יונדאי סנטה פה (מבחן דרכים) - קפיצת מדרגה
רכב הפנאי הגדול של יונדאי שודרג כמעט בכל תחום לעומת קודמו, שהתקשה בסוף חייו מול מתחרים עדכניים. האם הוא מצדיק השקעה של 300 אלף שקלים?
ליונדאי סנטה פה זכות ראשונים על תואר רכב הפנאי הראשון של יונדאי ועם או בלי קשר, מאז נחת כאן הדור הראשון בתחילת העשור, כמו-גם בדור השני שהציע שבעה מקומות ישיבה, זכה כאן להצלחה. אלא שהסנטה פה היוצא התקשה יותר, בעיקר בגלל מתחרים עדכניים עם שבעה מקומות שהיו זולים ממנו.
בתחילת השנה נחת כאן דור רביעי לסנטה פה ומלבד מראה מעודכן הוא מבטיח להיות איכותי מבעבר ולהצדיק כך חלקית את תג המחיר שטיפס ל-300 אלף שקלים (רכב המבחן) והפך אותו לדגם היקר ביותר של המותג הנמכר בישראל.
מחיר רכב מבחן: 299 אלף שקל
מתחרים: קיה סורנטו, סקודה קודיאק (בגרסאות קצה)
טוב: תא נוסעים, מערכות בטיחות, נוחות נסיעה
בסדר: ביצועים, התנהגות כביש
טעון שיפור: מחיר
ציון:
איך נראה
הסנטה פה אינו מכלי הרכב הנאים על הכביש, אבל הוא מרשים ובולט עם חזית מקורית בהשראת הקונה וסבכה ענקית ופגוש שונה משפר את זווית הגישה, נקודה בעייתית בדגם היוצא. החלק האחורי מרשים אף הוא עם צמד מפלטים בולטים ומעין מסיט אוויר דקורטיבי.
סביבת הנהג מציגה אף היא שיפור ניכר, וכמובטח מרגישה ונראית איכותית מבעבר עם איכות חומרים טובה לרבות דיפוני עור וריפוד תקרה רך. לצד לוח מחוונים דיגיטלי ("7) יש מסך מגע בחלקה העליון של הקונסולה - הכולל צימוד ל-Apple Car Play ו-Android Auto - צנוע ("7 לעומת "8 באירופה וצפון אמריקה). המושבים נוחים ותומכים היטב, בעיקר בצד הנהג הכולל כיוון תמיכה לירכיים. שטחי החלונות גדולים מקנים שדה ראייה טוב.
הסנטה פה גדל בכל ממד - 8 ס"מ לאורך (477 ס"מ), סנטימטר לרוחב (189 ס"מ) ו-1.5 ס"מ לגובה (170.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-6.5 ס"מ (276.5 ס"מ). בסך הכל מציע הסנטה פה מרחב מחיה משופר לנוסעים, עם שורת מושבים אמצעית שנעה לפנים-אחור ושורה שלישית - עם גישה נוחה - שיוצאת מכך נשכרת ומתאימה אפילו למבוגרים (צנועי מידות).
יש תאי אחסון לרוב, ארבעה שקעי USB ומזגן מפוצל לשלושה אזורים עם פתחים ליושבי השורה האמצעית ואפשרות שליטה נפרדת לנוסעים מאחור. תא המטען גדל במעט אך הוא עדיין זעיר (130 ליטר) כשהשורה השלישית בשימוש, גדול ושימושי (547 ליטר) כשהיא מקופלת. מנגנון קיפול שתי שורות המושבים קל ונוח ומותיר רצפת הטענה שטוחה.
רשימת אבזור רכב המבחן עשירה וכוללת ריפודי עור, מושבים קדמיים חשמליים עם קירור וחימום, חלון שמש פנוראמי, מפתח חכם, דלת תא מטען נפתחת חשמלית באמצעות חיישן קרבה, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "19 קלים. לנסיעה לאחור יש מצלמה סטנדרטית, בניגוד למצלמות היקפיות המוצעות באירופה וארה"ב.
סוללת מערכות הבטיחות מרשימה מאוד וכוללת בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור), שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית (עם זחילת פקקים), התראת ערנות נהג ותאורה דינמית, התראת שטחים מתים עם מניעת כניסה לנתיב לא פנוי (באמצעות בקרת היציבות) ועוד. יש גם מערכת מניעת שכחת ילדים הכוללת גם חיישני תנועה שיפעילו צופר במידה וזיהו תנועה לאחר נעילת הרכב. מרשים.
איך נוסע
מנוע הטורבו-דיזל הוותיק (2.2 ליטר) משרת בסנטה פה מאז הדור השני ןלמרות שינויים פנימיים הוא עדיין מייצר 200 כ"ס. תיבת שמונה הילוכים אוטומטית חדשה משודכת להנעה כפולה-קבועה עם ארבעה מצבי נהיגה.
השיפור בנתון הביצועים הרשמי זניח (פחות 0.2 שניות ל-100 קמ"ש, 9.4 שניות) אך התיבה החדשה מהירה מקודמתה ומאפשרת קיצור תאוצות הביניים ושמירה נוחה על קצב בכל תוואי כביש. היא שומרת על סל"ד נמוך יותר בשיוט ואחראית חלקית על שיפור משמעותי בבידוד רעשי דרך ורוח. צריכת הדלק בממוצע המבחן עמדה על 11.6 ק"מ לליטר.
מיתלי הסנטה פה רכים יחסית ולכן הוא נוח מאוד בתנועה עירונית על אספלט משובש, אך הוא מעט נרפה במהירות גבוהה ועומס מלא. למערכת ההנעה הכפולה יכולת תנועה מרשימה בכורכר וחול אך אל תנסו יותר מזה - בקרת המשיכה לעומת מתקשה עם הצלבת צירים בשטח.
סיכום
יונדאי סנטה פה החדש טוב מקודמו בכל תחום והוא אחת האופציות המשובחות בשוק המקומי למחפשי שבעה מקומות ישיבה, לרבות עדיפות בולטת על מתחרהו מבית, קיה סורנטו. הוא עדיין יקר ותג-מחיר של 300 אלף שקל לא יסייע לו במכירות, אבל בניגוד לקודמו היקר אף הוא, הפעם אפשר להבין היכן הושקע הכסף.
מנוע | 4 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 2,199 סמ"ק / דיזל |
הספק מרבי | 200 כ"ס ב-3,800 סל"ד |
מומנט מרבי | 45.1 קג"מ ב-1,750 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה קבועה / אוטומטית, 8 הילוכים |
אורך | 477 ס"מ |
רוחב | 189 ס"מ |
גובה | 170.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 276.5 ס"מ |
משקל | 1,895 ק"ג |
נפח תא מטען / שורה 3 מקופלת | 130 ליטר / 547 ליטר |
100-0 קמ"ש | 9.4 שניות |
מהירות מרבית | 203 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 16.1 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 162 גרם לק"מ |
מחיר רכב מבחן | 299 אלף שקל |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |