מדריך: כל מה שחובה לדעת על רישיונות בחו״ל
האם צריך רישיון בינלאומי או שמספיק הרישיון הפרטי מישראל? איך ואיפה מנפיקים את הרישיון בארץ וכמה זה עולה? מה עושים אם חידשנו את הרישיון שלנו והוא לא הגיע עד הנסיעה וגם - מה ההבדל בין יפן ליתר המדינות? מדריך רישיונות נהיגה לפני שנוסעים לחו"ל
בתקופת החגים הקרובה, ישראלים רבים יעברו את גבולות ישראל לחופשה בחו"ל. אופן החופשות בחגי תשרי יכלול, במקרים רבים, השכרת רכב שכן מדובר בחופשות משפחתיות וארוכות יותר.
לפניכם מספר שאלות נפוצות ותשובות מטעם מומחי ממסי, חברת אופרן ו-Hertz, בנוגע לכל מה שחשוב וצריך לדעת לפני ששוכרים רכב בחו"ל.
התמרורים וחוקי התנועה המיוחדים בעולם
מזוודות רכות או קשיחות? כל התשובות
למה צריך בכלל רישיון בינלאומי?
ישנם חוקים שרלוונטיים רק לישראל, כמו למשל - בארץ רישיון הנהיגה הוא עד 4,000 טון כשברוב המדינות בעולם זה עד 3.5 טון. או ממתי הרישיון? התשובה לשאלה הזו נמצאת רק בגב הכרטיס של הרישיון הישראלי בעוד שלאחרים זה מופיע במקום בולט יותר.
יש מדינות כמו סין למשל, בהן כל הרישיון בסינית או בשפה שהיא לא ממש בינלאומית. בישראל זה אומנם השתפר והרישיונות עברו גם לשפה האנגלית, אבל לא באופן מלא. לכן יש צורך באיחוד של העניין עבור מרבית המדינות.
אגב, קנדה דורשת רישיון בינלאומי יותר בהקפדה משכנתה ארצות הברית או מדינות אחרות באירופה למשל, גם בהשכרת רכב להבדיל מיתר מרבית המדינות.
ישנן שתי אמנות שהאו"ם יצר אי שם בשנת 1949 ואחר כך שוב ב-1968. זאת כדי לאחד את כל החוקים בין כל המדינות שחתומות שם, ישראל ביניהן.
אם כך, תפקיד הרישיון הבינלאומי הוא לתאם בין המדינות, ליישר קו ולכן חובה, כאשר נוסעים לחו"ל להחזיק גם ברישיון פרטי וגם בבינלאומי - עובדה שלא הרבה ישראלים יודעים כאשר הם נוסעים לחו"ל.
מה הסיכון אם לא יהיה עלינו רישיון בינלאומי בחו"ל?
במדינות רבות, כאשר תעצרו לביקורת שגרתית על ידי שוטר/ת ולא יהיו עליכם שני הרישונות, יש בסמכות המשטרה להוריד אתכם מהכביש לאלתר. פעולה שכמובן תתלווה לקנס כספי גבוה. מצב שעלול להרוס לכם את החופשה ברגע.
אם חלילה עברתם תאונה - המצב אף יסתבך עוד יותר.
קל להוצאה ולרוב אין חובה להגיע פיזית
כמה זמן לוקח להנפיק אותו ומה המחיר?
ברגע שנכנסים לסניף של ממסי או עסקים אחרים שידועים כמנפיקים את הרישיון, כמו חנויות אופטיקה שונות, מדובר במספר דקות בודדות.
התהליך נעשה במקום מבלי צורך שתגיעו עם טפסים ותמונת פספורט מראש. זאת מאחר שבמקום מתחברים למערכת של משרד התחבורה ומשם לוקחים את פרטיכם ותמונתכם. צריך להצטייד רק ברישיון הנהיגה שלכם.
לא יכולים להגיע? לא נורא. בסניפים של ממסי אין צורך להתייצב בעצמכם, אלא להביא את הרישיון למישהו אחר מטעמכם, שיוציא את הרישיון הבינלאומי עבורכם ללא מסמך יפוי כוח.
עם זאת, בעסקים אחרים שאינם ממסי ניתן לשלוח מישהו בשמכם אך עם מסמך ייפוי כוח.
העלות היא 16 שקלים.
טיפ חשוב: אל תחכו לרגע האחרון. בתקופת הקיץ ובימים עמוסים כמו שישי סביר להניח שתיתקלו בתור ואז זה יימשך קצת יותר מחמש דקות.
מדוע חברות השכרת הרכב בחו"ל לרוב לא דורשת אותו?
במרבית חברות השכרת הרכב מסירים אחריות מנושא הרישיון הבינלאומי, הן לא בודקות אותו אבל למעשה אומרות ללקוח - "אתה אחראי שיהיה לך אותו".
כלומר חברת השכרת הרכב, ברוב המקרים, תבקש מכם רק רישיון נהיגה רגיל, ישראלי ושיהיה כמובן בתוקף. אה וכמובן והכי חשוב - לשלם עבור ההשכרה. וההליך מסתיים פחות או יותר שם.
אז איפה בכל זאת יבקשו אותו מאיתנו?
את הרישיון הזה תצטרכו בשני מקרים:
הראשון, מפגש עם המשטרה. זה לא חייב להיות משהו דרמטי אלא כל עצירה לביקורת שגרתית של שוטר באמצע הדרך. הוא ידרוש את שני הרישיונות, לכן לא מספיק להראות לו רק את הישראלי או רק את הבינלאומי. החזיקו את שניהם יחד עליכם.
במצב השני, אם קרה אירוע כלשהו, תאונה למשל, אז חברת ביטוח תדרוש את הרישיון הבינלאומי.
מה קורה אם מאבדים את הרישיון הבינלאומי?
ראשית, הרישיון הבינלאומי תקף לשנה בלבד. כך שאם הוצאתם אותו לפני הטיול הקודם ואתם מתכוונים לקחת אותו גם בטיול הבא, בדקו מראש שלא עברה שנה בין לבין.
אם הרישיון אבד בארץ חובה להוציא חדש בתשלום מחדש. אם הוא אבד בחו״ל אז ניתן לגשת לקונסוליות. שם יוציאו לכם אותו ללא עלות נוספת.
עוד כמה קטנות וחשובות
מומלץ לבדוק לא רק את החוקים במדינת היעד אליה אתם נוסעים אלא גם במדינות השכנות. כיום, רבים מאיתנו נוסעים לטיולי כוכב, טיולי יום או יותר וחוצים את גבולות המדינה אליה הגענו לעבר המדינות השכנות, בעיקר במדינות באירופה - שם המעבר לעיתים כמעט בלתי מורגש.
אך ברגע שעברתם מדינה החוקים עשויים להשתנות וכדאי לדעת זאת מראש במקום להיתפס מופתעים ולא מוכנים.
תתפלאו אבל הכי זול בארץ
החל מ-4.7.19 מי שהרישיון הפרטי שלו פג תוקף יכול לשלם מראש את החידוש ובנתב"ג ישנה עמדה של משרד התחבורה, בה ניתן להוציא את הרישיון החדש, בלי לחכות שיגיע בדואר או לקחת סיכון בחו״ל עם הדף הזמני, שגם אותו לא מקבלים בכל מקום.
עוד חידוש הוא שכל הקונסוליות הישראליות, בכל העולם, יכולות לנפק רישיון בינלאומי אם שכחתם את שלכם בארץ או במהלך הטיול, איבדתם וכדומה.
מחיר הרישיון בארץ הוא כאמור 16 שקלים. האנקדוטה הנחמדה היא שזה גם המחיר הזול ביותר בעולם! בארצות הברית, לצורך ההשוואה עלות הוצאתן היא 30 דולר, באיטליה כ-46 דולר, בגרמניה 16.5 דולר ובאנגליה כ-10 דולר.
מה בנוגע למעבר למדינות השכנות שלנו?
אין בעיה לקחת את המכוניות הפרטיות שלנו למדינות השכנות: ירדן ומצרים. אך שימו לב כי ישנה חובה לעשות לרישיון הרכב תרגום.
במעבר הגבול ניתן לקבל אפשרות לעשות תרגום של רישיון הרכב (או בממסי או במעבר הגבול). כמובן שצריך לעשות גם ביטוח לרכב עבור גניבה, תאונות וחילוץ.
לגבי רישיון בינלאומי - גם כאן צריך את שניהם. את הרישיון הבינלאומי ניתן להנפיק בעמדות מעברי הגבול, רק כדאי לברר את שעות הפתיחה שלהם המעברים כי אם תסמכו על הנפקה במקום ותגיעו לא בשעות הפעילות - לא תוכלו להוציא שם.
הודעה חשובה לנוסעים ליפן
החוקים ביפן שונים מבחינת נהיגה ורישיון הנהיגה
ביפן נוהגים בצד השני, השמאלי של הכביש ומרבית השלטים ביפנית כך שהנהיגה שם היא די מאתגרת ולכן אולי עדיף לקחת טיול מודרך כשיוצאים מהערים או נהג פרטי.
אם בכל זאת לקחתם את האתגר עליכם, נחמד לדעת שבגלל שתי הסיבות בשורה הראשונה - כל חברות השכרת הרכב ביפן מציידות את רכביהן במכשיר GPS דובר אנגלית, מה שמקל על הסיפור.
דבר נוסף, יפן אומנם חתומה על האמנה של האו"ם אבל על רק על הראשונה מ-1949, הישנה יותר. בנוסף, נדרש שם רישיון אחר.
ניתן לנפק אותו מראש בארץ, הפעם רק בסניפי ממסי. ובמקרה הזה כן צריך להביא תמונת פספורט, אסמכתא שאתם אכן הולכים לשהות ביפן כמו כרטיס טיסה, תעודת תושב או תעודת סטודנט. הרישיון הזה לוקח קצת יותר זמן להנפקה ולא ממש על המקום.
גם כאן צריך שיהיה עליכם הרישיון הבינלאומי המיוחד שהוצאתם ליפן ואת הרישיון הפרטי שלכם.
תודה לממסי, חברת אופרן ו-Hertz