דו-גלגלי ב-2017: ארבע קטגוריות חדשות או מעודכנות
סופר-ספורטיביים קיצוניים כבר היו לנו במהלך השנים, אבל השנה הם מוקצנים יותר. אופנועי תיור-הרפתקה טורפים את השוק, אבל זוכים ב-2017 לחיזוק מפתיע. הקטגוריות שינערו את השוק הדו-גלגלי השנה, לעיונכם
עשרות דגמים חדשים הוצגו בתערוכות קלן ומילאנו שנערכו במהלך 2016. השנה הם עתידים להגיע אלינו וחלקם חצטרפו לקטגוריות מוכרות בשוק הדו-גלגלי הישראלי. אחרים ינסו להעיר קטגוריות ותתי-קטגוריות רדומות ואילו הנועזים שבהם יפרצו ממש דרך, ויקימו נישות חדשות. הנה הם לפניכם:
עוד אוברדרייב? בבקשה
סופרבייק: נדמה היה כי העדנה לה זכו אופנועי סופר-ספורט בשנות ה-80 וה-90, חלפה לה. את המפץ הגדול לו אחראים ה(סוזוקי) GSX-R בשנות ה-80 וה(הונדה) CBR-RR בתחילת שנות ה-90, לא הצליח אף אופנוע באמת לשחזר. רוכבי הספורט המקומיים הספיקו עוד להתלהב מ(ימאהה) R1 בשלהי האלף הקודם ומ(סוזוקי) GSXR בתחילת הנוכחי, אבל מאז הלכה הקטגוריה ונשחקה. פחות ופחות רוכבים עולים על כלים חדשים כאלו מדי שנה, וגם היצרנים עצמם האטו משמעותית את מירוץ החימוש ההיסטורי בקטגוריה הזו.
עד השנה. מתקפת סופרבייקים יפנים בנפח ליטר, זו הדרך היחידה לתאר את מה שעומד לקרות כאן. עם הונדה CBR1000RR, סוזוקי GSXR1000 וקאוואסאקי ZX10R חדשים שינסו לחזור ולפתות את הרוכבים בעזרת טכנולוגיה ממסלולי המירוצים והכי הרבה ביצועים שכסף יכול לקנות. המבול הזה מראה שהיצרנים התעוררו וחוזרים להשקיע בקטגוריה הזו, עם כלים שבהחלט יכולים למשוך את הקהל לאולמות. איך רוכב בן אנוש חסר ניסיון מירוצים מסוגל להוריד 200 כ"ס לאספלט ציבורי, זו כבר שאלה עליה אין תשובה חד-משמעית.
אדוונצ'רונים: קטגורית האדוונצ'רים (אופנועי תיור-הרפתקה לסוגיהם) היא המתפתחת ביותר בעולם הדו-גלגלי כבר שנים ארוכות. ווזה היה רק עניין של זמן עד שהמראה והאמירה של אופנועים אלה יחלחלו לקטגוריות נמוכות-זולות-פשוטות יותר. השנה זה יקרה עם לא מעט אופנועים שנראים כאילו הם יכולים לחצות את אפריקה, אבל בפועל מצוידים במנועים קטנים בנפח 300 פלוס-מינוס ותג-מחיר שיהפוך אותם לנגישים (הרבה) יותר - עד כדי שליש מאחיהם הגדולים והיקרים להחריד.
אין כמעט יצרן שלא ייקח חלק בחגיגה הזו. ב.מ.וו יהיו שם עם ה-G310 GS המסקרן, סוזוקי עם ה-V-סטורם 250, קאוואסאקי תכנס לסגמנט החדש עם הוורסיס 300 והונדה כבר פתחו את פנקס ההזמנות המקומי ל-CRF250L ראלי. לנו אין צל של ספק שמקטגוריה זו יצמח האופנוע הקטן הנמכר ביותר לשנת 2017.
ספורט, אבל נוח: לא קטגוריה חדשה, אבל השנה ייכנס אליה יצרן שינסה להגדיר אותה בצורה ברורה יותר. דוקאטי סופרספורט ינסה לגרום לרוכבים לחזור לאופנועי כביש ספורטיביים, אבל קצת שונים. הסופרספורט נראה כמו אופנוע ספורטיבי של דוקאטי לכל דבר, עם פיירינג מלא וכל הקימורים המתבקשים מכלי שנולד בבולוניה. אבל הוא לא עוד פאניגלה. לסופרספורט אמורה להיות תנוחת רכיבה נוחה עם כידון גבוה ביחס לז'אנר. אופנוע שייתן לאנשים את המראה הספורטיבי ויכולת לא מבוטלת, אבל ייקל על חוליות הגב עם תנוחה הגיונית. מעניין יהיה לגלות אם דווקא דוקאטי יהיו אלו שיצליחו לשלב בין שני עולמות כל-כך שונים, ולהחזיר רוכבים לאופנוע שמדבר מהירות, בעידן בו נדמה שכולם רוצים תנוחה זקופה וניחוח שטח.
קטנוע אדוונצ'ר: קטנועים גדולים וחזקים הם לא בשורה. גם קטנועים שפוזלים לשטח זו לא בדיוק המצאה מסעירה. מספיק להיזכר בפיאג'ו טייפון שכיכב כאן כקטנוע הנמכר ביותר במשך תקופה לא קצרה בשביל להבין את זה. אבל הונדה החליטה לשלב את כל העולמות בקטנוע-אדוונצ'ר החדש שלה, ה-X-ADV. קטנוע גדול, חזק ורב-יכולת, שפוזל בדרכו לאופנת אופנועי האדוונצ'ר הגדולים בכלל, ועם האפריקה טווין המצליח שלה בפרט. קטנוע שממציא סגמנט חדש שמשלב בין היעילות הטבעית שיש בקטנוע, למשיכה המובנת של עולם ההרפתקה. האם הם עלו על משהו? התשובות יגיעו בחודשים הקרובים.