שתף קטע נבחר
 

פקקי התנועה גדלים? המדינה תייקר את הדו-גלגלי

תוכנית מיסוי חדשה עליה החליטה המדינה תמחק או תקטין בהדרגה את הטבות המס למערכות בטיחות בקטנועים ואופנועים ותייקר כלים בנפח בינוני. יבואני הרכב הדו גלגלי: "משרד האוצר בוחר לייקר דווקא את האלטרנטיבה הזולה והזמינה ולהעלות את יוקר המחייה של הישראלים"

שר האוצר, משה כחלון, חתם על צו המכס החדש על אופנועים וקטנועים שייכנס לתוקף בשבוע הבא. הצו צפוי להכביד את נטל המס על רכב דו-גלגלי בהדרגה, וביצועו יתפרס על-פני שלוש השנים הקרובות, באמצעות ביטולן בשלבים של הטבות מס על אביזרי בטיחות. יש לציין כי הטבות אלה הוענקו על-ידי המדינה במטרה להפוך את רכישתם של כלים דו-גלגליים חדשים ובטוחים יותר לנוחה מבעבר.

 

מייקרים את הכלים (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
מייקרים את הכלים(צילום: רונן טופלברג)

 

משמעות השינוי היא כי מחירי קטנועים ואופנועים רבים צפויים להתייקר בכ-2,000 שקל, עם ביטולה ההדרגתי של הטבת המס על מערכות המונעות נעילת גלגלים בבלימה (ABS) והוספת הטבות למערכות בטיחות אחרות, כמו בקרת אחיזה, משכך היגוי, בקרת יציבות ואחרות, שאינן שוות בגודלן להטבת ה-ABS ומותקנות ממילא רק בדגמים מעטים ויקרים בהרבה.

 

בקרב יבואני הרכב הדו גלגלי שורר זעם בעקבות ההחלטה. "רשות המסים פרסמה את צו המחירים רק היום, למרות שהוא נחתם בשבוע שעבר. בזמן שבעולם מעודדים תחבורה דו-גלגלית כפתרון נגיש לפקקים ולבעיית החנייה, משרד האוצר בוחר לייקר דווקא את האלטרנטיבה הזולה והזמינה ולהעלות את יוקר המחייה של הישראלים".

 

כך משחקים עם המספרים

יש להזכיר כי שווי הטבת המס על ABS נע בין 300 ל-1,700 שקל, בהתאם להספק מנוע הקטנוע או האופנוע. לפי החלטת האצר, הטבה זו תבוטל כעת בהדרגה בנימוק שהמערכת הפכה סטנדרטית בכל הדגמים בנפח של 125 סמ"ק, לאחר שהתקינה האירופית החלה לדרוש את התקנתה בהם. לכן לא תבוטל בינתיים ההטבה בכלים בנפח של 125 סמ"ק ומטה. אולם ההטבות שיקבלו מערכות בטיחות אחרות לא יהיו שוות לאלה שקיבלה מערכת ה-ABS. המשמעות היא שהמדינה תרוויח יותר מסים, הכלים הדו-גלגליים יתייקרו או שרוכשים יבחרו בכלים משומשים ופחות בטיחותיים.

 

קטנועים ואופנועים בנפחי ביניים (500־250 סמ"ק), השייכים לאחת הקטגוריות הגדולות כיום בשוק, יתייקרו בהדרגה לאורך השנים הקרובות, כאשר יאבדו הטבה של 1,000 עד 1,400 שקל שניתנה ל-ABS. גם כך צפוי שהטבת מערכת בקרת האחיזה, שתעמוד על כמה מאות שקלים, תופחת בהדרגה עד להיעלמותה. הפחתה מדורגת צפויה גם בהטבת המס על הכלים התלת-גלגליים הבטוחים יותר, דווקא בזמן שמכירותיהם בעלייה.

 

במקביל כולל צו המכס החדש הוזלה של מאות שקלים במחירי קטנועי ואופנועי עד 125 סמ"ק, שכן בהם נשארת הטבת ה-ABS, וכמו כן תוענק הטבה למערכת בלימה משולבת. בנוסף, אופנועי ספורט יוזלו במעט. כלי ה-125 סמ"ק אמנם תופסים כ-40% מהשוק, אבל הם יזלו רק במאות שקלים.

 

יש לציין עם זאת כי חלק לא קטן מהטבות החדשות חסרות תוכן אמיתי. כך למשל, הטבה על מערכות דוגמת משכך היגוי ובקרת יציבות תינן רק לדגמים בודדים שבהם הן מותקנות. לכאורה, המדינה מרחיבה את ההטבות ומעודדת בטיחות, מעשית מדובר בהטבות "על הנייר" שלא יהיו רלוונטיות למרבית רוכשי הכלים הדו-גלגליים.

 

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), כבר הודיע בעבר לרשות המסים כי הוועדה לא תאשר את מתווה המס החדש, אם לא יביא להוזלת הכלים בנפחי הביניים שבהם נעזרים ישראלים רבים כדי לעקוף את הפקקים המתארכים ולהתמודד עם בעיות החניה, בעיקר בגוש דן, כדי להגיע לעבודתם. כלי ה-125 סמ"ק אינם מהירים מספיק כדי לאפשר לרוכבים לנסוע בבטחה בכבישים פרבריים בין עירוניים, ולכן הרוכבים נאלצים לרכוש כלים חזקים יותר, שמחירם יתייקר כעת. הוויתור היחיד שעשתה רשות המסים היה לעכב את התייקרות הכלים בנפחי הביניים לשנת 2019.

 

מנגד, ההוזלה המזערית במחירי כלי ה-125 סמ"ק לא תספיק כדי לקרב את מחירם לאלה של האופניים החשמליים, מהלך שהיה מעודד חלק מרוכבי הכלים הזולים ללמוד לרכוב בצורה חוקית ומסודרת, ולעבור לכלי בטוח יותר שפחות מסכן את הולכי הרגל ואת המשתמש בו.

 

יצוין כי החוק מחייב את אנשי רשות המסים להתייעץ עם אנשי משרד התחבורה בקביעת ההעדפות. מעשית התקיימה רק ישיבה אחת בין שני המשרדים בנושא. משרד התחבורה גיבש לאחרונה מדיניות רשמית של עידוד התחבורה הדו-גלגלית, כאמצעי חשוב וזמין להפחתת לחצי התנועה בערים. צו המס החדש פועל בדיוק להיפך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
מייקרים למרות הכל
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים