שתף קטע נבחר

לטייל בעקבות הציפורים הנודדות בערבה

בחודש הבא יתקיים בערבה סוף שבוע חווייתי של "ציפורים בראש" לכבוד נדידת האביב של בעלי הכנף. בינתיים, אפשר כבר לצאת לשטח וליהנות משלל אטרקציות מדבריות מהנות

 

הערבה היא אחד האזורים האהובים עליי בארץ, במיוחד בתקופה הזאת של החורף. אזור הערבה הוא עצום בגודלו ומשתרע מדרום ים המלח ועד מפרץ אילת, כשממזרח הרי אדום וממערב הר הנגב. העמק האדום הוא מרחב טיולים, שנראה מדברי וצחיח, אך בתוכו מסתתרים מסלולים, פנינות תיירותיות ומקומות לינה נעימים במחיר שווה לכל נפש.


 

לאחרונה החלה נדידת האביב של הציפורים שעוצרות בערבה כדי "לתדלק" במסעם מיבשת אפריקה המתחממת אל אזורי הקינון בארצות אירופה. ישראל מהווה גשר יבשתי בין אירופה לאפריקה ומשמשת ציר נדידה ליותר מחצי מיליארד ציפורים שעוברות דרכנו בארבעת חודשי הנדידה. חלקן נשארות כאן, בעיקר בבריכות הדגים, בשדות החקלאיים ובשטחים הפתוחים הלא מעובדים.

פלמנגו בערבה (צילום: יובל רמוס) (צילום: יובל רמוס)
פלמנגו בערבה(צילום: יובל רמוס)
 

נועם וייס, איש הציפורים ממרכז הצפרות באילת, סיפר לי בעבר שנדידת הציפורים באילת היא יוצאת דופן וייחודית מכל מקום אחר בעולם משום שכמויות חסרות תקדים של ציפורים מרחבי אסיה ואירופה מתקבצות לצוואר בקבוק צר מאוד לכיוון אפריקה. בדרום הערבה הציפורים, למעשה, מוצאות את מקור המזון האמיתי האחרון לפני חציית מדבר סהרה. רק בדרום סודן הן יפגשו שוב במזון.

 

אלו הם רק חלק קטן מהדברים המרתקים שתוכלו לשמוע על ציפורים בסוף השבוע "ציפורים בראש" שיתקיים בעוד חודש בין התאריכים 15 ל-17 במרץ. על הפרק: סדנאות וטיולים בעקבות נדידת הציפורים. למידע נוסף והרשמה היכנסו לאתר תיירות ערבה. הנה כמה מהמקומות שכלולים בסוף השבוע החווייתי ששווה להגיע אליהם במשך כל השנה.


 

הקיבוץ האקולוגי

מקום שאני אוהבת במיוחד הוא קיבוץ לוטן מהמועצה האזורית חבל אילות שבערבה. הקיבוץ, הדוגל בתפיסה אקולוגית-יהודית, הוקם ב-1983 והוא הקיבוץ הרפורמי השני בישראל. חברי הקיבוץ מצאו דרכים יצירתיות לשלב בין אקולוגיה ותיירות. יש כאן מרכז וואטסו (שיאצו במים) מפורסם, חדרי אירוח מיוחדים המצופים טיח אדמה ומרכז לאקולוגיה יצירתית. המרכז משלב עבודת כפיים וחינוך סביבתי חווייתי, ויש בו שמורת ציפורים, שבילי טיולים בטבע ופינות משחק יפהפיות לילדים הבנויות מפסולת ממוחזרת בשם "אקו-כיף".

אקו-כיף בקיבוץ לוטן (צילום: שרון מחט) (צילום: שרון מחט)
אקו-כיף בקיבוץ לוטן(צילום: שרון מחט)
 

 

 (צילום: שרון מחט) (צילום: שרון מחט)
(צילום: שרון מחט)

פינה ירוקה בקיבוץ לוטן (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
פינה ירוקה בקיבוץ לוטן(צילום: יעל לרנר)

הסיור המרתק כולל התנסויות כגון הדלקת אש בעזרת השמש וביקור בלול תרנגולות החופש ובגינת עשבי התבלין. בנוסף, תוכלו להתנסות בדיסקגולף, משחק גולף שמשוחק עם צלחת מעופפת במקום כדור ומחבט.

 

תוכלו גם להגיע ולסעוד בבית התה הסולארי - מבנה הבנוי מחבילות קש מצופות טיח אדמה, השיטה האקולוגית הרווחת בקיבוץ. במקום מוגש אוכל צמחוני חלבי כשר בכלי קרמיקה מתוצרת הגינה האורגנית העונתית של הקיבוץ. אל תוותרו על טעימה מאחד הקישים הטעימים במקום.

 

אפריקה בחי-בר יטבתה

שמורת חי בר יטבתה נמצאת כ-35 ק"מ צפונית לאילת. בשמורה מתגוררים בעלי חיים מדבריים כגון ראם, יענים ודישונים שאמורים לשוב בעתיד לטבע. במקום שוכן גם מרכז טורפים ואולם חיי הלילה במדבר – אולם תצוגה שמדמה את תנאי הלילה במדבר וניתן לצפות בו בדורסים ליליים, קיפודי מדבר ועוד.

החי בר ביטבתה (צילום: ניצן גולן) (צילום: ניצן גולן)
החי בר ביטבתה(צילום: ניצן גולן)

 (צילום: דורון ניסים) (צילום: דורון ניסים)
(צילום: דורון ניסים)

בסוף השבוע של "ציפורים בראש" בחודש הבא יתקיים כאן סיור מרתק בנושא בעלי חיים שחיו באזור בתקופת התנ"ך ובנוסף יתקיימו סדנאות לכל המשפחה ופעילות קרקסית נפלאה עם צוות המדריכים של "אשראם במדבר". ניתן להזמין מראש פעילויות מיוחדות כהאכלת טורפים, ספארי לילה ועוד. מי שמעוניין יכול ללון במקום במתחם קמפינג ולהרגיש כאילו הוא מטייל באפריקה הרחוקה.

 

ציפורים פה

אז איפה תוכלו לצפות בנדידת האביב של הציפורים? בבריכות המלח שמצפון לאילת (בק"מ ה-20 על כביש הערבה) שוהים בכל חורף מאות עופות פלמינגו ורדרדים ושקנאים פטפטניים. תוכלו להגיע בכל שעה.

שחורה משוחררת לחופשי במרכז הצפרות אילת  (צילום: Caroline Poitevin) (צילום: Caroline Poitevin)
שחורה משוחררת לחופשי במרכז הצפרות אילת (צילום: Caroline Poitevin)
  

לא רחוק משם דרומה (יש שילוט מכביש הערבה בכניסה לאילת) ממוקם פארק הצפרות - המופעל על ידי מרכז הצפרות באילת. בפארק תוכלו לצפות בסוגים רבים של ציפורים נודדות. בתחום הפארק כמה שבילים שלאורכם נבנו מסתורים לתצפית בעופות. הפארק והמסתורים פתוחים לקהל הרחב בכל ימות השנה ללא תשלום, אלא אם מעוניינים בהדרכה. בשבת של סוף השבוע של "ציפורים בראש" יתקיים כאן החל מהשעה 9:00 הפנינג של ציפורים ואמנות שיכלול סיורים מודרכים בעקבות נדידת האביב, תצפיות באמצעות משקפות, הדגמת טיבוע וסדנאות יצירה.

 

ואיפה ישנים?

בחבל אילות תמצאו חדרי לינה נעימים ונקיים בכל אחד מהקיבוצים. בנוסף, כל אחד מהקיבוצים גם מספק עולם תוכן שלם, סיורים והיכרות עם המקום והאזור. אחד מהמקומות המארחים ללינה במסגרת סוף השבוע ובכלל הוא קיבוץ אילות הממוקם כשלושה קילומטרים בלבד מאילת.

קיבוץ אילות (צילום: קליימקס צילומי אוויר) (צילום: קליימקס צילומי אוויר)
קיבוץ אילות(צילום: קליימקס צילומי אוויר)
 

קיבוצים מארחים נוספים שגם בהם יש חדרי לינה נעימים ואירוח חם בנוסח הערבה הם קיבוץ לוטן וקיבוץ קטורה הייחודי שנוסד לפני 36 שנה על ידי גרעין של עולים מארה"ב. אוהבי הקמפינג מוזמנים ללון באתר של קיבוץ אליפז (שם גם יש חדרי אירוח) או בקמפינג חי בר יטבתה. 

 

ולקינוח, טיול קסום בבקעת הירח 

פארק תמנע הוא אחד המקומות האהובים עליי ועל משפחתי, וכשאנחנו באזור אנחנו לעולם לא מחמיצים ביקור במקום. בקעת תמנע ממוקמת בשוליים המערביים של הערבה הדרומית, בחבל אילות, כ-25 ק"מ מצפון לאילת. צורתה של הבקעה מזכירה פרסה המוקפת במצוקים תלולים מכל צדדיה, ושמה ניתן לה בשל מיקומה הגיאוגרפי בארץ אדום המקראית - ארצם של בני עשיו. תמנע המקראית היתה פילגשו של אליפז, בנו של עשיו, ואימו של עמלק.

מטיילים בפארק תמנע (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
מטיילים בפארק תמנע(צילום: יעל לרנר)
 

לבקעה היסטוריה גיאולוגית מרתקת הנעוצה בקרבתו של השבר הסורי-אפריקני. התהליכים הגיאולוגיים הביאו להופעת נחושת במקום, ובימי קדם שימש האזור לכריית נחושת. היום יש כאן פארק מרשים בסטנדרטים בינלאומיים עם היסטוריה מרתקת, נוף מהפנט, מסלולי טיול יפים ופעילות מגוונת לכל המשפחה.

 

כשתגיעו למקום תוכלו לצפות בסרט קצר על תהליך הפקת הנחושת וסרט משעשע בשם "מסע בזמן" באמפי החדש במקום. כמובן ששיא הביקור כאן הוא הטיול הרגלי ברחבי הפארק והצפייה בסלעים בצורות שונות כמו סלע הפטרייה המפורסם, עמודי שלמה, הקשתות ועוד. המקום יפהפה בכל שעות היום, בשעת השקיעה וגם בלילה כשהסלעים המוארים יוצרים מראה מרהיב.

 

להמלצות נוספות ועדכונים שוטפים הצטרפו לקבוצת הפייסבוק "רגעים קטנים - מטיילים עם יעל לרנר ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יובל רמוס
ציפורי פלמנגו בערבה
צילום: יובל רמוס
מומלצים