מאזדה MX-5 (מבחן בזק) - סימן שאתה צעיר, וגם עשיר
מתיחת הפנים שעברה הרודסטר האופנתית של מאזדה מתבטאת במנוע חזק יותר, מערכות בטיחות מתקדמות ואבזור משופר. נהיגה ראשונה על כבישי ישראל
כמעט מבלי שהבחנו הפכה ה-MX-5 מיאטה החביבה לדגם הוותיק ביותר בהיסטוריה של מאזדה, כל זאת בזמן שמכוניות דומות לה המבוססות על רעיון דומה נעלמו מהעולם. ולא במקרה. מאזדה היוא היחידה שהצליחה להחיות את רעיון הרודסטר-קטנה-פשוטה-זולה, לבסס אותו עם רמת אמינות גבוהה משמעותית מדגמים דומים, ולשמר אותו עד היום. שלא במפתיע, היא בעלת הגג הנפתח הנמכרת ביותר בעולם, עם יותר מיליון יחידות שירדו מפס הייצור בהירושימה מאז הושקה לפני שלושה עשורים. כמעט ולא נתפס למכונית עם מקדם שימושיות נמוך במיוחד שמצהירה בגאון: "אני כאן כדי ליהנות, לא כדי לנסוע".
והיום, למעלה מארבע שנים לאחר שהושקה כאן ה-MX-5 הנוכחית (דור רביעי, ND), היא נוחתת אצלנו לאחר מתיחת פנים שמבטיחה ביצועים משופרים, אבזור עשיר במעט ומערכות בטיחות מתקדמות - שינויים נחוצים כדי להבטיח לה רלוונטיות גם בעתיד.
מה שונה: העדכון המשמעותי ביותר הוא למנוע. לשמחתנו זה עדיין 2.0 ליטר ללא תוספת מגדש אופנתית, אבל עם איברים פנימיים שונים הכוללים בין היתר בוכנות וטלטלים קלים יותר, גל ארכובה מחוזק, גלגל תנופה חדש ותזמון שסתומים מעודכן, בית מצערת אחר ומערכת הזרקת הדלק סעפת יניקה ופליטה משודרגות.
כל אלה מאפשרים 184 כ"ס ו-20.9 קג"מ (בסל"ד מעט נמוך יותר), עליה של 24 כ"ס ו-0.5 קג"מ, לצד הצבת מנתק הצתה ב-7,500 סל"ד. עקומת הכוח הורחבה כך, אך גם נתון התאוצה ל-100 קמ"ש קוצץ ב-0.8 שניות (6.5 שניות כעת) בהשוואה ל-MX-5 היוצאת.
איך זה על הכביש? ובכן, אולי בפעם הראשונה מזה שנים ארוכות, היחידה בחרטום המיאטה - שלעיתים קרובות מדי הרגישה צנועה באופן כמעט-מתסכל - ראויה למכונית. מעבר לנתונים היבשים, השינוי בנהיגה מוחשי, עם תאוצה נמרצת יותר ובעיקר גמישות עדיפה ומוכנות למשוך לסל"ד גבוה כפי שמנוע אטמוספרי ראוי ויכול. הוסיפו לכך פס קול מעסה אזניים ותקבלו חווית כוח משופרת משמעותית .
כל זה מתבטא ביכולת לנהוג את ה-MX5 מהר מאי פעם בכביש ההררי האהוב עליכם, מבלי לחשוש בכל פעם מחסרון כוח ביציאה מפניות איטיות. לא פחות מפתיעה הייתה צריכת הדלק שעמדה בממוצע המבחן המאומץ על 13.2 ק"מ לליטר - נתון מעולה למכונית מסוגה.
שינויים נוספים מתבטאים בבידוד משופר שהפחית רעשי רוח ודרך בנסיעה עם הגג סגור. ההגה מתכוון כעת גם למרחק ומשפר בכך את תנוחת הנהיגה לגבוהים ויש אפילו מצלמת נסיעה לאחור. ברכב המבחן, גרסת "ספיישל אדישן", יש גם ריפודי עור נאפה בצבע חום (שחור בדגם הרגיל), גימור בצבע זהה לקונסולה ואפשרות צימוד ל-Apple CarPlay.
חשוב יותר, רשימת מערכות הבטיחות התרחבה עם בלימה אוטונומית (כולל בנסיעה לאחור) והתראה על סטייה מנתיב. בהיעדר התראת התנגשות לכל טווח מהירות מהיצרנית, מותקנת מערכת מובילאיי מקומית.
מה דומה: העיצוב החיצוני (להוציא חישוקים נאים מאוד בצבע שחור) לא השתנה כלל והמאזדה הקטנה זהה למוחלפת. זה לא מפריע לה להיראות עדכנית למרות השנים שחלפו. ולטעמנו לפחות היא אחת המכוניות הנאות על הכביש, יפה גם ממתחרות נחשבות ויקרות משמעותית, עם פרופורציות מצוינות וטיפול מעולה בחלקי המרכב השונים.
גם הפנים נותר ללא שינוי משמעותי, עם מושבים שמציעים נוחות ותמיכה טובה אך עשויים להתגלות כצפופים לגבוהים ורחבים. אפרופו, לנהגים גבוהים מומלץ לבדוק את התאמת הפדחת לגג הסגור. לא תמיד יהיה מרחק מספיק בין השניים. וכרגיל, חסרים תאי אחסון, אין תא כפפות כלל ותא המטען צנוע מזה של מכוניות מיני ננסית (130 ליטר). אגב, מנגנון קיפול הגג ידני אבל הוא מהיר יותר לפתיחה וסגירה מכל מנגנון חשמלי ועל הדרך חוסך משקל מיותר.
תיבת שישה הילוכים ידנית נותרה ללא שינוי עם מוט-בורר קצרצר שמפתה למשחק גם אם אין בכך צורך מיוחד. העברות ההילוכים קלות ומדויקות אבל היינו מברכים על מהלך מעט יותר קצר בשילוב. מיקום הדוושות מושלם למשחקי הורדות הילוך תוך גז ביניים ובלימה, בימין או בשמאל.
עם משקל עצמי צנוע המתפזר באופן שווה בין הגלגלים האחוריים לקדמיים, היכולת הדינמית גבוהה ומאפשרת להתקרב למגבלות האחיזה מבלי לאיים על הנהג. שחרור ההגה מהגלגלים המניעים שומר אותו חד, מדויק ומהיר מהצפוי עבור בוגרי הנעה קדמית ספורטיבית. דיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור מאפשר (לאחר ניתוק בקרת היציבות) החלקות כוח חינניות לפי דרישה ותחת שליטה מלאה גם למי שאינו בוגר מירוצי ראלי קרוס. תענוג.
אותו משקל עצמי נמוך אפשר למאזדה לוותר על הקשחת מתלים מקובלת במכוניות ספורט, והותיר את נוחות הנסיעה עם ציון "טוב מאוד", מבלי להעניש את הנהג בכבישים עירוניים משובשים.
סיכום: מאזדה MX-5 היא מכונית שונה מאוד בנוף המוטורי המקומי. מחד היא מכונית ספורט חד-כיוונית לבודדים, מאידך היא אינה רודפת אחרי נתוני הספק, ביצועי קו ישר או שיאי מסלול. היא אחת המכוניות הבודדות שמיוצרות כיום ומתמקדת במתכון הישן והטוב - חווית נהיגה טהורה ולא מאיימת, כזו שמחברת באופן כמעט חסר תחרות כיום בין אדם ומכונה. ועוד לא הזכרנו את בונוס הגג הנפתח. והיא מצליחה אפילו להרחיב - גם אם לא באופן ניכר - את קהל היעד, עם מנוע חזק ויעיל יותר ומערכות בטיחות חשובות לשימוש יומיומי.
אבל, יש אבל גדול. כמו ספורטיביות רבות אחרות - ר"ע סובארו ומיצובישי עם רפליקות ראלי למשל - היא הפכה במהלך השנים ליקרה משמעותית מהדגם שפרץ דרך. וכעת היא אפילו יקרה עוד יותר, עם תג-מחיר של רבע מיליון שקלים. וזה חבל, שכן באירופה היא משווקת במדינות שונות בגרסאות בסיס עם תג מחיר דומה למאזדה 6.
בכך היא מרחיבה משמעותית את מעגל המתחרות שכולל כעת אפילו את סובארו BRZ הספורטיבית ובעלת הנעה אחורית וגג קשיח, או אבארט 124 מבית פיאט, אחותה האיטלקיה לפרויקט שמתהדרת לא רק במותג חצי-אקזוטי אלא גם אפשרות לתיבה אוטומטית. וזו רשימה ממש חלקית.
כך שמחלום בר השגה עבור צעירים חובבי הגה, ה-MX-5 הפכה לפנטזיה עבור בעלי ממון. וזו פחות או יותר גם הטענה היחידה שלנו נגדה.
מנוע | 4 צילינדרים |
נפח / סוג דלק | 1,998 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 184 כ"ס ב-7,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 20.9 קג"מ ב-4,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | אחורית / ידנית, שישה הילוכים |
אורך | 319.5 ס"מ |
רוחב | 173.5 ס"מ |
גובה | 123 ס"מ |
בסיס גלגלים | 231 ס"מ |
משקל | 1,123 ק"ג |
נפח תא מטען | 130 ליטר |
100-0 קמ"ש | 6.5 שניות |
מהירות מרבית | 219 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 14.5 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 156 גרם לק"מ |
מחיר רכב מבחן (בסיס) | 252 אלף שקל (247 אלף שקל) |
כריות אוויר | 4 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 4 כוכבים |