וולוו S60 (נהיגה ראשונה) - מארה"ב תבוא בשורה שוודית
המשפחתית של וולוו נושאת את דגל הקדמה ומצביעה על תחילת סופו של עידן הדיזל. אבל היא הרבה יותר מכך, כפי שחווינו בנהיגה ראשונה
במה נהגנו: וולוו S60 (דור 3)
מתחרים: אודי A4, ב.מ.וו סדרה 3, מרצדס C קלאס
מתי אצלנו: אפריל 2019
מחיר משוער: החל מ-250 אלף שקל
בעד: מראה, מנוע, מושב וסביבת נהג
נגד: נוחות נסיעה, בלמים, תיבת הילוכים
בגדול: וולוו S60 החדשה זכאית להתהדר בלא מעט "לראשונה" ברזומה. למרות הצהרות דומות בעבר, השוודים בטוחים שהפעם יש להם לראשונה קלף מנצח אמיתי שמסוגל לשבור את ההגמוניה הגרמנית בקטגוריית הפרמיום-משפחתית. זוהי גם המכונית הראשונה של היצרנית השוודית שתיוצר במפעל החדש של החברה בדרום קרוליינה, ארה"ב, והראשונה של המותג שלא תיוצר כלל באירופה (אך בעתיד תיוצר גם בסין).
היא הראשונה מבית וולוו ללא כל מנוע דיזל בעתידה, ורק כדי להשלים, היא גם אחרונה - לא תהיה וולוו נוספת אחריה על הפלטפורמה הנוכחית, שעומדת בפני החלפה.
אגב, אצלנו זכתה ה-S60 הקודמת, בניגוד למרבית שוקי העולם, להצלחה של ממש, גם מול מתחרות גרמניות - בעיקר בזכות תג מחיר נמוך יותר, שלא ילווה אותה ב-S60 החדשה - מה שמבהיר כי הדגם שבו אנחנו נוהגים כעת לראשונה יהיה חייב לפחות להציג דרך שבסופה ההבדלים מול אודי-ב.מ.וו-מרצדס יהיו קטנים מהנהוג כיום, עם איכויות יוצאות דופן.
עיצוב ותא נוסעים: בעיקר בשחור מבריק של גרסת פולסטר אך גם בכתום המזוהה, ה-S60 נראית לא פחות ממצוין. לא רק שהיא עדכנית בהרבה מקודמתה, היא משלבת אלמנטים מוכרים מה-S90 הגדולה, כולל יחידות תאורה בצורת הפטיש הנורדי מלפנים ובעיצוב האות C מאחור.
הפגוש הקדמי עמוק ומסיבי עם פתחי אוורור בולטים, ואילו מאחור יש צמד מפלטים ענק ומושחר. באופן אישי, את החישוקים הייחודיים של הפולסטר פחות אהבתי, אך השילוב של הקליפרים הענקיים בצבע מוזהב (עם כיסויי ונטיל וחגורות בטיחות בצביעה זהה) עם השחור המאיים מעניק לה מראה מרשים במיוחד. לטעמי היא גם הנאה בקטגוריה, ודי בקלות.
גם תא הנוסעים זוכה לשדרוג ניכר ביחס לדגם היוצא, עם לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע גדול במרכז הקונסולה, ומושבים מהנוחים בעולם הרכב כיום, כאלה שאינם מטרידים אותך גם אחרי שעתיים מול ההגה על כבישים לא בדיוק חלקים, ועם מתלים לא בדיוק נוחים (על כך כמובן בהמשך).
לצד נגיעות עיצוב מוצלחות במיוחד, שילוב חומרים נאה מאוד ואיכות הרכבה טובה בדרך כלל, מתעקשים בוולוו על מתג התנעה מוזר למראה בין המושבים ובורר הילוכים שמחייב שתי פעולות כדי לעבור מנסיעה לפנים לתנועה לאחור. גם מסך המגע - תגובה איטית לתצוגת ניווט משתנה - על מורכבות תפריטיו ומסורבלות תפעולו חייב לקבל שדרוג כלשהו בזמן הקרוב. כרגע הוא מפגר באופן מהותי אחרי הגרמנים, שבדרך כלל כמעט מושלמים מבחינה זו.
ה-S60 היא האחרונה להתבסס על פלטפורמת SPA העדכנית, שאחראית לחלק ניכר מהארסנל הנוכחי, והיא מעניקה בסיס למרכב ארוך ב-13 ס"מ (476 ס"מ), נמוך ב-5 ס"מ (143 ס"מ) וצר ב-1.5 ס"מ (185 ס"מ) מהדגם המוחלף. בסיס הגלגלים שצמח באופן מורגש ל-287 ס"מ (כ-10 ס"מ יותר) - הנתון הנדיב בקטגוריה וכזה שמאפשר תיאורטית מרחב מחיה ענק לנוסעים מאחור - פחות מרשים בפועל, אם כי עדיין יספק שלושה מבוגרים. תא המטען גדל בכמעט 100 ליטר (476 ליטר) אבל הוא לא מהגדולים בקטגוריה, ובוודאי שאינו יכול להתמודד מול אלה שמציעים רכבי פנאי בגודל דומה.
אבזור הבטיחות, כמקובל אצל היצרנית, נדיב במיוחד ומרשים למדי, כולל בלימה אוטונומית גם לאחור, בכניסה לתנועה חוצה ולפני התנגשות חזיתית (להפחתת עוצמת הפגיעה), התחמקות אקטיבית ממכשול ומכניסה לנתיב לא פנוי, בקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על נתיב. החבילה המדויקת שתגיע ארצה עדיין לא נקבעה, אך ההבטחה חד-משמעית - לא נתקין מערכות התרעה שאינן מבית וולוו.
יחידות הנעה וביצועים: היצע המנועים הסופי יכלול רק מנועי בנזין מוגדשים בנפח 2.0 ליטר (250 כ"ס ב-T5 או 310 כ"ס ב-T6) עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית בשניהם, והנעה קדמית במנוע החלש וכפולה-קבועה בחזק. בנוסף יוצעו גרסאות היברידיות-נטענות המשלבות בין מנוע בנזין המניע את הגלגלים הקדמיים למנוע חשמלי המחובר לגלגלים האחוריים בהספק משולב של 340 כ"ס ב-T6 ו-405 כ"ס ב-T8 פולסטר.
באירוע ההשקה עמדו לרשותנו ה-T6 כפולת הנעה ו-T8 בגרסת אבזור ספורטיבי מבית פולסטר. שני המנועים מרשימים כצפוי, עם ביצועים סבירים-פלוס ובעיקר יכולת משיכה מרשימה מסל"ד בינוני. פחות צליל מעסה-אגו מכפי שניתן היה לצפות מגרסאות ספורטיביות במוצהר, אבל פעולה חלקה בדרך כלל ובניית כוח מרשימה למדי .
פחות משכנעת הייתה תיבת ההילוכים (עם תפעול גם באמצעות מנופים מאחורי ההגה). פעם אחר פעם נדמה היה שהיא נועדה בעיקר לרכך ולשכך את העברת הכוח, ופחות לדחוף את המכונית לפנים. בנהיגה רגועה ונינוחה אין טענות, אלא שתוצאת דחיקה נמרצת יותר ביחידת הכוח מאכזבת לא פעם. בוולוו מודעים לכך, ויש להניח שיבוצעו כיולים שונים למחשב ניהול התיבה עוד לפני תחילת השיווק.
נוחות והתנהגות: ה-S60 החדשה מציגה ארסנל שלם של טכנולוגיה מסקרנת. הפלטפורמה אמנם אינה חדשה ותצא לפנסיה בעתיד הלא רחוק, אבל השימוש במתלי עצמות עצה מאלומיניום מלפנים (מקפרסון ביוצאת) ורב-חיבורי מורכב מאחור אמור לשפר את היכולת הדינמית של הדגם הקודם, שהתבסס על פלטפורמה ותיקה בהרבה שנותרה עדיין מהקשר הכושל עם פורד.
הפולסטר הולכת צעד אחד רחוק יותר, ומכיוון שעל הכוונת ממוקמות מתחרות בפורמט מכובד כמו אודי S4, ב.מ.וו 340M ומרצדס C43 AMG, היא גם חייבת לעשות כך. לכן היא מצוידת בקליפרים ענקיים (ומוזהבים) של ברמבו הנושאים רפידות מירוץ, קויל-אוברים (בולם בתוך קפיץ) עם כיוון שיכוך (ידני!) נהדרים לעין מבית אוהלינס, ומוט גישור לקשיחות גבוהה יותר בין הבולמים הקדמיים. צמיגי מישלין פיילוט ספורט בחתך סופר נמוך (35) אמורים להקנות התנהגות כביש מושחזת יותר, ובעיקר אחיזה גבוהה.
בפועל, העסק עובד פחות טוב מהצפוי. ראשית, ה-S60 בגרסה החזקה מכולן "סוחבת" עימה כ-200 ק"ג של מערכת הנעה חשמלית, ואין דרך להעלים זאת, למרות מיקומם הנמוך במרכז המכונית, ולא משנה עד כמה המתלים יכוילו באופן נוקשה. והם אכן כוילו כך, ופוגעים בנוחות הנסיעה, לפחות בגרסאות שבהן נהגנו.
מרבית הכוח (של מנוע הבנזין) עובר לגלגלים הקדמיים ותורם עוד יותר ליצירת תת היגוי. העברת הכוח לגלגלים האחוריים (שעליהם אחראי המנוע החשמלי) מוזרה ולא אחידה בהשוואה למערכות הנעה כפולה קונבנציונליות. ההיגוי מהיר אומנם, אך חסר תחושה באופן מפתיע (למרות הצמיגים המשובחים) עקב תגבור מיותר לעיתים.
גם מערכת הבלימה מרגישה מעט מחוספסת ורחוקה משלמות, עניין שבו מודים אנשי וולוו בפה מלא. השילוב של הקליפרים הגדולים עם הרפידות הקיימות פשוט אינו עובד טוב, מקשה על מינון עוצמת הבלימה - בעיקר במהירות נמוכה - וסובל מרעידות ורעשים מפתיעים. גם כאן, כך וולוו, צפויים שינויים עוד לפני תחילת השיווק.
סיכום: וולוו מציגים את ה-S60 עם מטען היסטורי לא פשוט בדמות הראשונה להתנער ממנועי דיזל לקראת תהליך החשמול-לכל שחווה התעשייה. אבל ספק אם פרט זה, מרשים ומכובד ככל שיהיה, יסייע לה במידה רבה מבחינה שיווקית. היא כן יכולה לסמוך על מראה סופר-מרשים ומתבלט בחבורה שאליה היא שייכת, עיצוב מקורי לתא הנוסעים ונסיעה נעימה מאוד בדרך כלל.
היא אמנם אינה יכולה להתחרות מבחינה דינמית עם הטובות בקבוצה, גם בגרסאות ספורטיביות-חזקות ומאובזרות בנדיבות, אבל ממש לא בטוח שזה מדיר שינה מעיני השוודים או בעלי השליטה הסינים. בסופו של יום, תג המחיר שיוענק לדגמים שיגיעו ארצה - בעיקר T4 ו-T5 - יקבע את מקומה. אם ישכיל היבואן לתמחר אותה באזורים אטרקטיביים, עם מחיר פתיחה באזור 250 אלף השקלים ורמת אבזור נאותה, הוא בהחלט יכול לתכנן על מספרים נאים במיוחד.
מנוע בנזין | 4 צילינדרים, מגדש על וטורבו, 1,969 סמ"ק |
הספק מרבי | 318 כ"ס ב-6,100 סל"ד |
מומנט מרבי | 43 קג"מ ב-4,500 סל"ד |
מנוע חשמלי הספק / מומנט | 87 כ"ס / 24.5 קג"מ |
הספק / מומנט משולב | 405 כ"ס / 68.3 קג"מ |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה קבועה / אוטומטית 8 הילוכים |
אורך | 476.1 ס"מ |
רוחב | 185 ס"מ |
גובה | 143.1 ס"מ |
בסיס גלגלים | 287.2 ס"מ |
משקל | 2,020 ק"ג |
נפח תא מטען | 476 ליטר |
100-0 קמ"ש | 4.7 שניות |
מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 47.6 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | אין נתון |
כריות אוויר | 7 כריות אוויר |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | טרם נבחנה |
הכתב היה אורח חברת וולוו