וספה ספרינט 125 במבחן מקומי ראשון - קטנוע סטריטפייטר
הדגם הבסיסי של וספה מגיע לישראל עם מנוע ועיצוב מחודשים, ובעיקר גישה שיווקית רעננה המכוונת לקהל גברי. איך זה עובד?
דגמי ווספה החדשים ל-2017 נחתו בישראל מלווים בגישה שיווקית חדשה של היבואנית, עופר אבניר. אחרי 60 שנות נציגות בארץ לאחד מכלי הרכב המיתולוגיים בהיסטוריה המוטורית, הוחלט על מיתוג מחדש שמשמעו: שני דגמים בלבד (125 ו-300), שני צבעים בלבד (שחור ולבן) וקהל יעד עיקרי אחד - גברי. החלטנו לקחת את הדגם שמכוון לקטגוריה הפופולרית ביותר בשוק המקומי - 125 סמ"ק - כדי לגלות האם זה עובד.
טוב: עיצוב, איכות, יכולת עירונית
בסדר: יכולת בין עירונית, מקום אחסון
טעון שיפור: מחסור ברגלית צד, מחיר
מתחרים: הונדה PCX, ימאהה NMAX
מחיר: 22 אלף שקלים
הספרינט 125 שייכת לקטנועי "גוף קטן" של וספה (להבדיל מה-GTS הגדולות יותר), וחולקת בסיס מכאני עם הפרימוורה ששווקה אצלנו בעבר. עיקר ההבדלים בין הספרינט לפרימוורה מתבטאים בעיצוב שונה מעט (פנס קדמי רבוע לספרינט) וגלגלים גדולים יותר לספרינט ("12 מול "11). הספרינט נוחתת אצלנו עם מנוע חדש שתוכנן בכדי לעמוד בדרישות תקן יורו 4 המחמיר, בנפח 124.5 סמ"ק המכניס אותה לקטגוריה הפופולארית ביותר ו-10.5 כ"ס ב- 7,700 סל"ד. נאמנים לגישה השיווקית החדשה, היא מגיעה בלבן (או שחור) ומעוטרת במדבקות קרב.
יתרונות: אי אפשר שלא לחבב את עיצובה של הווספה ספרינט, רטרו-מודרני שעובד טוב כל-כך בעולם הרכב כיום (מי אמר מיני ופיאט 500) ונראה מצוין גם כאן. למחמאות נוספות ראויה הווספה בכל הקשור לאיכות ולהרכבה. מרכב הפלדה האחוד מאסיבי ביחס לכלי קטן כל-כך, ואיכויות הגימור וההרכבה גבוהות מאוד.
הנעה חרישית והתנועה הראשונית חלקה. המנוע הקטן כמעט ולא מורגש בלי קשר למידת העומס עליו, המיתלים סופגים היטב בתנועה עירונית והבלמים, בעיקר הדיסק לפנים, מציגים פעולה טובה עם המון רגש. ראויה לציון ה-ABS מלפנים שביצעה עבודתה נאמנה בימי המבחן הגשומים, כמו-גם הנוחות הכללית במושב - למרות תנוחת רכיבה זקופה אופיינית ליצרן.
יש מקום מתחת למושב לקסדה מלאה (גדולה), ומלפנים יש תא אחסון קטן וננעל המכיל גם שקע USB. גם המראות מקבלות ציון לשבח עם ראות מעולה לאחור, וכך גם לוח המחוונים עם שילוב יעיל וברור בין אנלוגי לדיגיטלי, וסידור מתגים נוח.
חסרונות: ככלי המיועד בעיקר לעיר, הספרינט לא מרגישה בבית על כבישים מהירים, ולא רק בגלל כוח המנוע הצנוע. כיול הוואריאטור משובח והתאוצה מצוינת (לעיר), אבל כדי להגיע למהירות שיוט על אילון למשל, צריך המון סבלנות. באותו עניין ראוי להזכיר כי המנוע הרגיש "חנוק" מעט, אולי בגלל תקן יורו 4 החדש, ואולי כי כלי המבחן היה חדש לחלוטין. עובדה שעשויה להסביר גם צריכת דלק גבוהה יחסית של 25.2 ק"מ לליטר. גיאומטריית המתלים מתוכננת אופן ברור לזריזות בין פקקים, ופחות יציבות כיוונית.
הבולם האחורי רך מדי תחת עומס כבד (מהמורה בשילוב מהירות גבוהה יחסית), ולא אהבנו גם את רעשי פעולת ה-ABS, מעין רעשי סרבו מאיזור המסיכה הקדמית. מדרס הרגליים הרגיש צפוף במהלך נסיעת המבחן, ושידרת המתכת שלאורכו פוגעת ביכולת לשאת משאות בין הרגליים. וביחס לבחירה של היצרנית לוותר על רגלית הצד יש לנו רק דבר אחד לומר - לא מובן.
סיכום: אופנתית, איכותית, מרשימה בעיר ויקרה. אם תשכחו לרגע מהצהרות הגבריות השיווקיות של היבואנית, וספה ספרינט 125 מקיימת את ההבטחה ובגדול. מכל בחינה, ככלי עירוני בעיקר, היא יכולה להתחרות בטובות שבקטגוריה עם יכולת מצוינת. אלא שהיא יקרה מהן בהרבה, ולכן הופכת רלוונטית רק למכורים למותג, או כאלה שמוכנים לשלם יותר עבור הייחודיות שבה.
ווספה ספרינט 125
מנוע: סינגל, 124.5 סמ"ק, 3 שסת' לציל', קירור אוויר
הספק מרבי: 10.5 כ"ס ב-7,700 סל"ד
מומנט מרבי: 1.05 קג"מ ב-6,000 סל"ד
הינע: ואריאטור
בסיס גלגלים: 134 ס"מ
משקל (ק"ג): 126 ק"ג
מיתלים (קדמי-אחורי): מתלה חד צידי 78 מ"מ - שני בולמים טלסקופיים 70 מ"מ
בלמים (קדמי-אחורי): דיסק (200 מ"מ) - תוף (140 מ"מ), ABS
מחיר: 22 אלף שקלים