שתף קטע נבחר
 

המטרה: הוזלת ביטוח דו-גלגלי בתמורה להקטנת הפיצוי

ועדה חדשה תגבש מתווה לביטוח חובה "רזה" וזול יותר לרוכבי אופנועים וקטנועים, כדי להתגבר על תופעת הרכיבה ללא ביטוח. הבעיה: במקרה של נכות או אובדן כושר עבודה סכומי הפיצוי יהיו נמוכים

מתחילים לעבוד על ביטוח חובה מוזל לאופנוענים: ועדה חדשה שבה חברים נציגים ממשרדי האוצר והמשפטים תגבש בחודשים הקרובים מתווה לביטוח חובה "רזה" לרוכבי אופנועים וקטנועים. זאת במטרה להקל על הרוכבים הנאלצים כיום לשלם תעריפים גבוהים, אשר הביאו - לפי דו"ח מבקר המדינה - לכך שרק 50% מהם רוכבים עם ביטוח חובה תקף.

 

גם הם ישלמו פחות? שליחים בסופה (צילום:  שי פתחוב) (צילום:  שי פתחוב)
גם הם ישלמו פחות? שליחים בסופה(צילום: שי פתחוב)

 

להוזלה זו יהיה מחיר: ל"ממון" נודע כי חברי הוועדה יבחנו דרכים להפחתת הפיצויים שיקבלו הרוכבים במקרה של נכות ושל אובדן כושר עבודה, כך שהחיסכון בעלויות יגולגל לכיסי הרוכבים. כיום משלם רוכב בן 20, עם רישיון A2 הבסיסי (קטנועים ואופנועים בנפח 125 סמ"ק) יותר מ-4,000 שקלים ביטוח חובה לשנה, בזמן שכלי חדש עולה בין 10,000 ל־15 אלף שקל, ומחירו של כלי משומש יכול להיות שווה לעלות הביטוח השנתי.

 

היחס בין עלות כלי דו-גלגלי לעלות ביטוחו על-פי חוק גבוה פי כמה מהמקובל בביטוח מכוניות. לכן תנסה הוועדה להגיע למתווה שיבטיח הוזלה משמעותית, כך שמחיר ביטוח חובה בסיסי לרוכב קטנוע יעמוד על כ-2,000 שקלים לשנה. הכוונה היא להמשיך ולהציע במקביל ביטוח חובה "מלא" ויקר.

 

חברי הוועדה יצטרכו להתמודד עם חוסר השוויון שייווצר בין משתמשי הכביש השונים: מצב שבו ייפגעו בתאונה נהג ורוכב, שכיום נהנים מביטוח זהה בהיקפו ובפיצויים שיקבלו. בעתיד, גם במקרה של פגיעה זהה, הנהג יקבל פיצוי מלא על הנכות שנגרמה לו, פנסיה ועוד, ואילו הרוכב יקבל סכומים נמוכים משמעותית.

 

יותר סבסוד

עד שיוצע הביטוח החדש, אישרה השבוע ועדת הרפורמות בכנסת לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להגדלת הסבסוד של ביטוח הרוכבים בידי ביטוח הנהגים, תיקון לחוק שיזמו חברי הכנסת מיקי זוהר (הליכוד), איתן כבל (המחנה הציוני) ויצחק וקנין (ש"ס) ושזכה לתמיכת שר האוצר משה כחלון. התיקון נועד למנוע את עליית פרמיית ביטוח החובה לכלי רכב דו-גלגליים בעקבות מסקנות ועדת וינוגרד, שקבעה שינויים בריבית ההיוון ולפיה מחושבים הפיצויים לרוכבים פצועים ולפיה יש לייקר את התעריפים הגבוהים גם כיום ב-20% נוספים.

 

הצעת החוק המקורית ביקשה להעלות את שיעור העמסת עלויות הסיכון לרוכבים על ביטוח הנהגים מעד 6.5% כיום ל-11%, ובכך אף להוזיל את התעריפים. אולם באוצר הגיעו עם חברות הביטוח ועם הכנסת להסכמה על העלאה בשיעור נמוך יותר, לעד 8.5%. עם זאת, מדובר בהעלאה מוגבלת בזמן, לשנתיים בלבד, שאחריה יירד ב-2020 שיעור ההעמסה ל-8%. ההעמסה נולדה לאחר שמחקרים הראו כי מרבית התאונות בין מכוניות לדו-גלגלי נגרמות באשמת הנהגים.

 

"מטרת החוק להעלות את שיעור המבוטחים בקרב רוכבי האופנועים. אני מבקשת ממשרדי הממשלה להאיץ את העבודה כדי למצוא פתרון ארוך טווח להוזלת הביטוחים, כך שרוכבים לא יסתכנו בנסיעה ללא ביטוח", הסבירה יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ רחל עזריה (כולנו).

 

"שימוש נמוך" 

ח"כ מיקי זוהר הדגיש כי הרעת התנאים ברכב ארבע-גלגלי שולית לעומת ההטבה של רוכבי האופנועים. לדבריו, תנאי האוצר אינם מספיק טובים והם צריכים לעמוד על 7%־9% כדי לעודד נסיעה בדו-גלגלי הן מבחינת הפחתת הפקקים והן מבחינת הפחתת זיהום האוויר.

 

משרד התחבורה לא שלח נציג לדיון, ונכון לעכשיו לא אמור להיות שותף לוועדה שתגבש את ביטוח החובה המוזל, למרות תמיכתו המוצהרת של שר התחבורה ישראל כץ בקידום השימוש ברכב דו-גלגלי.

 

"באירופה, באיטליה, יוון וספרד, אחוז המשתמשים בדו־גלגלי הוא 12%־17%, ובישראל רק כ־2%־3%. סביר להניח שהשימוש הנמוך הוא גם בגלל עלות הביטוח הגבוהה, בעוד התרומה של השימוש ברכב הדו-גלגלי למשק רבה מאוד", אמר קובי סודאי, נציג איגוד לשכות המסחר. אסף מיכאלי, נציג האוצר, הביע דאגה מהכמות הגדולה של הרוכבים ללא ביטוח חובה, אך הציע לאפשר להם בטווח הארוך פוליסה מוזלת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות עיריית כרמיאל
כמה ישלמו על ביטוח?
צילום: דוברות עיריית כרמיאל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים