה? את המושבים המועדפים ימכרו בתשלום לנוסעים שפשוט רוצים עוד 7.6 סנטמטרים מקום לרגליים. בהחלט לגיטימי, אך חבל שזה מגיע על חשבון שורות המושבים הרגילים (והזולים) - מה שעלול להקטין את היצע כרטיסי ה"לייט" של החברה.