שתף קטע נבחר

רוכבים יוכלו לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית בכל הארץ

לראשונה תערוך המדינה מחקר לבחינת יעילות האופנועים בהקטנת עומסי תנועה וזיהום. 2017 הסתיימה עם זינוק חד של יותר מ-40% במספר הרוכבים ההרוגים ובמשרד התחבורה בודקים אפשרות להנחה בביטוח לבוגרי קורס רכיבה מתקדמת

המדינה מבקשת לבדוק את פוטנציאל הקטנת עומסי תנועה וקיצור זמני נסיעה של כלים דו-גלגליים. "לראשונה המדינה והמשרד בוחנים מדעית ויסודית את תרומת הכלים הדו־גלגליים להפחתת עומסי תנועה וזיהום", מגלה ד"ר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה. "המחקר יימשך שנתיים ויהיה הבסיס למדיניות התחבורתית לגבי אופנועים וקטנועים מבחינת מיסוי, ביטוח ועוד". בשנה שעברה נרשמה עלייה חדה במספר הרוכבים ההרוגים. 61 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו לעומת 43 ב-2016, עלייה מדאיגה של 43%.

 

דו"חות על נסיעה בנת"צים. הסוף? ()
דו"חות על נסיעה בנת"צים. הסוף?

 

את המחקר, בעלות של כ-900 אלף שקלים, יבצע פרופסור שלום האקרט מהטכניון, עם שישה אנשי סגל מהמוסד. הוא יכלול התקנת GPS על כלים דו-גלגליים של ציים ובהם רוכבים מנוסים כמו ארגוני הצלה, לצד רוכבים קבועים המשתמשים בדו-גלגלי בנסיעות בין עירוניות. כך תתאפשר בדיקה מדעית של זמני הנסיעה והמסלולים הנפוצים והיעילים.

 

בשנים האחרונות ניכרת עלייה במכירות כלים דו־גלגליים, על רקע משבר התחבורה והתארכות הפקקים, אך גם הפחתת מס על קטנועים ואופנועים בינוניים. "הכלים האלה מציעים זמני נסיעה קצרים ומחיריהם נגישים מבעבר. הבעיה היא תדמית של היפגעות גבוהה", אומר ד"ר סופר.

 

יש להזכיר כי בשנתיים האחרונות ביצע משרד התחבורה, בשיתוף עיריית ת"א, פיילוט לרכיבת דו־גלגלים בנתיבי תחבורה ציבורית. לאחר שנה ראשונה מוצלחת הוחלט להרחיב את מספר הנת"צים המותרים לרכיבה בת"א, ובשבועות הקרובים ימליץ הצוות שמלווה את הפיילוט להרחיבו לכל הנת"צים בארץ, בדגש על גוש דן.

 

סופר: "בנתיב רגיל יש הרבה נהגים, עם עצירות פתע, פתיחת דלתות למרכז הכביש וסיכונים שמתבטאים ביותר תאונות. בנת"צ יש נהגים מקצועיים, עם עצירות קבועות, ודלתות שנפתחות למדרכה. הרכיבה שם בטוחה יותר". במשרד התחבורה מדגישים שעל הרוכבים להיכנס רק לנתיבים שבהם כבר הוצבו בכניסה שלטים המתירים להם לרכוב בהם, כשמתחת לשלט האוטובוס הרגיל מתווספת לוחית שמציינת שגם לאופנועים הכניסה מותרת. בהמשך יהיה שלט משולב עם שני סוגי כלי התחבורה.

 

"כשיהיו יותר כלים על הכביש והנהגים יתרגלו לנוכחותם, התאונות יירדו", אומר סופר. "גם מיומנות הרוכבים תגדל, במקביל למאמץ לפעול להקטנת תעריפי הביטוח. אנחנו בשיחות עם הממונה על הביטוח לתת הנחות למי שעברו קורסי רכיבה מתקדמים".

 

במשרד התחבורה מעריכים כי בשנים הקרובות יגדל מאוד השימוש בקטנועים חשמליים. "אופנועים חשמליים בטוחים יותר מאופניים חשמליים, יציבים ובולמים טוב יותר. עלויות השימוש בהם מזעריות", מסביר סופר. "נראה יותר כלים שייתנו פתרון לרוכבים 150־100 ק"מ ביום, ולמי שצריך פתרון ל'מייל' האחרון בין הרכבת ליעד הסופי שלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
כולם בנת"צים
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים