פולקסווגן גולף מול יונדאי i30: הקרב על הבכורה
במשך שנים ארוכות נהנתה פולקסווגן גולף מתדמית איכות מוצדקת, ושמרה על מעמדה הבכיר תוך שהיא מביסה את מתחרותיה ללא תנאי. כעת זו יונדאי שמנסה לאתגר אותה, במבחן השוואתי מקומי ראשון
פולקסווגן גולף שומרת כבר כמה עשורים על מעמד נדיר בתעשיית הרכב - נותנת הטון וקובעת רף האיכות באחת הקטגוריות הפופולאריות והתחרותיות ביותר, משפחתית עם חמש דלתות. הדור השביעי והנוכחי בשושלת הארוכה ניצח למשל בכל מבחן השוואתי שערכנו לו, ועשה זאת די בקלות. הישג מרשים עוד יותר אם לוקחים בחשבון שהוא כבר בן חמש שנים וחצי.
פולקסווגן גולף מול חמש מתחרות פולקסווגן גולף מול שברולט קרוזפולקסווגן גולף מול הונדה סיוויק ויונדאי איוניק
בפינה האחרת עומדת יונדאי i30, שמנסה יותר מעשור לאתגר את רבת המכר הגרמנייה. בתחילה בעיקר כמשאלת לב של יצרניה ועם מעט כיסוי. כעת, עם דור כל-חדש, מצהירים על כך הקוריאנים בפה מלא וללא היסוס: אנחנו טובים יותר מהטובה בעולם.
פולקסווגן גולף
מנוע: טורבו-בנזין, 1.4 ליטר, 125 כ"ס
תיבת הילוכים: שבעה הילוכים כפולת-מצמד
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.1 שניות, 204 קמ"ש
צריכת דלק במבחן (יצרן): 12.9 ק"מ לליטר (19.6 ק"מ לליטר)
בטיחות: שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התראה לערנות נהג, מובילאיי. חמישה כוכבים ביורו NCAP
מחיר רכב מבחן: 132 אלף שקל
יונדאי i30
מנוע: טורבו-בנזין, 1.4 ליטר, 140 כ"ס
תיבת הילוכים: שבעה הילוכים כפולת-מצמד
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.2 שניות, 205 קמ"ש
צריכת דלק במבחן (יצרן): 11.4 ק"מ לליטר (18.2 ק"מ לליטר)
בטיחות: שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת סטיה מנתיב, שטח מת וערנות נהג. חמישה כוכבים ביורו NCAP
מחיר רכב מבחן (בסיס): 136 אלף שקל (130 אלף שקל)
עיצוב ותאי נוסעים
למרות השנים והתאמות עיצוב קלות בלבד לאורך הדורות האחרונים, הגולף עדיין נראית מכובדת ואלגנטית. לעומתה ה-i30 מציגה מראה עדכני ודינמי יותר, בעיקר בזכות יחידות תאורה צרות ופסי לד גדולים בפגוש הקדמי.
תא הנוסעים של הגולף, קודר וכהה כתמיד, שומר על מעמדו כמוביל בתעשייה בכל הקשור לאיכות חומרים. המושבים מציעים נוחות ותמיכה סבירים בעוד גלגל הגה אופקי מדי פוגע בתנוחת הנהיגה ומתגי השליטה עליו מבלבלים.
ה-i30 משתדלת, אך עדיין אינה איכותית באותה מידה עם פלסטיק מחוספס ונוקשה בחלק מהמקומות. המושבים לעומת זאת מצוינים מכל בחינה. היא גם נוחה יותר לתפעול לרבות מתגי השליטה על ההגה, צג בקרת האקלים הגדול והמיקום הגבוה של מסך המגע.
למרות שלגולף בסיס גלגלים קצר יותר (262 ס"מ לעומת 265 ס"מ), היא נוחה יותר מאחור לשני נוסעים (בעיקר לגבוהים) שיסבלו מספסל גבוה יותר - אם כי נוח לגישה - ביונדאי. נוסע שלישי במרכז יסבול בגולף בגלל בליטה במרכז הרצפה. לשתיהן פתחי מיזוג נפרדים לנוסעים מאחור. תא המטען של ה-i30 גדול במעט (395 לעומת 380 ליטר), אך בגולף הוא שימושי יותר עקב מפתח רחב יותר, תאים בצדדים וגלגל חלופי בגודל מלא לעומת קטן ביונדאי.
אבזור ובטיחות
גרסאות הבסיס של שתיהן מצוידות במסך מגע בגודל "8 עם צימוד לסמארטפון דרך Apple CarPlay ו-Android Auto, בקרת אקלים מפוצלת, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "15 קלים בפולקסווגן ו-"16 ביונדאי. ה-i30 כוללת בגרסת הבסיס גם מצלמת נסיעה לאחור בעוד הגרסה הבכירה (136 אלף שקל) מוסיפה חלון שמש, מושב נהג מתכוון חשמלית, מפתח חכם, משטח הטענה אלחוטי לסמארטפון וחישוקי "17 קלים.
לשתיהן שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית במצבי חירום, בקרת שיוט אדפטיבית והתראה על ערנות נהג. ל-i30 התראה על סטייה מנתיב ושטחים מתים (כולל תנועה חוצה מאחור) מקורית,. לגולף מערכת אזהרה על סטייה מנתיב של מובילאיי.
יחידות הנעה וביצועים
לשתיהן מנועי 1.4 ליטר טורבו-בנזין ותיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. ליונדאי תפוקה גבוהה יותר, 140 כ"ס ו-24.7 קג"מ לעומת 125 כ"ס ו-20.4 קג"מ לפולקסווגן. אלא שכפי שקורה לעיתים קרובות, הצהרות לחוד וביצועים על הכביש לחוד. מבחני התאוצות הסתיימו בשוויון.
הגולף הציגה יתרון ברור בצריכת הדלק עם 12.9 ק"מ לליטר בממוצע המבחן לעומת 11.4 ל-i30. מנגד, יחידת ההנעה ביונדאי נעימה וחלקה יותר בזכות תיבת הילוכים מכוילת היטב. בגולף היא קופצנית מעט בתחילת נסיעה ומערכת עצור-סע ממהרת לדומם את המנוע ומאחרת להניעו מחדש.
נוחות והתנהגות
בהתאם לטעם קהל היעד האירופאי, לשתיהן איכויות נסיעה גבוהות. לגולף יתרון בספיגת שיבושים קטנים במהירות נמוכה בזכות צמיגים גבוהי חתך, אבל היא מתמודדת פחות טוב עם מפגעים קשים יותר. ה-i30 מספקת נוחות עדיפה, הן בספיגת בורות וחריצים גדולים ובעיקר בשמירה על ריסון מרכב במהירות גבוהה. הקוריאנית גם מבודדת רעשי מנוע (תודות לסל"ד מעט נמוך יותר בשיוט) ורוח טוב מהגרמנייה, אך אוושת הצמיגים מודגשת בה יותר.
היתרון הגדול ביותר של ה-i30 הוא ביכולת הדינמית, עם זוויות גלגול צנועות, נכונות מרשימה של החרטום לשינויי כיוון והגה מדויק ובעל משקל טבעי. לגולף יתרון בהורדה יעילה יותר של הכוח לגלגלים הקדמיים ביציאה מפניה, תודות למערכת אלקטרונית (XDS) המדמה פעולת דיפרנציאל מוגבל החלקה.
סיכום
אין ספק שפולקסווגן היא עדיין אמת המידה בכל הקשור לתא הנוסעים, ובנוסף היא גם מציגה צריכת דלק טובה יותר, נוחות עדיפה לעיתים וביצועים זהים למרות נחיתות הכוח.
אבל, כחבילה ה-i30 טובה ממנה. החל בתא נוסעים מאובזר יותר, דרך איכויות דינמיות עדיפות וכלה במערכות בטיחות מתקדמות יותר. אחרי עשור של ניסיונות השלימה יונדאי את המירוץ לצמרת ואף עקפה - לפחות בגרסאות אלה - את פולקסווגן. הישג מרשים ומפתיע יש לומר, אבל בהחלט מוצדק.