שתף קטע נבחר
 

כמה דלק? מיני קאנטרימן SE מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV

שתי מכוניות שונות בתכלית התייצבו במערכת למבחן השוואתי של היברידיות נטענות. וכדי להפוך את חייהן קשים יותר, הוספנו "סתם" היברידית

 

מיני קאנרטרימן SE מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV    (צילום: ניר בן זקן)

מיני קאנרטרימן SE מול מיצובישי אאוטלנדר PHEV    (צילום: ניר בן זקן)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כמעט ואין דבר במשותף בין מיצובישי אאוטלנדר למיני קאנטרימן. ובכל זאת, יש קשר הדוק מאוד המתבטא ביחידות ההנעה של הגרסאות הנבחנות - היברידיות-נטענות, שתיהן עם שילוב של בנזין וחשמל. ויש עוד קשר: מחירן כמעט זהה ועומד על כ-200 אלף שקלים. למרבה ההפתעה, בכך הן גם המכוניות ההיברידיות-נטענות הזולות בישראל. שתיהן מבטיחות נסיעה של כמה עשרות קילומטרים "נקיים" ללא שימוש במנועי הבנזין כלל ושתיהן נשבעות בנתוני צריכת דלק יוצאי דופן של 40 עד כמעט 60 ק"מ ליטר. מדהים, לא כך?

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

ובכל זאת, עקב הבדל הממדים - וכנגזר מכך קהל היעד - בין השתיים, נמנענו מהשוואות וביקורת על מרחב פנים, עיצוב, אבזור או נוחות והתנהגות כביש, והתרכזנו ביחידות ההנעה עצמן, עד כמה הן עשויות לשכנע את הקונה לוותר על גרסה מקבילה "רגילה" וכמובן - האם הן עומדות בנתוני צריכת הדלק היומרניים.

 

מיצובישי אאוטלנדר PHEV

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

יחידת הנעה: 2.0 ליטר בנזין, שני מנועים חשמליים, 203 כ"ס

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 11 שניות, 170 קמ"ש

צריכת דלק, טווח חשמלי (יצרן): 58.8 ק"מ לליטר, 54 ק"מ

מחיר רכב מבחן (בסיס): 210 אלף שקל (195 אלף שקל)

מבחן בודד

 

מיני קאנרטימן קופר SE

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

יחידת הנעה: 1.5 ליטר טורבו-בנזין, מנוע חשמלי, 224 כ"ס

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 6.8 שניות, 198 קמ"ש

צריכת דלק, טווח חשמלי (יצרן): 40 ק"מ לליטר, 38 ק"מ

מחיר רכב מבחן (בסיס): 249 אלף שקל (215 אלף שקל)

מבחן בודד

 

על הנייר

למיני יחידת הנעה פשוטה יותר - טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר המוכר מהקופר (136 כ"ס ו-22.4 קג"מ) ומשודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית המעבירה כוח לגלגלים הקדמיים. מנוע חשמלי (88 כ"ס ו-16.8 קג"מ) מחובר ישירות לגלגלים האחוריים ומייצר כך הנעה כפולה.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

יחידת ההנעה של האאוטאלנדר מורכבת יותר וכוללת שני מנועים חשמליים - קדמי ואחורי - עם הספק זהה (82 כ"ס) אך מומנט שונה (14 קג"מ לפנים, 19.9 מאחור) המניעים את כל הגלגלים בקביעות. מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר (עם 121 כ"ס ו-19.4 קג"מ) משמש להנעה וטעינת המצברים, ובכל מקרה מחובר ישירות לגלגלים הקדמיים (ללא תיבת הילוכים, כדי לחסוך במשקל) במהירות של מעל 120 קמ"ש בנסיעה רגילה, מעל 65 קמ"ש בתאוצה חזקה, או אם רף הטעינה של המצברים ירד ל-30% או מתחת. ההספק המשולב עומד על 203 כ"ס.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

תכולת מצברי המיני עומדת על 7.6kWh והם ניתנים לטעינה רק דרך עמדה ייעודית (מוד 3) תוך שעתיים וחצי. לאאוטלנדר מצברים גדולים יותר בקיבולת של 12kWh, ויתרונו הגדול הוא באפשרות טעינה בעמדה ייעודית (שלוש שעות וחצי) או שקע תעשייתי (מוד 2) פשוט וקל להתקנה בכל מקום (כחמש שעות).

 

ביצועים

עם נתון של 6.8 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, המיני לא רק מהירה משמעותית מהאאוטלנדר בכל מבחני התאוצה (זינוק מהמקום ותאוצת ביניים שמדמה עקיפה), אלא שהיא גם הגרסה הנמרצת ביותר במשפחתה (0.6 שניות פחות מהקאנטרימן קופר S). גם ההאאוטלנדר ההיברידי זריז מהדגם המוכר בעל מנוע בנזין (11 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, 0.5 שניות פחות), כשעיקר יתרונו הוא בזמינות כוח מצוינת של המנועים החשמליים, המאפשרים תאוצה נחושה וחלקה מהמקום. עם זאת, במהירות שיוט הוא מרגיש הרבה פחות נמרץ.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

צמד יחידות ההנעה מאפשרות בחירה בין מצב היברידי המשלב בין המנועים לפי דרישה, מצב בו מנוע הבנזין פועל כל הזמן וטוען את הסוללות ומיועד לשיוט כדי לשמור את השימוש בחשמל לנסיעה עירונית, ומצב חשמלי מלא. עם סוללות מלאות בתנאי מקומיים הכוללים נסיעת פקקים ושיוט עם מיזוג בעוצמה מלאה, רשמה המיני 30 ק"מ על המנוע החשמלי, בהשוואה לטווח מוצהר של 38 ק"מ.

 

האאוטלנדר השיג 48 ק"מ ללא שימוש במנוע הבנזין, קרוב יותר לטווח המוצהר של 54 ק"מ. לאחר טעינה מחודשת של הסוללות ובמצב היברידי התקשתה צריכת הדלק של השניים להרשים, והייתה רחוקה מאד מהבטחות היצרן.

 

במסלול המבחן הקבוע שלנו באורך כ-200 ק"מ הכולל נסיעה עירונית, בינעירונית וכביש מפותל, השיגה המיני 12.7 ק"מ לליטר, בעוד המיצובישי קבעה 13.1 ק"מ.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

בהשוואה לגרסאות הרגילות

המחיר הגבוה שגובות יחידות ההנעה החשמליות של הדגמים הנבחנים בהשוואה לגרסאות הבנזין הרגילות הוא בעיקר במשקל העצמי. הקאנטרימן SE שוקלת 1,735 ק"ג, 270 ק"ג יותר מקאנטרימן קופר רגילה, פער קטן יחסית. כדי לתמוך במשקל הוקשחו המיתלים ונוחות הנסיעה פחות טובה בהתאם. כך גם לגבי היכולת הדינמית, אך הפער כאן צנוע יחסית.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

לאאוטלנדר PHEV משקל עצמי של 1,860 ק"ג, 400 ק"ג יותר מגרסת בנזין רגילה. תוספת המשקל כאן עומדת על 21.5 אחוזים (15% במיני), זה מאד מורגש. הנוחות פחות טובה והיכולת הדינמית נפגמת משמעותית עם זוויות גלגול מוחשיות ומגבלות אחיזה נמוכות. גם ההגה ובעיקר הבלמים נטולי תחושה.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

שטח? יחידות ההנעה הללו מאפשרות לשני כלי הרכב הנעה כפולה לעומת קדמית בגרסאות הבסיס. אבל רק זו של המיני מגדילה את מעטפת היכולת ויעילה יותר בהורדת הכוח לקרקע בתנאי אחיזה נמוכים, בין היתר תודות לבקרת משיכה עדיפה. לאאוטלנדר מנועים חשמליים חלשים יותר ובנסיעה על דרכי כורכר או חול הוא מתקשה בהורדת הכוח ומחייב הקפדה על מומנטום.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

סיכום

יחידות הנעה היברידיות נטענות יעילות לחיסכון בצריכת הדלק ובזיהום אוויר, בעיקר עבור מי שמסלול הנסיעה היומי שלו עומד על כמה עשרות ק"מ, ובאפשרותו להתקין עמדת טעינה (או שקע תעשייתי במקרה של המיצובישי). עמדה אחת בבית ואחת בעבודה אכן יאפשרו נסיעה יומית סופר-חסכונית ואקסטרה-זולה של 30 (מיני) עד 50 (מיצובישי) ק"מ לכל כיוון ללא שימוש בדלק כלל.

 

מי מהשתיים טובה יותר כמוצר שמטרתו חיסכון? בניגוד ליכולת הדינמית ונוחות הנסיעה בה מנצחת המיני, האאוטלנדר עדיף משמעותית תודות לטווח נסיעה חשמלי גדול בהרבה וכפועל יוצא בצריכת הדלק הנמוכה. על כן הוא המנצח בהשוואה זו. אבל שימו לב, זה לא מסתיים כאן.

 

היברידי של פעם
 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

טויוטה C-HR התייצב למבחן כאמת מידה לבחינת יעילות יחידות ההנעה ההיברידיות הנטענות מול הנעה היברידית "רגילה", בה ליצרנית היפנית יש ניסיון של 20 שנה ויותר מ-10 מיליון מכוניות שנעות על כבישי העולם. ל-C-HR יחידת ההנעה המוכרת של טויוטה המשלבת בין מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר (98 כ"ס) למנוע חשמלי (71 כ"ס). ההספק המשולב עומד על 122 כ"ס ועובר לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רציפה.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

נתוני ההספק הצנועים יותר באים לידי ביטוי בביצועים נחותים ולמרות נתון תאוצה זהה לאאוטלנדר (11 שניות ל-100 קמ"ש) הוא היה איטי יותר גם בזינוק מהמקום וגם בתאוצות הביניים. בנוסף, מצברי ניקל-מטאל מיושנים מעניקים לו, עם רגל עדינה על הדוושה, טווח נסיעה חשמלי-טהור לא רלוונטי, שכן הוא מסוגל ללא יותר משני קילומטרים במהירות שאינה עולה על 60 קמ"ש.

 

איך הוא מול הדגם הרגיל? איכויות הנסיעה זהות לגרסת הטורבו-בנזין שכן הוא אינו כבד יותר (למעשה קל ב-10 ק"ג) ולכן הוא גם עדיף מבחינת נוחות ובעיקר התנהגות הכביש על המיני והאאוטלנדר השוקלים בין 355 ק"ג ל-480 ק"ג יותר ממנו.


 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)


אך מה שבעיקר הרשים כאן הוא צריכת הדלק העדיפה משמעותית במסלול המבחן עם 15.3 ק"מ לליטר. בעיקר משום שמנוע הבנזין כאן (במחזור אטקינסון) מותאם ייעודית לפעולה עם המערכת ההיברידית ועל כן יעיל מבחינת הצריכה.

 

מה זה אומר? שאם אתם נטולי עמדות טעינה, אין ספק שיחידת הנעה היברידית "פשוטה" עדיפה עבורכם מכל בחינה, כולל מחיר רכישה נמוך בעשרות אלפי שקלים. וגם אם יש לכם אחת בבית או בעבודה, עדיין לא בטוח שהדגמים הנטענים יהיו חסכוניים יותר. קחו זאת בחשבון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
מיצובישי אאוטלנדר PHEV מיני קאטרימן SE
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים