ב.מ.וו i3 במבחן - לראשונה בארץ, חשמלית יוקרה
החשמלית הקומפקטית של ב.מ.וו היא גם המרשימה מסוגה, עם מרכב מחומרים קלים, טווח ראוי בתנאים מתאימים, אווירת יוקרה ורעיונות עיצוב נחמדים. השתכנעת? עכשיו נותר רק לדאוג לרבע מיליון שקלים
מתחרים: בינתיים, אין
מחיר: 249 אלף שקל
טוב: ביצועים, עיצוב מקורי, אבזור
בסדר: שימושיות, טווח
טעון שיפור: נוחות, מחיר
ציון:
איך נראה
בהתאם לייעוד כרכב עירוני בעיקר, ל-i3 עיצוב רבוע, קופסתי ולכן שימושי, בניגוד לקו המאפיין של שאר דגמי החברה. הוא גם פחות מרשים וייחודי מכפי שניתן היה לצפות מיצרנית כב.מ.וו. עיצוב הפנים לעומת זאת מקורי יותר, בין היתר בדמות גלגל הגה בעל שתי צלעות בלבד, "בורר" הילוכים שונה, רצפה שטוחה לגמרי וללא הפרדה בין המושבים הקדמיים, ודיפון עץ ובד נאים למדי.
יש גם מסך דיגיטאלי ("5.7) במקום לוח מחוונים, ומסך גדול ("10.25) בחלקה העליון של הקונסולה הנשלט בעזרת חוגת I-drive מוכרת, הכולל כאן מידע מפורט הנוגע למערכת החשמל - תזמון טעינה, דרגות זרם, הפעלת מיזוג וכמובן מחשב דרך מפורט. תנוחת הנהיגה טובה מאוד, שטחי החלונות הגדולים ומאפשרים שדה ראיה מצוין. תא הנוסעים מציע גם תאי אחסון רבים ושימושיים.
הדלתות האחוריות נפתחות ב-i3 בכיוון הפוך מהמקובל, ורק לאחר פתיחת הדלתות הקדמיות. אפשר היה למצוא פתרון טוב יותר, שכן הגישה הופכת כך מסורבלת שלא לצורך. הספסל האחורי מציע מקום לצמד נוסעים עם מרחב מחייה סביר, בדומה לסופר-מיני מודרנית (בסיס גלגלים של 257 ס"מ). המקום בתא הנוסעים יוצא נשכר מתצורת מנוע אחורית, ותא מטען קטן (260 ליטר) ונטול גלגל חלופי.
רשימת האבזור כוללת מצלמת נסיעה לאחור, חיישני גשם, תאורה וחניה קדמיים ואחוריים, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "19 קלים. אבזור הבטיחות כולל 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית במצבי חירום, בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת לחניה אוטומטית.
איך נוסע
המנוע החשמלי בתצורה מרכזית-אחורית מעביר לגלגלים האחוריים הספק מרבי מכובד של 170 כ"ס ו-25.5 קג"מ, המאפשרים זינוק ל-100 קמ"ש ב-7.3 שניות. נתונים דומים ל-320 סדאן המשפחתית. אלא, שדף הנתונים אינו כל הסיפור. כמו בכל מכונית חשמלית, גם כאן משוגר כל הכוח מיד עם הלחיצה הראשונית על דוושת התאוצה, ומעניק ל-i3 יכולת צבירת מהירות ראשונית מסחררת. עד כדי כך שבזינוק ל-60 קמ"ש היא תשיג אפילו M3 ספורטיבית.
בורר מצבי נהיגה מציע שלושה מצבי כיול מוגדרים מראש, השולטים על מאפייני מערכת ההנעה – "קומפורט", "אקו" המגביל את מהירות הנסיעה ל-130 קמ"ש ו"אקו-פלוס" המגביל את המהירות ל-90 קמ"ש ומבטל את פעולת המזגן, לטובת טווח מרבי.
במצב החסכוני ביותר, נהיגה על כביש מהיר תאפשר לצבור כ-200 ק"מ, אך יש לזכור כי הקצב במקרה זה נמוך (משמעותית לעיתים) מהתנועה מסביב. שמירה על קצב התנועה (110 עד 130 קמ"ש בכביש 6) תחסל את עתודות החשמל בקצב מהיר ותגרום להתרוקנות סוללה דרסטית, אפילו אחרי 150 ק"מ ופחות. במצב זה, מערכת הטעינה העושה שימוש באנרגיית הבלימה פועלת בצורה אגרסיבית מדי בעת עזיבת דוושה, מאטה את המכונית חזק מדי ופוגעת משמעותית בנוחות הנסיעה.
למרות תצורת המנוע וההנעה האחורית, משקל עצמי נמוך (1,320 ק"ג, כ-200 ק"ג פחות מרנו זואי) ומיקום מצברים ברצפה התורמים למרכז כובד נמוך, התנהגות הכביש פושרת למדי. זוויות הגלגול אומנם צנועות, אבל האחיזה נמוכה, בין היתר פועל יוצא של צמיגים צרים (155/70R19 מלפנים ו-175/60R19 מאחור) שנבחרו עקב התנגדות גלגול נמוכה יחסית וחסכנות באנרגיה כנגזר מכך. ההגה מרגיש מנותק מדי, נוחות הנסיעה אינה מרשימה ואספלט משובש יעשה חיים קשים לנוסעים. בידוד הרעשים בשיוט בינעירוני מצוין, ורדיוס הסיבוב דומה לזה של מכונית מיני (4.9 מטר) זעירה, ומקל על תמרונים בעיר.
איך בסוף
ב.מ.וו i3 היא מכונית מרשימה מאוד, למרות שאינה דינמית כאחיותיה למותג הבווארי. למעשה, היא החשמלית הראשונה שנמכרת כאן עם יכולת סבירה לשמש גם כרכב ראשון ועיקרי בבית, אם רק הייתה כאן תשתיות ציבורית ראויה לטעינה. אלא שלצד עיצוב פנים מרשים וביצועים "מחשמלים", היא יקרה. לכן תהיה פופולארית בעיקר בקרב מאמצי חדשנות וחובבי גאדג'טים בעלי ממון.
מנוע | חשמלי |
מצבר | ליתיום-יון kWh 33 |
הספק / מומנט | 170 כ"ס / 25.5 קג"מ |
הנעה / תיבת הילוכים | אחורית / יחס העברה ישיר |
אורך | 399.9 ס"מ |
רוחב | 177.5 ס"מ |
גובה | 157.8 ס"מ |
בסיס גלגלים | 257 ס"מ |
משקל | 1,320 ק"ג |
נפח תא מטען | 260 ליטר |
100-0 קמ"ש | 7.3 שניות |
מהירות מרבית | 150 קמ"ש |
קבוצת מיסוי ירוק | 1 מתוך 15 |
מחיר | 249 אלף שקל |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 4 כוכבים |