לקסוס ES300h (מבחן ראשון) - לא לנהוג, לנסוע
לקסוס החלה לשווק בישראל את ה-ES, מחליפת ה-GS שהתקשתה כאן בעבר מול מתחרות גרמניות בקטגוריית היוקרה. איך זה מצליח לה עכשיו - בדקנו ויש מסקנה
עם ה-GS התקשתה לקסוס להתמודד מול מתחרות ותיקות ומוערכות בקטגוריית הסאלון, הנשלטת על-ידי שלוש הגרמניות - אודי A6, ב.מ.וו סדרה 5 ומרצדס E קלאס. ייצורה הופסק ואת מקומה באירופה ובישראל תפס הדור השביעי ל-ES, למרות שעד כה שווקה רק בצפון אמריקה. בעוד המידות החיצונית דומות לדגמי הסאלון, תג המחיר דומה יותר למשפחתיות יוקרתיות גדולות כמו אודי A4, ב.מ.וו סדרה 3 ומרצדס C קלאס. האם היא יכולה להצליח במקום שקודמתה נכשלה או במילים אחרות, האם יש לה את מה שנחוץ כדי לקרוא תיגר על הגרמניות?.
מחיר רכב מבחן (בסיס): 324 אלף שקל (299 אלף שקל)
מתחרים: אודי A4, ב.מ.וו סדרה 3, מרצדס C קלאס
טוב: מרחב פנים, נוחות, אבזור, צריכת דלק
בסדר: ביצועים, עיצוב
טעון שיפור: תפעול, יכולת דינמית, איכות חומרים
ציון:
איך נראה
ה-ES מאמצת את קו העיצוב העדכני, בהשראת ספינת הדגל של החברה, ה-LS. היא מרשימה למדי מלפנים עם חרטום בעל סבכת שעון החול הענקית ויחידות תאורה צרות, קצת פחות באחוריים עם מסיט האוויר מצועצע ומיותר על דלת תא המטען.
חלל הפנים מרשים, עם מסך תצוגה ענק ("12.3), דיפוני עור רכים וגימורי עץ ואלומיניום. אך למרות הבחירה בחומרים והגוונים הנכונים, התחושה היא של השתדלות יתר וביצוע לא בוגר דיו. ולכן, במקום בו הגרמניות המוזכרות מייצרות תחושת עושר ואיכות-על, הלקסוס נתפסת כלא אחידה מספיק בגישה. ועוד לא התייחסנו לגימורי פלסטיק מחוספסים וזולים שנראים פשוט שלא במקום במכונית שכזו ולעיתים חושפים איכות הרכבה בינונית בלבד.
לקסוס מתעקשת, ולכן גם אנחנו נמשיך ונזכיר שתפעול מערכות בעזרת משטח מגע ליד בורר ההילוכים, בסגנון המדמה עכבר מחשב, מסורבל, מגושם, גוזל תשומת לב בזמן נהיגה ועשוי לגרום להסחת דעת. לעומת זאת, המושבים הם מהטובים שיש כיום לתעשיית הרכב להציע, עם רמת נוחות יוצאת דופן ושמירה על גוף נהג רענן גם אחרי שעות של נהיגה רצופה.
ה-ES מתבססת על פלטפורמת GA-K (משותפת גם לטויוטה אבלון), עם תצורת מנוע רוחבית והנעה קדמית. בהשוואה ל-GS היא ארוכה ב-9.5 ס"מ (497.5 ס"מ), רחבה ב-2.5 ס"מ (186.5 ס"מ) ונמוכה בסנטימטר (144.5 ס"מ). בסיס הגלגלים ארוך ב-2 ס"מ (287 ס"מ) ויחד עם תצורת המנוע וההנעה השונים (מנוע אורכי והנעה אחורית ב-GS), מרחב המחיה לנוסעים מאחור יוצא דופן ויספק גם הסעת אח"מים מדושנים. תא המטען (454 ליטר) זהה בגודלו לזה שב-GS אבל את משענת הספסל לא ניתן כאן לקפל לצורך הסעת מטען ארוך.
כמקובל ביצרנית, האבזור עשיר וכולל כבר בגרסת הבסיס (ב-299 אלף שקל) ריפודי עור, כיוון חשמלי להגה ולמושבים הקדמיים (כולל קירור וחימום), בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים למושב האחורי, מפתח חכם, חלון שמש, תאורה דינמית עוקבת פניה וחישוקי "18 קלים. רכב המבחן (ב-324 אלף שקל) הוסיף מצלמות היקפיות, מטען אלחוטי לסמארטפון ותאורת לד אדפטיבית. גם אבזור הבטיחות מקיף וכולל בשתי הגרסאות 10 כריות אוויר, בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור), שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטחים מתים וזיהוי תמרורים.
איך נוסע
יחידת ההנעה ההיברידית משלבת בין מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר (178 כ"ס) למנוע חשמלי (120 כ"ס) עם תפוקה משולבת של 218 כ"ס העוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רציפה. הביצועים אומנם טובים במעט מה-GS300h אותה היא מחליפה (8.9 שניות ל-100 קמ"ש, קיצוץ של עשירית שניה), אבל היא עדיין מרגישה מגושמת ביחס לגרסאות הבסיס של מתחרות אירופאיות עם מנועי בנזין מוגדשים. גם שילוב מצב ספורט בבורר לא ממש מסייע.
בעומס גבוה כמו נסיעה בכביש הררי או יציאה לעקיפה, תיבת ההילוכים הרציפה מעלה את המנוע לסל"ד גבוה וקבוע המייצר צווחה צורמת. בחירה בתפעול ידני דרך מנופים מאחורי ההגה אינה מסייעת. בנסיעה מנהלתית לעומת זאת היא חלקה ונעימה למדי, המנוע כמעט ובלתי נשמע וגם בידוד רעשי רוח ודרך מרשים למדי. גם צריכת הדלק הייתה טובה מאוד - 16 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
נוחות הנסיעה טובה מאוד תודות לכיול מיתלים הנוטה לרכות יחסית ומקנה שיכוך טוב בדרך כלל, במהירות גבוהה ועומס מוגבר מתקשים המתלים לטפל, ולא מציעים את אותה רמת נוחות. אך התנהגות הכביש בטוחה וצפויה, גם אם לא מעבר לכך. ה-ES סובלת מזוויות גלגול מודגשות היוצרות תחושה מגושמת ומהיעדר משוב מההגה (גם בבחירה במצב ספורט שרק מוסיף משקל מלאכותי) או ממערכת הבלמים. בתחום זה היא מציבה רף נמוך מהמקובל בקטגוריה.
סיכום
עם ה-ES לקסוס כבר לא מנסה להתמודד ראש בראש מול מתחרות אירופיות של מותגי יוקרה אחרים, בגלל ביצועים ואיכויות דינמיות פחות מרשימים. היא גם סובלת ממשק מסורבל וקשה לתפעול הדורש הסתגלות ארוכה.
ובכל זאת, ברף המחיר של משפחתיות יוקרה, ה-ES מעניקה מרחב מחיה עדיף אפילו על מכוניות בקטגוריה גבוהה יותר, נוחות נסיעה טובה, רשימת אבזור מרשימה וצריכת דלק מצוינת. יש לה גם את יתרון תדמית האמינות של המותג ויחידת הנעה היברידית העשויה להיות חשובה לחלק מהלקוחות. עבור מי שאינו חובב נהיגה, יתרונות אלה הופכים אותה לאחת האלטרנטיבות הטובות ביותר לשלוש הגרמניות בקטגוריית מחיר זו.
מנוע | 4 צילנדרים |
נפח / סוג דלק | 2,487 סמ"ק / בנזין-היברידי |
הספק מנוע בנזין | 178 כ"ס ב-5,700 סל"ד |
מומנט מנוע בנזין | 22.5 קג"מ ב-3,600 סל"ד |
הספק / מומנט מנוע חשמלי | 120 כ"ס / 20.6 קג"מ |
הספק משולב | 218 כ"ס |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / רציפה |
אורך | 497.5 ס"מ |
רוחב | 186.5 ס"מ |
גובה | 144.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 287 ס"מ |
משקל | 1,680 ק"ג |
נפח תא מטען | 454 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8.9 שניות |
מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 22.7 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 100 גרם לק"מ |
מחיר רכב מבחן (בסיס) | 324 אלף שקל (299 אלף שקל) |
כריות אוויר | 10 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |