מבחן השוואתי - קרב הטנדרים הגדול
איסוזו דימקס הנהנה מדומיננטיות חסרת תקדים בקטגוריית הטנדרים עבר לאחרונה עדכון מתבקש. הצבנו אותו למבחן השוואתי מול טויוטה היילקס, מיצובישי טריטון ופיאט פולבק כדי לבדוק האם הוא יצליח לשמור על מעמדו בסגמנט
כעת חוגג הדור השני שלו חמש שנות עבודה, ומוצא עצמו מול מתחרים מודרניים כמו טויוטה היילקס, מיצובישי טריטון ואחיו התאום פיאט פולבק. מתיחת פנים לדימקס אמורה לסייע לו לשמור על ההובלה בזכות יחידת כוח חדשה וחסכונית ושדרוגי עיצוב קלים. הצבנו אותו למבחן השוואתי ראשון בישראל.
איסוזו דימקס
מנוע: 1.9 ליטר, טורבו-דיזל
הספק: 163 כ"ס ב-3,600 סל"ד
מומנט: 36.7 קג"מ ב-2,000 סל"ד
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים
הנעה: אחורית, כפולה, הילוך כוח
אורך/רוחב/גובה: 179.5/186/529.5 ס"מ
בסיס גלגלים: 309.5 ס"מ
ארגז אורך/רוחב: 153/155.2 ס"מ
משקל עצמי/מותר/כולל: 3,000/1,050/1,950 ק"ג
מרווח גחון: 23.5 ס"מ
זוויות גישה/נטישה: 22.7/30 מעלות
בטיחות: 6 כריות אוויר, מובילאיי, 4 כוכבים במחן ריסוק יורו NCAP
מחיר: 245 אלף שקל
מיצובישי טריטון/פיאט פולבק
מנוע: 2.4 ליטר, טורבו דיזל
הספק: 181 כ"ס ב-3,500 סל"ד
מומנט: 43.8 קג"מ ב-2,500 סל"ד
תיבת הילוכים: אוטומטית 5 הילוכים
הנעה: אחורית, כפולה, הילוך כוח, נעילת דיפ' אחורית
אורך/רוחב/גובה: 177.5/181.5/528.5 ס"מ
בסיס גלגלים: 300 ס"מ
ארגז אורך/רוחב: 147/152 ס"מ
משקל עצמי/מותר/כולל: 2,910/1,035/1,875 ק"ג
מרווח גחון: 20.5 ס"מ
זוויות גישה/נטישה: 22/30 מעלות
בטיחות: 7 כריות אוויר, מובילאיי, 4 כוכבים במחן ריסוק יורו NCAP
מחיר: 243 אלף שקל / 242 אלף שקל
טויוטה היילקס
מנוע: 2.4 ליטר, טורבו דיזל
הספק: 150 כ"ס ב-3,400 סל"ד
מומנט: 40.8 קג"מ ב-1,600 סל"ד
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים
הנעה: אחורית, כפולה, הילוך כוח, נעילת דיפ' אחורית
אורך/רוחב/גובה: 181.5/185.5/533 ס"מ
בסיס גלגלים: 308.5 ס"מ
ארגז אורך/רוחב: 154/152.5 ס"מ
משקל עצמי/מותר/כולל: 2,910/850/2,060 ק"ג
מרווח גחון: 22.8 ס"מ
זוויות גישה/נטישה: 26/31 מעלות
בטיחות: 7 כריות אוויר, מובילאיי, 3 כוכבים במחן ריסוק יורו NCAP
מחיר: 256 אלף שקל
עיצוב ותאי נוסעים
שינויי העיצוב בדימקס קלים ומסתכמים בחרטום עם יחידות תאורה חדשות משולבות לד, סבכה קדמית מוגדלת וחישוקים קלים גדולים ("18 מול "17 באחרים), אך הם לא מונעים ממנו להיראות המיושן בחבורה. הטריטון נראה מודרני יותר, אבל סבכת הניקל מלפנים נראית מצועצעת, בעוד הפולבק הזהה מוותר עליה ונראה טוב יותר. להיילקס העיצוב המרשים ביותר עם חרטום שרירי, מרכב מוגבה ובתי גלגלים מודגשים.
השינוי בתא הנוסעים של הדימקס צנוע, עם לוח מחוונים הכולל מסך תצוגה מפורט מבעבר ומסך מגע מקורי בגודל "8, אם כי תפעולו מסורבל. גם הפנים מרגיש מיושן ופשוט עם פלסטיק מחוספס ונוקשה תפעול מסורבל לקונסולה המרכזית, מושבים נוקשים שאינם נוחים ותומכים לאורך זמן וההגה שאינו מתכוונן לעומק.
לתאומים טריטון-פולבק הגה קטן וספורטיבי למראה, מושבים נוחים ותומכים, אך עם כיוון גובה מושב נוקשה ומסורבל במיצובישי. שטחי חלונות קטנים פוגעים בשדה הראיה. לפיאט מושב נהג מתכוון חשמלית שמסייע מעט, אך מושבי העור שלו פחות נוחים. לשניהם מסך מגע בגודל 7", הטריטון מצוייד במערכת "קונקטד קאר" שימושית בעוד לפולבק מולטימדיה פשוטה ואיכותית פחות. בשניהם בולטים בהיעדרם תאי אחסון שימושיים וגדולים.
עיצוב הפנים של ההיילקס נאה ומודרני בזכות מסך מגע מקורי המעוצב כטאבלט, אך תפעולו באמצעות לחצנים מסורבל, והוא היחיד עם בקרת אקלים מכאנית אבל מציע שני שקעי 12V ואפילו שקע חשמל V220 שימושיים. היתרון הגדול שלו מתבטא במושב אחורי מרווח יותר לשלושה נוסעים. פחות אהבנו את ידיות האחיזה בגג שאינן מתקפלות ועשויות לפגוע בראש.
למיצובישי-פיאט הארגז הקטן ביותר עם סף גבוה המקשה על העמסה ופריקה. לדימקס הארגז הארוך והשימושי מכולם תודות לסף נמוך. תא המטען של ההיילקס הוא הרחב ביותר, אך הוא מציע כושר העמסה נמוך בכ-200 ק"ג מהאחרים.
יחידות הנעה וביצועים
לאיסוזו מנוע בנפח צנוע של 1.9 ליטר בלבד (600 סמ"ק פחות מהיוצא) אך הוא שומר על הספק זהה של 163 כ"ס, עם תיבת שישה הילוכים אוטומטית (5 בעבר). להיילקס מנוע 2.4 ליטר עם 150 כ"ס עם תיבת שישה הילוכים אוטומטית, בעוד המנוע במיצובישי מפיק 181 כ"ס מנפח זהה, עם תיבת חמישה הילוכים בלבד. יתרון הסוסים העניק לשני התאומים יתרון ברור במבחני תאוצה. השניים האחרים הפגינו יכולת דומה.
במבחן גרירת עגלה במשקל 1.8 טון המיקום התהפך. יחידת ההנעה של מיצובישי התגלתה כפחות יעילה בגלל רצועת כוח צרה יותר ותיבת הילוכים איטית בהורדת הילוכים, שגם אינה מסייעת אוטומטית בבלימת מנוע ומחייבת תפעול ידני.
למנוע האיסוזו נתון מומנט הנמוך מכולם, אך תיבת הילוכים מחפה על כך. הבלמים היו פחות יעילים בירידה עם תחושה ספוגית. היילקס היה הטוב בגרירה, הן תודות לזמינות כוח עדיפה שמאפשרת טיפוס עליות קליל והן תודות ליציבות כיוונית עדיפה.
צריכת הדלק של ההיילקס הייתה הנמוכה ביותר עם 9.9 ק"מ לליטר במבחן המאומץ כשאחריו בפער קטן הדימקס עם 9.6 ק"מ לליטר. הטריטון והפולבק סיימו כבזבזנים הגדולים – שמונה ק"מ לליטר.
נוחות והתנהגות
מיתלי האיסוזו עברו כיול חדש והוא מציע כעת נוחות נסיעה טובה משמעותית מקודמו, והטובה במבחן. הן בספיגה במהירות נמוכה והן בריסון במהירות גבוהה. גם התנהגות הכביש טובה מבעבר, בין היתר תודות למנוע קל יותר שמפחית את המשקל על הציר הקדמי בכ-100 ק"ג משמעותיים. ההגה ארוך (3.75 סיבובים מקצה לקצה לעומת 3.5 באחרים) וכבד יחסית. לתא הנוסעים חודרים יותר רעשי מנוע ורוח.
לטויוטה מיתלים נוקשים הגורמים לקופצנות מיותרת, ויכולת הספיגה שלו היא הנחותה במבחן. מאידך, הוא מציע יכולת דינמית טובה ביחס לקטגוריה. בידוד הרעשים טוב, בעיקר של המנוע.
גם לטריטון-לפולבק מיתלים נוקשים יחסית אך הם סופגים ומרסנים טוב יותר ככל שעולה המהירות. יש לשניים גם כושר התמרון מצוין תודות לרדיוס סיבוב הקטן בקבוצה (5.9 מטר, כחצי מטר פחות מהאחרים). המנוע מעט רועש יותר בשיוט, אך רעשי רוח ודרך מבודדים היטב.
בשטח
לאיסוזו מרווח גחון נדיב מהאחרים, מתלים ארוכי מהלך ויחסי העברה שונים במערכת ההנעה המעניקים לו יכולת זחילה ובלימת מנוע עדיפים בשטח טכני. למרות זאת, הוא מציע יכולת עבירות נמוכה שכן הוא היחיד כאן ללא נעילת דיפרנציאל אחורי ומסתמך רק על בקרת המשיכה שאינה יעילה במיוחד.
למרות מהלך מיתלים קצר ומרווח גחון צנוע, הטריטון והפולבק עדיפים בשטח. נעילת דיפרנציאל אחורית מסייעת להם להתמודד עם הצלבת צירים, אך בהפעלתה מתנתקת בקרת המשיכה לחלוטין כך שהיא אינה מרסנת החלקת גלגלים קדמיים. יחסי העברה בהילוך כוח ארוכים יותר מהשניים האחרים, ורעידות בהגה (באמפ-סטיר) מוחשיות בנסיעה בשביל משובש.
להיילקס יכולת השטח הטובה ביותר עם מהלך מיתלים נדיב ובקרת משיכה יעילה, ולכן כמעט ולא נדרש שימוש בנעילת דיפרנציאל אחורית. מערכת ABS נכנסת לפעולה מוקדם מהדרוש ומגדילה את מרחק הבלימה בדרכי עפר.
סיכום
הטריטון והפולבק הזהים קרובים באופיים למכונית פרטית, בעיקר בכל הנוגע לביצועים ללא מטען. אלא שמאז ביטול הטבת המס לטנדרים ב-2005, רק מעטים עושים שימוש בטנדר כרכב שטח משפחתי, והם סובלים מתאי נוסעים וארגז פחות שימושיים ויחידת הנעה נחותה תחת עומס. הפולבק עדיף מהשניים שכן תג המחיר שלו נמוך יותר בגרסת הבסיס (230 אלף שקל), ובגרסת המבחן (242 אלף שקלים) במחיר כמעט-זהה למיצובישי, הוא מציע רשימת אבזור עשירה יותר.
הדימקס (ב-245 אלף שקל) משפר כמה מנקודות החולשה של קודמו, בעיקר תודות לכיול מיתלים מוקפד המשפר את נוחות הנסיעה והיכולת הדינמית וליחידת ההנעה המודרנית. הוא עדיין סוס עבודה חסון עם ארגז מטען גדול, יכולת גרירה מרשימה ואחריות מורחבת לחמש שנים. ועדיין הוא מרגיש ספרטני ומיושן בהשוואה עם יכולת שטח נחותה שמעמידה אותו רק במקום השני.
מנצח המבחן הוא היילקס. הוא היקר מכולם (256 אלף שקל) ונוחות הנסיעה בו רחוקה מלהרשים. אבל יתרונותיו רבים, החל מתא נוסעים מודרני, מרווח ושימושי, דרך ביצועים טובים תחת עומס, צריכת דלק נמוכה יחסית ויכולת שטח עדיפה משמעותית. הוא מציע את החבילה הטובה והשלמה מכולם, שמצדיקה את פער המחיר.
תודה לאופנוגרר ולד.ל.ב מוטוספורט על הסיוע במבחן הגרירה.