קיה נירו EV (נהיגה ראשונה) - וחשמל להמונים
בלעדי: נהגנו בגרסה הכל-חשמלית של רכב הפנאי הקומפקטי מבית קיה. כאשר יגיע לכאן בעוד פחות משנה הוא עשוי לשנות את כללי המשחק - אבל ראשית הוא זקוק לתג-מחיר מתאים
במה נהגנו: קיה נירו EV
מתחרים: יונדאי קונה EV, ניסאן ליף
מתי אצלנו: במהלך 2019
מחיר משוער: כ-170-180 אלף שקל
בעד: טווח נסיעה, ביצועים, שימושיות
נגד: עיצוב, נוחות, התנהגות
בגדול: קיה נירו EV יהיה ללא ספק אחד הדגמים היותר מסקרנים שינחתו אצלנו בשנה הבאה. לא רק מכיוון שהוא צפוי להשתלב בקטגוריה הלוהטת ביותר של השוק המקומי, הוא גם ינסה לעשות זאת עם יחידת הנעה חשמלית המעניקה טווח נסיעה (תיאורטי) עצום ביחס למקובל כיום, ובכך לנטרל את אבן הנגף העיקרית בדרך לארנק של רוכש הרכב.
חשוב מאוד להזכיר כי פרט לנירו - ולקונה EV של האחות הקוריאנית עמה הוא חולק רכיבי הנעה - בו נהגנו לראשונה ובאופן בלעדי, את השילוב פנאי-חשמל תוכלו לרכוש רק ממותגי יוקרה כמו יגואר, מרצדס, אודי ובקרוב גם ב.מ.וו. בהתאם, הסכום שתידרשו לשלם גבוה פי שלושה מזה המשוער של הרכב הקוריאני.
עיצוב ותא נוסעים: הנירו החשמלי כמעט זהה לנירו ההיברידי המשווק אצלנו כשנתיים. יש מי שמעדיף את הרכב החשמלי שלו במראה "רגיל", באופן אישי הייתי מעדיף קצת יותר בידול עיצובי. כרגע מתבטא השוני בסבכה קדמית אטומה (אין צורך בפתחי אוורור) הכוללת שקע טעינה, פגוש קדמי שונה עם תאורת לד מעוצבת באופן מקורי, חישוקי "17 ("16 בנירו הרגיל) ועיטורים כחולים - "צבע החשמל" של יצרניות רבות.
השינויים בפנים בולטים יותר עם עיצוב שונה לקונסולה המרכזית, המוותרת על בורר הילוכים לטובת חוגה, ומאפשר בכך תוספת תאי אחסון. גם לוח המחוונים שונה עם מסך תצוגת נתונים גדול יותר ("7) לטובת יחידת ההנעה, מסך מגע ("7) עם צימוד ל-Apple CarPlay ו-Android Auto ומטען אלחוטי לסמארטפון. עוד ברשימה: בלם חניה חשמלי (רגלי בהיברידי), ריפודי עור (עם חימום וקירור למושבים הקדמיים), מערכת שמע של Krell, תאורת אווירה, שילוב צבעים דו-גוני לקונסולה ועוד גוון כחול פה ושם.
השאר זהה לנירו הרגיל, המוכר לנו כמציע איכות חומרים טובה יחסית, תפעול פשוט ומושבים נוחים ותומכים. שדה הראיה טוב, למרות שתנוחת הנהיגה לא גבוהה ושלטת כמקובל ברכבי פנאי.
לנירו EV בסיס גלגלים (270 ס"מ) ורוחב (180.5 ס"מ) זהים להיברידי, אבל הוא ארוך ממנו ב-2 ס"מ (437.5 ס"מ) וגבוה ב-1.5 ס"מ (156 ס"מ). המרווח לנוסעים מאחור טוב למדי, בעוד תא המטען מציע 50 ליטר יותר של נפח - 451 ליטר בכך הכל.
מערכות הבטיחות זכו בשדרוג קל עם פונקצית "זחילת פקקים" לבקרת השיוט האדפטיבית ועקיבה (אחר המכונית שמלפנים) למערכת "שמירה על נתיב". כל זאת בנוסף לבלימה אוטונומית, התראת "שטח מת" ותאורה דינמית.
יחידת הנעה וביצועים: הנירו EV יוצע עם שתי יחידות הנעה הנבדלות בקיבולת הסוללה ובהספק המנוע החשמלי, המחובר בשני המקרים ישירות לגלגלים הקדמיים: בסיסית עם 136 כ"ס ו-40.3 קג"מ, מצברים בקיבולת 39.2 kWh וטווח נסיעה של 312 ק"מ (על פי תקן WLTP העדכני).
לגרסה הבכירה בה נהגנו 204 כ"ס (מומנט זהה לגרסה החלשה), מצברים בקיבולת 64 kWh וטווח מוצהר של 485 ק"מ(*). לדברי קיה, בנסיעה כל-עירונית המצברים יכולים להספיק גם ל-615 ק"מ.
טעינה מלאה של הסוללה תארך שש שעות למצברים של הגרסה החלשה ותשע שעות וחצי לגדול, אבל שימוש בעמדה מהירה מאפשר למלא את הסוללה ל-80% תוך 54 דקות.
ליחידת ההנעה שלושה מצבי נהיגה, "חיסכון" המצמצם את הפעלת המיזוג ומגביל את המהירות ל-90 קמ"ש, "רגיל" ו"ספורט". זה האחרון מציע תגובת דוושה סופר מהירה ותאוצה ראשונית - עד 50 קמ"ש - חזקה במיוחד, המזכירה מכונית ספורט חזקה בהרבה. לאחר מכן התאוצה מעט נחלשת אך עדיין, ל-100 קמ"ש הוא יגיע תוך 7.8 שניות, כמעט 4 שניות פחות מנירו רגיל.
על מנת לייעל את טווח הנסיעה, מועברים נתונים רלוונטיים למערכת הניווט על סוג ותוואי הדרך, צפיפות תנועה משוערת ועוד, המעניקים לנהג מידע מתי מומלץ להאיץ או להרפות מדוושת התאוצה ואף לבלום על-מנת לנהל צריכת אנרגיה באופן חסכוני. טווח הנסיעה? את זה נוכל לבדוק רק בתנאי אמת בארץ, אך בקוריאה הוא נראה בר השגה.
נוחות והתנהגות: הנירו החשמלי כבד ביותר מ-200 ק"ג מהגרסה ההיברידית, וחייב הקשחת מיתלים. נוחות הנסיעה נפגמת לכן והיא נמוכה בבירור מזו של הגרסה ההיברידית. יכולת ספיגת השיבושים סבירה בלבד. בחירה בצמיגים רחבים ונמוכי חתך (215-55 לעומת 205-60) אינה מסייעת כאן.
המצברים ממוקמים נמוך בחלקו האחורי של הרכב מתחת לרצפת תא הנוסעים ומסייעים בכך לטענת קיה למרכז כובד וחלוקת משקל הדומים למכונית נוסעים רגילה. בפועל, תוספת המשקל מורגשת היטב ומייצרת תחושה מגושמת, עם נטייה של המרכב לרכון בפניות. קיה מצידה מסבירה כי הרכב בו נהגנו מיועד לקוריאה, וכי דגמים שישווקו באירופה ובישראל יהיו בעלי כיול מתלים שונה.
מערכת הבלימה כוללת דיסקים גדולים יותר (300-305 מ"מ לפנים-אחור לעומת 280-262 מ"מ בנירו הרגיל), אך הדוושה עדיין נטולת תחושה. מחפים על כך מנופים מאחורי ההגה (דומה לשליטה ידנית בהילוכים) השולטים על עוצמת הבלימה הרגנטיבית (ארבע רמות) בעזיבת דוושת התאוצה, ומאפשרים שימוש מאוד יעיל בה.
סיכום: הנירו EV הוא רכב כל-חשמלי מהמרשימים - גם אם מעטים מדי, יש להודות - בהם נהגנו עד עתה. זאת בעיקר מכיוון שהוא מציע טווח נסיעה ראוי, המאפשר לו, ברגע שתשתית הטעינה בישראל תשתפר, להפוך לרכב משפחתי לכל דבר ועניין, כל זאת כשהוא מציג במקביל גם חזות ושימושיות של רכב פנאי אופנתי. בכך הוא עשוי אפילו להתגלות כדגם שיביא את המהפיכה החשמלית לכל בית בישראל, למרות כניסתן הקרובה של רנו זואי וניסאן ליף החדשה לשוק המקומי.
יחד עם זאת חשוב להדגיש כי נושא המחיר נמצא עדיין בעוכרי יצרניות-יבואניות הרכב. את טווח הנסיעה המוגבל הן מצליחות אמנם לשפר וטוב שכך, אך את נושא הכדאיות הפיננית - פחות. משמעותית פחות. תג-מחיר צפוי של 170-180 אלף שקלים עדייו גבוה מדי עבור הקהל הרחב, בוודאי בהתחשב בגודלו של הנירו וייעודו. פער עשרות אלפי השקלים בינו לבין דגם "רגיל" יותר הופך את בחירה אפשרית בו לכזו שהיא פחות-מושכלת, יותר-רגשית. ושם יש למותג עממי כקיה בעיה.
לנירו החשמלי בהחלט סיכוי להצליח ולשבור ראשון את תקרת הזכוכית הזו, אך רק אם היבואנית תשכיל לתמחר אותו בהתאם. אם לא, הוא צפוי להתפס כרכב מסקרן, אך אופציונאלי רק עבור בודדים, וחבל שכך.
מנוע | חשמלי |
מצבר | ליתיום-יון kWh 64 |
הספק / מומנט | 204 כ"ס / 40.3 קג"מ |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / יחס העברה ישיר |
אורך | 437.5 ס"מ |
רוחב | 180.5 ס"מ |
גובה | 156 ס"מ |
בסיס גלגלים | 270 ס"מ |
משקל | 1,737 ק"ג |
נפח תא מטען | 451 ליטר |
100-0 קמ"ש | 7.8 שניות |
מהירות מרבית | 167 קמ"ש |
מחיר משוער | 170-180 אלף שקל |
כריות אוויר | 7 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
*עדכון: טווח הנסיעה (התיאורטי) בגרסה הבכירה עומד על 485 ק"מ ולא 385 ק"מ כפי שנכתב במקור
הכתב היה אורח חברת קיה