תערוכת האופנועים בקלן: יותר מאותו דבר
חשבתם ששוק האופנועים משתכלל עם השנים? תחשבו שוב. גיא בן ברק, עורך מגזין מוטו לשעבר והיום כתב ynet, ביקר בתערוכת האופנועים והקטנועים החשובה בעולם והגיע לתובנות הבאות: עירום ואדוונצ'ר ממשיכים לשלוט, השטח מתחזק והסופר-ספורט מכוון רק לנוער. ומהפיכת החשמל תיאלץ להמתין
תערוכת האופנועים Intermot, הראשונה לחשוף את דגמי 2019, נערכה בימים האחרונים במרכז הירידים בקלן, גרמניה. ובעוד תערוכות רכב גדולות אמורות להציג את דגמי העתיד, לחשוף טכנולוגיות חדשות, עיצובים ושימושים למחר, קלן אכזבה. שכן מה שבעיקר ראינו בתערוכה התבטא בשמרנות יחסית תוך התמקדות בהרחבת הקיים. יתכן כי הסיבה לכך נעוצה בעובדה ש-2020 תהיה שנה ראשונה לתקן יורו 5 המאוד מחמיר, אשר יביא עמו שינויים משמעותיים בארסנל הדגמים, עם העלמותם של אחדים והופעת אחרים.
מה חדש בכל זאת?
מרבית העדכונים נשמרו (שוב) לאופנועי הרפתקה וטיול ודגמים עירומים בסיסיים. התוצאה: אופנועים מתוחכמים ויקרים ממילא הפכו למתוחכמים ויקרים עוד יותר, אופנים זולים ובסיסיים שמרו על מחיר נוח והרחיבו את אפשרויות ההתאמה האישית. אופנועי ספורט קיצוניים, מלכי הכביש בעבר? אלה סובלים מירידה מתמשכת במכירות ובקושי התעדכנו. אופנועי קאסטום יפניים? נעלמו. אופנועי שטח לעומת זאת, זוכים לעדנה.
אבל חדשות אמיתיות, למשל פריצה סינית גדולה עליה מדברים כבר יותר מ-20 שנה? התכנית לכבוש את העולם הדו-גלגלי נותרה בגבולות סין ואין סימנים שזה עומד להשתנות בקרוב. התעשייה הסינית ממשיכה לייצר אופנועים פשוטים וזולים מאוד, עם טכנולוגיה מיושנת ובעיקר בנפחים של עד 250 סמ"ק.
קטנועי על הפופולאריים כל-כך אצלנו? גם כאן, קלן לא הציגה חידושים. השוק הגרמני אינו חובב קטנועים באופן היסטורי ויתכן שהחדשות הגדולות ממתינות לתערוכת מילאנו בעוד כחודש, בין היתר עם תלת-גלגל חדש של קימקו בנפח 550 סמ"ק.
חשמל? דורך במקום. בניגוד לפריחה הגדולה - שלא לומר היסטריה כללית - בשוק הרכב הארבע גלגלי, רוב הכלים הדו-גלגליים שמוותרים על מיכל דלק לטובת סוללה והוצגה בתערוכה היו קטנים, זולים ועירוניים בלבד. אופנועים חשמליים? היצרניות ובראשן זירו האמריקני ואנרג'יקה האיטלקי, הציגו בתערוכה בהיקף מוגבל. הבעיות המוכרות: מחיר גבוה, טווח מוגבל ומשקל מוגזם.
ובכל זאת, קבלו את 10 דגמי האופנועים והקטנועים החדשים והחשובים עבור השוק המקומי שנחשפו בתערוכה:
ב.מ.וו R1250GS - האופנוע הנמכר ביותר בעולם חווה שינוי מנוע משמעותי. הנפח גדל ל-1,254 סמ"ק, ההספק צמח ל-136 כ"ס, וכל זאת תודות לראשי מנוע חדשים עם תזמון שסתומים משתנה האמור לסייע בשיפור הביצועים בסל"ד נמוך ובינוני. העיצוב כמעט זהה לדגם היוצא, למרות שבסיס הגלגלים ארוך במעט והמשקל גבוה ב-5 ק"ג ומגיע ל-249 ק"ג כולל נוזלים.
האבזור המסופק כסטנדרט משתבח אף הוא עם מסך TFT גדול לנתונים, בידור ותקשורת, תאורת לד, ניהול מנוע במספר מצבים כבעבר, בקרת אחיזה וסיוע משופר לזינוק בעליה ללא שימוש בבלם. בינתיים מוצעות שתי גרסאות: לכביש עם חישוקים יצוקים ולשטח עם חישוקי שפיצים. ה-GS החדש יגיע לישראל ברבעון הראשון של 2019 ומחיר גרסת הבסיס יעמוד על כ-165 אלף שקלים.
קימקו IONIX נייס-לייק - קימקו הייתה היצרן הגדול היחיד שבחר להציג בקלן קטנועים חשמליים סדרתיים. שני דגמי הקטנועים החשמליים, נייס ולייק, קטני ממדים ומיועדים לשימוש עירוני בלבד. אספקת הכוח מתבצעת באמצעות סוללות קבועות בתוספת יחידות נשלפות המיועדות להחלפה, כדי לשפר עוד יותר את טווח הנסיעה תוך "טעינה" מהירה. טווח הנסיעה הרשמי בין החלפות: כ-40 ק"מ.
הסוללה הנשלפת מותקנת בקרקעית הקטנוע בתא אחסון יעודי, שוקלת 5 ק"ג בלבד, קלה לכן לנשיאה וניתנת לטעינה באמצעות תקע רגיל או מתקנים עירוניים. החשמליים של קימקו יגיעו לישראל במהלך 2019, יחד עם מתקנים המכילים סוללות שימוקמו בשלב הראשון בחברות שליחויות. מחיר לא פורסם.
ק.ט.מ סופר דיוק 1290 GT - גרסת הספורט-תיור הקרבית זוכה לשיפורי מנוע המעלים את ההספק ל-175 כ"ס תוך הבטחה לשיפור באספקת הכוח בסל"ד נמוך ובינוני, תפעול משופר עם החלפת הילוכים ללא מצמד (קוויק שיפטר) ומערכות בטיחות מתקדמות יותר בדמות חיישני זווית הטיה המשולבים במערכות הבלימה ובקרת האחיזה. נוחות הרכיבה אמורה לצאת נשכרת משיפורים במתלים האלקטרוניים חצי-אקטיביים, וניתן כעת לקבוע את גובה האופנוע בהתאם למשקל בלחיצת כפתור.
האבזור החדש כולל גם מסך תצוגה TFT גדול לנתונים ותקשורת, תאורת לד כולל פנסים עוקבי פנייה, עיצוב חזית חדש לחלוטין וגרפיקה חדשה. הסופר דיוק GT החדש יגיע לישראל ברבעון הראשון של 2019, מחיר לא פורסם.
ימאהה WR450F - דגם האנדורו המקצועי של ימאהה משופר משמעותית עם מכלולים ועיצוב הלקוחים מדגם המוטוקרוס YZ450F. במרכז השיפורים ניסיון לשפר את ההתנהגות באמצעות מרכוז המסה באמצעות שלדת מוטוקרוס חדשה ומנוע בעל ראש "הפוך" בו היניקה מבוצעת מלפנים והפליטה מאחור. בגרסה זו המנוע מכוון לרצועת כוח רחבה, להבדיל מהכוח המתפרץ של מנוע המוטוקרוס. יש גם מצמד חדש, תיבת חמישה הילוכים משופרת ושליטה על מצבי כוח מהכידון. אבזור ייחודי בדמות תקשורת מהטלפון הסלולארי למחשב ניהול המנוע יאפשר שליטה וכיול מתקדמים. הדגם יגיע לישראל בקרוב ומחירו יעמוד על כ-65 אלף שקלים.
אינדיאן FTR1200 - האופנוע היחיד בתערוכה שרשאי לשאת את התואר "חדש לחלוטין". האינדיאן החדש משך עניין רב בזכות הנוכחות וכמובן הקסם של מותג האופנועים הוותיק בעולם, עם שורשי מירוצים החל מיומו הראשון בתחילת המאה ה-20. ה-FTR1200 הוא עירום-קרבי, רזה, ומבוסס בעיצובו על אופנוע מירוצי הפלאט-טראק (עפר) של אינדיאן, ולכן מצויד בצמיגים ייעודיים הקרובים לצמיגי מירוצי עפר אך חוקיים לכביש הציבורי.
לדגם מנוע כול חדש, וי-טווין מקורר מים ומוזרק עם 120 כוח סוס, מתלים ספורטיביים, משקלו כ-250 קילו, למהדרין מוצעת גרסת S עם מערכות אלקטרוניקה מתקדמות. ה-FTR1200 יגיע לישראל ברבעון הראשון של 2019, מחיר לא פורסם.
סוזוקי קטאנה 1000 - הדגם שהביא לפני 40 שנה את העיצוב גם לאופנועים יפניים, חוזר. הפעם פרי יוזמה ועיצוב של סדנה איטלקית ולא גרמנית כמו במקור. זה לא מפריע לו להיראות מעולה גם היום. העיצוב משלב בין הקווים הקלאסיים, "חצי פיירינג" עם קווים זורמים המשתלבים עם המושב ויחידת הזנב, וכמובן יחידת התאורה המרובעת. כל אלה עם אלמנטים מודרניים חדשים דוגמת זנב גבוה החושף צמיג אחורי ותאורת לד ייחודית.
הבסיס המכאני נלקח מדגם הספורט-תיור GSX-S1000F, מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 999 סמ"ק עם הספק של 150 כ"ס, שלדת קורות אלומיניום ומתלים ספורטיביים. הקטאנה יגיע לישראל בקיץ 2019 ומחירו צפוי לעמוד על כ-90 אלף שקלים.
דוקאטי סקרמבלר - הסקרמבלר 800 הקטן והמינימליסטי זוכה להצלחה בזכות מחיר טוב ורעיון עיצובי מוצלח, יצירה והתאמה אישית של הדגם בהתאם להעדפות הלקוח. השנה נוספות גרסאות עיצוב חדשות המבוססות על דגם של הסקרמבלר שהופיע בשנה שעברה הקרוי "אייקון" וכולל פנס עגול, תנוחת רכיבה נוחה וזקופה עם כידון רחב ועיצוב דמוי טיפה למיכל הדלק העשוי מתכת.
על בסיס האייקון מוצגות השנה גרסאות Desert sled המיועדת גם לשטח עם צמיגי קוביות, Café racer עם כידון נמוך, ו-Full throttle ("מצערת מלאה") הספורטיבית. עדיין לא ברור איזו תגיע לישראל. המחיר: כ-70 אלף שקלים.
מוטו גוצי V85 - דגמי אדוונצ'ר שולטים במכירות האופנועים בעולם ובישראל. מהתחלה צנועה לפני כשני עשורים של דגמים דו-שימושיים ששימשו - עם התאמות קלות - אף למירוצי מדבריות והוסבו לטיולים, הולכים האדוונצ'רים וגדלים בממדיהם, עולים בכוחם, מתאבזרים ומתייקרים.
מוטו גוצי V85 הופך את הכיוון חזרה לרעיון המקורי של פשטות, ממדים צנועים יחסית, עיצוב רטרו עם בולם בודד מאחור ומנוע מקורר אוויר עם 80 כ"ס בלבד. כל זאת מול מפלצות הכוח עמוסות טכנולוגיית הקצה השולטות בקטגוריה. הדגם יגיע לישראל, המחיר לא פורסם.
קאוואסאקי נינג'ה 125-ימאהה YZF-R125 - בעוד מכירותיהם של אופנועי ספורט הגדולים והמהירים (וגם החזקים והיקרים) במדינות המערב מדשדשות בעשור האחרון, באסיה הציבור רוכש אופנועי ספורט בכמויות. אלא שכמקובל שם, האופנועים קטנים גם אם הם נראים (מרחוק) כמו הדבר האמיתי.
כך יכולים גם במערב ובישראל ליהנות מצמד אופנועי 125 ספורטיביים חדשים, המאפשרים למוגבלי רישיון (A2) לרכוב ספורטיבי. ההספק אמנם מוגבל ל-14 כ"ס אולם הטכנולוגיה הולכת ומתקדמת כולל תזמון שסתומים משתנה לימאהה הקטן. הנינג'ה וה-R125 יגיעו בתחילת 2019, מחיר לא פורסם.