שתף קטע נבחר
 

ב.מ.וו סדרה 8 (מבחן ראשון) - אתגר בשליטה עצמית

ב.מ.וו החזירה לחיים את אחד הדגמים המסעירים שייצרה אי פעם, שוב עם מראה מסובב ראשים, הבטחה ליכולת-על ותג-מחיר מצמרר. נהיגה מקומית ראשונה

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

"שמונה" הוא מספר ששמור למכוניות מאוד-מיוחדות בהיסטוריה של ב.מ.וו. Z8 למשל, רודסטר מרהיבה וחצי-אקזוטית מסוף האלף הקודם שבקושי נמכרה וסיימה את חייה במהירות שיא, אבל הספיקה לככב לצד ג'יימס בונד וכמעט והגיעה ארצה עם תג-מחיר - לפני כשני עשורים - של יותר ממיליון שקלים. לשמחתנו, היא כן הגיעה לידינו לפני שירדה מהבמה. או ה-i8 המרשימה שמשווקת היום. אבל סדרה 8? שני עשורים חלפו מאז הפעם האחרונה בה הייתה כזו.

 

ב.מ.וו סדרה 8 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
 

סדרה 8 המקורית (שם קוד E31) הושקה בתערוכת פרנקפורט 1989 והחליפה את סדרה 6 (E24) כקופה-ספינת-דגל. בין היתר הייתה גם לאחת המכוניות המתקדמות בתעשייה. החל בעיצוב מרהיב - בתכנון מחשב נדיר דאז - עם מקדם גרר נמוך במיוחד גם במונחים עכשוויים (0.29cd). עם פנסים קדמיים נשלפים, מצערת אלקטרונית ומערכות מחשוב ותקשורת נתונים לא שכיחות. אבל היא הייתה יקרה מדי לפיתוח, יקרה מדי לקהל היעד ושיווקה הופסק 10 שנים מאוחר יותר.

 

ב.מ.וו סדרה 8 המקורית ()
ב.מ.וו סדרה 8 המקורית
 

כעת מחייה ב.מ.וו את סדרה 8, ושוב מוציאה בעזרתה את סדרה 6 לגמלאות. וכמו לפני שלושה עשורים, היא עושה זאת בניסיון לבזוק זוהר על מותג שעסוק - כמו יריביו הגרמניים - בהרחבת ארסנל הדגמים לכיוון שימושי יותר, משפחתי וכמובן - ריווחי. ניסיון העבר סייע ליצרנית להימלט מהוצאות עתק על פיתוח, שכן כיום מצויה בידה פלטפורמה מודולארית (CLAR) שמהווה בסיס למרבית הדגמים בין סדרות 3 ל-7, לרבות גרסאות הפנאי שלהם. מה שלא מפריע ליצרנית לדרוש עבורה שוב מחיר אסטרונומי. האם הוא מוצדק?

 

מחיר רכב מבחן: 1.25 מיליון שקל

מתחרים: מרצדס S קלאס קופה, אסטון מרטין וואנטאז', לקסוס LC500

 

ב.מ.וו סדרה 8 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
 

 

טוב: מראה, יחידת הנעה, ביצועים

בסדר: תא נוסעים, יכולת דינמית

טעון שיפור: נוחות, מחיר

ציון:

איך נראה

סדרה 8 החדשה מסובבת ראשים, למרות שהיא חסרת אפקט "חללית מעולם אחר" של המקורית. אבל היא מאוד מרשימה ומעניינת למראה, למעט שימוש מוגזם לטעמנו בניקל בסבכת הכליות הענקית (מדי), בכונס האוויר בפרופיל, מראות הצד ומסגרות בתי המפלטים מאחור. למכונית כזו לא מתאימים קישוטים.

 

מושב הנהג בפרט ותא הנוסעים בכלל מגיעים היישר מתיק העיצוב העכשווי של המותג. בלוח המחוונים הדיגיטאלי ("12.3) תמצאו גרפיקה מוכרת - וגם מד סל"ד שפועל הפוך מכמעט כל מחוון מקובל. בקונסולה המרכזית עומס מעט מיותר של מתגים ואת בורר ההילוכים בעיצוב "קריסטל" היינו משאירים לסינים ומבקשים להחליף למשהו פחות נוצץ. הסידור הייחודי הסיט את חוגת iDrive המוכרת למיקום פחות אינטואיטיבי, אך ניתן לתפעל את המסך ("10.25) גם באמצעות מגע - לא בטיחותי ולא מומלץ בזמן נסיעה.

 

ב.מ.וו סדרה 8 ()

המושבים הקדמיים נוחים ומציעים תמיכה טובה, אבל חגורת הבטיחות דורשת גמישות יוצאת דופן על מנת להגיע אליה. תענוג לאחוז בגלגל ההגה הגדול, אך מנופי השליטה הידנית בתיבת ההילוכים שמאחוריו קטנים מדי. תנוחת הישיבה הנמוכה בבסיסה הופכת את שדה הראיה למוגבל ואם ישאלו אותנו - על המושבים האחוריים אפשר לוותר. אתם לא רוצים להושיב שם מבוגרים וזווית המסעד תציק אפילו לילדים. לתא המטען נפח ראוי בהחלט למכוניות מהקטגוריה זו אבל הוא צר. וזה אומר שבשבת בבוקר תיאלצו להשחיל את צמד תיקי הגולף לאורך.

 

רשימת האבזור, כצפוי, ארוכה באופן כמעט-מצחיק. לרבות מושבים קדמיים חשמליים עם חימום וקירור וריפוד עור יוקרתי, מערכת מצלמות היקפיות עם אפשרות לתצוגה משתנה, מערכת שמע מדהימה של Bowers & Wilkins, מפתח חכם עם צג מידע לנתוני רכב, סגירת ואקום לדלתות, דלת תא מטען חשמלית, וזה ממשיך וממשיך. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורת לד אדפטיבית עם אלומה משתנה (עד 600 מטר) התראת שטחים מתים וערנות נהג. יש גם מערכת חניה אוטומטית כולל אפשרות לזיכרון תוואי הנסיעה וחזרה עליו בנסיעה לאחור (עד 50 מטר).

 

ציון בטיחות ב.מ.וו סדרה 8 ()
 

איך נוסע

סדרה 8 משווקת כאן - בינתיים לפחות - רק בגרסת 850 שתהיה החזקה והביצועיסטית בהיצע עד השקתה המאוד קרובה של ה-M8. אבל זה לא צריך לאכזב אתכם. V8 טווין-טורבו בנזין בנפח 4.4 ליטר משחרר 530 כ"ס באופן קבוע לכל הגלגלים דרך תיבת 8 הילוכים אוטומטית משובחת. זה מתבטא על הכביש עם ביצועים אדירים, לעיתים אפילו מביכים בהתחשב בתנועה (העומדת) שסביב.

 

זינוק מהמקום? בקרת שיגור תטיס אתכם מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 3.7 שניות ויש ממש מעט מכוניות סדרתיות - בכל רמת מחיר - שמשתוות לכך. תאוצות ביניים? בואו נגיד שלא משנה עד כמה אתם נועזים, האתגר בהן אינו השלמת העקיפה בזמן ומבלי לסכן אף אחד, אלא להשאר מתחת למהירות המראה. על אוטובאן גרמני היא מסוגלת לכסות מאות קילומטרים בקצב שהופך טיסה מסחרית למיותרת. על כביש 6 בישראל זה בעיקר אתגר בשליטה עצמית.

 

ב.מ.וו סדרה 8 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

פחות מרשימה היא צריכת דלק של 6.5 ק"מ לליטר בממוצע מבחן, אשר מניבה - בשילוב מיכל דלק צנוע יחסית, 68 ליטר - טווח נסיעה של 450 ק"מ. אגב, מערכת הפליטה מייצרת אפקט ווקאלי מרשים לא פחות מהצללית הנמוכה. המלצה מוזיקאלית: עברו איתה מתחת לגשר מזדמן. מספר פעמים. רוצים שקט? בידוד רעשי הדרך והרוח (בשיוט) מוצלח למדי.

 

פלטפורמת אלומיניום-קרבון או לא, המשקל העצמי של ה-850 מגרד שני טון (1,965 ק"ג). ב.מ.וו אמנם ציינה כי פורשה 911 אמורה להיות מתחרה אפשרית, אבל זו האחרונה שוקלת 20% (400 ק"ג) פחות, ובכך מסתיימת השוואה אפשרית. אפילו לקסוס LC שמתיימרת בעיקר לסובב ראשים, קלה יותר. מעבר למשמעות העצומה בפוטנציאל הדינמי שעודף המשקל מביא עימו, ה-8 פשוט חייבת כיול מיתלים נוקשה יחסית כדי למנוע מהמאסה לקלקל הכל.

 

כך שמיתלי האוויר המוצעים בסדרה 7 מפנים מקום לקפיצים המעניקים תחושה מדויקת יותר בנהיגה תובענית. בולמי הזעזועים אדפטיביים, אך רק בשני מצבים בסיסיים: "נוחות" שמתאים לנהיגה נינוחה בלבד עם אובדן ריסון תחת אקשן, או "ספורט" שפשוט קשה מדי עבור כבישי ישראל המשניים.

 

ב.מ.וו סדרה 8 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
 

 

כל זאת, וה-8 היא עדיין מכונית לנהיגה. מערכת הנעה כפולה מתעדפת בה את הכוח לאחור ויחד עם דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה אלקטרוני, התחושה הבסיסית היא של מכונית הנעה אחורית כראוי להיסטוריה של ב.מ.וו, עם החלקות נשלטות ומדויקות לפי דרישה במינימום מאמץ.

 

היגוי אחורי אקטיבי מחדד את הכניסה לפניה (זווית גלגלים הפוכה לקדמיים) ומשפר יציבות במהירות גבוהה (פניה במקביל לקדמיים). המערכת מייצרת כתמיד תחושה מעט מלאכותית - גם בהגה המהיר והמדויק אך חסר הפידבק - אך לאחר זמן מה מצליחה בכל זאת "להשיל" מהמכונית הכבדה והגדולה לא מעט קילוגרמים וסנטימטרים.

 

דחפתם יותר מדי? הטכנולוגיה לא תשנה את חוקי הפיזיקה ומה שתקבלו בדרך כלל יהיה תת-היגוי מתסכל. זה הזמן לזכור שמתחת לרגל ימין יש מערכת בלימה אימתנית עם יכולת האטה סופר-מרשימה ומספיק רגש בצדה.

 

ב.מ.וו סדרה 8 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
 

 

סיכום

סדרה 8 היא מכונית מצוינת ולכן היא מקבלת ציון גבוה. היא עונה לחלוטין על הציפיות ממנה כטיל בליסטי למרחקים ארוכים בזכות יחידת הנעה מרשימה, עם התנהגות כביש מושחזת דיה גם בכבישים מאתגרי שלדה-מתלים. מבחינה הגיונית בלבד, ספק אם יש כיום טובה ממנה דינמית בקטגוריה האקסקלוסיבית-מצומצמת הזו.

 

העניין הוא שמכוניות מסוגה של ה-8 נרכשות לא (רק) בגלל יכולות דינמיות גבוהות או תא נוסעים פנטסטי. שכן בהתחשב בתג המחיר ובשימושיות המוגבלת, הרגש משחק תפקיד ראשי. וכאן יש לה בעיה מסוימת. אז נכון, רגש ותשוקה הם כמובן עניינים חמקמקים ומאוד אישיים וכמו ביחסים בשר ודם, גם כאן אין חוקים ונוסחאות. מדובר אמנם במסובבת ראשים וביצועיסטית מרשימה, אלא שבחוג הסילון אליו היא שייכת היא קצת טכנית מדי, עניינית והגיונית. משהו ש-M8 ברוטאלית עם 625 כ"ס וכיול סופר-ספורטיבי יכולה לפתור בקלות.

 


ב.מ.וו M850i xDrive

ב.מ.וו M850i xDrive
מנוע V8, טווין-טורבו
נפח / סוג דלק 4,395 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 530 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 76.5 קג"מ ב-1,800 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה קבועה / אוטומטית 8 הילוכים
אורך 485.1 ס"מ
רוחב 190.2 ס"מ
גובה 134.6 ס"מ
בסיס גלגלים 282.2 ס"מ
משקל 1,965 ק"ג
נפח תא מטען 420 ליטר
100-0 קמ"ש 3.7 שניות
מהירות מרבית 250 קמ"ש (הגבלה אלקטרונית)
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 10 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 228 גרם לק"מ
כריות אוויר 6
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות (Euro NCAP) טרם נבחן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
ב.מ.וו סדרה 8
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים