מבחן השוואתי: אופל קרוסלנד מול סיטרואן C3 איירקרוס וקיה סטוניק
שלושה רכבי פנאי קטנים ופופולריים במבחן, בקטגוריה עם תגי מחיר סבירים יחסית ואיכויות ומערכות שבעבר מצאנו רק במכוניות יקרות בהרבה. ויש כרגיל רק מנצח אחד
קטגוריית רכב פנאי קטנים היא מהצעירות ביותר בשוק הרכב, וקיימת פחות מעשור מאז הגיחו לאוויר העולם מייסדיה, ניסאן ג'וק
וסקודה ייטי.
היא גם אחת הצומחות בעידו בו העדפות הקהל מתמקדות בתוספת גובה ומראה "קרבי".
במבחן שערכנו בעבר גבר סיאט ארונה על פיז'ו 2008 ורנו קפצ'ור הוותיקים, אך מאוחר יותר הפסיד את הבכורה לאופל קרוסלנד. כעת הצבנו את האופל מול שני דגמים חדשים שנחתו כאו, סיטרואן C3 איירקרוס היכול להיחשב כאחיו הכמעט-תאום וקיה סטוניק. האם יצליח לשמור על התואר, או שיש טוען חדש לכתר?
אופל קרוסלנד X
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר, 110 כ"ס
תיבת הילוכים: שישה הילוכים אוטומטית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 11.8 שניות, 187 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 18.5 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, התראת סטייה מנתיב וערנות נהג
מחיר רכב מבחן: 120 אלף שקל
סיטרואן C3 איירקרוס
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר, 110 כ"ס
תיבת הילוכים: שישה הילוכים אוטומטית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 11.8 שניות, 183 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 17.8 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, זיהוי תמרורים, התראת סטייה מנתיב וערנות נהג
מחיר רכב מבחן (בסיס): 130 אלף שקל (122 אלף שקל)
קיה סטוניק
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 120 כ"ס
תיבת הילוכים: שבעה הילוכים כפולת-מצמד
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10.6 שניות, 185 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 19.2 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, התראה לערנות נהג ותאורה דינמית
מחיר רכב מבחן (בסיס): 119 אלף שקל (114 אלף שקל)
עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני הוא כאמור פרמטר חשוב לרוכשי רכב מהקטגוריה, ובמדד הרושם הקרוסלנד רחוק מלשכנע עם מראה פושר, גמלוני ונעדר חן או סממנים קרביים. הסטוניק מציג מראה דינמי וכוחני יותר למרות שהוא נמוך ממתחריו בכ-10 ס"מ משמעותיים, והוא היחיד שמציע צביעה דו-גונית בגרסת בסיס ללא תוספת תשלום. ל-C3 איירקרוס העיצוב המרשים והייחודי בהשוואה, אם כי לא בטוח שכולם יאהבו את הגישה המאוד מקורית.
גם תא הנוסעים של המתמודד הצרפתי משאיר רושם ראשוני טוב מאוד, עם שילוב של מגוון דיפונים וצבעים איכותיים שנראים מצוין, לצד מושבים נוחים באופן יוצא דופן, למרות שהם חסרי תמיכה ראויה. תפעול המערכות מתבצע בעיקר באמצעות תפריטים שונים במסך מגע מסורבל ולא ידידותי.
פנים הסטוניק מוכר מדגמים אחרים של קיה, הוא פשוט לתפעול ומציע איכות חומרים טובה בדרך כלל (למעט דיפוני דלתות). תנוחת הנהיגה אינה גבוהה ושלטת כמו בשניים האחרים, וגם הגג הנמוך אינו מסייע בעת כניסה לרכב. יש לו רק חלון נהג שנפתח בלחיצה בודדת (כל הארבעה באחרים), אבל תאי האחסון בו גדולים ושימושיים במיוחד.
פנים הקרוסלנד חושף חומרים איכותיים אבל יש כאן יותר מדי משטחי פלסטיק שחור ולא משכנע למראה ותחושה. מתגי הקונסולה המרכזית קטנים ואינם נוחים לתפעול. המושבים מציעים תמיכה מצוינת, אבל עשויים להתגלות כצפופים לגדולי מידות ולפחות עבורנו, גלגל ההגה בעל זווית אופקית פוגע בנוחות. קורות A רחבות פוגעות בשדה הראיה.
סיטרואן ואופל חולקים את אותה פלטפורמה ולשניהם בסיס גלגלים גדול מהקיה (260.5 מול 258 ס"מ), המתווסף ליתרון הגובה המשמעותי שלהם. שלא במקרה, הקיה אכן צפוף יותר, הן לראש והן לרגליים, ובנוסף סובל משטחי חלונות קטנים מאחור. בהתאם, תא המטען שלו קטן יותר (332 ליטר לעומת 410 ליטר בשני האחרים) והוא בעל פתח הטענה קטן יותר.
רשימת האבזור של השלושה כוללת בגרסאות הבסיס מסך מגע בגודל "7 (בקיה ובאופל עם צימוד Apple Car Play ו-Android Auto ומצלמת נסיעה לאחור), בקרת שיוט, חיישני תאורה וחניה אחוריים (באופל גם מלפנים), מראות מתקפלות חשמלית (לא באופל) וחישוקים קלים ("16 באירופאים, "17 בקוריאני).
אבזור הבטיחות כולל שש כריות אוויר ובלימה אוטונומית. בסיטרואן ובאופל יש התראה על סטייה מנתיב בעוד לקיה מערכת אקטיבית לשמירה על הנתיב.
יחידות הנעה וביצועים
לשלושתם מנועי טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים - 1.2 ליטר (110 כ"ס) ותיבת 6 הילוכים אוטומטית לאופל ולסיטרואן, 1.0 ליטר (120 כ"ס) ותיבת 7 הילוכים כפולת-מצמד לקיה. יתרון כוח קל אך בעיקר תיבת הילוכים בעלת תגובות מהירות יותר, אפשרו לסטוניק לגבור על מתחריו בכל מבחני התאוצה, הן מהמקום והן בתאוצות הביניים המדמות עקיפה.
מלבד יתרון הביצועים, יחידת ההנעה הקוריאנית גם שקטה ונקיה יותר מרעידות האופייניות למנועים מסוג זה. גם תיבת ההילוכים התגלתה כמהוקצעת ביותר במבחן. צריכת הדלק: 10.5 ק"מ לליטר בממוצע המבחן המאומץ.
למרות יחידות הנעה זהות, האופל מצליח לבודד טוב יותר את רעשי ורעידות המנוע, ומציג אף צריכת דלק טובה יותר בממוצע המבחן: 10.3 ק"מ לליטר לעומת 9.7 ק"מ לליטר בסיטרואן. במבחני התאוצות השיגו השניים באופן טבעי שוויון.
נוחות והתנהגות
מיתלי הסטוניק נוקשים יחסית, ועל כן נוחות הנסיעה אינה מזהירה במהירות נמוכה. במהירות שיוט העסק משתפר אך אז מורגשים רעשי דרך ורוח. התנהגות הכביש הייתה הטובה במבחן, לרבות אחיזה טובה, הגה חד ומדויק יחסית והיענות מרשימה לשינויי כיוון.
ל-C3 איירקרוס כיול מיתלים רך יותר המקנה לו נוחות נסיעה טובה מאוד, למרות שרכב המבחן צויד בצמיגים רחבים (מיותר) ונמוכי חתך (עוד יותר מיותר) מהשניים האחרים. רכות המתלים מתבטאת בהתנהגות כביש מגושמת לעיתים. בנוסף, רעשי הדרך והרוח מטרידים בנסיעה ממושכת, גם במהירות שיוט חוקית.
קרוסלנד איכויות נסיעה טובות, עם פשרה טובה בין נוחות נסיעה ראויה והתנהגות כביש טובה המייצרות תחושת ביטחון. והוא השקט מהשלושה בנסיעה מהירה.
סיכום
אופל קרוסלנד ניצח בהתמודדות הקודמת בזכות שילוב בין איכות נסיעה מרשימה ותג-מחיר נמוך. אלא שמאז הוא התייקר ולכן הוא מתקשה הפעם ומסיים במקום האחרון.
קיה סטוניק מסיים שני בזכות תג-מחיר נמוך, מערכות הבטיחות המתקדמות ביותר, יחידת ההנעה הטובה במבחן והתנהגות כביש עדיפה. אלא שהוא סובל מנחיתות בולטת בכל הנוגע למרחב המחייה לנוסעיו (בעיקר מאחור) ואינו נוח מספיק. למעשה, הוא מרגיש יותר כמו סופר-מיני מוגדלת ופחות רכב פנאי.
לסיטרואן C3 איירקרוס תג-מחיר גבוה במעט,, אך בכל זאת הוא מנצח. התנהגות הכביש ובידוד הרעשים לא משכנעים, אך במבחן היומיום הוא מציג יתרון גדול בדמות תא נוסעים מאוד מרווח, נוחות נסיעה יוצאת דופן ואין לשכוח - עיצוב שופע מקוריות.