קרב על צמרת הפנאי - אופל קרוסלנד X מול סיאט ארונה
הקטגוריה הלוהטת של שוק הרכב מתרחבת בקצב מהיר, עם דגמים חדשים שמבטיחים להיות טובים, בטוחים ומהנים מבעבר. המאיים התורן על צמרת הקטגוריה בה התמקם סיאט ארונה: אופל קרוסלנד X החדש. קראו איך מסתיים הקרב על הבכורה
רכבי פנאי קטנים חדרו לשוק הרכב הישראלי בתחילת העשור הנוכחי עם שני דגמים מצליחים - ניסאן ג'וק וסקודה ייטי. אבל רק בשנתיים האחרונות גדלה הקטגוריה לממדים בעלי השפעה של ממש על שוק הרכב העולמי והמקומי, כשהיצרניות השונות מגיבות לדרישה עם מגוון גדל והולך של דגמים שונים המיועדים לאותו פלח שוק. הקטגוריה בארץ גדלה בהתאם, עם קרב חריף מאי פעם על כיסו של הלקוח.
מבחן השוואתי שערך ynet הסתכם בהכרזה על סיאט ארונה כעסקה הטובה מכולן, בעיקר בזכות שילוב תג-מחיר נמוך במערכות בטיחות מתקדמות. אלא שכעת מגיע אופל קרוסלנד עם תג-מחיר גבוה רק במעט ומפרט בטיחות עשיר אף יותר. העמדנו את השניים לקרב ישיר.
סיאט ארונה
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 115 כ"ס
תיבת הילוכים: שבעה הילוכים אוטומטית כפולת-מצמד
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10 שניות, 182 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 20 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת ערנות נהג, מובילאיי
מחיר רכב מבחן: 110 אלף שקל
אופל קרוסלנד X
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר, 110 כ"ס
תיבת הילוכים: שישה הילוכים אוטומטית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 11.8 שניות, 187 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 18.5 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, זיהוי תמרורים, התראת סטייה מנתיב וערנות נהג
מחיר רכב מבחן: 115 אלף שקל
עיצוב ותאי נוסעים
עיצוב חיצוני מוצלח נחשב בקטגוריה זו לבעל משמעות מיוחדת, והארונה מנצח כאן ללא בעיות. בועד אופל קרוסלנד פושר מאוד למראה, נעדר סממנים "קרביים" מקובלים בפלח שוק זה ומציג מרכב "רך", הארונה - שדומה אמנם למדי לאיביזה - מתהדר בצביעה דו-גונית מעניינת, פסי גגון שתורמים לאשליית גובה וחזות כללית מושכת בהרבה.
גם בתא הנוסעים הארונה מנצח באופן ברור, בעיקר בזכות שטחי חלונות גדולים המעניקים ראות משופרת כלפי חוץ וכפועל יוצא תחושת ישיבה גבוהה. בקרוסלנד יש קורות A רחבות שפוגעות בשדה הראיה ומושבים פחות נוחים (בעיקר לגדולי גוף) אשר פוגעים - יחד עם זווית הגה לא אידיאלית - בתנוחת הנהיגה. עיצוב סביבת הנהג של שניהם אינו מרשים אך הסיאט מעט פחות קודר למראה בעוד איכות החומרים באופל גבוהה יותר.
היתרון הגדול של אופל מגיע כאשר נבחנים השניים בשימוש משפחתי, שם מנצח הקרוסלנד ללא בעיות. עם בסיס גלגלים ארוך ב-4 ס"מ (256.5 ס"מ לעומת 260.5 ס"מ), ספסל אחורי עם כיוון למרחק (15 ס"מ לפנים-אחור) וזווית מסעד מתכוונת, הוא מייצר מרחב מחייה טוב משמעותית מהארונה המוגבל, שמוותר גם על ידיות אחיזה ותאורה במושב האחורי. תא המטען באופל יכול לצמוח מ-410 עד ל-520 ליטר בהתאם למצב הספסל האחורי, בעוד הסיאט מציע רק 460 ליטר, אם כי דלת תא המטען שם רחבה יחסית ובעלת סף הטענה נמוך יותר.
אבזור ובטיחות
שני הנבחנים התייצבו בגרסאות בסיס עם מסך מגע ("7 באופל, "8 בסיאט) בעל צימוד ל-Apple Car Play ו-Android Auto, חיישני גשם ותאורה (עוקבת פניה בסיאט) וחישוקי "16 קלים. בקרוסלנד יש גם מצלמת נסיעה לאחור נוחה וחיישני חניה מלפנים ומאחור שמונעים נזק. לארונה יש בקרת אקלים מפוצלת שיושביו יעריכו בקיץ ישראלי, מפתח חכם ונוח ומראות מתקפלות חשמלית - סוג של שיוויון.
גם באבזור הבטיחות נרשם קרב צמוד כאשר לראשונה משווק בישראל רכב פנאי קטן עם אבזור בטיחות שאינו נופל מזה של סיאט, עם בלימה אוטונומית במצבי חירום והתראת ערנות נהג. ללא בקרת שיוט אדפטיבית וחשובה שמציע הארונה, אך עם התראה על סטייה מנתיב וזיהוי תמרורים מקוריים. הארונה מבסס את אזהרותיו על מערכת מובילאיי.
יחידות הנעה וביצועים
לשני המתמודדים מנועי שלושה צילינדרים מוגדשים ותיבות אוטומטיות כמובן - 1.2 ליטר עם 110 כ"ס ושישה הילוכים בקרוסלנד, 1.0 ליטר עם 115 כ"ס ושבעה הילוכים כפולת מצמד בארונה. אך למרות נתון הספק (רשמי) כמעט זהה, יתרון הביצועים של הארונה היה מוחשי ומכריע. זינוק מהמקום, תאוצות ביניים חשובות ואפילו צריכת הדלק שעמדה בממוצע המבחן על 11.5 ק"מ לליטר לעומת 10.6 ק"מ לליטר לקרוסלנד. ניצחון בנוקאאוט לרכב הספרדי
אלא שביצועים אינם הכל, ובעיקר בקטגוריה זו יש חשיבות גדולה יותר לנהיגה יומיומית ועירונית. וכאן התמונה שונה לגמרי. הקרוסלנד נהנה מתיבת הילוכים חלקה ונעימה יותר, כמו-גם משיא מומנט (כמעט זהה, 20.9 מול 20.3) שמגיע בסל"ד נמוך יותר (1,500 לעומת 2,000 סל"ד) ומאפשר נסיעה חלקה ונטולת החלפות הילוכים מיותרות. על כך יש להוסיף פעולת מצערת עדיפה. בעוד ארונה דוושת תאוצה "עצבנית" יחסית שמייצרת תגובות חדות וקופצניות בתחילת נסיעה או מהירות זחילה, האופל מתנהל באופן רהוט בהרבה, לחלוטין נטול זעזועים.
נוחות והתנהגות
כפי שציינו לא פעם בעבר, דגמי הקטגוריה הזו סובלים מתוספת הגובה המעלה את מרכז הכובד, מחייבת הקשחת מיתלים ופוגעת לכן קשות בנוחות הנסיעה, שאינה מזכירה אפילו את זו של דגמי הסופר-מיני עליהם הם מבוססים. והארונה שהפגין בתחום זה יכולת מוגבלת והיה הגרוע ביותר גם במבחן בו ניצח לבסוף, מובס גם כאן ללא תנאי. האופל מציע נוחות נסיעה טובה משמעותית, עם יכולת עדיפה בבירור של המיתלים בספיגת שיבושים במהירות נמוכה וריסון מרכב במהירות גבוהה. הארונה כפי שכבר גילינו, נוקשה ומקפץ כמעט בכל טווח מהירות. בנוסף, האופל מבודד טוב יותר רעשי רוח, דרך ומנוע.
חשוב לא פחות, למרות רכות יחסית של המתלים וזוויות גלגול בולטות יותר, גם בכביש מפותל הקרוסלנד מנצח. אם תדחפו אותו משום מה לקראת מגבלותיו, הוא יפגין אחיזה גבוהה יותר בכביש והתנהגות בטוחה וצפויה. לארונה הגה מהיר ומדויק במעט שמעניקים אשליית התנהגות חדה, אך על הכביש הוא נכנע ללא תנאי.
סיכום
ראשית, פעם נוספת אזכור חשוב לרוכשי רכב חדש בקטגוריה: מכונית סופר-מיני תעניק יותר בכמעט כל פרמטר מוטורי, תעלה פחות לרכישה ושימוש. ניסיון היצרניות למקסם בכמה שפחות השקעה רווחים, על-ידי הצפת השוק בדגמי פנאי גבוהי-מרכב מבוססי סופר-מיני, מגדיל את שוק הרכב במכוניות נחותות יחסית, שעלות פיתוחן מינימלית והתוצאה הדינמית פושרת בהתאם. אבל השוק רוצה רכב שייראה גדול, אם אפשר גם מעניין ובעיקר עם חלל נוסעים גדול ותג-מחיר צנוע.
ולכן, סיאט ארונה שניצח במבחן הקודם והפך למומלץ בקטגוריה, נאלץ לוותר במהירות על הכתר ולסיים שני. הוא אמנם נהנה מביצועי תאוצה עדיפים ועיצוב חיצוני מרשים יותר, אך כאן פחות או יותר מסתיימים יתרונותיו. הקרוסלנד מרווח ונעים בהרבה לכל סוג שימוש עתידי, אינו נופל מהארונה בנושא מערכות הבטיחות ועולה רק מעט יותר. ועד שיגיע מתחרה טוב ממנו, מתמקם האופל הצעיר בפסגת הקטגוריה.