סיטרואן C4 קקטוס במבחן בזק - עובר למיינסטרים
שנתיים לאחר שהושק בישראל מקבל רכב הפנאי הקומפקטי של סיטרואן גם תיבת הילוכים אוטומטית, שתסייע לו להגדיל פי כמה את קהל הלקוחות הפוטנציאלי. מבחן ישראלי ראשון
סיטרואן C4 קקטוס הוא הדגם הראשון שמאמץ את קו העיצוב החדש והייחודי של היצרנית הצרפתית, כחלק מאסטרטגיית הבידול בינה לבין האחות לקונצרן, חברת פיז'ו. אך בניגוד לאירופה, ההצלחה בישראל הייתה מוגבלת, שכן היעדרה של תיבה אוטומטית מהווה - עדיין - מחסום שיווקי עבור מרבית הלקוחות. כעת, שנתיים לאחר שהושק כאן, מקבל הקקטוס הייחודי את התיבה המיוחלת, המאפשרת לו מיד לשדרג את מעמדו מ"רכב נישה" כמעט-זניח, ל"רכב פנאי קומפקטי" בלב אחת הקטגוריות הפופלריות בשוק.
מה השתפר: תיבת שישה הילוכים אוטומטית של איסין היפנית שודכה כעת למנוע החזק בהיצע - 1.2 ליטר עם שלושה צילינדרים המוכר של הקונצרן, המייצר כאן 110 כ"ס. הביצועים סבירים תודות לגמישות המנוע (20.9 קג"מ ב-1,500 סל"ד) ומשקל עצמי נמוך (1,050 ק"ג). תיבת ההילוכים חלקה ונעימה בנסיעה מנהלתית, אך תחת עומס היא פחות מהוקצעת, וגם בבחירה במצב ספורט היא מאחרת בהורדת הילוכים וממהרת להעלותם. כמקובל במנועי שלושה צילינדרים ההופכים פופולריים יותר ויותר לאחרונה, יש רעידות קלות בסרק ורעש ניכר בסל"ד גבוה. צריכת הדלק עמדה בממוצע על 13.2 ק"מ לליטר.
חישוקי "17 אמנם מוסיפים למראה אך פוגמים מעט בנוחות הנסיעה, בעיקר בשיכוך שיבושים קלים במהירות נמוכה. מערכות בטיחות מקוריות ואקטיביות לא מוצעות על-ידי היצרן, ולדברי היבואנית יוצעו בדגם רק בשנה הבאה במסגרת מתיחת פנים. אך יש מערכת מובילאיי לאזהרה על מצבי סיכון בהתקנה מקומית.
מה נשאר: הקקטוס עדיין נראה מצוין. מבחוץ אלו יחידות תאורה מפוצלות ומשולבות לד, רפידות אוויר קשיחות בדלתות (airbump), מגני פלסטיק שחור סביב למרכב ופסי גגון מסיביים. עיצוב הפנים מקורי עוד יותר (למשל תא כפפות בעיצוב תיק או ידיות דלתות כחגורת עור), עושה שימוש במגוון חומרים ודיפונים ונראה מודרני תודות ללוח מחוונים דיגיטלי (הנעדר משום מה מד סל"ד).
השליטה במערכות מתבצעת דרך מסך מגע בגודל "7 אך המעבר בין התפריטים מעט מסורבל. המושבים הקדמיים מציעים נוחות ותמיכה מצוינים ושומרים על תנוחה "רגילה", על חשבון ישיבה גבוהה-שלטת כמקובל בקטגוריה.
כדאי להזכיר כי גם בחירות סיטרואן שנויות במחלוקת נותרו, למשל היעדר ידיות אחיזה לנוסעים, חסרונה של תאורה לנוסעים מאחור, אין פתח אוורור לנוסע מלפנים וחלונות הצד האחוריים נפתחים רק לכדי חרך בסגנון מכוניות מיני בסיסיות וזולות במיוחד. התבססות על פלטפורמת PF1 המשותפת ל-C3, ל-208 ול-2008, מאפשרת מרווח סביר מאחור (259.5 ס"מ בסיס גלגלים) שיספק שני מבוגרים או שלושה ילדים. נפח תא המטען צנוע (348 ליטר) מכדי לספק צרכי משפחה ממוצעת.
לקקטוס התנהגות כביש טובה מהמקובל עם נכונות שינוי כיוון גבוהה וזוויות גלגול צנועות יחסית, בעיקר בשל המשקל הנמוך. להגה משקל טוב אך הוא נעדר משוב והבלמים מציעים יכולת סבירה. בשיוט חודרים לתא רעשי רוח ודרך רבים.
איך בסוף: הקקטוס סובל - ללא קשר לתיבת ההילוכים בה הוא מצויד - ממספר החלטות פחות מוצלחות בתחום הנדסת האנוש והתפעול, כמו-גם מנוחות נסיעה בינונית. לעומת זאת, הביצועים ופעולת המנוע והתיבה סבירים והמחיר מפתה ביחס למתחרים. שכן תמורת 105 אלף שקלים (והנחה של כ-5% בתקופת ההשקה) הקקטוס מציע מידות גדולות במעט מדגמי סופר-מיני במחיר דומה, ומידות קטנות מרכבי פנאי קומפקטיים היקרים משמעותית.
אבל זה לא העיקר כאן, שכן מדובר באחד המופעים המוטוריים היותר מסקרנים ומושכי מבטים שעל הכביש. מכונית המעלה חיוך ולבטח מייצרת קשר רגשי יוצא דופן עם בעליה. כך היה בעבר וכך יהיה במידה רבה יותר בעתיד, שכן התיבה האוטומטית תהפוך ללא ספק את הקקטוס לפופולרי בהרבה. וטוב שכך.
מנוע | 3 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,199 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 110 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 20.9 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, 6 הילוכים |
אורך | 415.7 ס"מ |
רוחב | 172.9 ס"מ |
גובה | 154 ס"מ |
בסיס גלגלים | 259.5 ס"מ |
משקל | 1,050 ק"ג |
נפח תא מטען | 348 ליטר |
100-0 קמ"ש | 9.7 שניות |
מהירות מרבית | 188 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 21.7 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 105 גרם לק"מ |
מחיר | 105 אלף שקל |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 4 כוכבים |