סיטרואן C5 איירקרוס (נהיגה ראשונה) - שובו של השטיח המעופף
סיטרואן המתינה זמן רב עד שהחליטה להצטרף לקטגוריית רכבי הפנאי המשפחתיים. כעת היא עושה זאת עם ה-C5 איירקרוס, ומפתיעה בתחום שבעבר היה מסימני ההיכר הבולטים והייחודיים שלה - נוחות יוצאת דופן
במה נהגנו: סיטרואן C5 איירקרוס
מתחרים: קיה ספורטאז', יונדאי טוסון, ניסאן קשקאי, פיז'ו 3008
מתי אצלנו: רבעון שני 2019
מחיר משוער: החל מ-145 אלף שקל
בעד: נוחות נסיעה, מרחב פנים, בטיחות
נגד: תפעול, התנהגות כביש, תיבת הילוכים
בגדול: מותג הרכב סיטרואן הוא מהאחרונים להצטרף לקטגוריית רכבי הפנאי, שבה כל יצרן רכב - פחות או יותר - בכל גזרת מחיר חייב נוכחות אם ברצונו לשרוד. ה-C3 איירקרוס העניק לסיטרואן נציג מכובד בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים החדשה יחסית, וה-C5 איירקרוס ינסה להתבלט לפחות כמותו. אם כי בניגוד לאח הקטן יותר, הקטגוריה שבה הוא משתלב עמוסה בשחקנים מבוססים היטב עם שליטה אדירה בשוק, כמו קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון וכמובן אחיו למחצה, פיז'ו 3008. האם הוא יכול בכל זאת להציע משהו שאין לאחרים?
עיצוב ותא נוסעים: ה-C5 איירקרוס מאמץ את קו העיצוב המודרני של סיטרואן, שלא ניתן לטעות בו או להתעלם ממנו. גם אם אתם מאלה שאהבו או אחרים שפחות התחברו, כדאי לדעת כי במציאות הוא נראה טוב יותר מבתמונות המצורפות. עם סבכה קדמית גדולה, יחידות תאורה מפוצלות, מגינים בולטים מפלסטיק שחור סביב למרכב וצמד פסי גגון מסיביים - פרטי האיפור המוכרים בקטגוריה.
כמקובל בסיטרואן הייחודית בדרך כלל, גם תא הנוסעים ב-C5-פנאי מקורי ונאה. ועוד כמקובל בסיטרואן, הצורך להיות ייחודי כמעט בכל מצב גובה מחיר יקר בתפעול מסורבל יחסית. במקרה זה מדובר בלוח מחוונים דיגיטלי בתצוגה משתנה, שאינה מאפשרת תצוגת מחוונים אנלוגית-קלאסית, ואתם תחליטו אם ברצונכם מד מהירות בעיצוב חוגת אזימוט.
איכות החומרים אינה אחידה, עם פלסטיק מחוספס (מדי) במקומות מסוימים וטוב יותר באחרים. המושבים עצמם רכים ונוחים בצורה יוצאת דופן, אך הם נטולי תמיכה מספקת. מסך מגע "8 אחראי על הפעלת המערכות השונות ומאפשר מיעוט מתגים, אך הוא מסורבל ומחייב מעבר בין תפריטים שונים אפילו במקרה של פעולות ממש פשוטות, כמו כוונון בקרת האקלים או מערכת השמע.
ה-C5 איירקרוס חולק את פלטפורמת EMP2 עם ה-3008, אבל הוא מציע ממדים גדולים יותר, ארוך ב-5 ס"מ (450 ס"מ), רחב ב-2 ס"מ (186 ס"מ), גבוה ב-6.5 ס"מ (169 ס"מ) ועם בסיס גלגלים ארוך ב-5.5 ס"מ (273 ס"מ). הספסל האחורי כולל שלושה מושבים נפרדים ומתכוונן למרחק (15 ס"מ לפנים/לאחור), כך שמרחב המחיה גדול מהמקובל בקטגוריה. היתרון העיקרי הוא ביכולת להושיב בנוחות שלושה מבוגרים, בין היתר הודות לרצפה שטוחה. תא המטען ענק - בין 580 ל-720 ליטר בהתאם למצב הספסל האחורי, אף שהוא מכיל גלגל חלופי בגודל מלא.
רשימת האבזור במכוניות אירוע ההשקה הייתה ארוכה וכללה ריפודי עור דו-גוניים, מושב נהג מתכוון חשמלית, עיסוי ליושבים מלפנים, מצלמת חניה היקפית, פתיחה חשמלית לדלת תא מטען, חלון שמש ועוד. היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת ערנות נהג, שטחים מתים וזיהוי תמרורים. לדברי היבואנית, כל מערכות הבטיחות המתקדמות יוצעו כציוד תקני בכל רמות האבזור.
יחידות הנעה וביצועים: היצע המנועים הוא המוכר של היצרנית, טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר (130 כ"ס) וארבעה צילינדרים בנפח 1.6 ליטר (180 כ"ס), לצד טורבו-דיזל בנפח 1.5 ליטר (130 כ"ס) ו-2.0 ליטר (180 כ"ס). בשלב ראשון ישווקו אצלנו הבנזין הגדול והדיזל הקטן, שניהם עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית והנעה קדמית. בהמשך השנה תוצג גרסה היברידית-נטענת, אך בשונה מה-3008 PHEV כפול ההנעה, ב-C5 איירקרוס זאת תהיה יחידה בסיסית עם הנעה קדמית.
בהשקה נהגנו רק בגרסת הבנזין החזקה, שמציעה ביצועים טובים יחסית וזמינות כוח טובה. תיבת ההילוכים פחות הבריקה כאן, על אף שהיא מציעה יותר יחסי העברה מהמתחרים. היא מעט מהוססת בבחירת ההילוך המתאים, עניין מטריד בעיקר בתאוצות ביניים המדמות עקיפה. גם בחירה במצב ספורט לא ממש מסייעת לשפר את תגובותיה, והעברות ההילוכים לעיתים גסות גם בנהיגה עירונית ונינוחה.
נוחות והתנהגות: ה-C5 איירקרוס מצויד במערכת המתלים החדשה של היצרנית הכוללת בולמי זעזועים פרוגרסיביים, והחדשות כאן ממש טובות, שכן נוחות הנסיעה היא מהטובות שיש לתעשיית הרכב להציע, לרבות במכוניות עם תג מחיר גבוה פי שניים (ושלושה). יכולת ספיגת השיבושים נהדרת בכביש, ואפילו בשבילים זרועי בורות וחריצים עמוקים. מרווח גחון נדיב במיוחד (23 ס"מ, חצי ס"מ יותר מטויוטה לנד קרוזר) מסייע לנהיגה בתנאי שטח "רך", וכך גם בקרת ירידה במורד.
עם זאת, הכיול הרך יחסית פוגע במידה מסוימת ביכולת הדינמית. האיירקרוס מרגיש מגושם מעט וסובל מזוויות גלגול מוחשיות. לכך מצטרף הגה איטי יחסית ומעורפל, עם שטח מת במרכזו. הבלמים במכוניות ההשקה התגלו כחסרי תחושה.
סיכום: סיטרואן C5 איירקרוס הוא תוספת מבורכת לקטגוריה גדלה והולכת, עם מראה ייחודי, יחידות הנעה מודרניות ומערכות בטיחות מתקדמות. היכולת הדינמית שלו לא הרשימה במיוחד באירוע ההשקה, ויש לנו גם ביקורת על סרבול יתר בסביבת הנהג ותיבת הילוכים מהוססת. אבל.
במבחן הערכים החשובים ללקוח הישראלי, מדובר בדגם סופר-מעניין, עם מרחב מחיה יוצא דופן ונוחות נסיעה חסרת תחרות, המסוגלת כנראה להפוך את החיים עם כבישי מע"צ הנוראיים לנסבלים יותר. אם תצליח היבואנית לתמחר אותו בליבת הקטגוריה, הוא יזכה ללא ספק לדרישה גבוהה בהרבה מזו שלה הורגל המותג בשנים האחרונות.
מנוע | 4 צילנדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,598 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 180 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 25.5 קג"מ ב-1,650 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, 8 הילוכים |
אורך | 450 ס"מ |
רוחב | 186 ס"מ |
גובה | 169 ס"מ |
בסיס גלגלים | 273 ס"מ |
משקל | 1,430 ק"ג |
נפח תא מטען | 580-720 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8.2 שניות |
מהירות מרבית | 219 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 17.5 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 129 גרם לק"מ |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | טרם נבחן |
הכתב היה אורח חברת סיטרואן