שתף קטע נבחר

אתרי הטיולים שלא זוכים לכבוד הראוי

קיסריה, שמורת עין גדי ואגמון החולה שוב היו בראש טבלת האתרים הפופולריים בקרב המטיילים הישראלים בימי החג, אך גם בתחתית הרשימה יש לא מעט מקומות ששווה להכיר. קבלו את האתרים הכי אנדר-רייטד בישראל

  

בזמן שעשרות אלפי מטיילים גדשו בימי החג האחרונים אתרים כמו קיסריה, עין גדי, אגמון החולה ומצדה – אתרים אחרים עמדו יחסית שוממים ותהו מה לא טוב בהם. אז האמת היא שאין דבר לא טוב בהם, אלא שכנראה פשוט לא שמעתם עליהם. הכירו: אתרי הטבע והמורשת הפחות מתוירים של החגים.

 

גן לאומי תל חצור

את האתר הזה, שזכה להכרה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו, כנראה לא מכירים מספיק. חצור הכנענית הייתה העיר הגדולה והחשובה ביותר בארץ ישראל בתקופה הכנענית, ואולי משום כך היא הוחרבה כליל בכיבושי יהושע בן נון, על פי המתואר בתנ"ך. בתקופה הישראלית חודשה ההתיישבות ונבנו מבנים חדשים בשטח העיר העליונה.

תל חצור (צילום: דורון ניסים)
תל חצור(צילום: דורון ניסים)

תל חצור (צילום: דורון ניסים)
(צילום: דורון ניסים)
 

עם הממצאים החשובים שהתגלו באתר נמנים מתחם "שער שלמה" בעל ששת החדרים, ארמון הטקסים הכנעני ששימש את מלכי חצור במאות ה-14-13 לפני הספירה, ומפעל המים הייחודי, שנבנה ככל הנראה בימיו של המלך אחאב. עוד באתר: מגדל התצפית שנבנה כדי להבחין בהתקדמותו של צבא אשור אל העיר – הצבא שהחריב אותה בסופו של דבר, והביא לגלות עשרת השבטים.

 

הכניסה בתשלום: 22 שקלים למבוגר, 9 שקלים לילד. בכל שישי ושבת בשעות 10:00 ו-12:00 מתקיימים באתר סיורים מיוחדים ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה.

 

גן לאומי חמת טבריה

בפאתי העיר טבריה, במרחק נגיעה מהכינרת, שוכן גן לאומי קטן ומפתיע שלא זוכה לרייטינג גבוה, אך מציע חוויה "בוטיקית" במיוחד. מאז ימי קדם הגיעו לכאן יהודים כדי לטבול במעיינות החמים, שלהם נודעו סגולות מרפא. בתחומי הגן הלאומי נובעים 17 מעיינות תרמו-מינרליים בטמפרטורה של 60 מעלות, אשר בוקעים היישר אל כמה בריכות שכשוך ששופצו וחודשו לאחרונה, ומזמנות פינוק חמים במיוחד.

חמת טבריה (צילום: זיו לוי)
חמת טבריה(צילום: זיו לוי)

בריכה בחמת טבריה (צילום: זיו לוי)
בריכה בחמת טבריה(צילום: זיו לוי)
 

כאן גם ממתין לכם "בית הכנסת של סוורוס", שעבר כמה גלגולים מאז בנייתו לראשונה, בשנת 230 לספירה. מוצג בו לראווה אחד הפסיפסים המרהיבים ביותר שהתגלו בבתי הכנסת הקדומים בארץ ישראל, והוא כולל גלגל מזלות, דמויות נשים שמסמלות את עונות השנה, כתובות ביוונית וסמלים יהודיים, כמו שתי מנורות שבעת קנים, שופר ולולב. בקרוב יושק בבית הכנסת גם מופע אורקולי חדש.

 

הכניסה בתשלום: 14 שקלים למבוגר, 7 שקלים לילד. בכל יום שישי בשעות 11:00 ו-12:00 ובשבת בשעות 11:00, 12:00 ו-13:00 מתקיימים באתר סיורים לכל המשפחה, ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה.

 

גן לאומי כורזים

גן לאומי קטן זה שבגליל העליון טומן בחובו שרידי יישוב יהודי מתקופת המשנה והתלמוד, שעמד על תלו עד המאה ה-8 לספירה. שרידים אלו כוללים מבני מגורים, בתי בד, מקווה טהרה ובית כנסת שנבנה כולו מאבני בזלת. יש פה גם תצפיות נוף נפלאות אל הכינרת.

כורזים (צילום: ראובן ריבן)
גן לאומי כורזים(צילום: ראובן ריבן)

כורזים (צילום: שרון גולדזון)
(צילום: שרון גולדזון)
 

הכניסה בתשלום: 22 שקלים למבוגר, 9 שקלים לילד.

  

גן לאומי ברעם

הגליל מאכלס לא מעט בתי כנסת קדומים, אך נדמה כי אחד השמורים, היפים והמרשימים שבהם הוא זה שמצוי בגן לאומי ברעם, שהוקם בתקופת התלמוד. המקום מתהדר ברמת שימור גבוהה למדי, כמו גם באדריכלות מרהיבה, שעושה שימוש בעיטורים נאים ובפיתוחי אבן יפים.

בבית הכנסת בברעם (צילום: דורון ניסים)
בבית הכנסת בברעם(צילום: דורון ניסים)
 

בית הכנסת בברעם שימש את יהודי הקהילה המשגשגת שהתגוררה כאן במאות ה-4 וה-5 לספירה. בחזיתו שלושה שערים, קשת מרהיבה ואבני גזית חסונות.

 

הכניסה בתשלום: 12 שקלים למבוגר, 7 שקלים לילד.

 

השומרוני הטוב

"אכסניית השומרוני הטוב" הייתה פונדק דרכים שפעל לקראת סוף ימי בית שני, ובמשך דורות רבים לאחר מכן שימשה צליינים ונזירים בדרכם אל אתר הטבילה בנהר הירדן (קאסר אל-יהוד). באתר הארכיאולוגי התגלו ממצאים מהמאה ה-1 לפני הספירה, וסמוך לו נחשף ארמון מימי הורדוס ובו בית מרחץ, פסיפסים וקירות שעליהם פרסקאות. לפי המסורת הנוצרית, באזור זה היה ממוקם פונדק הדרכים המוזכר במשל "השומרוני הטוב", שמתואר בבשורה על פי לוקאס בברית החדשה.

מוזיאון השומרוני הטוב (צילום: עמיר אלוני)
מוזיאון השומרוני הטוב(צילום: עמיר אלוני)

פסיפס בשומרוני הטוב (צילום: דורון ניסים)
פסיפס בשומרוני הטוב(צילום: דורון ניסים)
 

כיום פועל באתר, השוכן לצד כביש 1 בין ירושלים לים המלח, מוזיאון ארכיאולוגי לפסיפסים – היחיד בארץ. במוזיאון מוצגים שרידים ארכיאולוגיים ובהם פסיפסים מרשימים מרחבי יהודה ושומרון, בנוסף לפסיפס בודד מבית הכנסת העתיק בעזה.

 

הכניסה בתשלום: 22 שקלים למבוגר, 10 שקלים לילד. במוזיאון מוצג סרט המספר את סיפור האתר, ופועל מדריך קולי שייקח את המבקרים לסיור עצמאי.

 

גן לאומי תל באר שבע

תל באר שבע הוא תל מקראי, אשר הוכרז גם הוא על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. האתר נמצא בשטח גן לאומי בלב בקעת באר שבע, ומשקיף על כל מרחבי הנגב הצפוני. מקום זה, בין ארץ המזרע מצפון לארץ הישימון מדרום, היה גבולה הדרומי של כנען, והתל עצמו שוכן בין נחל באר שבע לנחל חברון, שני מקורות המים של תושביו. התל משקף את מרחב החיים שבו פעלו אבות האומה – אברהם, יצחק ויעקב.

תל באר שבע (צילום: דורון ניסים) (צילום: דורון ניסים)
תל באר שבע(צילום: דורון ניסים)

הירידה למאגר המים בתל באר שבע (צילום: צביקה צוק) (צילום: צביקה צוק)
הירידה למאגר המים בתל באר שבע(צילום: צביקה צוק)
 

בסיור במקום רואים את הבאר העמוקה בארץ (70 מטר עומקה) אשר ממוקמת דווקא מחוץ לעיר, בנוסף למפעל המים הגדול והמרשים אשר משולב בביצורי העיר. במפעל שלושה חלקים – פיר מדופן באבנים בעומק של כ-20 מטרים ובדפנותיו גרם מדרגות, מאגר חצוב בסלע בנפח 700 מ"ק ותעלת הזנה שהובילה אליו את מי השיטפונות שזרמו בנחל חברון. המפעל יצא מכלל שימוש בשלהי התקופה ההלניסטית, כנראה עקב רעידת אדמה שסתמה את התעלה.

 

הכניסה בתשלום: 14 שקלים למבוגר, 7 שקלים לילד.

  

גן לאומי תל ערד

המצודה בתל ערד (צילום: אסף צ) (צילום: אסף צ)
המצודה בתל ערד(צילום: אסף צ)

אירוס שחום על רקע המצודה בתל ערד (צילום: גבי צנטנר) (צילום: גבי צנטנר)
אירוס שחום על רקע המצודה בתל ערד(צילום: גבי צנטנר)

תל ערד הוא תל מרשים בבקעת ערד, בתפר בין אזור ההר מצפון-מערב לו לבין המדבר מדרום-מזרח לו. התל הוא מהאתרים הארכיאולוגיים החשובים בישראל. מהתל יש תצפית היקפית על מדבר יהודה, על דרום הר חברון ועל הנגב. למרגלותיו משתרעת העיר הכנענית שמוקפת חומה, ובראשו מצודה מקראית ובליבה מקדש יחיד במינו, וכן מאגר מים שניקז את מי הגשם.

 

ערד הייתה עיר כנענית גדולה ומבוצרת. הסיור בגן הלאומי עובר בבתי ארבעת המרחבים המאפיינים את העיר הכנענית – באר המים של העיר, מבני הפולחן והארמון, החומה ושעריה. משם מעפילים במתינות לתל המצודות המקראי הנישא מעל העיר, ובו מקדש יהודאי מן המעטים המוכרים מתקופת המלוכה. סמוך לו נמצא מאגר המים שאליו ניתן לרדת בגרם מדרגות.

 

הכניסה בתשלום: 14 שקלים למבוגר, 7 שקלים לילד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דורון ניסים
תל חצור
צילום: דורון ניסים
מומלצים