אופל קרוסלנד X במבחן ראשון - אל מרכז הזירה
המצטרף הטרי לקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים מגיע מאופל, עם יחידת הנעה מודרנית ואבזור בטיחות מתקדם. האם הוא מסוגל לאיים על הטובים בקטגוריה?
אופל קרוסלנד הוא דגם ראשון שהשיקה היצרנית הגרמנית שנרכשה על ידי קונצרן PSA (פיז'ו-סיטרואן) ואשר מבוסס פלטפורמה (פיז'ו 2008) מודולרית ויחידות הנעה (מנוע-גיר) של הקונצרן הצרפתי. יותר משנה לאחר שהוצג כמחליף אפשרי למריבה, הוא נוחת כאן היישר לזירה הגועשת של קטגוריית רכבי פנאי קטנים.
מחיר רכב מבחן: 115 אלף שקל
מתחרים: סיאט ארונה, פיז'ו 2008, רנו קפצ'ור
טוב: מרווח פנים, מערכות בטיחות, איכויות נסיעה
בסדר: ביצועים, צריכת דלק
טעון שיפור: עיצוב חיצוני
ציון:
איך נראה
עיצוב הקרוסלנד פושר למדי, ואינו מייצר עניין בדומה לחלק ממתחריו בקטגוריה בה למראה חשיבות יוצאת דופן. צבעו השחור של רכב המבחן מצניע אלמנטים עיצוביים כמו מגני פלסטיק שחור סביב למרכב ויחד עם חסרונם של פסי גגון שהפכו לכמעט-מחויבים בקטגוריה המתחפשת ל"שטח", המראה רחוק מלשכנע.
גם תא הנוסעים אינו מרשים במיוחד וכמקובל ביצרנית מציע מטרים רבועים של פלסטיק שחור וקודר, למרות איכות החומרים הגבוהה. מתגי בקרת האקלים והשליטה מההגה קטנים מדי ולכן אינם נוחים לתפעול, ופתחי המיזוג מקררים (מדי) את ידי הנהג. המושבים נוקשים, אינם נוחים במיוחד ועשויים להתגלות כצפופים מדי לבעלי מידות גדולות. גלגל ההגה ממוקם אופקי מדי ומקשה על תנוחת נהיגה נוחה וקורות A רחבות פוגעות בשדה הראיה.
מאידך, בסיס גלגלים ארוך יחסית (260.5 ס"מ) וספסל אחורי עם כיוון למרחק (15 ס"מ לפנים-אחור) ולזווית הגב, מעניקים לנוסעים מאחור מרחב מחייה יוצא דופן בגודלו וגם תא המטען יוצא נשכר מסידור זה עם נפח גדול מהמקובל - בין 410 ל-520 ליטר בהתאם למיקום הספסל.
רשימת האבזור כוללת מסך מגע בגודל "7 עם צימוד Apple Car Play ו-Android Auto, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת שיוט, חיישני גשם, תאורה וחניה מלפנים ומאחור וחישוקי "16 קלים. אבזור הבטיחות כולל שש כריות אוויר ומערכות מקוריות לבלימה אוטונומית, התראת סטייה מנתיב, ערנות נהג וזיהוי תמרורים.
איך נוסע
הקרוסלנד מצויד ביחידת ההנעה המוכרת של פיז'ו-סיטרואן המשלבת בין מנוע טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר (110 כ"ס) לתיבת שישה הילוכים אוטומטית - זהה ל-2008. במפתיע, הזינוק מהמקום - 11.8 שניות ל-100 קמ"ש - איטי ב-1.5 שניות מהאח הצרפתי. יתכן והסיבה לכך נעוצה בהיעדר (תמוה) של מצב "ספורט" בגרסת אופל לתיבת ההילוכים. בידוד רעשים מוצלח מעלים את מרבית רעשי המנוע (כמו גם רוח ודרך) וצריכת הדלק במבחן הייתה טובה יחסית - 12.5 ק"מ לליטר.
כיול המיתלים שונה מזה הזכור בפיז'ו והוא מוצק יחסית כיאה למקורות הגרמניים של המותג, אך לא ברמה שפוגעת בנוחות הנסיעה או ביכולת ספיגת מהמורות ושיבושים. התנהגות הכביש טובה, עם אחיזה גבוהה למרות זוויות גלגול מודגשות. להגה משקל טבעי והבלמים מציעים יכולת טובה.
סיכום
אופל קרוסלנד הוא אחד הדגמים החשובים שהשיקה כאן היצרנית בשנים האחרונות, שכן בניגוד לשאר דגמיה שהתמודדו - ולא בהצלחה גדולה - בקטגוריות רוויות ומצטמקות, כאן מדובר בדגם שמצטרף ללהיט העכשווי - רכבי פנאי צנועי מידות. עם מכירות נאות במגמת עליה חדה וחשוב לא פחות, פוטנציאל לקהל לקוחות חדש וצעיר.
העיצוב החיצוני והפנימי לא מרשימים אמנם וגם יחידת ההנעה עצלה יחסית, אך בתחומים החשובים ביותר לרוכשים הצפויים, הוא מציג יתרונות שאין להקל בהם ראש - לצד איכות נסיעה טובה יש כאן תא נוסעים מרווח במיוחד ובעיקר סוללה מרשימה של מערכות בטיחות מתקדמות ומקוריות יחד עם תג-מחיר נמוך במעט מהממוצע. את מקומו בהשוואה לסיאט ארונה, לה הענקנו לאחרונה את תואר רכב הפנאי הטוב בקטגוריה, הרוויח הקרוסלנד X בזכות.
מנוע | 3 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,199 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 110 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 20.9 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, 6 הילוכים |
אורך | 421.2 ס"מ |
רוחב | 176.5 ס"מ |
גובה | 160.5 ס"מ |
בסיס גלגלים |
260.4 ס"מ |
משקל | 1,214 ק"ג |
נפח תא מטען | 520 ליטר |
100-0 קמ"ש | 11.8 שניות |
מהירות מרבית | 187 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 18.5 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 123 גרם לק"מ |
מחיר רכב מבחן | 115 אלף שקל |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |