שברולט סילברדו במבחן ראשון – ענק מחוזק
טנדר עבודה גדול הוא כלי רכב סופר-פופולרי בארה"ב ומאז ביטול ההטבות לטנדרים קטנים יותר והזינוק במחירם - גם בארץ. לקחנו את מוביל הקטגוריה שעבר מתיחת פנים, למבחן מפרך במיוחד
בישראל הפך שברולט סילברדו לסוג של מונופול בקטגוריה, ומחזיק בעשור האחרון בנתח שוק של יותר מ-50%. כעת נחת בארץ סילברדו המעודכן, שמבטיח שיפור ביצועים ותוספת אבזור, האמורים לסייע לו לשמור על הדומיננטיות בקטגוריה.
מתחרים: פורד F350, דודג' ראם
מחיר רכב מבחן (בסיס): 263 אלף שקל (235 אלף שקל)
טוב: ביצועים, נוחות, אבזור
בסדר: יכולת העמסה, מערכות בטיחות
טעון שיפור: שדה ראיה, יכולת שטח, צריכת דלק
ציון:
איך נראה
השינויים הוויזואליים להם זכה הסילברדו במתיחת הפנים, מסתכמים בכונס אוויר במרכז מכסה המנוע. כמעט בלתי-מורגש עבור הסביבה, אבל ללא ספק מוחשי ביותר עבור גאוות היחידה של לקוחות פוטנציאלים. השאר נותר כשהיה, עם סבכה קדמית ענקית מצופה ניקל בוהק במרכז חרטום זוויתי ומזוהה.
גם בתא הנוסעים אין שינוי רב וגרסת LTZ הבכירה מציעה שילוב צבעים בהיר ודיפוני עור יוקרתיים מהמקובל בקטגוריה. שימושיות? אין ספור תאי אחסון, ארבעה שקעי 12V ארבעה שקעי USB, ואפילו שקע חשמל V230 מאפשרים חיבור לכל. גרסת LT הבסיסית מגיעה עם דיפונים שחורים ומושבי בד שללא ספק יהיו הבחירה המועדפת על-ידי אנשי עבודה אמיתיים.
המושבים נוחים אך מציעים תמיכה מוגבלת. כיוון ההגה דורש שימוש בשני מנופים - האחד לגובה והשני למרחק - מסורבלים, ובעיקר מפריעים שטחי חלונות קטנים יחסית ומכסה מנוע גבוה הפוגעים בשדה הראיה. מראות הצד אינן מסייעות שכן הן קטנות ובעלות "שטח מת" גדול למדי.
המרווח לנוסעים בגרסת המבחן בעלת קבינה כפולה (יש גם גרסת קבינה וחצי, קצרה ב-24 ס"מ) נדיב ויספק ארבע מבוגרים גדולי מידות, אך המושב האמצעי בספסל האחורי אינו נוח לישיבה שכן בסיסו קצר מדי. הארגז קטן במעט מהמתחרים הישירים וכושר ההעמסה (1,076 ק"ג) נמוך משמעותית (700-800 ק"ג) מהמתחרים האמריקניים, אך הוא מציע יחידת תאורה ייעודית המקלה על מלאכת העמסה-פריקה בחושך ומגרעת בפינות הפגוש האחורי המשמשות כמדרגת טיפוס. חכם ונוח.
רשימת האבזור בגרסת LT הבסיסית (ב-235 אלף שקל) כוללת מסך מגע בגודל "8 עם צימוד לסמארטפון ומצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת, מושב נהג מתכוון חשמלית, חישוקי "17 קלים, 6 כריות אוויר ומערכת מובילאיי בהתקנה מקומית.
גרסת LTZ הנבחנת (ב-263 אלף שקל) מוסיפה ריפודי עור, חלון שמש, חימום ומיזוג למושבים הקדמיים, משטח הטענה אלחוטי לטלפון, חיישני חניה מלפנים ומאחור, חלון אחורי לארגז נפתח חשמלית, מראות מתקפלות חשמלית, וחישוקי "18. לגרסה זו גם מערכת בטיחות מקורית וחשובה להתראה על התנגשות וסטייה מנתיב - ראוי שתהיה חלק מציוד תקני גם בגרסת הבסיס.
איך נוסע
יחידת הכוח הוותיקה - V8 טורבו-דיזל בנפח 6.6 ליטר - שודרגה והיא משחררת כעת 445 כ"ס ו-124.5 קג"מ, על הנייר תוספת משמעותית של 48 כ"ס ו-19.2 קג"מ בהתאמה. המנוע משודך כבעבר לתיבת 6 הילוכים אוטומטית (עם ממיר מומנט מחוזק), ולתיבת העברה עם הנעה אחורית לכביש, כפולה לשטח והילוך כוח.
למרות שיפור מוצהר של יותר מ-10%, על הכביש קשה לחוש בתוספת הכוח, אך הביצועים נותרו מצוינים כבעבר, עם רזרבות בלתי נגמרות כמעט בכל מצב ויכולת האצה סופר-מרשימה. בהתאם, את עגלת הנגרר במשקל 1.5 טון הטנדר הזה כלל אינו מרגיש.
כדאי להזכיר בהקשר זה כי לתיבת ההילוכים מצב "גרירה" המסייע בהורדת הילוכים ובלימת מנוע אפקטיבית, כולל "אגזוז ברקס" שהתגלה כפחות יעיל. דווקא בזחילת פקקים ללא מטען, התגלתה התיבה כגסה מדי, והמצערת כרגישה שלא לצורך. צריכת הדלק לא השתנתה משמעותית לעומת הדגם הקודם - 6.3 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
ניווט הסילברדו במטרופולין היא משימה קשה בגלל מידותיו (אורכו כמעט כשל שתי מכוניות מיני) ורדיוס סיבוב ענק (7.8 מטר). עם כביש מהיר הוא מתמודד טוב יותר, כולל בידוד טוב לרעשי רוח, דרך ומנוע (1,600 סל"ד ב-110 קמ"ש). נוחות הנסיעה טובה ביחס למקובל בקטגוריה עם שיכוך טוב של מהמורות תודות למתלה קדמי נפרד וקפיצי עלים אחוריים רכים יחסית.
למרות הנעה כפולה "אמיתית" עם הילוך כוח קצר, היכולת בשטח מוגבלת בעיקר עקב פגוש קדמי נמוך מדי ומיכל אוריאה (להפחתת זיהום אוויר) הממוקם מתחת למושב הנוסע וחשוף לפגיעות בתחתית. בנוסף, השילוב החשמלי להנעה כפולה נטול חיווי בלוח המחוונים, ועשוי לגרום לנהג לשכוח לנתקה כשהוא חוזר לאספלט. בשבילים כבושים, בולמי הזעזועים של "רנצ'ו" (חלק מחבילת Z71 הסטנדרטית בגרסאות הנעה כפולה) מאפשרים ספיגת שיבושים טובה יחסית תוך שמירה על ריסון ראוי של המרכב הכבד.
איך בסוף
הסילברדו המעודכן כמעט-זהה לדגם הקודם, למרות שיפור מרשים - על הנייר - של נתוני מנוע וכונס אוויר שעושה הרבה רושם על הסביבה. המשמעות היא כי הוא סובל כמו קודמו מיכולת העמסה מצומצמת ויכולת שטח מוגבלת, אך עדיין מציע יכולת גבוהה ומהווה רכישה מומלצת בקטגוריה. מעניין יהיה לבחון אותו מול פורד F350 החדש שצפוי לנחות כאן בקיץ.
מנוע | V8, טורבו |
נפח / סוג דלק | 6,600 סמ"ק / דיזל |
הספק מרבי | 445 כ"ס ב-2,800 סל"ד |
מומנט מרבי | 124.5 קג"מ ב-1,600 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | אחורית, כפולה / אוטומטית, 6 הילוכים |
אורך | 608.3 ס"מ |
רוחב | 204.5 ס"מ |
גובה | 198.7 ס"מ |
בסיס גלגלים | 309.4 ס"מ |
משקל עצמי / מותר | 3,460 ק"ג / 1,076 ק"ג |
ארגז אורך / רוחב | 200.3 ס"מ / 158.8 ס"מ |
מהירות מרבית | אין נתון |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | אין נתון |
פליטת פחמן דו-חמצני | אין נתון |
מחיר רכב מבחן (בסיס) | 263 אלף שקל (235 אלף שקל) |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | לא נבחן |
תודה ל"דגן תוצרת חקלאית" על הסיוע במבחן הגרירה