דקאר 2019: יהיה קצר, אבל מאוד טובעני
מירוץ השטח הקשה והמפרך בעולם יוזנק בתחילת השנה בפעם ה-40 בהיסטוריה. יהיה הפעם קצר מתמיד, אבל יעמיד מול המתחרים את דיונות החול העצומות של פרו
במשאית לדקאר - אביב קדשאי, יזהר ערמוני ומעוז וילדר במירוץ המפרך
ההישג הגדול של רז הימן והלל סגל - דקאר 2012
כבשו את הדקאר עידו כהן ואביב ספקטור חזרו עם הגביע
דוד נגד גוליית הגרסה המוטורית - פולקסווגן פולו WRC נגד משאית קמאז
ראלי דקאר, מירוץ השטח הקשה והמפרך בעולם, יוזנק בפעם ה-40 ביום א' הבא (ב-6.1). מרוץ הסיבולת הנחשב לאחד הקשים בעולם, ואשר מיצב עצמו כיוקרתי ביותר, יגלגל גם השנה כ-300 מיליון דולר, יסוקר על-ידי כ-2,000 עיתונאים, ישודר ב-70 ערוצים שונים מסביב לעולם, עם כשני מיליון עוקבים בפייסבוק, 1.3 מיליון צפיות בערוץ היוטיוב ולא פחות מ-4.5 מיליון צופים מקומיים לאורך תוואי המסלול.
סיקור מיוחד ב-ynet: הישראלים של דקאר 2001
ראיון עם ניר ברקת: מתחרה דקאר 2001
עשור לאחר שעבר מאפריקה לדרום אמריקה, דקאר 2019 יהיה שונה מכל קודמיו. הוא יערך רק בפרו, וזו תהיה פעם ראשונה בה הוא נערך במדינה אחת בלבד. הוא גם יהיה הקצר ביותר, עם עשרה קטעי דירוג בלבד (לעומת 14 במרוצים קודמים) באורך כולל של כ-5,000 ק"מ, כמחצית מהנהוג לאורך השנים. ועוד הפתעות: המארגנים מבטיחים שלא פחות מ-70% יתנהלו בתוואי חולי, על ובין דיונות הענק המפורסמות לאורך קו החוף של האוקינוס השקט, מלימה עד טקנה בדרום המדינה, סמוך לגבול עם צ'ילה, ובחזרה לבירת פרו.
יותר מ-500 מתחרים בקטגוריות השונות נרשמו למירוץ, לצערנו ללא נציגות ישראלית-מקומית*, ואם לשפוט מניסיון העבר, מחציתם לא יגיעו לקו הסיום. רגע לפני הזינוק, קבלו את רשימת הפייבוריטים לניצחון בקטגוריות השונות.
על שניים
בארון של קבוצת KTM שוכנים לא פחות מ-17 גביעי מקום ראשון, בהם זכתה מאז 2001 ועד אשתקד, שליטה בלתי נתפסת לקבוצת מרוצים בתחרות כלשהי. והסיכויים של יצרנית האופנועים האוסטרית להשיג ניצחון נוסף גבוהים במיוחד, שכן שלושת רוכבי הקבוצה הניפו את הגביע בשלוש השנים האחרונות: טובי פרייס ב-2016, סם סנדרלנד ב-2017 ומתיאס וולקר אשתקד.
האיום המשמעותי ביותר על הכתומים מגיע בשנים האחרונות בעיקר מהקבוצה האדומה של הונדה. היצרנית היפנית שהייתה דומיננטית בדקאר של שנות ה-80 עם חמישה גביעים. רק שהאחרון שבהם הוצב בארון לפני 30 שנים, ומאז לא הצליחה יצרנית האופנועים הגדולה בעולם לשחזר את ההישג. זאת למרות חזרה לדקאר ב-2013 עם לא מעט משאבים. הרוכבים הפעם יהיו פאולו גונקאלבס, חואן ברדה וקווין בנווידס, שלושתם בעלי שם ויכולת.
מעניין לעקוב גם אחרי אדריאן ואן ביברן, רוכב קבוצת ימאהה ומי שהוביל את המירוץ אשתקד עד שהתרסק כשלושה ק"מ מקו הסיום של הקטע העשירי. לצידו ירכב קסוויאר דה סולטראיט, גם הוא התברג אשתקד בחבורת החוד (מקום שישי) לפני שנאלץ לפרוש בקטע הדירוג השמיני. מי עוד? פאבלו קווינטנילה, רוכב קבוצת הסקוורנה שזכה במקום השלישי בדקאר 2016.
על ארבע
בשונה משנים קודמות בהן הייתה קבוצה אחת דומיננטית בקטגוריה (מיצובישי ולאחר מכן פולקסווגן, מיני ופיז'ו), הפעם הקרב יהיה ללא ספק מותח ומסקרן יותר, וקשה עד בלתי אפשרי להמר על מנצח. "נבחרת החלומות" של הנהגים המנוסים והמעוטרים בסבב (חולקים יחדיו 20 ניצחונות) - סטפן פטרהנסל, קרלוס סיינז וסיריל דפרה - ערקו מפיז'ו לקבוצת מיני X-רייד. האם זו ערובה לניצחון? לא בטוח. המיני JCW באגי חדשה לגמרי ועוד לא ברור האם תצליח להתמודד בהצלחה עם התנאים הקשים. ההיסטוריה מראה שדרושות לכך כמה שנים של הרצה ולמידה.
קבוצת טויוטה הדרום אפריקאית תשלח גם הפעם לקו הזינוק את ההיילקס הוותיק, לאחר מקצה שיפורים נוסף. צריך לזכור שמדובר אומנם בכלי רכב אמין, אבל לא מהיר מספיק כדי להשיג יותר ממקום שני (שלוש פעמים) בשבע השנים האחרונות (2013, 2015 ו-2017). מאחורי ההגה ישבו גי'נל דה ולייה שמעולם לא פרש מדקאר בו השתתף ואף ניצח פעם אחת (2009 עם פולקסווגן), נאסר אל עטייה שלא סיים שליש מהדקארים בהם השתתף (אבל ניצח פעמיים (2011 עם פולקסווגן, 2015 עם מיני). את הצלע השלישית בקבוצה משלים ברנהרד טן ברינק שדורג שלישי בכללי, רגע לפני נאלץ לפרוש בקטע הדירוג הלפני אחרון ב-2018.
סבסטיאן לואב, הנהג המצליח ביותר באליפות העולם בראלי (תשע אליפויות ברציפות), יתמודד בפעם הרביעית בניסיון להביא הפעם ניצחון. הפעם בעזרת פיז'ו 3008DKR, המכונית הטובה והמהירה בתחרות שניצחה בשלוש הפעמים הקודמות. אלא שהוא יעשה זאת תחת קבוצת PH Sport הפרטית בעלת תקציב ומשאבים צנועים מקבוצת היצרן, שפרשה בסיום המירוץ אשתקד.
אחרון ששווה אזכור הוא רובי גורדון שהודיע בשבועות האחרונים כי יתייצב לקו הזינוק של המירוץ השנה, ממנו נעדר בשנתיים האחרונות. גורדון הבטוח בעצמו, לא ניצח מעולם (מקום שלישי ב-2009) אך תמיד זוכה לאהדת הקהל, בין היתר תודות לקפיצה המפורסמת על פודיום הזינוק שהפכה למסורת של ממש עבורו. הנהג האמריקאי ינטוש את ההאמר המפורסם לטובת רכב שטח SBS - טקסטרון (לשעבר ארקטיקאט) ווילדקאט XX.
החברה הגדולים
כמו בשנים עברו, גם הפעם הפייבורטים לניצחון יהיו נהגי קבוצת קמאז הרוסית - אדוארד ניקולייב (מנצח 2013, 2017 ו-2018) ואייראט מרדיאב (מנצח 2015). בשנים האחרונות, היחיד שהצליח לנפץ את הדומיננטיות של הקבוצה (המחזיקה ב-15 גביעי המקום הראשון) הוא חרארד דה רוי שניצח ב-2012 ו-2016. ההולנדי שנעדר מהמירוץ אשתקד יחזור השנה לקו הזינוק עם משאית איווקו ויהווה את האיום הגדול ביותר על ההגמוניה הרוסית.
עוד עשויים להתברג בחוד הם חברו לקבוצת איווקו פדריקו וילגרה (מקום שלישי ב-2016), קבוצת טאטרה עם הנהגים אלס לופרייס ומרטין קולומי ונהג קבוצת רנו, מרטין ואן דן ברינק.