רוצים לרכוב כמו מקצוענים? התחילו כאן
מירוץ הג'ירו שביקר השנה בישראל סייע לצמיחה אדירה בפופולריות של רכיבת הכביש הספורטיבית. קבלו כמה טיפים לפני רכישה
ג'ירו איטליה שביקר לראשונה לפני מספר שבועות בישראל, הביא ארצה בנוסף לרוכבים הטובים בעולם גם הרבה עניין ברכיבת אופני כביש, שלרוב נתפסת בעיקר כמסוכנת. אלא שמהירות הרוכבים בתחרות בשילוב הקהל הרב שפקד את האירוע ועודד את המשתתפים, גרמו לרוכבים חובבים וגם אלה שטרם התנסה ברכיבה ספורטיבית רצינית, לחשוב על אפשרות כניסה לעולם אופני הכביש.
אז אם גם לכם יש פתאום חשק לקום לפנות בוקר ולצאת לדיווש של עשרות קילומטרים, הנה כמה דברים שאתם צריכים לדעת לפני רכישת האופניים והציוד.
לבחור סוג אופניים
אופני כביש היא קטגוריה כללית ורחבה הנחלקת לתחומים שונים עם מונחים שעשויים להישמע לכם כמו סינית מדוברת: ׳נגד השעון׳, ׳כביש קלאסי׳, ׳אופני גראבל׳, ׳אופני וולודרום׳, ׳פיקסי׳ ועוד. אבל כדי להתחיל, נתייחס לאופני כביש קלאסיים שהיא הקטגוריה הגדולה ביותר, ונסביר את ההבדלים בין תתי הקטגוריות: בעיקר אופני אנדורנס (Endurance, סיבולת בתרגום חופשי) ואופני כביש תחרותיים (Race, מירוץ).
ומכיוון שרכישת אופניים מקצועיים היא עניין יקר יחסית, ודאי בהשוואה לאופני חובבים, אתם צריכים להבין מה אתם מחפשים ומה יהיו השימושים העיקריים שלהם - כל זאת לפני שהתחלתם לחפש את המחיר הטוב ביותר אינטרנט או בחנויות שונות. יהב שלום, מומחה בתחום מרשת המייבאת גם אופניים מקצועיים, מסביר כי ״לפני בחירת אופניים כדאי שתשאלו את עצמכם אם אתם מחפשים זוג לטיול בשבתות וחגים על כבישי הארץ, מעוניינים להיכנס לכושר או אולי להיות חלק מעולם התחרויות המקצועי? התשובה שלכם לשאלה הזו תקבע בקווים כלליים איזו אסכולת אופניים מתאימה לכם ותשרת אתכם הכי טוב".
טרנד אופני האנדורנס מתחזק מאוד בשנים האחרונות עקב הפופולריות המזנקת של רכיבת כביש ודרישה לאופניים שנוח לרכוב עליהם למרחקים ארוכים. אלה אופני כביש לכל דבר וההבדל הגדול ביניהם לאופני כביש 'קלאסיים' מתבטא בגיאומטריית השלדה. באנדורנס הרוכב פחות רוכן לפנים וכך נוצר פחות לחץ על השרירים השונים. רוכבים פחות מיומנים וגמישים ימצאו אותם כנוחים יותר. יתרון נוסף מתבטא בשיכוך שהשלדה מספקת תודות לתכנונה הייעודי לספיגת מהמורות ושיכוך זעזועים.
לדברי זיו זהבי, רוכב מקצועי ושותף בחנות למכירת אופניים מקצועיים, ״בשלוש שנים האחרונות נוספו שני מאפיינים שניתן למצוא אצל רוב יצרני אופני האנדורנס. הראשון הוא בלמי דיסק כמו באופני הרים המספקים כוח עצירה משופר ופחות מושפעים ממזג אוויר, עם יותר רגישות בלימה ואמינות משופרת. טרנד נוסף מתבטא בצמיגים רחבים יותר (26 מ"מ ומעלה) המגדילים את נפח האוויר בגלגלים ומסייעים אף הם בשיכוך זעזועים״.
אלא שמאפיינים אלה אחראים גם למשקל גבוה יחסית - אם כי יש בשוק גם כמה דגמי אנדורנס קלים יותר - ולכן רוכבים תחרותיים נוטים לרכוש אופני כביש קלאסיים.
אופני כביש קלאסיים הם בעלי זיקה תחרותית יותר. בהתאם, משקלם נמוך יותר, גיאומטריית השלדה "קרבית" יחסית במסגרתה הרוכב רוכן נמוך על-מנת להקטין את הגרר ולאפשר מהירות גבוהה יותר. הם גם קשיחים יותר ברוב המובנים ומצוידים בצמיגים ברוחב 25 מ"מ, כאשר ברובם בלמים רגילים. אופני כביש קלאסיים נוטים לקשיחות בשל רצון הרוכב לאבד מינימום אנרגיה בכל דיווש, אך הנוקשות הזו אחראית לשלדות פחות סלחניות עם ספיגת זעזועים פחות טובה.
זהבי: ״לרוכבי כביש יש אובססיה בכל הקשור לאופניים שלהם ולכן הם עסוקים כל הזמן בחיפוש אחר דרכים להוריד משקל, ולכן רוב האופניים הקלים בשוק הם קלאסיים ולא אנדורנס. אבל כבר ניתן לזהות שינוי מסוים במסגרתו רוכבים תחרותיים-חובבים מתחילים לפזול לכיוון אופני אנדורנס, מתוך הבנה שנוחות לעיתים עדיפה על משקל נמוך״
וכמובן, שאלת החומר ממנה עשויה השלדה קשורה ישירות לכך. קרבון (סיבי פחם) הוא השליט בעשור האחרון. כל היצרנים משתמשים בחומר זה בזכות משקלו הנמוך, היכולת לייצר בעזרתו אזורים קשיחים במיוחד כמו הציר המרכזי, ובמקביל האפשרות לייצר אזורים גמישים שמספקים ספיגת זעזועים. וכמובן, האפשרות "לשחק" עם צורת השלדה ללא הגבלה.
האלומיניום לעומתו נחשב בשנות ה-90 לחומר המתקדם בתעשייה. גם הוא מאוד קל ומאפשר לייצר שלדות צנועות משקל, בין היתר באמצעות טכניקות מיוחדות ובנוסף (ובניגוד לקרבון), הוא אינו יקר במיוחד. אלומיניום כבר לא נוכח בתעשיית האופניים כמו פעם, אבל נהוג כיום לייצר ממנו שלדות אופני כביש למתחילים. יש גם כמה חברות בוטיק שמייצרות אופניים קלילים מהחומר הזה ונחשבות לאקזוטיקה זמינה. שלדת אלומיניום טובה תשמור על משקל נמוך, קשיחות גבוהה ותמורה מעולה לכסף.
לדברי שלום, ״פלדה היא החומר ממנו נהגו לייצר שלדות אופניים במשך עשורים רבים, עם צינורות שמחוברים יחד בצורת יהלום. החומר שכמעט נעלם בשנות ה-2000 זוכה בשנים האחרונות לעדנה מחודשת בזכות קהל רוכבים שרוצה רק פלדה בזכות יכולתו של החומר לספוג זעזועים. אך החיסרון הענק של הפלדה הוא משקל, שכן מדובר בשלדות כבדות באופן כמעט גורף ביחס לקרבון ואלומיניום. עם זאת, לאחרונה ניתן למצוא שלדות בוטיק מפלדה, קלות משמעותית מאלה של פעם״.
אפשר למצוא גם שלדות טיטניום, הנחשבות למוצר מותרות בשל תג-מחיר גבוה במיוחד. שלדות טיטניום מספקות את המשקל הנמוך של קרבון ביחד עם ספיגת הזעזועים של הפלדה. החסרונות: מחיר גבוה מאוד ומראה סטנדרטי יחסית בשם קושי גדול בעיצוב החומר.
מה עוד חשוב לדעת? הילוכים. הסטנדרט כיום נע בין 20 ל-22 הילוכים, וזו מכפלה של מספר גלגלי השיניים מלפנים עם מספר גלגלי השיניים על הגלגל האחורי. בעבר היה ניתן למצוא גם שילוב של שלושה גלגלי שיניים על הארכובות (קרנק). אבל מאז שיצרני החלקים עברו ליחס העברה נמוך יותר מלפנים, גלגל שיניים כפול מלפנים הוא התקן.
אז איפה קונים? הבחירה כיום היא בלתי מוגבלת, והתחרות בתחום האופניים המקצועיים גדולה בעולם ואצלנו. זכרו רק שאופניים מקצועיים אינם זולים ואם אינכם בטוחים בסוג, דגם ומידות, עדיף לכם לשקול לגשת לחנות אופניים מתמחה, לנסות את האופניים ולקבל ייעוץ מקצועי. אם אלה האופניים הראשונים שלכם, עדיף שבעל מקצוע יתאים את גודל השלדה שמתאים לגובה שלכם. אל תשכחו שאופניים, כמו רכב, דורשים תחזוקה וחלפים אז כדאי לדעת שיש חנות מקומית שדואגת לכם.
יש גם שיטת מכירה נוספת וחדשה יחסית, מכירת online-offline, הקיימת בישראל ברשתות מסוימות, ומאפשרת בחירת דגם באתר והגעה לחנות לשירות וקבלת האופניים, ויכולה לחסוך לכם כסף. אך כאמור, בארץ תמצאו מספר יבואני אופניים מקומיים, חנויות ואתרי אינטרנט, כך שתוכלו להשוות ולבצע סקר שוק לפני שאתם ניגשים לקנות.