ראם 2500 (מבחן בזק) - תנאי שירות משופרים
הטנדר של קרייזלר מגיע כעת אלינו גם בגרסת 2500, עם הבטחה לשיפור משמעותי ומאוד נחוץ בנוחות הנסיעה. נהיגה ראשונה
ראם, הטנדר האמריקאי של קונצרן קרייזלר (לשעבר דודג'), התקשה בשנים האחרונות מול מתחרים חזקים דוגמת שברולט סילברדו ופורד F350, ולא במקרה סיים אחרון במבחן השוואתי לשלישייה. עיקר הביקורת נגעה לנוחות הנסיעה הבעייתית בכביש ובשטח. כעת התחילה היבואנית בשיווק גרסת 2500 לראם, עם מערך מיתלים שונה המבטיח שיפור משמעותי בסעיף זה. לקחנו אותו לסיבוב בזק.
מה שונה: ההבדל העיקרי הוא במתלה האחורי, עם קפיצי סליל רכים יותר במקום העלים הנוקשים. תצורה זו, ייחודית בקרב הטנדרים האמריקאים, מפחיתה אמנם את כושר העמסה ב-800 ק"ג ל-1,080 ק"ג בלבד, אבל היא אמורה לשפר משמעותית את נוחות הנסיעה. עבור אלו שזקוקים ליכולת העמסה גבוהה יותר, היבואנית תמשיך לשווק את ה-3500, אבל מרבית לקוחות הקטגוריה לא זקוקים ליכולת העמסה גבוהה כל כך ממילא.
ב-3500 נוחות הנסיעה בעייתית, נחותה מהמקובל על גבול הבלתי נסבלת אפילו בכבישים סלולים היטב? ה-2500 נוח ממנו באופן ניכר, ומתבלט אפילו ביחס לטובים בקטגוריה בכל הנוגע לכושר ספיגה - הן בכביש ועוד יותר מכך בשבילים משובשים. בולט במיוחד הוא ריסון ראוי של הציר האחורי בכניסה למהמורות, תוך נטרול "בעיטת האחוריים" האופיינת לטנדרים.
שינויים צנועים יותר הם אפשרות צימוד ל-Apple CarPlay ו-Android Auto במסך מגע ("8.4 כבעבר) כמו-גם מראות צנועות יותר המקטינות את שדה הראיה ומייצרות שטח מת.
מה נשאר: למרות שהוצג לפני כעשור, הראם עדיין נראה טוב מבחוץ. תא הנוסעים לעומת זאת כבר מרגיש מיושן, עם איכות חומרים בינונית, מושבים עם נוחות ותמיכה מספקים בקושי וההגה נטול כיוון למרחק. מרחב המחיה לנוסעים מאחור טוב והם יהנו גם מצמד פתחי מיזוג. יש רק לזכור כי למרות גודלו של התא וממדי הרכב, המושב האמצעי מתאים לזאטוטים ולא יותר מכך. בולטות בהיעדרן ידיות אחיזה בתקרה.
רשימת האבזור נותרה ללא שינוי וכוללת בגרסת הבסיס (SLT ב-230 אלף שקל) מושב נהג מתכוון חשמלית, בקרת אקלים מפוצלת, חלון אחורי חשמלי (לטובת גישה לארגז) וחיישני חניה מלפנים ומאחור (שימושיים למדי). רכב המבחן, ברמת האבזור הבכירה (לארמי, 252 אלף שקל) מוסיף מצלמת נסיעה לאחור, ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית עם חימום וקירור, מפתח חכם, חלון שמש, וחישוקי "18 קלים.
רכב המבחן צויד בארגז "ראם בוקס" (תוספת 5,000 שקל) הכולל צמד תאים ננעלים שימושיים למדי בצדדים, על חשבון ממד רוחב צנוע יותר ב-42 ס"מ. כבעבר, אבזור הבטיחות כולל 6 כריות אוויר ומערכת התראה בהתקנה מקומית.
יחידת ההנעה זהה ל-3500: מנוע "קאמינס" עם שישה צילינדרים בטור בנפח 6.7 ליטר, 370 כ"ס ו-110 קג"מ המשודכים לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. הוא התמודד בקלות עם נגרר במשקל 3 טון בעליות לירושלים, אך הרגיש חלש בהשוואה למתחרים האמריקאים החזקים ממנו משמעותית.
המנוע עצמו רועש ורועד ובשיוט נוכחים רעשי רוח. מערכת מפלט-בלם ותיבת הילוכים עם מצב גרירה התגלו כיעילות למדי בסיוע בבלימת מנוע בירידות. צריכת הדלק טובה ביחס למבחן המאומץ, עם 6.5 ק"מ לליטר. רדיוס סיבוב קטן יחסית למתחריו (6.7 מטר) מקל על תמרונים עירוניים.
תיבת העברה כוללת הנעה אחורית לכביש, כפולה לשטח, מצב ניוטרל לגרירה והילוך כוח. יכולת העבירות טובה תודות למרווח גחון נדיב (21.8 ס"מ), זוויות גישה ונטישה טובות (25.6/25.1 מעלות בהתאמה), מהלכי מתלה סבירים ובקרת משיכה יעילה. היינו מברכים על נעילת דיפרנציאל אחורית (הקיימת בפורד) שהייתה משפרת עוד יותר את היכולת.
סיכום: הראם 2500 משפר את נקודת התורפה העיקרית של קודמו, ומציע איכות נסיעה גבוהה משמעותית בכביש ובשטח, ובמקרים מסוימים טובה אפילו ממתחריו. כבעבר הוא מציע תא נוסעים מרווח, כושר תמרון טוב, יכולת עבירות ראויה ויחידת הנעה חסכונית (יחסית), אבל תא הנוסעים מרגיש מיושן וכמו מרבית מתחריו בולטים, בולטות בהיעדרן מערכות בטיחות אקטיביות.
בסוף היום, גרסת 2500 של הראם מביאה לשיפור משמעותי בתנאי השירות לנוסעים על סיפונו, הופכת אותו בכך למתמודד ראוי בקטגוריה ועדיף על אחיו הגדול עבור מי שאינו זקוק לכושר הנשיאה העצום.
מנוע | 6 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 6,690 סמ"ק / דיזל |
הספק מרבי | 370 כ"ס ב-2,800 סל"ד |
מומנט מרבי | 110 קג"מ ב-1,600 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | אחורית, כפולה / אוטומטית, 6 הילוכים |
אורך | 603 ס"מ |
רוחב | 200.9 ס"מ |
גובה | 197.1 ס"מ |
בסיס גלגלים | 379.7 ס"מ |
משקל עצמי / מותר | 3,456 ק"ג / 1,080 ק"ג |
ארגז אורך / רוחב | 193.8 ס"מ / 168.7 ס"מ |
מהירות מרבית | אין נתון |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | אין נתון |
פליטת פחמן דו-חמצני | אין נתון |
מחיר רכב מבחן (בסיס) | 260 אלף שקל (230 אלף שקל) |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | לא נבחן |
תודה לזוקו שילובים יבואני קטרפילר על הסיוע במבחן הגרירה