שתף קטע נבחר
 

מכירות דו-גלגלי: האטה חריפה ברבעון הראשון

בשלושת החודשים הראשונים של השנה נרשמה צלילה של כ-25% במכירות אופנועים וקטנועים חדשים לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מי ירד ובכמה ומי בכל זאת הפתיע לטובה

השוק הדו-גלגלי המקומי מסכם רבעון ראשון ב-2019 ומציג האטה חריפה במיוחד במכירת כלים חדשים. לפי דו"ח מסירות של חטיבת יבואני הרכב הדו-גלגלי באיגוד לשכות המסחר, חודש מרס החולף הסתיים עם מסירת 1,346 קטנועים ואופנועים חדשים בלבד, נתון המבטא ירידה של למעלה מ-30% בהשוואה לחודש המקביל ב-2018.

 

קאוואסאקי Z900 - להיט המכירות של הרבעון הראשון ()
קאוואסאקי Z900 - להיט המכירות של הרבעון הראשון

 

בחישוב שלושת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית נמכרו 4,067 כלים חדשים, ירידה מצטברת של כ-25% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. גם בהשוואה לתקופה מהמקבילה ב-2017 נרשמת ירידה חדה של 18%. הירידה במכירות פגעה במרבית המותגים בשוק, בחלק מהמקרים בשיעור חריף מאוד. בכל זאת, יש מספר מותגים אשר שמרו על כוחם ושלושה אפילו רשמו עליות נאות.

 

יש לציין כי הירידה החדה במכירות השנה ממשיכה את המגמה שהחלה במחצית השנייה של 2018 ובסך הכל נרשמו תשעה חודשים רצופים של נתונים שליליים עבור השוק. מסתבר כי ההבטחות על נהירה לדו-גלגלי עקב פקקים מתארכים ובעיית מקומות חניה, לא מתגשמות. גודש התנועה במרכז מעיק מאי פעם והעבודות על הרכבת הקלה בגוש דן רק מתרחבות והופכות את הנסיעה ברחובות לסיוט שאינו נגמר. התחבורה הציבורית אינה משתפרת ובמקרים רבים אפילו הופכת גרועה יותר. ובכל זאת - הציבור מצביע ברגליים ונמנע מלרכוש כלים חדשים.

 

יתכן כי מובילי השוק נדרשים לבחון שוב את מגמת ריסוק הסוכנויות והמוסכים הפרטיים לטובת סוכנויות-ענק אזוריות בבעלות היבואנים עצמם, שהפכו נפוצות בשנתיים האחרונות. אם חשבו היבואניות כי מהלך סגירת המכולות השכונתיות באמצעות השתלטות הסופרמרקטים הגדולים יחזור על עצמו, כנראה שהבינו כבר כי הם התבדו. הייתכן כי היעדר מגע אישי עם המוסך "שלך" מהסוג שהיה נהוג אצלנו עד השנתיים האחרונות, מהווה זרז להאטה?

 

מי ירד, ומי עלה

קבלו את קאוואסאקי עם עלייה של למעלה מ-20% ברבעון הראשון לאחר שמכרה 277 אופנועים חדשים. בכך היא עולה למקום החמישי בדירוג היצרניות על חשבון ק.ט.מ. העלייה כולה בזכות אופנועים המיובאים מיפן עם הכוכב הגדול Z900. מותג נוסף שרשם גידול - אם כי קטן יותר, של 7% - הוא הונדה עם 373 קטנועים ואופנועים חדשים. הצמיחה המשמעותית ביותר, גם אם לא באחוזים, שייכת לסאן יאנג שממשיכה להוביל את מכירות השוק. 1,092 קטנועים ברבעון הראשון של השנה מהווים צמיחה של יותר מ-17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

לעומת זאת, ק.ט.מ שדורגה בחודשים אחדים במהלך השנה שעברה במקום הרביעי מבין היצרניות מכרה 200 אופנועים, צלילה תלולה של כ-35% בהשוואה לרבעון מקביל ב-2018, בעיקר בגלל ירידה במכירות אופנועים מדגם דיוק בנפחי 125-390 סמ"ק. צלילה חדה עוד יותר מציגה פיאג'ו. המותג הוותיק מסכם רבעון ראשון 2019 רע במיוחד עם התרסקות במכירות של כ-75% ו-72 קטנועים בלבד לעומת 306 ברבעון המקביל - ירידה שהושפעה מהפסקת מכירות האקס-אבו 250 והאטה ניכרת במכירות תלת הגלגל MP3.

 

ימאהה מכרה 750 קטנועים ואופנועים חדשים ומבססת את מעמדה כיצרנית השנייה בגודלה בישראל למרות ירידה של יותר מ-25% לעומת אשתקד. מלך המכירות TMax ירד בשיעור של כ-15% אך עם 159 יחידות עדיין מוביל בבטחה את שוק המגה-סקוטר'ס. קיוואי, יצרנית הקטנועים הסינית, מכרה ברבעון הראשון 51 קטנועים, ירידה של למעלה מ-50% בהשוואה לרבעון הראשון אשתקד.

 

הארלי-דיוידסון שהרשימה מאוד בשנה שעברה רושמת האטה של ממש ברבעון הראשון של 2019 עם 31 אופנועים בלבד - ירידה של למעלה מ-35%. קימקו, היצרנית השלישית בגודלה בשוק, יורדת ברבעון הראשון של 2019 ל-572 קטנועים, 33% פחות מהרבעון המקביל אשתקד, ולא רק בגלל הפסקת מכירות הלהיט מובי 125 ונתונים פושרים בינתיים למחליפו. גם המגה-סקוטר AK550 מאכזב עם 61 יחידות בלבד ברבעון - ירידה משמעותית של כ-45%.

 

בטה מסכמת רבעון ראשון עם 76 אופנועים וירידה של כ-10%, הוסקוורנה מכרה 77 כלים חדשים בלבד ומציגה ירידה של כ-25%, בדומה לסוזוקי שמכרה מתחילת השנה 117 קטנועים ואופנועים בלבד. שמרו על כוחן: ב.מ.וו עם 136 אופנועים וקטנועים ודוקאטי עם 33 אופנועים.

 

תגובת חברת מטרו: כפי שעולה מהדו"ח, נתוני מטרו מוטור דומים לאלו של אשתקד, והחברה ומותגי סאן יאנג, ימאהה וקוואסאקי ממשיכים להוביל את שוק הדו-גלגלי בישראל. נתוני הדו"ח מושפעים בעיקר מבעיות אובייקטיביות של יבואנים אחרים. לכלים דו-גלגליים ממשיך להיות ביקוש רב לאור עומסי התנועה הגוברים בישראל, ואנחנו צופים כי השנה תסתיים עם נתוני מסירות דומים לאלו של 2018. עלייה משמעותית במסירות צפויה ב- 2020, עם הופעתם של דגמים חדשים רבים בתקינת יורו 5 המתקדמת".

 

תגובת חברת עופר אבניר: "הנתון המשפיע ביותר על המכירות שלנו ברבעון הראשון של 2019 הינו חסרונו של דגם הדו גלגלי הנמכר בישראל בעשור האחרון, קימקו מובי, עוד מחודש ספטמבר 2018, עם גמר המלאי על הדגם היוצא. הדומיננטיות של הדגם השפיעה למעשה על המכירות של השוק כולו. אנו ממתינים בקוצר רוח לקבלת המשלוחים הראשונים של המובי החדש במהלך מאי הקרוב. במקביל, אין ספק שגם החורף החזק השנה, ביחד עם הפקקים, המשתחררים רק כעת, משביתת בוחני הטסטים השפיעו אף הם על קצב המכירות של הענף. אנו מאמינים כי אנו נראה עלייה ברבעון השני ובהמשך השנה".

 

תגובת ד.ל.ב מוטוספורט: "הירידה במכירות הענף הדו-גלגלי ברבעון הראשון נובעת בעיקר בגלל הבחירות לכנסת עליהן הוכרז בסוף דצמבר 2018, ומאז זה השרה בציבור אווירה כלכלית של חוסר וודאות והמתנה. אנחנו משוכנעים כי לאחר הבחירות ישתחרר ה'פקק' וקצב המכירות יעלה משמעותית. בנוסף, ריבוי המכירות בשנתיים האחרונות כולל כמות חסרת-תקדים של אופנועי שטח וכביש מתוצרת ק.ט.מ, הביאו לרוויה מסוימת ואיתה התמתנות במכירות בתחילת 2019. ד.ל.ב מוטוספורט פועלים במרץ לשיפור המצב, אנחנו חוזרים לייבא את קטנועי פיז'ו הפופולאריים ומעריכים כי השוק יגיע לנתון של השנה שעברה, עם כ-18,000 יחידות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים