טנדרים גדולים במבחן - קרב במשקל כבד
דודג', פורד ושברולט משווקות אצלנו טנדרים במידות אמריקניות, גדולים משמעותית מטנדרים יפנים מוכרים, חזקים כמו מכונית ספורט ומפנקים כמו משפחתית מאובזרת. העמסנו אותם ויצאנו למבחן השוואתי
צילום רחפן - TerraScan Labs
קטגוריית טנדרים-גדולים-אמריקניים לא ממש הייתה כאן עד 2006. אלא שאז בוטלה הטבת המס על טנדרים יפנים בגודל רגיל (ע"ע איסוזו, מיצובישי וטויוטה) והעסק עבר טלטלה רבתי. מכיוון שהם מוגדרים כמשאיות (רישיון 03), נהנים הענקים האמריקנים מפטור ממע"מ והטבות מיסוי בדמות שווי שימוש אפס, החזר על הבלו, איגרת רישוי נמוכה והכרה מלאה בהוצאות. ועוד לא דיברנו על היתרונות הפיזיים-מוטוריים.
בתוך קטגוריית הכלים האמריקניים יש בארץ מוביל אחד ברור. שברולט סילברדו מחזיק ביותר מ-50 אחוזים מהמכירות בכל שנה בעשור האחרון. אחריו ממוקם דודג' ראם, שהצטרף באיחור אך נהנה מהתדמית הכוחנית של המותג. דווקא פורד F350, הגדול במשפחת הטנדרים המפורסמת ששולטת בקטגוריה בארה"ב בארבעת העשורים האחרונים, כשל שיווקית בשוק המקומי. סיבה מצוינת לקחת את הדגם החדש שהגיע זה עתה ולעמת אותו עם מתחריו.
ראם 3500
מנוע: 6.7 ליטר, שישה צילינדרים, טורבו דיזל
הספק: 370 כ"ס ב-2,800 סל"ד
מומנט: 110 קג"מ ב-1,600 סל"ד
תיבת הילוכים: שישה הילוכים אוטומטית
הנעה: אחורית, כפולה, הילוך כוח
אורך/רוחב/גובה: 199/201/603 ס"מ
בסיס גלגלים: 378 ס"מ
רדיוס סיבוב: 6.7 מטר
ארגז אורך/רוחב: 168.6/194 ס"מ
משקל עצמי/מותר: 1,871/3,436 ק"ג
מרווח גחון: 21.8 ס"מ
זוויות גישה/נטישה: 25.6/25.1 מעלות
מחיר רכב מבחן בסיס: 262 אלף שקל (235 אלף שקל)
שברולט סילברדו 2500HD
מנוע: 6.6 ליטר, V8, טורבו דיזל
הספק: 445 כ"ס ב-2,800 סל"ד
מומנט: 124.5 קג"מ ב-1,600 סל"ד
תיבת הילוכים: שישה הילוכים אוטומטית
הנעה: אחורית, כפולה, הילוך כוח
אורך/רוחב/גובה: 199/204.5/608 ס"מ
בסיס גלגלים: 390.4 ס"מ
רדיוס סיבוב: 7.85 מטר
ארגז אורך/רוחב: 159/200 ס"מ
משקל עצמי/מותר: 1,076/3,460 ק"ג
מרווח גחון: 22.3 ס"מ
זוויות גישה/נטישה: 26.8/21.8 מעלות
מחיר רכב מבחן (בסיס): 263 אלף שקל (235 אלף שקל)
פורד F350
מנוע: 6.7 ליטר, V8, טורבו דיזל
הספק: 440 כ"ס ב-2,800 סל"ד
מומנט: 127 קג"מ ב-1,600 סל"ד
תיבת הילוכים: שישה הילוכים אוטומטית
הנעה: אחורית, כפולה, הילוך כוח, נעילת דיפרנציאל אחורית
אורך/רוחב/גובה: 206.5/203/635 ס"מ
בסיס גלגלים: 405.9 ס"מ
רדיוס סיבוב: 8 מטר
ארגז אורך/רוחב: 170/208 ס"מ
משקל עצמי/מותר: 1,769/3,402 ק"ג
מרווח גחון: 20.8 ס"מ
זוויות גישה/נטישה: 21.2/17.5 מעלות
מחיר רכב מבחן (בסיס): 265 אלף שקל (240 אלף שקל)
עיצוב
שלא במפתיע, שלושת הטנדרים הענקיים מרשימים ובולטים (מאוד) על כביש ישראלי, גם הודות ליריעות ניקל עצומות ומסנוורות בחזית. בין השלושה - הראם נהנה ממראה הרמוני יותר, הסילברדו מרשים בזכות כונס אוויר ענק בקדמת מכסה המנוע. ה-F350? בעיקר גדול. מאוד.
בתא הנוסעים הסיפור שונה. הראם מיושן למראה ובבירור פחות מוקפד מבחינת איכות חומרים ונוחות תפעול. המושבים מציעים נוחות ותמיכה בינוניים, והיעדר כיוון מרחק להגה ולדוושות מקשים על מציאת תנוחת נהיגה. המראות - מפוצלות בקצה להגדלת שדה ראייה - מבלבלות. מרחב המחיה לנוסעים מאחור טוב, והוא היחיד עם צמד פתחי מיזוג עבורם. המושב האמצעי מתאים לזאטוטים בלבד עקב מסעד קצר ותעלת כוח גבוהה ומטרידה.
תא הנוסעים בסילברדו מזכיר מכונית פרטית ובהתאם הוא איכותי. כיוון ההגה מסורבל שלא לצורך עקב שימוש בשני מנופים (אחד לגובה, שני למרחק). שטחי החלונות קטנים יחסית ומכסה המנוע גבוה, ובכך נפגם משמעותית שדה הראייה. מראות הצד קטנות מדי עם "שטח מת" מוגזם. מרחב המחיה לנוסעים מאחור צנוע בהשוואה, וכמו בראם גם כאן מסעד המושב האמצעי קצר. במפתיע, פתח מילוי מיכל האוריאה (להקטנת פליטת מזהמים) דורש פתיחת מכסה מנוע, במקום שימוש באזור פתח התדלוק כמו בשניים האחרים.
ה-F350 מרשים מכולם בתא הנוסעים. הדגם הנוכחי עבר עדכון מסיבי וכעת הוא נראה ומרגיש איכותי מאי פעם, עם שילוב גוונים וחומרים מרשים. לוח המחוונים הוא המפורט והנוח מכולם, המושבים מציעים נוחות ותמיכה טובים והמראות הגדולות מקנות שדה ראייה טוב עם אפשרות להארכה חשמלית כלפי חוץ לטובת גרירה. מרחב המחיה לנוסעים מאחור טוב משמעותית מהשניים האחרים, ושלושה מבוגרים לא יתקשו להסתדר שם.
אבזור
גרסת הבסיס של פורד מציעה פחות אבזור מהמתחרים. היא נטולת בקרת אקלים מפוצלת (המוצעת בסילברדו) חיישני חניה קדמיים (המוצעים בראם) ומסך מגע שמוצע באחרים כציוד תקני ("8.4 בראם ו-"8 בסילברדו).
אלא שהגרסאות הבכירות שבמבחן מציעות ריפודי עור, מושבים קדמיים – מקוררים ומחוממים (בראם מחוממים גם מאחור) - מתכוונים חשמלית, וגג שמש נפתח. ה-F350 מציע גם מערכת מצלמות היקפית, מפתח חכם, כיוון חשמלי להגה, פתיחה לארגז מתא הנהג, מדרגה וידית נשלפות המקלות על הטיפוס לארגז ויחידות תאורה היקפית במראות ובדלת הארגז.
הראם מצויד כאן בארגז "ראם בוקס" (עוד 5,000 שקלים) עם צמד תאי צד ננעלים המקטינים את ממד הרוחב ב-41 ס"מ ומונעים התקנת קשת. הסילברדו הוא היחיד עם מערכות בטיחות מקוריות הכוללת התרעה על התנגשות וסטייה מנתיב. האחרים משתמשים במערכת מובילאיי.
ביצועים
לשלושתם מנועי טורבו דיזל גדולים וחזקים עם תיבות שישה הילוכים אוטומטיות מתוחכמות. הביצועים? סופר-מרשימים. הן בתאוצה טובה ממכוניות ספורטיביות, הן ביכולת גרירה עדיפה משמעותית על כל טנדר יפני.
לראם שישה צילינדרים בטור (V8 באחרים) המיוצר על ידי קאמינס, עם 370 כ"ס ו-110 קג"מ. מספרים מרשימים, אך כאן זה מספיק לו למקום האחרון (!) במבחני התאוצה. לסילברדו 445 כ"ס, ל-F 440 כ"ס, אבל לפורד יותר מומנט - 127 קג"מ לעומת 124.5 בשברולט. הסילברדו התגלה כזריז יותר בכל מבחני התאוצה, אם כי יחידת ההנעה של השברולט התגלתה כפחות מעודנת עקב תגובת מצערת חדה שלא לצורך.
עם נגרר במשקל של 3.5 טון בכבישים המטפסים לירושלים הורגשה נחיתות יחידת ההנעה של הראם עוד יותר - בעוד ה-F350 הפגין עליונות קלה על הסילברדו הודות לזמינות כוח עדיפה. ה-F350 הרשים יותר גם בירידה בזכות תיבת הילוכים זריזה ומערכת בלם-מפלט (אגזוז-ברקס) יעילה המסייעת בבלימת מנוע אפקטיבית ומאפשרת שימוש מועט בבלמים. מערכת הבלם-מפלט בסילברדו אפקטיבית פחות, בעוד בראם התיבה פשוט מאחרת בהורדת ההילוכים – יחד עם עוצמת בלמים נמוכה יותר.
אבל יש גם נקודה לחיוב במקרה של הדודג' - הראם חסכוני מכולם עם 5.9 ק"מ לליטר בממוצע, לעומת 5.5 ק"מ לליטר לסילברדו ו-5.2 ב-F350.
נוחות
הסילברדו הוא היחיד עם מתלה נפרד מלפנים (סרן קשיח באחרים) ובעל מתלים רכים יותר שאומנם פוגמים ביכולת העמסה (1,076 ק"ג, 700 עד 800 ק"ג פחות מפורד ודודג' בהתאמה) אבל הופכים אותו לנוח ביותר, בעיקר במהירות נמוכה. גם בידוד רעשי הרוח והדרך הוא טוב, אבל צליל המנוע צורמני בסל"ד גבוה.
מתלי הראם נוקשים והופכים את הנסיעה לקופצנית כמעט בכל כביש. בידוד הרעשים לוקה בחסר, והמנוע רועד יחסית למתחריו. מצד שני, ממדיו הצנועים יותר מאפשרים רדיוס סיבוב קטן ומשפיעים לטובה על תמרון בעיר.
באמצע מתברג ה-F350 עם נוחות משופרת משמעותית מהדגם הקודם, אך הוא עדיין אינו מגיע ליכולת של הסילברדו מבחינה זו. בידוד הרעשים טוב, למעט אוושת רוח מהמראות הגדולות וצמיגי השטח.
שטח
הסילברדו מוגבל לנסיעה בשבילים כבושים בלבד בהם הוא מפגין נוחות טובה במהירות נמוכה. כשהיא עולה מתגלה מחסור בריסון תנודות. בשטח טכני הוא מוגבל בשל מהלך מתלים קצר יחסית ומיכל אוריאה שחשוף לפגיעות. השילוב החשמלי להנעה כפולה נטול חיווי בלוח המחוונים, וכך ניתן לשכוח את ניתוקה המחויב בעת חזרה לכביש.
לראם יש זוויות מרכב ומהלך מתלים עדיף, ותודות לבקרת משיכה אפקטיבית הוא מסוגל להתמודד טוב יותר עם אתגרי עבירות. חבל רק שמתלים נוקשים מדי הופכים את הנסיעה לבלתי נסבלת בשביל משובש.
ה-F350 הוא מלך השטח כאן, עם מהלכי מתלה ארוכים, צמיגי שטח דו-שימושיים ונעילת דיפרנציאל אחורית שמאפשרים לו להתמודד בקלות עם אתגרי עבירות. המתלים מספקים נוחות נסיעה סבירה בשביל משובש - וטובה מאוד כשהמהירות עולה, הודות לריסון מרשים. חבל רק שמסיט האוויר מלפנים מגביל את זווית הגישה. מבלים הרבה בשטח? מומלץ להסירו.
סיכום
דודג' ראם הוא הטנדר הנחות בהשוואה. יש לו אומנם יתרונות בדמות צריכת דלק נמוכה וכושר העמסה הגבוה בקבוצה, אבל בשימוש משפחתי הוא אינו מצליח ליישר קו מול מתחריו הטובים ממנו, בעיקר עקב נוחות נסיעה פחות טובה.
שברולט סילברדו נמצא בקצה השני, והוא עדיין הנוח והמפנק ביותר. אך הוא שומר גם על יכולת עבודה נחותה (העמסה וגרירה), יכולת שטח בינונית בלבד ותא הנוסעים שלו צפוף בהשוואה. כמפלט מס לשימוש משפחתי בכביש בלבד, הוא היה מנצח, אבל כאן כטנדר רב משימתי הוא מסיים שני.
פורד F350 החדש מציע יכולת משופרת בכל תחום לעומת הדגם המוחלף. הוא נוח ממנו משמעותית לנסיעה, איכותי ומאובזר בהרבה ולכן נעים יותר בתא הנוסעים. כל זאת מבלי לוותר על יתרונו בעבודה קשה (בעיקר גרירה), ותוך הצגת יכולת שטח עדיפה משמעותית על האחרים. כל אלה הופכים אותו למנצח הברור בהשוואה ולטנדר העבודה הטוב בישראל.
תודה לזוקו שילובים יבואני קטרפילר ולגד"ש רוחמה על הסיוע במבחן הגרירה וההעמסה