שתף קטע נבחר

השצף שאחרי הסערה: לטייל בנהרות ובמפלים

הגשם שסוף סוף הגיע הגביר את הזרימה בנחלים ומהווה תירוץ לצאת ולטייל לאורך גדות הנחלים. ממפל התנור שבצפון ועד לעין גדי שבדרום – המלצות לטיולים בסוף שבוע חורפי ונעים

 

 

אחרי מזג האוויר הסוער בשבוע שעבר וגשמי הברכה ששטפו את הארץ, אני וכל מכריי ויקיריי מחפשים לצאת לטיול מקסים בטבע, כזה שמרחיב את הלב וממלא אותנו בשמחה אמיתית על המים הזורמים, הירוק שסביבנו וכל החיים האלה שנמצאים מכל עבר. אז החלטתי, כמתבקש, לכתוב מדור על הנחלים הזורמים בשצף קצף והמפלים המרשימים שרק מחכים שנבקר אותם. 


 

הבניאס

למרגלות החרמון נמצאת שמורת טבע נחל חרמון (בניאס) שממנה בוקע נחל החרמון. הנחל זורם לאורך שלושה קילומטרים וחצי ויוצר כמה מפלים, הגדול שבהם הוא מפל הבניאס. לא משנה באיזו עונה תגיעו לטייל במקום תוכלו ליהנות ממראה של זרימה שוצפת ומרשימה.

אחד ממפלי הבניאס (צילום: דורון ניסים) (צילום: דורון ניסים)
אחד ממפלי הבניאס(צילום: דורון ניסים)
 

השביל התלוי (צילום: רשות הטבע והגנים) (צילום: רשות הטבע והגנים)
השביל התלוי(צילום: רשות הטבע והגנים)
  

במקום כמה מסלולים שמתאימים לכל רמת קושי וגם למשפחות. המסלול מעגלי ונוח, וגולת הכותרת שלו היא השביל התלוי בתוך קניון הבזלת במורד הנחל שכדאי להגיע אליו כדי לצפות בזרימה גועשת ושוצפת של מי הנחל.

 

מומלץ להגיע לתחילת השביל היורד בין עצי אלון ונוף מרהיב, שם אפשר ליהנות מנקודת תצפית מרשימה לכיוון מצודת נמרוד, החרמון המושלג ומורדות רמת הגולן.

 

ניווט ב-waze: שמורת טבע בניאס. לפרטים נוספים - הקליקו .

 


 

נחל עיון

בצפון הארץ, באווירה גלילית, זורם לו נחל עיון. הנחל מוכר בזכות מפל התנור שמימיו צונחים מגובה של 30 מטרים אל בריכה מרהיבה. במסלול הקצר שזורם לצד מטולה שוצפים להם שלושה מפלים נוספים שביניהם עובר שביל.

עמדת תצפית על מפל התנור (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
עמדת תצפית על מפל התנור(צילום: אביהו שפירא)
 

מוקדי העניין המרכזיים בנחל עיון הם קניון הנחל והפריחה שכבר החלה ותהיה בשיאה בחודשים פברואר-מרס. המסלול קווי ומתחיל בחניון העליון של חורשת האיקליפטוסים ומסתיים לאחר כשעה וחצי בחניון התחתון.

 

ניווט ב-waze: הקלידו שמורת טבע נחל עיון. לפרטים נוספים - הקליקו .

  

מפל סער

מפל סער נראה טוב לאורך כל ימות השנה, ובמיוחד לאחר ירידת גשמים או הפשרת שלגים. עיצרו ליהנות מתצפית מרהיבה על הגשר הנישא מעל המפל.

 

כשהשמש תזרח תוכלו להבחין בקשת קטנה וצבעונית המופיעה לפרקים ברסיסי המים השוצפים הנופלים מטה. מי שרוצה גם לצאת לטיול קטן במסלול ההליכה ייהנה מהמראה המרשים של החרמון וסביבתו. המסלול מתחיל בחציה של נחל סער, לפני גלישתו לתוך המפל, מעל גשרון ומעניק חוויה של צפייה באשדים של הנחל המתנפצים על הסלעים.
מפל סער (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
מפל סער(צילום: אביהו שפירא)
 

לאחר שנמשיך מהגשר נטפס עם השביל ונעבור מעל נקודת תצפית הניצבת בדיוק מעל המפל ושממנה גם ניתן לראות את נחל סער המתפתל בערוץ, ומשם השביל מוביל אותנו אל הכביש לחניון המפל. צעידה קצרה בשולי הכביש תוביל אותנו לחניה. בקטע האחרון של השביל תוכלו ליהנות מפריחה מרהיבה בסוף החורף ובתחילת האביב.

 

ניווט ב-waze: מפל סער.

  

תל דן

שמורת תל דן האהובה עליי במיוחד ממוקמת בעמק החולה ומציעה מסלול מוצל ומרענן לאורך נחל גועש ואתר עתיקות. הדרך בשמורה מלאת קסם, בטוחה ומטופחת, כך שלא תדאגו כלל כשהילדים ירוצו קדימה בהתלהבות.

תל דן (צילום: איתן ניסים) (צילום: איתן ניסים)
תל דן(צילום: איתן ניסים)
 

מטיילים בתל דן (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
מטיילים בתל דן(צילום: אביהו שפירא)

תוכלו לפסוע דרך המסלול הקצר לכיוון מעיינות דן. מדובר במסלול מקסים של שעה שחלק ניכר ממנו מתאים לטיול בעגלות. ההליכה מענגת ואליה כמובן מתווסף אתגר "חפש את הסלמנדרה", לטאה קטנה ושחורה עם כתמי אזהרה כתומים, שחיה כאן בשלווה בגלל תנאי הלחות. השביל עובר בין פלגי הנחל ובסופו יש תצפית המשקיפה על הנהר ובריכת שכשוך לימי הקיץ החמים.

 

ניווט ב-waze: שמורת תל דן. לפרטים נוספים - הקליקו .

  

טיילת עמי

מתל דן תוכלו להמשיך לטיילת עמי המקשרת בין הקיבוצים שדה נחמיה, עמיר וכפר בלום. הטיילת צופה על הירדן ומומלץ להגיע למרפסת התצפית מעל המפל. הטיילת קרויה על שמו של עמי פלד ז"ל, תלמיד תיכון שנהרג בשנת 1994 בתאונת דרכים כשרכב על אופניו.

נהר הירדן (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
נהר הירדן(צילום: אביהו שפירא)
 

כשתצעדו בטיילת תוכלו ליהנות ממי נהר הירדן שבדרך כלל רוחשים לצידה, אבל כעת זורמים בחדווה ובעוז בנוף ירוק במיוחד. בקצה הדרומי של טיילת הירדן חקוקים פסוקים תנ"כיים על מרצפות הבטון שבהם מוזכר נהר הירדן. לאורך המסלול יש פרגולות שגפנים מטפסות עליהן, ספסלים וברזיות, וכן מדשאות רחבות שבימים חמים יותר אפשר להשתולל עליהן או לערוך פיקניק מקסים.

 

ניווט ב-waze: טיילת הירדן- טיילת עמי.

  

שמורת טבע עין פרת

עין פרת (צילום: עמיר אלוני) (צילום: עמיר אלוני)
עין פרת(צילום: עמיר אלוני)
 

מעין פרת לעין מבוע הוא אחד משלושת מעיינותיו של נחל פרת והוא נמצא סמוך ליישוב אלון. זהו מעיין פועם שהמים נובעים בו במחזורים לא סדירים לתוך בריכת בטון עגולה. בסביבת המעיין התגלה לפני כשנה מתחם ארכיאולוגי מהתקופה הביזנטית הכולל פסיפסים עם דגמים עיטוריים.

 

ניווט ב-waze: שמורת טבע עין פרת. לפרטים נוספים - הקליקו .

  

עין גדי

עין גדי (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
עין גדי(צילום: אלכס קולומויסקי)

בריכת נחל דוד (צילום: נצח פרביאש)
בריכת נחל דוד(צילום: נצח פרביאש)

שמורת עין גדי היא מהיפות והחשובות שבשמורות הטבע בארצנו. שני נחלי איתן עוברים בשמורה - נחל דוד ונחל ערוגות (שהוא אחד משני הנחלים היחידים במדבר יהודה, שבהם זורמים מי מעיינות בכל ימות השנה). בנוסף, ארבעה מעיינות מתוקים נובעים בה: עין דוד, עין ערוגות, מעיין שולמית ומעיין עין גדי.

 

השילוב המנצח בין מפלים יפים ובריכות מים מתוקים לצד מדבר יוצר בנחל ערוגות נווה מדבר מיוחד במינו. לאחר הליכה לא ארוכה ולא קשה במים בערוץ הנחל תגיעו לבריכות העמוקות. המשיכו ללכת עד שתגיעו למפל הנסתר. נחל דוד גם הוא משופע במסלולי טיול מקסימים ומתאימים לכל רמה, הבסיסי ביותר הוא מסלול הליכה קל בן כשעה לאורך חלקו התחתון של נחל דוד עד מפל דוד היפייפה.

 

ניווט ב-waze: שמורת עין גדי. לפרטים נוספים - הקליקו .

 

להמלצות נוספות ועדכונים שוטפים הצטרפו לקבוצת הפייסבוק "רגעים קטנים - מטיילים עם יעל לרנר ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דורון ניסים
אחד ממפליו של נחל הבניאס
צילום: דורון ניסים
מומלצים