סוזוקי סוויפט ספורט בנהיגה ראשונה - מקורות ה-GTI
רק בגלגולה השלישי תגיע סוזוקי סוויפט ארצה גם בגרסת ספורט. עם גיר ידני בלבד, משקל עצמי נמוך, יחידת הנעה מודרנית וחזקה, תג מחיר אטרקטיבי והרבה קסם עבור חובב ההגה
במה נהגנו: סוזוקי סוויפט ספורט (דור 3)
מתחרים: פיז'ו 208 GTI, סיאט איביזה EVO-FR, אופל אדם S
מתי אצלנו: סוף 2018
מחיר משוער: 115 אלף שקל
בעד: ביצועים, התנהגות, מחיר
נגד: רק ידנית, נטולת דרמה
בגדול: סוזוקי סוויפט ספורט הוצגה לראשונה כבר באמצע העשור הקודם, אך עד כה לא הגיעה ארצה. בזמן שמתחרותיה בקטגוריית הסופר-מיני הספורטיביות הוסיפו לעצמן אבזור ומשקל והתייקרו, הסוויפט הזריזה זכתה באירופה (בעיקר בבריטניה) להצלחה תודות לתג-מחיר נמוך יחסית והתנהגות כביש שהזכירה את זו של הדגמים המיתולוגיים בקטגוריה. אבל רק כעת, כשהיא כבר בדור השלישי לחייה, היא תשווק בארץ.
עיצוב ותא נוסעים: הסוויפט ספורט נראית מצוין, בעיקר בצהוב זרחני של רכבי המבחן. הבידול העיצובי מהסוויפט הרגילה מתבטא בחרטום-רשת במקום פסים, מסיטי אוויר סביב למרכב, פגושים אגרסיביים יותר עם פתחי אוורור גדולים מלפנים, צמד מפלטים בולטים מאחור וחישוקי "17 ייחודיים.
תא הנוסעים לעומת זאת כמעט ונטול סממנים ספורטיביים למעט צביעה אדומה לדיפונים ולמד הסל"ד ומושבי ספורט עם תמיכה מצוינת. ההגה, כמו בסוויפט הרגילה, גדול ואופקי מהמקובל ומקשה כך על בחירה בתנוחת נהיגה טובה. גם אז, עבור חלק מהנהגים היא עלולה להתגלות כגבוהה מדי. איכות החומרים סבירה בלבד.
היתרון המרכזי של הסוויפט ספורט על חלק ממתחרותיה הוא במרכב חמש דלתות שימושי המאפשר, כמו בדגם הרגיל (245 ס"מ בסיס גלגלים), מרחב מחייה סביר לנוסעים מאחור. תא המטען צנוע (265 ליטר).
יחידת הנעה וביצועים: מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין (140 כ"ס) המוכר מהקרוסאובר משודך לתיבת שישה הילוכים ידנית בלבד. אך למרות שנתון הזינוק ל-100 קמ"ש (8.1 שניות) אינו מרשים במיוחד בעידן הנוכחי, המנוע גמיש מאוד (23.4 קג"מ ב-2,500 סל"ד), חלק ונעים לשימוש יומיומי, ומאפשר שיוט קליל אפילו במהירויות המתאימות יותר לכבישי גרמניה המהירים.
גם תיבת ההילוכים והמצמד קלים לשימוש בנהיגה מנהלתית, אם כי הבורר ארוך (מדי), דוושת המצמד רכה ושניהם נעדרי דיוק נדרש בנהיגה נמרצת. הפתרון: שימוש בזמינות הכוח המצוינת של המנוע ומיעוט החלפות הילוכים בכבישים מפותלים. אגב, צליל המנוע זהה לפס הקול בקרוסאובר. לא מתאים במכונית ספורטיבית.
נוחות והתנהגות: מיתלי הספורט קשיחים בהשוואה לסוויפט הרגילה, מספקים נוחות נסיעה בינונית בלבד במהירות נמוכה אך מתגלים גם כרכים מדי בנהיגה בכביש מפותל. צמיגי הספורט - קונטיננטל קונטי-ספורט במידה 195/45R17 - מייצרים אחיזה גבוהה מאוד ומעניקים ויחד עם משקל עצמי נמוך במיוחד (975 ק"ג, כ-200 ק"ג פחות ממתחרותיה) תגובות חדות ומדויקות באופן שנדיר למצוא כיום בקבוצה זו, עם תחושת ביטחון מלאה להתקרב למגבלות בכל כביש.
סיכום: הסוויפט ספורט תהיה מהדגמים היותר מסקרנים עבור חובבי הגה בישראל, בעיקר משום שהמתחרות הישירות נטשו זה מכבר את התמהיל המוצלח בה היא עושה שימוש - שימושיות, ביצועים, יכולת ומחיר נגיש. כך שלמרות חסרון מסוים בריגוש ופנייה רק למעוניינים בגיר ידני, היא עדיין תהיה יחידה ומיוחדת עם תג המחיר הצפוי, שמאפשר יחס עלות-הנאה מנהיגה נדיר במקומותינו. ללא קשר לתג המחיר.
מנוע | 4 צילינדרים |
נפח / סוג דלק | 1,373 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 140 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 23.4 קג"מ ב-2,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, 6 הילוכים |
אורך | 389 ס"מ |
רוחב | 173.5 ס"מ |
גובה | 149.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 245 ס"מ |
משקל עצמי | 975 ק"ג |
נפח תא מטען | 265 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8.1 שניות |
מהירות מרבית | 210 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 17.8 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 135 גרם לק"מ |
מחיר משוער | 115 אלף שקל |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 4 כוכבים |
הכתב היה אורח חברת סוזוקי