פולקסווגן פולו GTI בנהיגה ראשונה - משתבחת עם הזמן
הסופר-מיני החזקה של פולקסווגן מתחדשת. נהיגה ראשונה על מסלול מירוץ וכביש ציבורי הפתיעה אותנו מאוד. לטובה
במה נהגנו: פולקסווגן פולו GTI (דור 6)
מתחרים: פיז'ו 208 GTI, רנו קליאו RS, אופל קורסה OPC
מתי אצלנו: מרץ 2018
מחיר משוער: 160-155 אלף שקל
בעד: מאוזנת, מנוע-גיר, מהירה, שימושית
נגד: מראה, סאונד
בגדול: פולקסווגן פולו GTI נולדה בסוף העשור התשיעי של האלף הקודם בצילה של גולף GTI - ממציאת קטגוריית הקטנות-לוהטות עם צירוף האותיות המבטיח. אך בשונה מהמתחרות בקטגוריה - פיז'ו למשל עם ה-309 וה-205 המקבילות - לא הוקרנה ההצלחה של הבוגרת על הצעירה. האחות הקטנה פשוט לא כבשה את ליבם של חובבי הגה. היא לא הייתה מרגשת מספיק, לא ספורטיבית מספיק ולכן לא מעניינת.
עם השנים היא הפכה לבחירה הגיונית עבור אלה המחפשים גרסה מאובזרת ויוקרתית ביותר של פולו, אך לא הרבה מעבר לכך - כמו גולף GTI בדורות הביניים. הדור החדש, הנוכחי והשישי, מבטיח להיות שונה ולא במקרה מציג נתונים קרובים מאוד לאלה של האחות הבכירה, הגולף. 3 עשיריות שניה פחות במיאוץ הקלאסי, רק 30 כ"ס פחות וממדים קרובים המתבטאים במפתיע גם בנתון משקל קרוב - פולו עם שני נוסעים תהיה כבדה כמו גולף רק עם נהג.
עיצוב ותאי נוסעים: הפולו הנוכחית תשווק - בינתיים לפחות - רק במרכב חמש דלתות. המשמעות היא פרישה לגמלאות של גרסת השלוש דלתות שלא נמכרה היטב. כמקובל ביצרנית, עדכוני העיצוב אינם דרמטיים ומתבטאים ביחידות תאורה שונות (וגדולות יותר) מלפנים ומאחור, חישוקים גדולים ("17 בגרסאות בסיס, "18 בהשקה) מפולו רגילה, עיטורי צבע לרוחב הסבכה, תגי GTI מתבקשים וצמד צינורות מפלט. מאחור היא נראית פשוטה (מדי), מלפנים מעט יותר מרשימה ובאופן כללי, אפשר לטעות בינה ובין, ובכן, גולף.
תא הנוסעים לעומת זאת עבר שינויים משמעותית יותר. בולטות בעיקר הן יריעות צבע פלסטיות באדום המוסיפות ממד רענן, בעיקר בהשוואה לשחור-קודר המקובל בפולקסווגן. מקומו של הגה ספורטיבי ושטוח בתחתית אינו נפקד, וכך גם מסך מגע גדול ונוח לשימוש ("8) למידע-בידור, לצד לוח מחוונים דיגיטאלי עם תצוגה משתנה לפי בחירה - ייחודי לרכב במחיר שכזה. הכל מוקפד, מרגיש איכותי ונראה טוב. ריפוד המושבים - נוחים וטובים אך לא תומכים מספיק - המשובץ בסגנון "GTI של פעם", מוצלח במיוחד.
התבססות על פלטפורמה מודולרית מורדנית של הקונצרן הגרמני הביאה לגידול כמעט בכל ממד רלוונטי וגם בכך היא קרובה מאוד לגולף. רק ארבעה ס"מ פחות ברוחב, רק שבעה פחות בבסיס הגלגלים. המשמעות המיידית היא מרחב משופר משמעותית לנוסעים וכמובן הבטחה לבסיס דינמי יציב (ו-או נוח) מבעבר. גם תא המטען גדל ומציע כעת 351 ליטר - רק 29 ליטר פחות מגולף משפחתית.
אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית במצבי חירום, בקרת שיוט אדפטיבית, התראה על שטחים מתים (כולל תנועה חוצה מאחור) וערנות נהג. חברת צ'מפיון, היבואנית, אינה יכולה עדיין לאשר שכולן יגיעו ארצה.
יחידות הנעה ומנועים: בשונה מהמתחרות הישירות שבחרו להקטין ולהגדיש מנועים באופן יעיל יותר, פולקסווגן בחרה דווקא בגודל. ממנוע 1.8 ליטר מוגדש ל-2.0 ליטר (מוגדש) שמגיע מהגולף לאחר שינמוך קל. אלה עדיין 200 כ"ס מרשימים, שמונה יותר מבעבר. הכוח יעבור לגלגלים הקדמיים דרך תיבת שישה הילוכים ידנית בעתיד (אחראית במפתיע לרבע מכמות המכירות בישראל) או DSG כפולת-מצמדים כעת.
זו האחרונה הייתה היחידה באירוע ההשקה ומאפשרת זינוק ל-100 קמ"ש ב-6.7 שניות. נתון מצוין גם אם לא שובר שיאים, זהה לדגם היוצא ואיטי רק ב-3 עשיריות מהגולף החזקה והיקרה משמעותית. מה שהיא אינה מייצרת הודות להספק מרבי גבוה במיוחד או נתון זינוק פנטסטי, משיגה הפולו עם נפח מנוע נדיב המאפשר נתון מומנט מרשים מאוד וגבוה בבירור מהמתחרות.
אותה גמישות יוצאת דופן מתבטאת בקלות כמעט מוגזמת של יצירה ושמירת מהירות. חבל רק שתיבת ה-DSG המצוינת בדרך כלל אינה מאפשרת תפעול ידני מלא והפגינה - לפחות במכוניות ההשקה - חוסר עקביות מפתיע בתזמוני הורדות והעלאות הילוכים. גם מצליל המנוע והמפלט לא התרשמנו במיוחד, וחבל.
אלא שיותר מתחנת כוח, פולו GTI החדשה מציגה פלטפורמה דינמית סופר-מרשימה מבחינת התנהגות, ובדרך כלל גם נוחות. מערך המתלים שונה ונוקשה יותר, המוטות המייצבים עבים והמשככים השונים קשיחים משמעותית. בהתאם, הכיול הבסיסי קשיח יחסית ואל תצפו לנסיעה מעודנת שתעלים מפגעי כביש ישראלי עירוני. אבל.
היא בכל זאת סופגת היטב ביחס לסופר-מיני ספורטיביות והגידול ברוחב ובסיס הגלגלים אחראים לכך בין היתר. התנועה על הצירים מינימלית מבלי להעניש והיציבות הכיוונית התגלתה כטובה גם בתנאי מזג האוויר הסוערים לעיתים בזמן ההשקה. השמירה על מרכב יציב עשויה להתפרש כהתנהגות מעורפלת משהו, אך זה אינו המצב.
הפולו לא תזזיתית בשום אופן, ההגה מהיר ומדויק אך מעט חסר תחושה ומערכת הבלימה מרשימה עם היזון חוזר טוב. אבל היא כן מתמסרת באופן מלא. מהירות ויציבות מלאה? אין בעיה. תת-היגוי שעובר להיגוי-יתר קל ונשלט עם תנועת דוושה קלה? קלי קלות גם על הכביש הציבורי. מרשים.
סיכום: פולקסווגן פולו GTI החדשה אינה מכונית מרגשת, וזו פחות או יותר הביקורת המשמעותית היחידה שיש לנו לגביה. היא כן מהירה, מעניינת ובעיקר מאוזנת באופן נדיר, המאפשר לנהג לקבוע במדויק כיצד היא תתנהג - פרועה או צייתנית. ויש לי הרגשה שזה בדיוק מה שפולקסווגן ביקשו לייצר - הצליח להם.
מנוע | 4 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,984 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 200 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 32.6 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / כפולת מצמד, 6 הילוכים |
אורך | 405.3 ס"מ |
רוחב | 175.1 ס"מ |
גובה | 146.1 ס"מ |
בסיס גלגלים |
255.1 ס"מ |
משקל | 1,355 ק"ג |
נפח תא מטען | 351 ליטר |
100-0 קמ"ש | 6.7 שניות |
מהירות מרבית | 237 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 16.9 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 134 גרם לק"מ |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
- הכתב היה אורח חברת פולקסווגן