הכוכבות החדשות השנה: סוצ'י, אתונה ופאפוס
לקראת סיום השנה העברית וחגי תשרי בדקנו אילו יעדים הפכו למבוקשים בקרב הישראלים בשנה האחרונה. מהם האיים היווניים הקלאסיים שפינו את מקומם לטובת ערים ברוסיה ובקפריסין? לאן תטוסו הכי הרבה בחגים ומדוע לונדון הפכה למבוקשת מתמיד?
כרתים ורודוס - OUT וסוצ'י, אתונה ופאפוס - IN? נראה שהשנה הישראלים נטשו את יעדי הבטן-גב הקלאסיים של הקיץ, הלוא הם שני האיים הגדולים והקרובים אלינו - רודוס וכרתים. זאת לטובת יעדים אחרים שיכולים לספק את הסחורה בחופשת הקיץ, כמו עיר הקייט הרוסית סוצ'י, בירת יוון אתונה ועיר הנופש העולה בקפריסין - פאפוס.
כך עולה מרשימת היעדים בהם נרשמה עלייה משמעותית בביקוש בחודשים ינואר עד יולי 2019 לעומת התקופה המקבילה אשתקד על ידי חברת אמדאוס. אמדאוס הינה חברה אשר עובדת עם כ-5,000 סוכני נסיעות בישראל ומספקת פתרונות טכנולוגיים לתחום התיירות.
לפי אמדאוס אלו היו חמשת היעדים הפופולריים ב-2018:
1 רודוס
2 כרתים
3 אנטליה
4 בוקרשט
5 ברצלונה
יותר טיסות = יותר תנועה
בשיחה עם מנכ"ל אמדאוס ישראל, גדי מור, ניסינו להבין מה עומד מאחורי השינויים.
למה דווקא אלו היעדים שעלו בביקוש השנה?
"בכל שלושת היעדים האלה היה גידול במספר הטיסות, כך שהיצע המושבים הגדיל גם את התנועה. אתונה מראה גידול בביקוש בשלוש השנים האחרונות, כיעד ממנו ניתן לצאת לטיולים בצפון יוון ובחצי האי פיליון.
המחירים הזולים בנופש עצמו והיעד אטרקטיבי בעיקר מאחר שהוא קרוב", אומר מור ונותן דוגמה בדמות עלות ארוחה למשפחה במסעדה. לדבריו היא כ-70 אחוזים זולה מאשר בארץ. "כך שהתמורה לכסף מאד גדולה".
סוצ'י הפכה ליעד אטרקטיבי כבר לפני מספר שנים, במיוחד לאחר השיפוץ וההשקעה בעיר וסביבתה מאז שאירחה את אולימפיאדת החורף ב-2014. "המחירים הזולים ותנאי האירוח במקום הפכו את היעד לאטרקטיבי מאוד עבור תיירים ישראלים", מסביר מור.
פאפוס הפכה לבסיס מבלי להתכוון לכך
ובאשר לפאפוס הקפריסאית אומר מנכ"ל אמדאוס: "פאפוס הוא יעד שידע ירידת מה בביקושים, אך בשנתיים האחרונות מאז שריינאייר החלה להפעיל אליו טיסות מישראל, הוא מראה פריחה מחודשת".
עוד מסביר מור כי זכויות הטיסה של חברת ריינאייר מחייבות אותה לעבור דרך נקודה מסוימת בטיסות מישראל לאירופה. "זה מה שהוביל לכך שטיסות החברה יהיו מישראל לפאפוס, ונתון זה פיתח את פאפוס כיעד אטרקטיבי. פאפוס הפכה למעין בסיס".
"ראוי להתייחס גם לטביליסי - שם רמת המלונות היא ברמת 5 כוכבים פלוס, המסעדות המעולות גם הן מספקות ארוחות נפלאות בעלות של 50-70 אחוזים פחות מאשר בארץ. המחירים זולים משמעותית מנופש באילת במיוחד בעונות השיא".
ריביירת הים השחור תתחזק השנה
מהם היעדים שיבלטו בשנה הקרובה?
"כל מקום שהוא סביב שעתיים טיסה ועם רמת שירותים גבוהה ומחירים נמוכים, יראה עלייה משמעותית בשנה הקרובה", אומר מור. לדוגמה, הריביירה בים השחור ובעיקר הערים סוצ'י ובטומי, אליהן יש טיסות ישירות, יראו המשך עליות, אודסה באוקראינה תעלה בגלל הבנייה המסיבית.
גם קפריסין ואיי יוון ימשיכו לעלות. בנוגע לטורקיה, ישראלים חוזרים לאנטליה מכל שכבות הציבור. עם זאת אנטליה הפכה ליעד יקר. העלות עומדת על לא פחות מכ-900 דולרלאדם לשבוע, כשהעלות ביוון היא כחצי מחיר", מסכם מור.
ולאן תטוסו בחגים?
לגבי היעדים שהישראלים ביקשו לנפוש בהם בחגים הקרובים, גם כאן כרתים נשאר בחוץ לטובת יעדים רחוקים יותר (ארה"ב ותאילנד) או יעדים כמו לרנקה וקייב, הזולות בהרבה מהאי היווני.
לפי אתר טרווליסט חלוקת חופשות החגים השנה מאפשרת מקסימום חופשה במינימום ימי עבודה ולכן נראה גידול בביקושים ליעדים המרוחקים כמו בנגקוק שרשמה השנה עליה של 26% וניו יורק, אליה ינדדו 20% מהישראלים.
מדובר בקפיצה של 50% בביקושים ליעדים הללו לעומת שנה שעברה, לעומת זאת בעלויות הטיסה נרשמו ירידות של 5-7% לעומת 2018.
את הירידה הגדולה במחיר רשמה לונדון כאשר טיסות ליעד זה ניתן לרכוש השנה ב504$ בלבד לעומת 613$ בשנה שעברה, כ-18% פחות.
מן העבר השני, המפסיד הגדול של שנת תש"פ הוא האי כרתים, מי שהוביל בשנה שעברה במספר הטיסות אליו עם 17% מטיסות הישראלים. זאת מאחר שהחגים היו בשלב מוקדם יותר בשנה ואפשר יותר חופשה שמשית.
השנה כרתים יצא לגמרי מרשימת היעדים המובילים, ככל הנראה בשל מועדי החגים, אשר נדחקים לסוף חודש ספטמבר ועד אמצע אוקטובר הקריר.
על תקן הכניסה החדשה לרשימה עומדת לרנקה הקפריסאית שהתברגה השנה למקום השלישי ביעדים החמים המבוקשים עם 10% מהטיסות במחיר של 202$ בלבד. לצורך ההשוואה, כרתים בשנה שעברה עלתה לישראלים 376$ לכרטיס.
כניסה חדשה נוספת לרשימה היא קייב, עם 7% מהטיסות במחיר של 376$.
"אין ספק שלתזמון חגי תשרי משמעות אדירה על יעדי הטיסות והשנה אנו רואים זאת באופן מובהק. אם בשנה שעברה החגים יצאו ברובם על סופי השבוע, השנה אנחנו רואים שהם נוחים יותר לאלו המבקשים לנסוע לתקופות ארוכות, כאשר ניתן לנפוש לאורך זמן ארוך יותר מבלי לנצל ימי עבודה יקרי ערך.
"הירידה הברורה בביקושים ליעדי בטן גב גם היא מושפעת מתאריכי החופשות, אשר יצוינו ברובם בחודש אוקטובר, בו הימים הופכים ליותר קרירים ופחות מתאימים לרביצה בים", כך תמר גרזון מנכ"לית טרווליסט.