שתף קטע נבחר

לטייל בעקבות הפריחות

משביל האירוסים ביער האילנות, דרך יער קסום שמסתתר מאחורי בית בכוכב יאיר ועד לשקדיות בקיבוץ צובה. ריכזנו עבורכם מספר מסלולים פרחוניים במיוחד

 

 

נראה שכולם מחפשים בימים אלה פריחות. הכל עכשיו פורח - רקפות, סביונים, כלניות ואפילו האירוסים כבר החלו להפציע. מה יותר מתבקש מלצאת עם המשפחה לטיול שכולו פריחה. ריכזתי עבורכם כמה מקומות שבהם הפריחה נוכחת והטבע מתפרץ. שימו לב: בסוף השבוע צפוי מזג אוויר חם ונפלא והפריחה צפויה להמשיך עד אמצע חודש מרץ, אז קדימה, צאו לטבע, כי הכל מחייך שם בחוץ.


  

יער אילנות ושביל האירוסים

לא יודעת מה איתכם, אבל מידי שבת אנחנו מחפשים מסלול טיול קטן ונעים, כזה שנוכל לטייל בו כמה שעות, לספוג קצת טבע ושלווה, ולהתחיל את השבוע ברוגע. כזה הוא בדיוק טיול ביער אילנות בלב השרון. מדובר ביער ששימש משנות החמישים ועד שנות התשעים של המאה הקודמת גן האקלום הלאומי של המדינה. מטרתו היתה לבדוק את התאמתם של סוגי אקליפטוסים ועצי נוי ויער אחרים לתנאי הגידול של הארץ.

 (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
(צילום: יעל לרנר)

 (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
(צילום: יעל לרנר)

פעילות האקלום הסתיימה בשלב מסוים ואנחנו זכינו ליער נטוע על אדמות חול וחמרה שלקראת סוף החורף ובאביב פורחים בו שלל פרחי בר, כגון בן-חצב יקינטוני, עירית, סחלבים, תורמוסים, שום תל אביבי ואפילו אירוס הארגמן. שבילי הטיול ביער מותאמים לעגלות וכוללים הפתעות רבות, כגון מבוך, מעגל עצי קזוארינה תמירים לצד גבעות קטנות לטיפוס ושלוליות חורף.

 

ליד חלק מהעצים יש שלטים שעליהם כתוב שם העץ ומאיזו ארץ הגיע. לילדים הגדולים יותר מוצע משחק אינטראקטיבי (פרטים בלינק) שבמהלכו צריך לפתור חידות תוך שיטוט בין השבילים והעצים. בנוסף, בימי חול תוכלו להגיע למרכז המבקרים האינטראקטיבי בנושא יער ויעור.

אחד מהשלטים שמסבירים עם העצים במקום (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
אחד מהשלטים שמסבירים עם העצים במקום(צילום: יעל לרנר)
  

שימו לב: אסור להבעיר אש במקום, אך ניתן לערוך פיקניק בשולחנות הרבים או על הדשא. כדי להגיע כותבים ב-waze "אילנות" או "מרכז מבקרים אילנות", נכנסים בשער ומחנים. הכניסה ללא תשלום. למידע נוסף – הקליקו.

  

יער כוכב יאיר

יער הרקפות ביישוב הקהילתי כוכב יאיר שבשרון, שמנוקד במרבד נדיר של אלפי רקפות, יזכיר לכם יער קטן מהאגדות. כעת בעונת הפריחה תוכלו להגיע לביקור ולגלות אתר פריחת רקפות ושלל פרחים נדירים ביופיים במרחק קצר מהמרכז. מסלול הטיול במקום קל להליכה ומתאים לטיולים משפחתיים, אך לא לעגלות ילדים. היער נמצא בחלקו הדרומי של כוכב יאיר, למרגלות חורבת נשה: חורשת אורנים קסומה על גבעה עגולה שבה מצויים שרידי יישוב מימי ממלכת ישראל ומהתקופה הרומית.

 

מהחנייה חיזרו לדרך הפרחים, חצו את הכביש והיכנסו לחורשת האורנים, שם תראו שלט על חורבת נשה. משם התחילו לצעוד בינות לעצי האורן ולרקפות. במהרה תבחינו בבור מים עתיק ששימש בעבר הרחוק את תושבי היישוב הקדום.

פריחת הרקפות בעיצומה (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
פריחת הרקפות בעיצומה(צילום: יעל לרנר)
 

 (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
(צילום: יעל לרנר)

מקום נוסף שאהוב עליי במיוחד בכוכב יאיר ולא מוכר לאנשים רבים: מאחורי בית מקסים ברחוב הגלעד 47 יש שביל קטן שמתחיל במטע אבוקדו. הצעידה בשביל מובילה ליער קסום מלא בפריחות נפלאות של מרבדי רקפות, כלניות אדומות, לבנות ואפילו כמה סגולות ענוגות.

 

התחילו לפסוע בשביל הבריאות הסלול (כך מכנים כאן את השביל המוביל ליער) שבהמשך הופך לדרך עפר ואפילו מוביל לבית עץ נחמד שאפשר לטפס עליו בזהירות. תוכלו לרדת ולפסוע בשבילי היער עצמו העובר בינות לעצי ברוש, כמובן בזהירות ובלי לדרוך על הפרחים, ולהגיע לחורבה המכונה "חורבת מזרעה", מעין מערה מוקשתת שהפתח שלה מעוטר בכלניות אדומות.

השביל הסלול (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
השביל הסלול(צילום: יעל לרנר)

בית העץ הקסום (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
בית העץ הקסום(צילום: יעל לרנר)
  


 

במקום ישנה גם באר מים עתיקה שניתן למשות ממנה מים בבקבוק שמחובר לחבל. חיזרו לשביל ואולי תיתקלו בתלוליות בוץ שהשאירה אחריה להקת חזירי בר. לכו לצד שדירת עצי אלון התבור שנמצאים בשיא תקופת השלכת שלהם ותיהנו מכל רגע. שימו לב, אתם נמצאים ביישוב, לצד בתי מגורים. התחשבו בתושבים ושמרו על הטבע הנפלא ועל נקיונו.

 

ליער כוכב יאיר כתבו ב-WAZE: "יער הרקפות כוכב יאיר". ליער ברחוב גלעד כתבו "רחוב גלעד 47, כוכב יאיר", החנו בהתאם והתחילו לפסוע בשביל הבריאות.

 

השקדיה פורחת: טיול בצובה והסטף

פריחת השקדיות מלווה את נסיעתנו לכיוון קיבוץ צובה, קיבוץ הנקרא גם פלמ"ח צובה (ובעבר נקרא גם צובא), הממוקם בפרוזדור ירושלים, ליד מבשרת ציון. הקיבוץ נמצא על שלוחת הר בגובה 730 מטר מעל פני הים. בקיבוץ שוכן מסלול טיול קסום, בינות לעצי שקדייה פורחים, כרמי זיתים ומטעי תפוחים שסיימו את תקופת השלכת. בטיול במקום תוכלו ליהנות ממראה הפריחה היפהפייה שכולל סביונים, פרחי עץ השקד, כלניות ורקפות.

 

המשיכו במעלה הדרך ותוכלו להביט בשני עצים עתיקים ואדירים: עץ אלון ועץ זית שגילם מתוארך בין 750 ל-1,000 שנה. מסביבם ישנם שרידי בית קברות מוסלמי. שלושה ילדים יכולים להתחבא בתוך גזע עץ הזית החלול שממשיך בעקשנות לגדול ומכל חוטר שלו גדל עץ נוסף. זו נקודה מקסימה לפיקניק. בכלל, בכל האזור אפשר לפרוש שמיכה, להביא דברים טובים ופשוט להתמכר לשקט.

צובה (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
צובה(צילום: יעל לרנר)

פריחה מרהיבה (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
פריחה מרהיבה(צילום: יעל לרנר)

משם תוכלו להמשיך בעקבות השלטים לכיוון עין צובה, מעיין שבעבר היה מלא ומטופח יותר והיום בשל מחלוקות ביורוקרטיות הוא מוזנח, למרבה הצער. מי המעיין נובעים מתחת לפני הקרקע, וזורמים במערכת נקבות תת קרקעית. בעבר ביקרתי כאן בנקבה מפוארת, שאורכה 40 מטר, אך כיום היא סגורה וחתומה. נקווה שהרשויות יסדירו את המחלוקות והמעיין והנקבה יחזרו לימי הזוהר שלהם.

 

אם לא תתעייפו, המשיכו לכיוון הר צובה וטפסו לתצפית מרהיבה על האזור: הרי חברון, הרי ירושלים מעלה החמישה, נבי סמואל וירושלים. לאחר מכן שוטטו בין שרידי מצודת בלמונט (ההר היפה) והכפר הערבי סובה. למי שלא מגיע לטיול עם מדריך, יש לשים לב לבורות המים החשופים באזור. בראש התל תוכלו לספר לילדים את הסיפור האמיתי על הצבר, שגדל באזור, שאותו סיפר לי בעבר ראובן קליפון, חבר הקיבוץ ומדרך טיולים בחסד.

 

למרות שאת הצבר אנחנו נוטים לייחס לישראליות הוא הגיע בכלל מדרום אמריקה במאה ה- 19 בתקופה שבה לא היו ארגזים והעבירו סחורות בספינות. היה צורך לרפד את חלקי המכונות והסחורות בצבר ספוג במים. הערבים הבינו את הפוטנציאל ביכולת הקליטה המהירה של הצבר באדמה ובקוצים שלו והחלו לגדל אותו כחומה סביב בתיהם.

 

הם קראו לו "סבר" (סבלנות בערבית), כי כדי להגיע לפרי הסברס צריך להתאזר בסבלנות. הבריטים קראו לצבר "סברס", עם S הריבוי שלהם, כך גם דוברי היידיש, ש"הלחימו" את השם עם השם הערבי, וקראו לסאבר, "סאבר'ס" ואילו הישראלים עברתו את השם ל "צבר". מקסים.


 (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
(צילום: יעל לרנר)

 (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
(צילום: יעל לרנר)
  

עוד מקום שבו תוכלו לחזות בפריחת השקדיות הוא בטיול לכיוון שמורת הסטף. הסטף ממוקם בצדו המזרחי של הר איתן, בפאתיה המערביים של ירושלים, שבהם צונח מדרון ירוק אל תוך נחל שורק. סטף היה שמו של כפר ערבי שנכבש במלחמת העצמאות ותושביו, שעזבו אותו, לא הורשו לחזור אליו אחרי המלחמה.

 

בשנות ה-80 החלה קרן קיימת לישראל לשקם את מערכת המדרגות החקלאיות (טרסות) שהיו במקום כדי לשמר חקלאות הר מסורתית וקדומה. במסגרת הפרויקט נחפרו ונחשפו שני מעיינות שסיפקו מים לכפר - עין סטף ועין ביכורה, התעלות שיצאו מהם, ובריכות האגירה.

 

שני המעיינות משקים את הטרסות ועליהן מגדלים, ממש כמו בני ישראל בימי קדם, גני ירק, עצי זית, שקד וגפן - המעניקים לנוף מראה ירוק ורענן בכל ימות השנה. אתם תוכלו להגיע לכאן לטיול עצמאי בשבילי הר איתן ולרדת למעיינות המפכים. לפרטים נוספים – הקליקו.

 

לטיול בצובה: הקלידו ב-WAZE "קיבוץ צובה" סעו ישר והחנו בחניון המותאם ואז המשיכו ברגל. למתקשים בהליכה המשיכו והחנו בזהירות במקומות המורשים לצד הכביש ואז תוכלו ליהנות מגישה ישירה למקומות.

 

יער דבירה

פסטיבל "דרום אדום" נמצא כעת בשיאו, ומעבר לכל המקומות המוכרים שווה גם להגיע ליער דבירה, יער פחות מוכר עם פריחת כלניות יפהפייה. יער דבירה משתרע על פני כ-17 אלף דונם בדרום גבעות שפלת יהודה בואכה צפון הנגב והוא חלק מיער להב.

פריחת כלניות ביער דבירה (צילום: חנן לבבי, רשות הטבע והגנים) (צילום: חנן לבבי, רשות הטבע והגנים)
פריחת כלניות ביער דבירה(צילום: חנן לבבי, רשות הטבע והגנים)

 (צילום: חנן לבבי, רשות הטבע והגנים) (צילום: חנן לבבי, רשות הטבע והגנים)
(צילום: חנן לבבי, רשות הטבע והגנים)
 

ביער ישנם עצי מחט, רחבי עלים (אלות, חרובים, מיני שיטה ואיקליפטוסים) ועצי בוסתן (זית, תאנה) וכמובן הכלניות. בין העצים ישנם שולחנות פיקניק, מתקני משחק (קורות עץ להליכה ונדנדות), ברזי מים, פחי אשפה, מתקני מצלה (מנגל) ושביל הליכה קצר המוביל לאתר הארכיאולוגי חורבת מגדלית.

 

החניון מותאם לילדים ולנכים. בשבת הקרובה מרכז ג'ו אלון למורשת הבדואים יפתח ביער דבירה אוהל אירוח בדואי ומוזיאון נודד. איך מגיעים? לבאים מצפון, נוסעים על כביש 40 ופונים שמאלה בצומת דבירה, מיד לאחר קיבוץ דביר מסתכלים שמאלה עד שרואים את הפריחה האדומה. למידע אודות אירועי הפסטיבל – הקליקו.

 

טיול פריחה בחורשת טל 

חורשת טל משנה את פניה בחודשי החורף. החרמון הלבן מתנוסס מעל, הכלניות פורחות בשלל צבעים והיחמורים מחליפים קרניים לקראת העונה הבאה. בשמורה היפהפייה תוזמנו להצטרף לסיור מודרך שבו תהנו מפריחת הכלניות ותאזינו לסיפורם על עצי האלון העתיקים והיחמורים.

 

חורשת טל (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
חורשת טל(צילום: אביהו שפירא)

 (צילום: אביהו שפירא ) (צילום: אביהו שפירא )
(צילום: אביהו שפירא )
 

משך הסיור כשעה עד שעה וחצי. היכן: גן לאומי חורשת טל. מתי: ימי שבת בפברואר, בשעות 11:00 ו-13:00. הפעילות כלולה בתשלום של דמי הכניסה לאתר (מבוגר 39 שקלים, ילד 24 שקלים). לטיולי פריחה נוספים של רשות הטבע והגנים - הקליקו.

 

להמלצות נוספות ועדכונים שוטפים הצטרפו לקבוצת הפייסבוק "רגעים קטנים - מטיילים עם יעל לרנר ".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יעל לרנר
מטיילים בצובה
צילום: יעל לרנר
מומלצים