עם משאית ו-900 כ"ס - צוות ישראלי יוצא למירוץ הדקאר
צוות כחול לבן יתייצב בעוד כשבועיים על קו הזינוק של מירוץ השטח הקשה בעולם - ראלי דקאר. אביב קדשאי, יזהר ערמוני ומעוז וילדר יהיו ישראלים ראשונים שיתחרו בקטגוריית המשאיות התובענית ומבהירים: רוצים להגיע לקו הסיום
דקאר 2001 ב-ynet - המתחרה ניר ברקת מספר: "ואז פוצצנו את המנוע"
משאית הדאף של הצוות בבדיקות הטכניות בצרפת לפני השילוח לדרום אמריקה
עבור קדשאי תהיה זו פעם חמישית במירוץ, אחרי שהיה ישראלי ראשון לסיים את המרוץ ב-1996 (על אופנוע קאוואסאקי KLX650R) וראשון עם מכונית (טויוטה לנד קרוזר 80) יחד עם הנווט הלל סגל ב-1999. עשור לאחר מכן חזר קדשאי לדקאר, הפעם עם שותפו הנוכחי יזהר ערמוני עם רכב המירוץ דזרט וריור, אך השניים לא הגיעו לקו הסיום, כך גם בניסיונות נוספים ב-2011 וב-2013. בשנים האחרונות הצליחו השניים להגיע להישגים מרשימים כמו מקום שני בראלי ברסלאו פולין (2015) ומקום 28 בראלי דרך המשי (2016).
"זה אתגר חדש שעוד לא ניסינו והוא מסקרן ומרתק. אנחנו בישורת האחרונה לאחר יותר משנה של עבודה אינטנסיבית ולימוד של המשאית, כלי חדש ובעיקר מאוד שונה מכלים אחרים שהתחרינו איתם. לנהוג בה זה חוויה, מטלטלת, אבל חוויה" אמר קדשאי בשיחה עם ynet והוסיף: "המעבר כאן הרבה יותר מהיר מהמעבר שעשיתי בזמנו בין שניים לארבעה גלגלים. אין לנו אמנם דיונות בארץ כדי לדמות את אלה שנחווה במירוץ, אבל אני מקווה שהידע והניסיון של שלושתנו שנצבר בשנים קודמות יסייע לנו לחפות על-כך". קדשאי הדגיש כי :"הצלחה מבחינתנו תהיה להגיע לקו הסיום".
היסטוריית אביב קדשאי בדקאר:
משאית הדאף - בשמה המלא CF85MX510 - נבנתה על-ידי קבוצת המרוצים Schoones-Dakar ההולנדית ולקחה חלק בדקאר של 2016. היא מבוססת על שלדה שנבנתה באופן ייעודי למירוץ, מצוידת במנוע Paccar עם שישה צילינדרים בטור ובנפח 13 ליטר, אשר מפיק בסיוע מגדש טורבו גדול מהמקור כ-900 כ"ס בערך. הכוח עובר לצמד סרנים של חברת Sisu הפינית, דרך גיר ידני של ZF עם 16 הילוכים וכמובן הנעה כפולה (לא קבועה) עם הילוך כוח ודיפרנציאל אחורי ננעל.
קדשאי מספר כי המשאית נחתה בישראל כבר באוקטובר אשתקד, ועברה ביותר משנה שחלפה מאז סדרת בדיקות והשבחות במהלכן פורקה עד הבורג האחרון והורכבה מחדש עם חלקים חדשים או משופצים לאחר שנבחנו. את הצוות תלווה משאית נוספת שתישא את כל חלקי החילוף הדרושים עם צוות סיוע שכולל את החברים יונתן לוינסון, דני גל ועומרי תדהר.
"המשאית הזו רק נראית מגושמת, אבל היא דומה יותר בהתנהגות לרכב ייעודי למרוצי שטח. מרכז הכובד אומנם גבוה יחסית אבל מרווח הגחון והגלגלים עצומים ומאפשרים כך רמת עבירות שהפתיעה אותנו, כזו שרכב שטח קטן יותר יכול רק לחלום עליה" אמר מעוז וילדר ל-ynet.
"חלוקת העבודה במשאית היא כמו במטוס נוסעים. אביב אחראי על ההגה והדוושות, יזהר אחראי על הניווט המתבצע לפי ספר דרך ואני על כל הצד המכאני. כל המחוונים למשל נמצאים מולי, כולל בקר ניהול מנוע עם מחשב לניהול תקלות תוך כדי נסיעה, מערכת ניפוח אוויר משתנה לתוואי שטח, ניטור טמפרטורת צמיגים ועוד".
הצוות הישראלי, מספר 528, יתמודד מול 45 מתחרים בקטגוריית המשאיות בלבד, אחת מחמש קטגוריות שונות במירוץ בהן גם אופנועים, טרקטורונים רכבי SideBySide ומכוניות, כולל קבוצות רשמיות שונות מבית ק.ט.מ, הונדה, ימאהה והסקוורה באופנועים, פיז'ו, מיני וטויוטה במכוניות.
בין המתחרים הבולטים בקטגוריית המשאיות יש לציין את קבוצת קמאז האדירה שניצחה לא פחות מ-14 פעמים, עם הנהגים אדוארד ניקולייב (מנצח ב-2013 ו-2017), אייראט מרדיאב (מנצח 2015) ודמיטרי סטונינקוב (מקום שני ב-2017). עוד יש לציין את קבוצת איווקו עם הנהג פרנסיסקו וילגרה ואת קבוצת טטרה עם הנהג אלס לופרייס (מקום שלישי ב-2007).
הדקאר השנה עומד בסימן חגיגות המהדורה ה-40 למירוץ השטח, אם לא מתחשבים במירוץ שבוטל ב-2008 בעקבות איומי ארגוני טרור אפריקאים, והיגר בשנה לאחר מכן לדרום אמריקה. המירוץ השנה כולל יום מנוחה בלה פז בירת בוליביה, וקו הסיום יהיה בקורדובה שבארגנטינה, שבועיים לאחר מכן.
אחרי האכזבה של המתחרים ממיעוט קטעי דיונות חוליים בדקאר 2017, מבטיחים המארגנים הפעם כשבעה קטעי דירוג כאלה. עוד הם מציינים שחמישה מקטעי הדירוג יהיו בגובה דליל בחמצן של למעלה משלושה ק"מ מעל פני הים המקשה במיוחד על המנועים ורוכבי האופנועים.