פולקסווגן קליפורניה במבחן - לטייל עם צימר
פולקסווגן טרנספורט קליפורניה מתיימר להיות הרכב האולטימטיבי למטיילים, כזה שמביא את כל הפינוקים של הבית לכל מקום שתבחרו. לקחנו אותו לסיבוב בכורה מקומי
זה נכון. מבחינה גיאוגרפית נראה המרחב הטריטוריאלי הצר והמוגבל של ישראל כלא מצדיק כלי רכב עם יכולות טיול מתקדמות המקובל כל-כך באירופה, ארה"ב, אוסטרליה, אזורים בעלי שטח טיול כמעט בלתי מוגבל. מבחינה גיאוגרפית. מבחינת כיף ויעילות, אלפי ישראלים שהצטיידו בשנים האחרונות בקראוואן או אפילו מוטורהום של ממש, ישמחו להסביר לכם למה גם אצלנו זה כדאי.
לא רק שמקומות חניה וקמפינג נמצאים כאן במרחק של שעתיים נסיעה לכל היותר מכל נקודה שתבחרו בארץ, לא רק שמזג האוויר מתאים לכך הרבה יותר, אצלנו אפשר להתמקם עצמאית כמעט בכל מקום. ואי אפשר לומר דברים דומים על אירופה למשל, בה שטחים רבים נמצאים בבעלות פרטית והכניסה אליהם אסורה.
מה שמסביר את הגעתו ארצה של פולקסווגן טרנספורטר בגרסת קליפורניה, רכב ייעודי לטיול בו נהגנו לראשונה אי שם בצפון המאד רחוק. בית מתנייע של ממש המיועד לארבעה, עם כמעט כל אבזור הנוחות הביתי בתוספת הבטחה לאיכויות נסיעה גבוהה בכביש ואף יכולת שטח ראויה. או במילים אחרות, הרכב האולטימטיבי לחובבי הטיולים.
הגלגלים הרשמי של ילדי הפרחים
והוא ממש לא צעיר. שכן בגיל 67, עם יותר מ-12 מיליון יחידות שירדו מפס הייצור עד עתה, הטרנספורט הוא הרכב המסחרי הנמכר ביותר בכל הזמנים. וזו אפילו לא הסיבה בעטייה הוא כל כך מפורסם. שכן את שמו סובב העולם הוא קיבל בזכות הפיכתו לסמל המוטורי הכמעט-רשמי של ילדי הפרחים בשנות ה-60. אלו שהעדיפו גלישת גלים והופעות רוק עצומות, סמים קלים ומין חופשי, על הג'ונגלים המאיימים והלחים של וייטנאם.
בהתאם, ארוכי השיער ולובשי הטי שירט הפסיכדלי הפכו באופן עצמאי את הקבינה של הטרנספורט "ההוא" לכזו שתאפשר מגורים, אחסון של מרבית פריטי חייהם. מה שהוביל בהמשך את פולקסווגן לאמץ את הרעיון ולהציג גרסה ייעודית שכזו באופן סדרתי. ומהיכן השם קליפורניה, שם שהוצמד לדור השלישי והפך למושא תשוקתם של טיילים מוטוריים מכורים? אין צורך אמיתי להסביר.
ומה עם הדגם שנחת כעת בארץ? הוא שונה מהותית. מפואר, מאובזר ומצויד בהרבה מאותו אחד של ילדי הפרחים, וגם יקר ממנו באופן קיצוני. עם תג-מחיר עצום של 440 אלף שקלים* בגרסת "אושן" הנבחנת, הוא רחוק מגרסת המקור כפי שגלי האוקיינוס של החוף המערבי רחוקים מאגם הכינרת. אגב, גם בחישוב עלות מטר מרובע בנוי בשכונות יוקרה בתל אביב הוא יקר משמעותית. מצד שני, הוא מאפשר להקים בחניה בית דו-קומתי עם מרפסת וגינה.
הכי בבית בעולם
קחו למשל את המטבח, עם כיור בעל מיכל מים של 30 ליטר ומיכל נוסף בגודל זהה לאחסון המים המזוהמים, כיריים על גז, מקרר בנפח 42 ליטר, מזווה ושולחן נשלף המאפשר משטח עבודה או מקום לסעוד, כששני המושבים הקדמיים מסתובבים ב-180 מעלות לאחור. אפילו הרצפה נראית כאילו-פרקט.
או, קחו את צמד חדרי שינה. אחד בקומה העליונה תחת גג נפתח חשמלית, עם מיטה זוגית היכולה לשאת משקל של עד 150 ק"ג, אחד בקומה התחתונה בה מתקפלת שורת המושבים האחורית למיטה זוגית נוספת.
יש סט וילונות נשלפים לכל השמשות המחשיכות את חלל הנוסעים גם כאשר השמש יוקדת, ומאפשרת בעזרת מערכת מיזוג נפרדת מאחור לתפוס תנומת צהריים גם במצפה רמון או על שפת הים האדום. יש סט ארונות לבגדים הכולל אפילו מראת איפור, צמד מגירות נוספות וכמה יחידות תאורה לכל אורך התא. שירותים ומקלחת אין. תסדרו.
יש גם ביקורת. כל המערכות כאן מחייבות ידיים אירופאיות ועדינות, ושרידותן מול כפות הפלאח הישראלי מוטלת בספק. יש אמנם אין-סוף שקעי 12V ואפילו שקע 230V, אך שקע USB בודד. בעידן הנוכחי, עם ארבעה מכשירים סלולאריים ברכב פלוס אייפד פלוס מחשב נייד פלוס מצלמת גו-פרו, זה מעט מדי.
אבל יש גינה. עם צילונית נגללת, צמד כיסאות עם מקום אחסון מיוחד בדלת תא המטען ושולחן נשלף המאוחסן בדלת הצד. מערכת החשמל כוללת צמד מצברים המאפשרים הפעלת מערכות חשמליות (ובהם המקרר), ויש כמובן גם חיבור חיצוני. אם תחליטו לחנות מתחת לבית.
מלבד הנוחות והת"ש המרשימים, קלות התפעול של הכל מעוררת הערכה, בעיקר אם טיולי שטח אינם זרים לכם. פריסה או קיפול - ממצב נסיעה לפריסה מלאה - תיקח 10 דקות בלבד, מהיר פי חמישה מקיפול דומה של חניון לילה באוהלים.
מכונת חוויות
הקליפורניה שלנו מבוסס על דור שישי לטרנספורטר (T6) בגרסת בסיס גלגלים קצר (300 ס"מ). הוא נראה מצוין עם צביעה דו-גונית, חישוקים קלים ויחידות תאורת לד, והוא זוכה בכל מקרה למבטי הערצה רבים מהסביבה. גם אלה חסרי המושג לגבי תג המחיר המוצמד לו.
יחידת ההנעה היא החזקה בהיצע - 2.0 ליטר טווין-טורבו-דיזל עם 204 כ"ס בשידוך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. המשמעות היא שכמו כל טרנספורטר, גם הקליפורניה זז באופן מרשים, נעים ונוח לנסיעה ובעל כושר תמרון מעולה בעיר תודות לרדיוס סיבוב גדול רק במקצת מגולף. בכביש המהיר הוא מציע יכולת שיוט במהירות פלילית, ואפילו יכולת דינמית סבירה יחסית לרכב במשקל 2.7 טון.
מה שמרשים לא פחות היא מערכת הנעה כפולה-קבועה (4MOTION) עם נעילת דיפרנציאל אחורית. אל תבנו כאן על יכולות בסגנון לנד רובר דיפנדר, אבל זה מאפשר בכל זאת לדלג על ההצלבה בדרך למרפסת המפורסמת בנחל צין, או לצלוח את נחל נקרות בדרך לאחד מעצי השיטה. להזכירכם, לא עם לנד קרוזר או פאג'רו, כן עם רכב שמציע לכם יכולות של בית מפנק.
סכנת התמכרות
קשה לשפוט את הקליפורניה בפרמטרים רגילים של מבחן דרכים, ולכן לא עשינו זאת. הוא אמנם יקר להחריד, אבל קשה לשפוט את זה במונחים של תמורה לכסף שכן הוא לא רק מציע פתרון יוצא דופן, הוא גם נטול מתחרים. אלה שיכולים להרשות לעצמם לשחרר חצי מיליון שקלים על רכב ואוהבים לטייל, ימצאו בו פרטנר אולטימטיבי לפני כל דבר אחר. וכן, הוא פחות מכונית, יותר אולר שוויצרי מוטורי, צימר על גלגלים, חדר מלון מתנייע. וקל מאוד להתמכר אליו.
מנוע | 4 צילינדרים, טווין-טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,968 סמ"ק / דיזל |
הספק מרבי | 204 כ"ס ב-4,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 45.9 קג"מ ב-1,400 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה קבועה / כפולת מצמד, 7 יחסים |
אורך | 490.4 ס"מ |
רוחב | 190.4 ס"מ |
גובה | 190 ס"מ |
בסיס גלגלים |
300 ס"מ |
משקל | 2,715 ק"ג |
100-0 קמ"ש | 9.1 שניות |
מהירות מרבית | 199 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 15.4 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 178 גרם לק"מ |
מחיר | 440 אלף שקל |
כריות אוויר | 4 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | לא בוצע |
*מחירו של הקליפורניה עומד על 440 אלף שקלים, ולא כפי שנכתב במקור.