טויוטה פרואייס בנהיגת בכורה - מסחרית יפנית, מצרפת
חמש שנים לאחר שהופסק אצלנו שיווק מוביל הנוסעים הייאייס, חוזרת טויוטה לשווק רכבי העבודה המסחריים עם הפרואייס. עם יחידות הנעה חסכוניות, מערכות בטיחות מתקדמות ותג מחיר שיתחיל ב-200 אלף שקלים
טויוטה חוזרת לקטגוריית כלי הרכב המסחריים בישראל עם הפרואייס, יורש ההייאייס המיתולוגי, רכב מסחרי שנחת אצלנו בסוף שנות ה-90 והפך מיידית לאחד הפופולאריים בקטגוריה. זאת תודות לשילוב נדיר - באותם ימים - בין מנוע טורבו-דיזל חזק ומודרני, תיבת הילוכים אוטומטית, חוסן מכאני ואמינות יוצאת דופן.
היום הוא כבר שונה, בעיקר כי האלמנטים היחידים שמיוצרים בו על-ידי הקונצרן היפני הם הסבכה והסמלים מלפנים, מאחור ועל גלגל ההגה. השאר - למעשה, הכל - זהה לסיטרואן ג'אמפי-פיז'ו אקספרט המיוצרים לצדו במפעל קונצרן PSA בצפון צרפת. שכן ענקית הרכב היפנית העדיפה לוותר על פיתוח עצמי של מחליף, על כל המורכבות הפיננסית הכרוכה בכך, ובחרה בהדבקת לוגו.
בשונה מההייאייס שהציע מגוון גרסאות מצומצם, הפרואייס מיוצר לפי טויוטה בלא פחות מ-1,300 גרסאות הכוללות בין היתר שלושה אורכים, צמד מנועי טורבו-דיזל (1.6 ליטר ו-2.0 ליטר), מספר הספקים, שלושה סוגי תיבות הילוכים (ידנית, רובוטית ואוטומטית) ועם אינסוף תצורות תא נוסעים-מטען. החל ממרכב בסיסי, דרך וואן נטול חלונות עם דלתות צד להובלת סחורות בלבד, ועד גרסת וורסו-VIP עם סאלון מפואר הכולל ארבע כורסאות ושולחן.
הגרסה החדשה והייחודית בקטגוריה, העונה לשם רב המשמעות "קומפקט", קצרה משמעותית מהמקובל עם אורך של 460.6 ס"מ ובסיס גלגלים של 292.5. היא אמורה למלא את החלל בין טנדרונים ארוכים (למשל גרסאות "מקסי" לפולקסוואגן קאדי ופיאט דובלו) לכלי רכב מסחריים ב"גודל מלא". המידות הדומות לטנדרונים מאפשרות לפרואייס כושר תמרון מצוין (רדיוס סיבוב - 5.6 מטר), יכולת העמסה וגרירה נאות ותנוחת נהיגה גבוהה ושלטת - עם אופציה לשלושה מושבים לנוסעים מלפנים.
בשלב ראשון לא תשווק גרסה זו בישראל, אלא רק גרסאות מסורתיות החולקות בסיס גלגלים של 327.5 ס"מ ומידות אורך "מדיום" (495.6 ס"מ) ו"לונג" (530.8 ס"מ), עם כושר נשיאה של עד 1.4 טון וכושר גרירה עד 2.5 טון. הפרואייס יגיע ארצה בתצורת וואן-נטול-חלונות כשכל ההסבה למטען או להיסעים (עד 9 נוסעים) תבוצע בהתקנה מקומית, לצורך הוזלת עלויות. גם היצע המנועים מצומצם - רק 2.0 ליטר טורבו-דיזל (150 כ"ס) ידני או עם 177 כ"ס ותיבת שישה הילוכים אוטומטית.
סביבת הנהג בפרואייס מיישרת קו עם ייעודו - נוחה, יעילה, פשוטה ואינטואיטיבית, עם מושבים נוחים בעלי יכולת כיוונון יוצאת דופן עבור הנהג והגה מתכוון גם לעומק. תנוחת הנהיגה טובה, ומשטחי החלונות הגדולים מקנים שדה ראיה מצוין. יש תאי אחסון רבים ושימושיים בדלתות, צמד תאי כפפות, תא בחלקה העליון של הקונסולה הקדמית ולא פחות משלושה שקעי 12V (שניים מלפנים, אחד בתא המטען) ושקע USB. לצד משענת יד בעלת ציפוי פלסטיק קשיח, עם חבק המאפשר הצמדת דף שליחויות, הציגו מכוניות ההשקה איכות ייצור לא מרשימה, כולל דיפון תקרה פרום בחלקו.
רשימת האבזור כוללת אפשרות למסך מגע בגודל "7, מערכת מצלמות היקפית, מפתח חכם ופתיחה חשמלית לדלתות הצד באמצעות הזזת הרגל מתחת לסף. בנוסף יוצעו מערכות בטיחות מתקדמות כמו בלימה אוטונומית במצבי חירום (מבוססת רדאר ומצלמה), בקרת שיוט אדפטיבית, התראה על סטייה מנתיב, שטחים מתים ועייפות נהג, תאורה אדפטיבית - מעבר אוטומטי מאורות גבוהים לנמוכים - עוקבת פניה וקריאת תמרורים. אלא שלארץ הוא יגיע ללא מערכות מקוריות. לטענת היבואנית, הן אינן מאושרות לשימוש בארץ. במקום - תותקן בו מערכת מובילאיי.
רכבי המבחן בהשקה צויידו במנוע 2.0 ליטר טורבו-דיזל בגרסת 150 כ"ס ותיבת 6 הילוכים ידנית. בחלק מרכבי ההדגמה הבורר לא היה נוח לתפעול, אך הביצועים היו נאים - 11 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש - וזמינות הכוח הייתה טובה תודות ל-37.7 קג"מ כבר ב-2,000 סל"ד.
יש לפרואייס יכולת שיוט מרשימה בכבישים מהירים, עם בידוד רעשים טוב להוציא רעשי רוח מהמראות הגדולות. גם נוחות הנסיעה טובה באופן יחסי, למרות שחסר היה מטען שעשוי לשפר אותה עוד יותר. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה ביחס למקובל בקטגוריה, להוציא הגה חסר רגישות במרכזו. צריכת הדלק עמדה בממוצע על 13.1 ק"מ לליטר.
כשינחת בישראל בתחילת השנה, יתחיל תג המחיר של הפרואייס ב-200 אלף שקלים, וינוע מעלה בהתאם לרשימת האבזור.