מבחן לקורקינט חשמלי Easybike G3 - פתרון עומד
והפעם קורקינט חשמלי-ישראלי שמאופיין לצרכים מקומיים - גדול, חזק, מהיר וכבד. האם יש לו סיכוי להצליח בהיצע העצום והמבלבל שיש היום בשוק?
רק שתדעו, ולא אני אמרתי את זה: קורקינטים חשמליים הם הרבה יותר "קול" מאופניים חשמליים. לא מעט בזכות התדמית הגרועה שנוצרה לאופניים החשמליים, אבל גם בגלל שלרחף בעמידה זה הרבה יותר אלגנטי ונוח. ובעוד שענף התחבורה בישראל ובעולם מנסה לפצח את ההנעה החשמלית במכוניות, כאן ממש מתחת לאף מתרחשת מהפיכת תחבורה חשמלית ירוקה, פועל יוצא מהיעדר מקומם של תחבורה ציבורית הולמת.
עוד רכב במגזין שטח
ובכן קורקינטים - חשמליים, אבל גם כאלה שלא - הם באופן מסורתי פתרונות "הקילומטר האחרון". זאת אומרת, כלי תחבורה קטנים וקלים בעלי טווח מוגבל שנועדו לסייע להגיע מחניון רכב בכניסה לעיר או רכבת, אל מקום העבודה ובחזרה ממנו מבלי לבזבז זמן יקר.
אלא שאצלנו העניין מסובך יותר. התשתית למשל מקשה על קורקינטים עם גלגלים קטנים. המרחקים גדולים מדי לקורקינטים צנועי גודל בשביל רוב הרוכבים. וקורקינטים גדולים ומהירים מאד שיוצרו כאן בעבר, טרם הגדרת הגלגילנוע בחוק, אינם איתנו עוד.
לתמונה המורכבת הזו נכנס איזיבייק, יצרן מקומי אשר בונה אופניים וקורקינטים חשמליים לפי איפיון וצרכים שונים. במקרה זה: קורקינט שמסוגל לכסות קילומטרים רבים ולהתמודד עם תשתית בעייתית של רחובות הכרך, תוך כדי שמירה על מגבלות החוק.
על ההנעה מופקד מנוע 48 וולט (שזה הצד החזק יותר בעולם הזה) בהספק של 250 וואט המפיק כמעט 3.9 קג"מ ונעזר בתיבת הילוכים קטנה הצמודה לו בטבור הגלגל האחורי. כדי לספק את הטווח - העומד רשמית על כ-30 ק"מ - הוא מוזן סוללת ליתיום-יון בנפח של 10.4Ah. אגב, נתונים דומים לאלו של אופניים חשמליים.
שלד אלומיניום ממרכז בין קורותיו את בקר המהירות, שלט אלחוטי של אזעקה וגם אוחז בחישוקי גלגלים גדולים בקוטר "12.5. צמיגים רחבים של CST ברוחב "2.25 מספקים שיכוך ואחיזה ומבדלים את הכלי הזה מרבים ממתחריו העושים שימוש בצמיגי גומי מלא. בהתאם, גם המעצורים גדולים: דיסקים בקוטר 160 מ"מ בכל קצה ננשכים על-ידי קאליפרים מכאניים של Tektro. שוב, חברה מוכרת בעולם האופניים.
ל-G3 אין מתלים והמזלג נתמך על-ידי שלושה גשרים המזכירים מתלי אופני הרים המעניקים קשיחות לא אופיינית לחזית. הרגליים דורכות על משטח נאה מעץ מייפל עם פסי-חיכוך נוגדי החלקה ויש גם צג LCD לניהול אנרגיה, מחשב דרך, פנס קדמי שמוזן מהסוללה הראשית וכן מגיני בוץ ונתזים. משקל הכלי 17 ק"ג, כלל וכלל לא קל. מחירו של כלי המבחן עומד על 6,600 שקלים (1,000 יותר לגרסה עם סוללת 15.6 אמפר-שעה) והאחריות היא לשנתיים.
המידות הנדיבות והגלגלים הגדולים מעניקים ל-G3 יציבות כיוונית מצוינת יחסית לכלים מסוגו ויכולת ספיגת שיבושים מרשימה. עובדה שאפשרה לי לרכוב ללא חשש מרעננה עד לחוף הים בהרצליה ובחזרה לא רק ללא טעינה, אלא גם עם המון ביטחון ונוחות מפתיעים.
הכלי שהגיע אליי היה חדש לגמרי ונדרשה לא מעט עבודה עם הבלמים עד קבלת עוצמת בלימה טובה. אחרי שהכבלים סיימו להימתח והדיסקים התנקו מהשומן, ניתן היה להפיק עוצמת בלימה טובה מאד ומעט מאד שטח מת לפני תחילת הפעולה. בהחלט שיקול מרכזי לכלי השוקל 17 ק"ג ומסוגל לשאת עד 110 ק"ג של רוכב במהירות 25 קמ"ש.
בצד ההנעה, הנתונים מדברים בעד עצמם. המנוע חזק מספיק כדי להאיץ אתכם במהירות - עדיין תלוי במצב ההפעלה שתבחרו - לקצב המירבי המותר בחוק: 25 קמ"ש. עד כדי כך הוא חזק, שגם כאשר הדרך הופכת תלולה, אין כל בעיה של כוח.
מה עם הטווח? ה-G3 עמד בהצהרות איזיבייק ובקלות הגעתי ל-30 ק"מ כשעוד נותר טווח בסוללה. להערכתי, ברכיבה מתחשבת ניתן להגיע לעוד חמישה או עשרה ק"מ. זמן הטעינה? כארבע שעות ממצב של סוללה כמעט גמורה למלאה.
מה פחות אהבתי? המשקל למשל. לא ממש משנה כמה חזקים אתם, להרים כלי לא קטן במשקל של 17 ק"ג לגובה של שלוש קומות בחדר מדרגות תל אביבי צפוף טיפוסי, זה לא קל. בנוסף, המידות הגדולות מקשות על הסעתו בכל מעלית ואפילו על דחיסתו לתא המטען של מכונית סופר-מיני ממוצעת.
בנוסף, מעצב המוצר שבי לא מאד אהב את ההתנגשות בין משטח העץ לברגים החשופים ולפרופילים הרבועים של השלדה. אין ספק שעיצוב הוא עניין של טעם, אבל נראה שכאן הלכו מעט רחוק בגישה של פונקציונאליות לפני מראה. יחידת התאורה האחורית (מוזנת מסוללה קטנה עצמאית) נראית זולה מאוד עבור כלי כל-כך יקר. שקע הטעינה נראה כפגיע מדי ללכלוך ורטיבות בחורף ושיטת הקיפול והנשיאה אינה משכנעת.
לסיכום, מי שמחפש קורקינט חשמלי סופר-נייד, קל לשימוש וזול יחסית, לא ימצא אותו כאן. שכן איזיבייק G3 הוא כלי נהדר אם אתם צריכים תחליף לאוטובוס עירוני או מונית שירות, אבל רק אם יש לכם היכן לאחסן אותו ואם סכום של 7,000-8,000 שקלים אינו מטריד אתכם. במקרה כזה, מומלץ במיוחד. במקרה אחר, חפשו אלטרנטיבות נוחות יותר.