שתף קטע נבחר

להעביר לילה במדבר: חניוני לינה וטיולים מומלצים

הנופים של מכתש רמון, ההיסטוריה של מצדה והדיונות החלומיות של חולות כסוי – החורף הוא תקופה טובה לטייל וללון במדבר. ריכזנו עבורכם כמה המלצות

 

 

טיול במדבר הוא אחד הדברים האהובים עליי ועל בני משפחתי. יש משהו מהפנט בנוף האלמותי, המרחבים העצומים והשקט שגורם לכולם להירגע. החורף היא אחד מהזמנים הקסומים ביותר לטייל במדבר, במיוחד אחרי גשמי הברכה האחרונים ששטפו את הנחלים והפיחו חיים במיני הצמחים ובעלי החיים. אספתי עבורכם כמה מקומות שאהובים עליי במיוחד ללינה במדבר.

 


 

שימו לב, מדובר במקומות נפלאים לקמפינג, אבל היום כמעט בכל אתר יש גם חדרים או אפשרויות לינה מגוונות שמתאימות לכל גיל ולכל כיס. בנוסף, חניוני הלילה תמיד ממוקמים בנקודות יציאה נפלאות לטיולים וסמוך לאטרקציות שרק מחכות שתבקרו בהן. כמו כן, השבוע, בכל חניוני הדרום, יתקיימו מופעים סביב המדורה של מיטב מספרי הסיפורים הישראלים.

 

חניון הלילה ממשית

אחד המקומות האהובים עלינו במדבר הוא גן לאומי ממשית, שבו מצויים שרידים של עיר נבטית קדומה בת 2,000 שנים שנבנתה על אחד הנתיבים החשובים של דרך הבשמים, אותה דרך שהוכרזה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.

"טוקולים" בממשית (צילום: אבי בהרי) (צילום: אבי בהרי)
"טוקולים" בממשית(צילום: אבי בהרי)
אחרי שנכנסים בשער של שרידי העיר אפשר להתהלך בין הרחובות, אזורי המגורים, מבני הציבור והשוק שבו נמכרו הסחורות החקלאיות של האזור. שיטוט בעיר, במיוחד בשעת בין הערביים, מייצר תחושה של מנהרת זמן קסומה ומציג את האדריכלות הנבטית במלוא תפארתה על רקע נוף המדבר של הרי צפון הנגב.

 

בנוסף, המקום מציע לינת קמפינג באוהלים פרטיים, ב"טוקולים" (אוהלים משפחתיים קבועים) וגם באוהל בדואי. הכל נקי ומאובזר לתפארת. לפרטים נוספים - הקליקו.

 


 

חניון וגן לאומי תל ערד

גן לאומי תל ערד מציג את סיפורה יוצא הדופן של עיר מרכזית מתקופת הברונזה הקדומה, היחידה בנגב, ושל תל המצודות מתקופת המקרא. באתר נחשפו שרידי עיר כנענית מבוצרת ומצודות מתקופת מלכי יהודה עם שרידי מקדש ומפעל מים. למטיילים באזור פתחה רשות הטבע והגנים מסלול למשפחות במפעל המים באורך של כקילומטר.

אוהלים בגן לאומי תל ערד (צילום: מנו גרינשפן) (צילום: מנו גרינשפן)
אוהלים בגן לאומי תל ערד(צילום: מנו גרינשפן)

תל ערד (צילום: רשות הטבע והגנים) (צילום: רשות הטבע והגנים)
תל ערד(צילום: רשות הטבע והגנים)

ניתן להגיע לתל המצודות ברכב בדרך סלולה או ברגל מהעיר הכנענית דרך החזית המזרחית של החומות. המקדש נמצא בפינה הצפון-מערבית של המצודה. סמוך אליו, בתחום המצודה, נחצבו מאגרי מים תת-קרקעיים גדולים ומרשימים. רשות הטבע והגנים הציבה במקום גרם מדרגות שמאפשר לרדת בבטחה אל המאגר.

 

תוכלו להישאר ללון בחניון הלילה באתר במבנה סגור עם מזרנים או על משטחים ללינה תחת כיפת השמיים, וכן בשישה ביתני אירוח מאובזרים. לפרטים נוספים - הקליקו .

 

חאן בארות במכתש רמון

חניון שנמצא בלבו של מכתש רמון עם נוף מדברי מהפנט. מיקום החניון אידיאלי ליציאה למגוון טיולים במכתש רמון והוא מציע מגוון סוגי לינה, שירותים ומקלחות עם מים חמים, סככות אוכל, שולחנות וספסלים קבועים, מנגלים, פינות לקומזיץ, נקודות חשמל, ברזיות ועוד.

מכתש רמון (צילום: דורון ניסים) (צילום: דורון ניסים)
מכתש רמון(צילום: דורון ניסים)
   

טיול בעין סהרונים. מסלול מעגלי שמיועד לכל המשפחה ועובר בתצפית לעבר החלק המזרחי של מכתש רמון, בקעת ארדון והרי אדום. עין סהרונים היא מצודה עתיקה מהתקופה הנבטית. בתחתית המצודה נובע מעיין ומסלול ההליכה עובר בקניון יפה שכולל בריכת מים יפה ואת "דרך הבשמים" שבה העבירו הנבטים את סחורותיהם מפטרה לכיוון הים.

 

איך מגיעים: נוסעים בכביש 40, כ-10 דקות אחרי מצפה רמון פונים שמאלה לכיוון עין סהרונים/חאן בארות. נוסעים כחמישה קילומטרים עד שמגיעים לחאן. לפרטים נוספים - הקליקו .

 

טיול מדברי קסום בחולות כסוי

תארו לכם שאתם מתעוררים בלב מדבר מול דיונות זהובות שכאילו נלקחו מסיפורי אלף לילה ולילה. דיונות שמזמינות לחלוץ נעליים, לטפס, לרוץ ולהתגלגל. חניון הלילה חולות כסוי מבודד לגמרי ולא מצויד - אין במקום אפילו מים זורמים - ולכן הוא גם לא בתשלום, אך אם אתם משקיענים ותביאו את הכל מהבית, תראו שהמאמץ משתלם.

חולות כסוי (צילום: זיו ריינשטיין) (צילום: זיו ריינשטיין)
חולות כסוי(צילום: זיו ריינשטיין)

החול כאן באמת יוצא דופן וכמחצית מהגרגירים שמרכיבים אותו הם מאובנים ימיים זעירים שעשויים מגיר. מה שמעניק לדיונות את צורתן המיוחדת הוא החול שמגיע מבקעת עובדה ופשוט נשפך ממדרגות המצוק. הרוח מחדשת את פני הדיונה בכל יום. הדרך לדיונות גם היא קסומה, וכשתיסעו בה תרגישו כאילו אתם הראשונים שהגיעו לכאן אי פעם. השקט מסביב ממכר.

 

איך מגיעים: מצומת שיזפון ממשיכים דרומה על כביש 12. לאחר כחמישה קילומטרים תגיעו לפנייה שמאלה לכיוון בסיס עובדה. פונים וממשיכים עם הכביש עוד כחמישה קילומטרים עד שתראו מצד שמאל שלט של רשות שמורות הטבע, פנו שמאלה לשביל עפר. אם לא מצאתם ובטעות הגעתם לשער של הבסיס תסתובבו ותחזרו כ-4-3 קילומטרים על הכביש. נוסעים בשביל עפר כחמש דקות עד שרואים חניון מאולתר מצד שמאל ודיונה גדולה מעליו. או שפשוט תכתבו ב-waze חולות כסוי ותקוו שתהיה קליטה.

  

גן לאומי מצדה מערב - מחנה מצדה

אם תבחרו לטייל במצדה תכולו ללון בחניון הלילה "מצדה מערב". מעבר להיותו בסיס יציאה מצוין לטיולים באזור, מציע החניון מתחם קמפינג ואפשרות לעלות לפסגת ההר ולצפות בזריחה מרהיבה.

 

לשוהים בחניון הלילה מוצעים מגוון מסלולי טיול באתר. במתחם המזרחי תוכלו לעלות למצדה במסלול "שביל הנחש". למי שלא מעוניין או יכול לטפס רגלית אפשר לעלות באמצעות הרכבל שמגיע לשער הנחש בפסגת ההר. במתחם המערבי מוזמן הקהל לעלות למצדה במסלול הסוללה שבנו הרומים ואורכו כ-20 דקות.

אוהלים במחנה מצדה (צילום: אבינועם לוריא) (צילום: אבינועם לוריא)
אוהלים במחנה מצדה(צילום: אבינועם לוריא)
 

האטרקציות המרכזיות: שרידי ארמונו של הורדוס, על שלושת מפלסיו, רצפות פסיפס וציורי קיר משוחזרים. הארמון בנוי בהשפעת האדריכלות ההלניסטית והרומית. כמו כן, יש במקום גם שרידים של בית כנסת מימי בית שני.

 

כמו כן, מומלץ לבקר בכנסייה הביזנטית ששימשה מקום כינוס לנזירים מתבודדים. האולם המרכזי של הכנסייה רוצף בפסיפס צבעוני והקירות עוטרו בדגמים שעוצבו בעזרת חרסים ובאבנים ששוקעו בטיח. לפרטים נוספים - הקליקו.

 

כפר הנוקדים

כשתיסעו לכיוון בקעת הקנאים, בקעה נמוכה בין ערד למצדה, יתגלה בפניכם נווה מדבר יפהפה בשם כפר הנוקדים. למעלה מ-20 שנה מקשט כפר הנוקדים את הנוף הצחיח עם אוהלים בדואים רחבי יריעה, דקלים וציפורים. בכפר המקסים עוסקים בשחזור חיי בני ישראל במדבר והתפאורה בהתאם.

 

כשתיכנסו בשערי המקום מיד תוזמנו ללגום לימונדה או תה טעימים. במקום יש אפשרויות לינה מותאמות לכולם – מחדרים עם מקלחת ושירותים, דרך סוכות מאובזרות עם מרפסות וערסלים ועד לאוהל בדואי ענק. מהמקומות כוללים מתחמי רביצה עם פרטיות.

כפר הנוקדים (צילום: יוני גריצנר) (צילום: יוני גריצנר)
כפר הנוקדים(צילום: יוני גריצנר)

 (צילום: יוני גריצנר) (צילום: יוני גריצנר)
(צילום: יוני גריצנר)
  

ניתן להשכיר אופניים (החל מגיל 13) ולטייל באזור. המקום נקי, מתוחזק ומותאם לילדים. עם רדת הערב נדלקת תאורה יפה ונעימה. אורחי הכפר יכולים לצאת לטיולים, בהם סיור שיטפונות ורכיבה על גמלים. בנוסף, בחאן המרכזי והמחומם של הכפר מתקיימות פעילויות חורף, ואם מזג האוויר מאפשר מתקיימת פעילות "הישרדות איי הנוקדים" שבמסגרתה יילמדו המשתתפים איך לשרוד במדבר. להגעה הקלידו ב-waze "כפר הנוקדים".

 

לפרטים נוספים - הקליקו .

 

להמלצות נוספות ועדכונים שוטפים הצטרפו לקבוצת הפייסבוק "רגעים קטנים - מטיילים עם יעל לרנר ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוני גריצנר
להתערסל בכפר הנוקדים
צילום: יוני גריצנר
מומלצים