מבחן השוואתי רכבי פנאי יוקרתיים היברידיים - וולוו נגד ב.מ.וו
הפעם עימתנו שתי מכוניות פנאי יוקרתיות, עם מנועים היברידיים ורמת אבזור שכמעט ואינה מותירה מקום לתוספות. מושלמות? כמעט, כולל צריכת דלק פנטסטית של 50-60 ק"מ לליטר בתנועה עירונית. ובכל זאת יש מנצח
וולוו XC90 T8
לוולוו XC90 T8 וב.מ.וו X5 40e יחידות הנעה היברידיות נטענות המבטיחות פליטת מזהמים וצריכת דלק נמוכים יותר מפריוס קומפקטית וצנועה, תוך שמירה על כל האיכויות של אחיהם בעלי מנועי הבעירה הפנימית החזק והמזהם. בדקנו האם הם גם מקיימים.
מנוע: בנזין, מגדש טורבו ומגדש על, 2.0 ליטר, ומנוע חשמלי, 407 כ"ס
תיבת הילוכים, הנעה: אוטומטית, 8, כפולה-קבועה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 5.6 שניות, 230 קמ"ש
צריכת דלק ממוצעת (יצרן / מבחן): 47.6 ק"מ לליטר / 9.4 ק"מ לליטר
בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק
אחריות: שנתיים (5 שנים למערכת ההיברידית)
מחיר: 600 אלף שקל
ב.מ.וו X5 40e
מנוע: טורבו-בנזין, 2.0 ליטר, חשמלי, 313 כ"ס
תיבת הילוכים, הנעה: אוטומטית, 8, כפולה-קבועה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 6.8 שניות, 210 קמ"ש
צריכת דלק ממוצעת (יצרן / מבחן): 29.4 ק"מ לליטר / 8.9 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, לא בוצע מבחן ריסוק
אחריות: 3 שנים (6 שנים למערכת ההיברידית)
מחיר (בסיס): 550 אלף שקל (495 אלף שקל)
עיצוב ותאי נוסעים
ל-X5 עיצוב משפחתי-מזוהה עם סבכת כליות גדולה מלפנים ויחידות תאורה רחבות, אבל הוא מסגיר את גילו מתקשה להרשים מבחינת מראה מול המתחרה המודרני משוודיה. ל-XC90 עיצוב ייחודי שנראה מצוין בזכות אלמנטים מרשימים כמו פנסי לד בצורת הפטיש הנורדי, סבכת פסים מסורתית ויחידות תאורה אחוריות גדולות. בניגוד ל-X5 הדיסקרטי, וולוו מדגישה את עובדת היותו היברידי בעזרת שלל סימולים ותגים.
תא הנוסעים של ה-XC90 נראה חדשני בהרבה עם מסך מגע ענק בצורת טאבלט המאפשר להציב רק 8 מתגים בקונסולה המרכזית, עם מתג הנעה בעיצוב מקורי בין המושבים. מנגד, איכות החומרים פשוטה במפתיע. לוח המחוונים הדיגיטאלי נראה מצועצע מדי, ותפעול המערכות השונות מסורבל, בעיקר בזמן נהיגה. תא הנוסעים של ה-X5 פחות מרשים, אבל הוא משדר איכות חד משמעית. הן במגע והן במראה. תפעול המערכות קל ואינטואיטיבי יותר. בנוסף, המושבים במכונית הגרמנית נוחים ותומכים יותר, עם תנוחת נהיגה מעולה ושדה ראיה עדיף.
במבחן השימושיות ה-XC90 מנצח. הוא מציע שבעה מקומות ישיבה, עם שורה שלישית המתאימה גם לנערים מתבגרים. מושבי השורה השניה מציעים מרווח עדיף על ה-X5, בזכות בסיס גלגלים ארוך במעט (298.4 ס"מ לעומת 293.3 ס"מ) ואפשרות לכיוון מרחק של כל מושב בנפרד, כולל כיוון מסעד. יש גם שליטה נפרדת בפתחי המיזוג האחוריים, ווילונות נשלפים להצללת החלונות האחוריים.
לספסל האחורי ב-X5 אין אפשרויות כיוון ובניגוד לאחיו בעלי מנועי בנזין ודיזל, אין כלל אפשרות לשורת מושבים שלישית. תא המטען של הוולוו גדול יותר עם 640 ליטר (ו-262 ליטר עם שורה שלישית בשימוש) לעומת 500 ליטר לב.מ.וו, אך שניהם נטולי גלגל חלופי.
אבזור
ה-X5 זול יותר, אך זה לא מתבטא ברשימת האבזור. גרסת הבסיס (ב-495 אלף שקל) כוללת ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית עם זיכרונות, חלון שמש פנוראמי, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית, מראות מתקפלות חשמלית, חישוקי "19 קלים, 6 כריות אוויר והתראה על סטייה מנתיב ובקרת התנגשות. רכב המבחן (550 אלף שקל) הוסיף מערכת מצלמות היקפית, חימום למושבים הקדמיים, מערכת שמע של הרמן קרדון, חישוקי "20 קלים ומערכת בטיחות נוספות כמו בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התראה על שטחים מתים ותאורה דינמית (מעבר אוטומטי מאורות גבוהים לנמוכים).
ה-XC90 T8 מוצע רק בגרסת האבזור הבכירה (600 אלף שקל) עם אבזור כמעט זהה לגרסה הבכירה של ה-X5 (מערכת שמע עדיפה של Bowers and Wilkins, אך ללא מצלמה היקפית), אך עיקר יתרונה הוא במערכות בטיחות מתקדמות הכוללת 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית שגם מונעת כניסה לצומת לא פנוי, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עם אפשרות לנהיגה סמי-אוטונומית בפקקים, התראה על עצמים בשטחים מתים כולל תנועה חוצה מאחור, זיהוי תמרורים, בקרת ערנות נהג, תאורת לד אדפטיבית ומערכת המזהה מצב בו הרכב יורד מהכביש ומהדקת את חגורות הבטיחות, מגביהה את המושב ומפחיתה את הסיכוי לפגיעות בעמוד השדרה.
יחידות הנעה וביצועים
ל-X5 מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר (245 כ"ס) ומנוע חשמלי (113 כ"ס) הממוקם בקדמת תיבת שמונת ההילוכים. יחדיו הם מעבירים 313 כ"ס ו-45.9 קג"מ לכל ארבעת הגלגלים דרך מערכת הנעה כפולה-קבועה. ל-XC90 מנוע בנזין כפול-מגדשים (טורבו ועל) בנפח 2.0 ליטר (320 כ"ס) המחובר לגלגלים הקדמיים דרך תיבה אוטומטית עם 8 יחסים ומנוע חשמלי (87 כ"ס), המחובר ישירות לגלגלים האחוריים. צמד המנועים מקנים לוולוו הנעה כפולה ותפוקה משולבת של 407 כ"ס ו-65.3 קג"מ. היתרון בדף הנתונים בא לידי ביטוי באופן מובהק על הכביש, עם תאוצות עדיפות בכל מצב ל-XC90, גם בזינוק מהמקום (5.6 שניות ל-100 קמ"ש לעומת 6.8 שניות ל-X5) וגם בתאוצות הביניים.
ה-XC90 גם עדיף ב"יכולת החשמלית", עם אפשרות נסיעה למרחק של 48 ק"מ עד מהירות של 125 קמ"ש ללא שימוש במנוע הבנזין, לעומת 31 ק"נ ועד 120 קמ"ש ל-X5. יחידת ההנעה בוולוו מציעה 6 מצבי נהיגה שונים (שטח, היברידי, חשמלי בלבד, הנעה כפולה, דינמי והתאמה אישית) לעומת 3 מצבים ליחידת ההנעה בב.מ.וו (חשמלי בלבד, בנזין בלבד לטעינת המצברים ולנסיעה בינעירונית, היברידי). במסלול עירוני סובב גוש דן, אותו התחילו שניהם עם סוללות מלאות (כשעתיים וחצי לטעינה מלאה), ה-X5 צרך ליטר בנזין לכל 50 ק"מ, בעוד ה-XC90 הפגין יתרון קל עם 60 ק"מ לליטר.
למרות הנתונים המרשימים בעיר, בנסיעה משולבת הכוללת גם כבישים מהירים ומפותלים הם הרשימו הרבה פחות מבחינת צריכת הדלק, עם 8.9 ק"מ לליטר לב.מ.וו ו-9.4 ק"מ לליטר לוולוו בתנאי אמת - פער אדיר לעומת נתוני המעבדה. מיכל דלק של ה-XC90 צנום (51 ליטר) ומקנה לו לכן טווח נסיעה ריאלי מצומצם יחסית של 590 ק"מ, לעומת 901 ק"מ ל-X5 המצויד במיכל דלק ראוי (85 ליטר). בשורה התחתונה, עבור מי שגומא מרחקים גדולים בכל יום, גרסאות הדיזל יהיו עדיפות משמעותית.
נוחות והתנהגות
באופן מפתיע, ה-XC90 (המצויד במתלי אוויר מלפנים ומאחור) הפגין נוחות נסיעה בינונית במהירות נמוכה והתקשה לבודד שברים ושיבושים באספלט. ה-X5 (עם מתלי אוויר אחוריים וספירלות פלדה מלפנים) הפגין נוחות נסיעה טובה משמעותית, עם שיכוך עדיף במהירות נמוכה ושמירה על ריסון ראוי במהירות גבוהה. היתרון של ה-XC90 הוא בבידוד רעשי רוח, דרך ומנוע בשיוט, בעיקר תודות לשמשות כפולות ומקדם גרר נמוך יותר (0.29cd לעומת 0.31cd). הוא מציע גם רדיוס סיבוב מעט קטן יותר, המקל על תמרונים עירוניים (5.8 מטר לעומת 6.3 מטר).
בכבישים מפותלים הפגין ה-X5 יכולת דינמית עדיפה, כצפוי מהדגם הזה שמככב בתחום כבר שנים רבות. זוויות הגלגול שלו צנועות יחסית, אחיזת הכביש גבוהה יותר, הנכונות לפנות עדיפה ובעיקר ההגה והבלמים חדים ומדויקים יותר. ה-XC90מרגיש מגושם לעומתו, עם רכינה ניכרת יותר בפניות ונטייה ברורה לתת היגוי שכמעט ואינה ניכרת ב-X5. ההגה קל וחסר תחושה והבלמים (הרגנטיביים) אינם מקנים תחושה טבעית ומקשים על המינון.
סיכום
התאוריה לא תמיד תואמת מציאות, ולמרות שהשניים מבטיחים להיות חסכוניים וידידותיים לסביבה כמו מכוניות קטנות בהרבה, שני רכבי הפנאי הגדולים לא מתקרבים אפילו לנתונים המבטיחים. כנראה שישמשו בעיקר כ"מפלט מס" בשל קבוצת הזיהום הנמוכה יותר (2 לעומת 15 לגרסאות האחרות), או כהצהרת אופנתית. ובמילים פשוטות, אם אינכם מתכוונים לרכוש אותם ולנהוג בהם רק בתחומי העיר, יתרונם כהיברידיים אינו בא לידי ביטוי.
ובכל זאת, מי מנצח? ה-X5 המאוד-ותיק הוא רכב פנאי מצוין, עם תחושת יוקרה ואיכות מכל פינת תא הנוסעים וסביבת הנהג, איכויות נסיעה גבוהות, התנהגות כביש מעולה ותמורה טובה יחסית למחיר המאוד גבוה. ה-T8 יקר ממנו ולא במעט, ואינו מצליח להתקרב אפילו ליכולות הדינמיות של הב.מ.וו. אבל הוא שימושי ממנו משמעותית, מציע ביצועים עדיפים, נראה טוב (וצעיר) בהרבה ולא פחות חשוב עבור רוכשים פוטנציאלים, גם מדווח לכל העולם שהוא נקי, יחסית. אין לשכוח כי רושם סביבתי הוא עניין בלתי נפרד מרכישת מכוניות שכאלה. יתרונות אלה מעניקים לו כאן גם את הניצחון.