יונדאי i20 (מבחן בזק) - בדרך ליישר קו
הסופר-מיני הקוריאנית סבלה בשנים האחרונות מיחידת הנעה מיושנת, היעדרן של מערכות בטיחות מתקדמות ותג-מחיר גבוה ביחס למתחרות הישירות. במתיחת הפנים שעברה לאחרונה היא מנסה לטפל בבעיות אלה. נהגנו בה לראשונה כדי לגלות האם היא מצליחה בכך
יונדאי i20 הנוכחית לא זכתה בשוק המקומי להצלחה דומה לזו של ה-i20 הקודמת או הגטס – הסופר-מיני הראשונה של היצרנית הקוריאנית. יחידת הנעה מיושנת ותג-מחיר גבוה מדי הקשו עליה להתמודד בהצלחה מול מתחרות מודרניות, וכך מצאה עצמה בעיקר בשוק המוסדי ומבצעי מכירות אטרקטיביים.
כעת נחתה אצלנו i20 לאחר מתיחת הפנים שמבטיחה לטפל בבעיות אלה, עם יחידת הנעה מודרנית, מערכות בטיחות מתקדמות והוזלה אל מתחת לרף 100 אלף השקלים.
מה שונה: מבחינה מראה אין כמעט שינויים, למעט פגושים וחישוקים שונים ואפשרות לגג בצבע שחור, בעוד שמול הנהג מתנוסס הגה מצופה עור לעומת פלסטיק בדגם היוצא.
משמעותית הרבה יותר היא החלפת יחידת ההנעה המיושנת - 1.4 ליטר, תיבת ארבעה הילוכים אוטומטית - ביחידה מודרנית עם שלושה צילינדרים מוגדשים בנפח 1.0 ליטר ותיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. ההספק נותר 100 כ"ס, אבל נתון המומנט צמח משמעותית 17.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד (תוספת 3.8 קג"מ ב-2,000 סל"ד פחות) ולפחות על הנייר מציע כוח דחף עדיף. החיסרון: רעידות קלות ואופייניות למנועי שלושה צילינדרים בסל"ד נמוך, ותוספת רעש בסל"ד גבוה.
הביצועים אכן טובים יותר עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-11.4 שניות (קיצוץ גדול של 1.8 שניות) אבל לא פחות חשוב, תאוצות הביניים המדמות עקיפה טובות משמעותית תודות לרצועת כוח רחבה יותר ותיבת ההילוכים בעלת תגובות מהירה בהרבה.
ביחס לתיבות כפולות-מצמד דומות היא פועלת באופן חלק יחסית עם מיעוט קפיצות ונדנודים בתחילת נסיעה או זחילת פקקים. בזכות מספר גדול יותר של יחסי העברה, היא גם מאפשרת סל"ד נמוך משמעותית בשיוט, ובכך מסייעת לצריכת הדלק: 13.5 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
שינוי נוסף וחשוב לא פחות הוא התווספות מערכות בטיחות מתקדמות שלא הוצעו בעבר וכוללות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, תאורה דינמית והתראה לערנות נהג.
מה נשאר: תא הנוסעים מרווח (בסיס גלגלים גדול יחסית, 257 ס"מ) ומציע תאי אחסון שימושיים. מאידך הוא עמוס ביציקות פלסטיק שחור גדולות המייצרות תחושה פשוטה מדי וקודרת. המושבים נוחים, אבל חסרי תמיכה ומערכת נעילת דלתות אוטומטית שאינה משתחררת גם בשילוב בורר ההילוכים למצב חניה (P) מטרידה.
עוד יש לציין את הבחירה של היבואנית להמשיך להציע מסך מגע בהתקנה מקומית שהשמיע קרקושים ברכב המבחן, במקום המסך המקורי שכולל גם אפשרות צימוד ל-Apple CarPlay ו-Android Auto. תא המטען מציע נפח סביר (301 ליטר), אך תצורת האמבטיה והסף הגבוה פוגעים בשימושיות.
מערך המיתלים נותר ללא שינוי, והוא נוטה לרכות יחסית המקנה נוחות נסיעה טובה מאוד ביחס למקובל בקטגוריה. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה, אבל הכיול הרך אחראי לזוויות גלגול מודגשות ואילו ההגה והבלמים נטולי תחושה.
סיכום: מתיחת הפנים שעברה i20 אינה מטפלת בכל נקודות התורפה, ומותירה את הסופר-מיני הקוריאנית עם מראה חיצוני ותא נוסעים מיושנים ביחס למתחרות מודרניות. היא כן מציגה שיפור משמעותי ביחידת ההנעה ומתעדכנת כנדרש במערכות בטיחות מתקדמות. אך בעיקר היא נושאת כעת תג מחיר עדכני שהופך אותה אטרקטיבית מבעבר ומאפשר לה ליישר קו עם מתחרות דומיננטיות בקטגוריה.
מנוע | 3 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 999 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 100 כ"ס ב-4,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 17.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / כפולת מצמד, 7 יחסים |
אורך | 403.5 ס"מ |
רוחב | 173.4 ס"מ |
גובה | 147.4 ס"מ |
בסיס גלגלים |
257 ס"מ |
משקל | 1,130 ק"ג |
נפח תא מטען | 301 ליטר |
100-0 קמ"ש | 11.4 שניות |
מהירות מרבית | 182 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 20 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 114 גרם לק"מ |
מחיר רכב מבחן (בסיס) | 105 אלף שקל (98 אלף שקל) |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 4 כוכבים |