יד ראשונה מהג'ירו: לוי יצחק משיק מחירון אופניים
המחירון הלאומי מגיע לשוק של יותר מ-200 אלף זוגות משנה, עם יותר מ-10,000 זוגות שנמכרים במחיר של חמש ספרות. הפתעה: ירידת הערך גבוהה מאשר במכוניות ובאופנועים ודגמי 2018 זולים ממשומשים
החלק הישראלי של מירוץ הג'ירו 2018 יסתיים היום אחר הצהרים באילת, אבל אירוח של אחד המירוצים החשובים בעולם לא יהיה ציון הדרך היחידי של הענף השבוע. ל"ידיעות אחרונות" נודע כי השמאי לוי יצחק יפיץ השבוע את המהדורה הראשונה של מחירון אופניים משומשים, שיצטרף מחירוני המכוניות, האופנועים-קטנועים והדירות שהוא מפרסם. החוברת הראשונה מכסה מאות דגמי וגרסאות של אופני כביש והרים מ-25 מותגים, מדגמי 2014 ועד 2018. דגמי אופניים חשמליים יצטרפו למחירון בהמשך.
בעשור האחרון גברה מאוד הפופולריות של רכיבת אופניים בישראל, הן לצרכי פנאי וספורט והן ככלי תחבורה עירוני אלטרנטיבי וזול יחסית. להערכת רשות המסים נמכרים בארץ מדי שנה כ-200 אלף דגמי אופניים רגילים מכל הסוגים וכ-50 אלף זוגות אופניים חשמליים.
רמות המחיר של האופניים נרחבות מאוד. ממאות שקלים לדגמי ילדים ומבוגרים בסיסיים, ועד יותר מ-50 אלף שקל לאופני כביש ספורטיביים מקצועניים. האופניים היקרים ביותר במחירון הם אופני כביש בשם סקוט פלזמה פרימיום, שדגם 2018 חדש שלהם עולה 55.9 אלף שקל. דגם 2017 עולה 42 אלף שקל ו-2016 נמכר ב-32 אלף שקל. אלה מחירי מכוניות מיני מאותן שנים רק שבמקרה זה מדובר באופניים למירוצי כביש עם שלדת סיבי פחמן שפותחה במנהרת רוח, עם מנגנון הילוכים אלקטרוני ומשקל של פחות מתשעה ק"ג.
אגב, עיון במחירון מגלה כי אופני כביש מאבדים פחות ערך מאופני הרים, קטגוריה שגם בה יש פער בין אופניים המשמשים לטיולי שבילים רגועים לכאלה המשמשים לרכיבה ספורטיבית מהירה אשר נחבטים בסלעים ברכיבות במורד ומאבדים ערך רב בכל שנה. השפעה נוספת על המחירים מגיעה מכיוון מכירות חיסול של היבואנים שמעניקים לעתים הנחות של 30 עד 70 אחוז כדי להיפטר ממלאי ישן.
יש לזכור כי על אופניים מוטל רק מע"מ, ולא מס קנייה כבד כמו במכוניות ואופנועים, ועובדה זו הופכת את השוק לזזיתי יותר. המחירים הגבוהים של אופניים חדשים דוחפים צרכנים רבים לחפש פתרונות בשוק היד השנייה, ובדגמים היקרים מקובלות עסקאות טרייד-אין כאשר המחיר שמקבל הרוכש על אופניו הישנים תלוי מאוד בכוח מיקוח אישי, ללא מחירון להתבסס עליו במו"מ.
"מחירי המחירון מתבססים על בדיקות, סקרים וראיונות עם גורמים משפיעים בענף", אומר לוי יצחק. לדבריו, "אופניים ממודל 2018 כחדשים זולים יותר ממה שעלו אותם דגמים כחדשים ב-2017 . זו מגמה אשר מסתמנת בכמה מותגים חשובים המובילים את הענף כולו. ראינו הפחתת מחירים משמעותית, אם כתוצאה של עודפי יצור במפעלים, ירידות בביקושים בחו"ל וכוחות שוק מקומיים".