מרצדס S קלאס בנהיגה ראשונה - מנחשת את העתיד
מתיחת הפנים האחרונה שעברה ספינת הדגל משטוטגארט התמקדה ביחידות הנעה חכמות ושדרוג היכולות האוטונומיות. סיבוב בכורה
במה נהגנו: מרצדס S קלאס (דור "הפסקנו לספור")
מתחרות: אודי A8, ב.מ.וו סדרה 7, לקסוס LS
מתי אצלנו: עכשיו
מחיר: מיליון ו-55 אלף שקלים
בעד: איכות-שיא, נוחות, אבזור, ביצועים
נגד: ממתינים לאוטונומית
כך התרשמנו ממנה לאורך השנים:
- 2014: המכונית הטובה בעולם
בגדול: מרצדס S קלאס הייתה, עודנה וכנראה תהיה גם בעתיד הנראה לעין, הרף העליון לאיכות-על בתעשיית הרכב. במהלך השנים היו פה ושם מהנות ממנה לנהיגה, מתוחכמות יותר, נאות ופורצות דרך מרשימות. מרצדס גם כשלה פה ושם עם עיצובים מגושמים שזכו לביקורת. אבל לפחות בעשורים האחרונים היא נהנית מתדמית של עומדת קבועה בראש פירמידת היוקרה. זו שהמתחרות מתאימות עצמן אליה, ולא להיפך. לימוזינת ה-VIP האולטימטיבית, זו שעומדת בראש מרבית רשימות הרכש המאד מצומצמת של מעטים ועשירים שמוכנים לשחרר (בישראל) מיליון שקלים עבור מכונית פרטית.
זה לא שהמתחרים הניפו דגל לבן, ולמעשה מפעם לפעם הצליחו גם לחלוף על-פני מרצדס עם מוצר עדיף, אבל זמנים השתנו. במרצדס, כמו באודי, וב.מ.וו, ולקסוס, יודעים היום שנתונים דוגמת אחיזת כביש ומהירות מרבית לא ממש רלוונטיים עבור רוכשי ספינות דגל, מספרים שבעבר השפיעו שיווקית באופן ישיר. נכון, גם היום רוצה כל יצרנית להציע (ומציעה) קצת יותר כ"ס כמקדם מכירות, אבל מירוץ החימוש הקונוונציונלי של פעם, נגמר. הרי כל אחת מהן מסוגלת לזנק ל-100 קמ"ש תוך ארבע שניות פחות יותר, ועם 600 כ"ס וצפונה מדובר בעיקר בשורת קוד מתאימה. אבל זה אפילו לא נתון שובר שוויון.
המתחרות על התות שעל קצפת עוגת המכירות מכוונות היום יותר ויותר לכיוון האינדיבידואלי, להנאה אישית-ייחודית ובעיקר לחוכמה מוטורית. במילים אחרות, לעידן המכונית האוטונומית ככלי תחבורה סופר-מפנק לאלפיון העליון, עם יכולות כמה שיותר עצמאיות. ומרצדס S קלאס המעודכנת, עם מתיחת פנים שמציגה גם מנועים חדשים וטכנולוגיות עדכניות, מתמקדת בדיוק באלה.
עיצוב ותא נוסעים: מרצדס לא שינתה את מראה ה-S באופן מהותי, ולא הייתה לה סיבה טובה לעשות כך. מה כן? סבכה קדמית ופגושים שונים, יחד עם יחידות תאורה חדשות (Led) שמסוגלות לטווח הארה מפלצתי של 650 מטר. גלגל ההגה מציג כעת סוללת מתגים מרשימה מבעבר, כולל לבקרת השיוט - במקום הידית המסורתית והלא נוחה לשימוש. אבל הוא נראה עמוס מדי לטעמי עם משטחים ומתגים חצי-מבריקים - פחות קלאסי מבעבר.
למרות זאת, תא הנוסעים מרשים כתמיד עם מופת של איכות-חומר וטעם טוב, רמת גימור מצוינת ותחושת יוקרה בלתי מתפשרת רגילה. לא מפתיע באזורי תגי מחיר של שבע ספרות. חדשה היא מערכת המאפשרת בחירה בין "מצבי-רוח" קבועים מראש לפיהם מכוילות מערכות הרכב השונות, החל במתבקשות דוגמת מיזוג, ריחות, כיוון ועיסוי מושב, מערכת שמע ותאורת פנים (רציתם סוגי גוונים? קבלו 64 מהם), אך גם תגובת מנוע, פעולת תיבת הילוכים ומערכת המיתלים. גימיק חביב. הקונסולה המרכזית ממשיכה להכיל את צמד מסכי ה-"12.3 הענקיים עם רזולוציה גבוהה (עוד יותר) לטובת לוח מחוונים עם תצוגה משתנה כמובן, מסך מידע ומה בעצם לא.
אי אפשר כאן כמובן בלי מערכות הנהיגה האוטונומיות, שזוכות לסטטוס גולת הכותרת בהצגת הדגם המעודכן. הרשימה ארוכה ובראשה יכולת ניהוג עצמאית מאי פעם הנשענת על מערכת ניווט עם מידע ברזולוציה גבוהה במיוחד. כזו שמאפשרת התאמת מהירות בהתאם לתנאי הדרך גם אם אינם בשדה הראיה (כולל פניות, כיכרות, צמתים, אזורים מיושבים, תאונות, עבודות בכביש ועוד), בין היתר באמצעות טכנולוגיית V2V (רכב לרכב מסוגו). מערכת מעבר נתיב באמצעות איתות הוצגה כבר ב-E קלאס אך עוברת שדרוג-רגישות, וכך גם בקרת השיוט האדפטיבית ששומרת מרחקים, שמירה על נתיב ועוד ועוד.
יחידת הנעה וביצועים: החדשה העיקרית היא במנוע טורבו-בנזין בנפח 3.0 ליטר בתצורת 6 צילינדרים בטור (לראשונה ביצרנית מאז שלהי ה-90) ב-S500. הוא מפיק 435 כ"ס, רק 20 כ"ס פחות מה-V8 בנפח 4.7 ליטר שב-S500 היוצאת וישודך לתיבת תשעה הילוכים אוטומטית. מרצדס מציידת את מנועיה מעתה גם במערכת 48V עם במנוע עזר חשמלי המפיק 22 כ"ס וממוקם בין המנוע לתיבת ההילוכים. הוא משמש להתנעת המנוע וגם כגנרטור לטובת מערכות היקפיות, כך שאין רצועות צרכניות כוח.
מערכת החשמל תומכת במגדש חשמלי הדוחס למנוע אוויר בסל"ד נמוך, ומחסל - כמעט לחלוטין - השהיות בזמן תאוצה. התוצאה: ביצועים זהים ל-S500 היוצאת (והחזקה, והמזהמת יותר): 4.8 שניות ל-100 קמ"ש ו-250 קמ"ש מרביים. לא תופתעו לשמוע שצריכת הדלק ופליטת מזהמים נמוכים עד ב-20%.
אותו מנוע יוצע גם בגרסה הספק נמוך (367 כ"ס) ב-S450 ומי שימשיך להתעקש על V8 יאלץ לנדוד ל-S560 עם מנוע 4.0 ליטר כפול מגדשי-טורבו מה-E63 AMG, אך בהספק מופחת של 469 כ"ס. או כמובן ל-S63 (כפולת ההנעה) עם 612 כ"ס (90 קג"מ), 3.5 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית הרחק מעבר ל-300 אם תנתקו את ההגבלה ל-250.
כבעבר, מנועי יצרניות היוקרה הגרמניות לא מאכזבים, עם שילוב ממכר של אופי פעולה ליניארי וכוח רב. בניגוד למשפחות מהאזורים הפחות יקרים של אולם התצוגה, כאן אין שום טרטור לא מחמיא אלא רק דחיפה עזה לאורך כל מד הסל"ד עם נהימה מתנשאת מאחור. בהקשר זה כדאי לציין את מתג רעש המפלט ב-63, אשר הופך את הלימוזינה המאיצה לסוג של מכונית מירוץ מבויתת קלות. כאין וכאפס לעומת רעמי המפלט בהורדת הילוך והאטה חזקה, הנשמעים כמכונית ראלי באמצע סטייג' רצחני בקורסיקה. מיותר.
נוחות והתנהגות: אף אחד לא מצפה מספינת דגל של יצרנית יוקרה לנוחות שהיא פחות ממרשימה וב-S קלאס לאורך הדורות רמת הנוחות הייתה גבוהה עוד יותר מהמצוינות המוכרת של מרבית המערכות האחרות. וגם לאחר העדכון, מערכת מיתלי אוויר אקטיביים (Magic Body Control) עושה שימוש במצלמות סריקת-דרך האחראיות לדווח על שינויי כיוון ושינויי כביש, גם אם המע"צ המקומי התרשל בתפקידו. במצב "נוחות" הנוסעים מנותקים מהכביש באופן מעורר התפעלות, ומבלי להשפיע יותר מדי על היכולת הדינמית.
הוסיפו לכך מערכת אופציונלית (סטנדרט בגרסאות העל) המסייעת לשמור על מרכב אופקי בעת פנייה בעזרת פעולה הפוכה למתלי החלק הפנימי או החיצוני של הסיבוב, הכנה לקראת מפגעים או תמרורים או אפילו מעגלי תנועה בעזרת דיווחי לוויין, ותקבלו מכונית שמתאימה עצמה כיום טוב יותר מכל מתחרה לתנאי כביש משתנים.
אין ספק שעם משקל שחוצה בקלות את ה-2 טון, לא מדובר בשום מקרה במכונית ספורט, ואפילו על הספורטיביות אפשר להתווכח. כי עם כל הכבוד למנועי מאות כ"ס, תיבות מהירות כברק, בלמים של F1 ומתלים אקזוטיים עם מערכות ניהול נתמכות מחשבי על מהירים, את המאסה הזו אי אפשר להעלים בשום דרך. תקיפה מזדמנת במצערת מלאה של כבישים כפריים מעולים מוצאת את נהג ה-S מציץ למד מהירות שמציג מספרים מפחידים, אבל זהירות נדרשת ובכל מקרה, לא לשם כך התכנסנו.
סיכום: מרצדס העבירה את ה-S מתיחת פנים מרעננת, עם מעט שינויים ויזואליים, יחידות מנוע חדשות ומרשימות ויותר מרמז לצפוי לבוא מספינת הדגל שלה בעתיד - ומבחינה זו, גם מתחרותיה. יכולת הניהוג האוטונומית, יחד עם מערכות בטיחות שמסייעות להפחית סכנה או למזער את תוצאות התאונה, מעמידות אותה שוב בצמרת. עכשיו תורן של אודי, לקסוס וב.מ.וו להגיב.
מנוע | V8, טווין-טורבו |
נפח / סוג דלק | 3,982 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 469 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 71.4 קג"מ ב-2,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה קבועה / אוטומטית 9 הילוכים |
אורך | 525.5 ס"מ |
רוחב | 189.9 ס"מ |
גובה | 149.4 ס"מ |
בסיס גלגלים | 316.5 ס"מ |
משקל | 2,125 ק"ג |
נפח תא מטען | 530 ליטר |
100-0 קמ"ש | 4.6 שניות |
מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 11.7 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 195 גרם לק"מ |
מחיר | מיליון ו-115 אלף שקל |
כריות אוויר | 8 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | לא בוצע |
הכתב היה אורח חברת מרצדס