מתי נוותר על הרכב הפרטי?
ללמוד מהבירה הדנית: תחבורה אלטרנטיבית, שכבר קיימת בחלקה המצומצם בישראל, יכולה להביא להפחה דרמטית בפקקים. איך עושים זאת? ממי צריך ללמוד? ומתי באמת נוותר על הרכב הפרטי? צפו
בשיתוף שפיר הנדסה
"תחבורה אלטרנטיבית מיועדת לייצר פיתרונות אלטרנטיבים לרכב הפרטי", אומרת מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, הממונה על תחום תחבורה, בינוי ותשתיות. "אין תחבורה 24/7 ומי שרוצה להתנייד בשבת ובסופי שבוע חייב רכב פרטי".
לדבריה, התל אופן זו למעשה מערכת שיתופית שמאפשרת שימוש באופניים בתקציב מאוד מאוד נמוך. "בונים עכשיו מערך של אוטו-תל שיאפשר גם כן לקחת רכב מנקודה א' לנקודה ב' בתוך העיר במחיר שהוא זול ממונית אבל גבוה מתחבורה ציבורית. מקצים יותר קילומטרים לנת"צים, נתיבי תחבורה ציבורית, על מנת לתת קדימות לתחבורה ציבורית שתהיה מהירה יותר ותדירה יותר.
צפו בכתבה
אבי בן ארי משפיר הנדסה מביא דוגמה מקופנהגן בירת בדנמרק. "כשאנחנו באים ומסתכלים על קופנהגן שהיא דומה במישוריות שלה לתל אביב בעצם, אנחנו רואים שהם לקחו צעד אחד בעצם את כל הנושא של האופניים והחליטו שמתמקדים גם באופניים חשמליים כשהם באים, ובעצם נותנים את התשתית המלאה המאפשרת לכל אחד בעצם לרכוב על אופניים. נתינת התשתית לדוגמה באופניים חשמליים זה לא רק לתת שבילים, אלא קודם כל להחליט איפה מטעינים, איפה שומרים אותם, מקומות אחסנה, חניונים מיוחדים לאופניים חשמליים".
"מבחינתי זאת הדרך היחידה לנסוע בעיר הזאת, כל דבר שברכב יקח לי חצי שעה, באופניים יקח לי חמש דקות", מוסיף ניצן אורן, רוכב אופניים מתל אביב. "אני יוצא משכונת שפירא בדרום תל אביב, רוב הדרך יש שבילי אופניים אבל די קשה לנסוע בגלל שהם כל הזמן חסומים או נגמרים באמצע אז אני מוצא את עצמי הרבה על הכביש, ובכביש הנהגים פה, אני מבין אותם, הם די עצבניים כי הם עומדים בפקקים כל היום והם מוציאים את התסכול הרבה פעמים על רוכבי אופניים, הרבה צפצופים, הרבה קללות".
"כל עוד מי שיושבים בראש המדינה הזאת לא מאפשרים לתחבורה 24/7 להתקיים במדינה, אנחנו בבעיה והשינוי חייב לבוא כי אחרת אנחנו בדרך לפקק, לא רק בדרך לעבודה אלא גם בדרך הביתה", מוסיפה מיטל להבי. "אינשאללה, יום יבוא, נוותר על הרכב הפרטי, כי יהיו מספיק אמצעים מודרניים שיעבדו וישרתו אותנו בקריאת טלפון ממקום למקום.
בשיתוף שפיר הנדסה