אודי A1 מול מיני קופר - בדרך לגימנסיה
אודי A1 החדשה מתייצבת למבחן השוואתי מול מלכת הכיתה הנחשקת, מיני קופר. האם בגרסתה החדשה היא מסוגלת לקרוא תיגר על מלכת הסטייל של הצעירים ועשירים?
קשה היה לשער עד כמה ישפיע מותג מיני על מי שהפכה בתחילת העשור הקודם לבעלת השליטה בו - ב.מ.וו. מה שהתחיל כדגם רטרו יחיד המנגן בעיקר על מיתרי נוסטלגיה, המשיך בהרחבה משמעותית של ההיצע עם חמישה דגמים בגדלים וסוגים שונים, כל אחד עם מגוון מנועים רחב, לרבות יחידות הנעה משולבות חשמל ובקרוב גם חשמלי-מלא. חשוב מכך, ב.מ.וו עושה כיום שימוש בפלטפורמת ההנעה הקדמית שפותחה במקור עבור מיני, גם בדגמים הרווחים ביותר שלה, רכבי הפנאי הקטנים (X1 ו-X2) וסדרה 1 החדשה.
לאודי זה לקח כמעט עשור כדי לחזור עם תשובה משלה למיני, ה-A1 הראשונה. ולמרות שנהנתה ממטריית פולקסווגן רחבה וניסיון עשיר בפלטפורמת הנעה קדמית, היא התקשתה. לא באיכויות נסיעה להם מצפים ממותג יוקרה, לא באופנתיות המתבקשת ממנה נהנית מיני. ה-A1 החדשה ממשיכה לעשות שימוש בפלטפורמה משותפת לפולו העדכנית (MQB-A0), אבל מבטיחה הפעם להיות הרבה יותר מעוד גרסה מעוצבת עם סמל יוקרתי.
האודי הקטנה מוצעת רק בגרסת ספורטבק חמש דלתות, ולכן הצבנו אותה למבחן השוואתי ראשון מול מיני קופר, גם היא בגרסת חמש דלתות שעברה לאחרונה מתיחת פנים. ומי מהשתיים תתהדר בסופו של מבחן בתואר?
מיני קופר 5DR
מנוע: טורבו-בנזין, 1.5 ליטר, שלושה צילינדרים, 136 כ"ס
תיבת הילוכים: שבעה יחסים כפולת מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.1 שניות, 207 קמ"ש
בטיחות: בלימה אוטונומית, תאורה דינמית, מובילאיי
מחיר: 175.5 אלף שקל
אודי 35TFSI A1
מנוע: טורבו-בנזין, 1.5 ליטר, ארבעה צילינדרים, 150 כ"ס
תיבת הילוכים: שבעה יחסים כפולת מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.7 שניות, 222 קמ"ש
בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב
מחיר: 169 אלף שקל
עיצוב ותאי נוסעים
המיני שומרת על העיצוב המאוד מזוהה, ולמרות שהיא ותיקה מאוד, היא עדיין נראית מצוין מלפנים ומאחור. ל-A1 לעומת זאת עיצוב קרבי עם חזית אגרסיבית, השואבת השראה מהקוואטרו האייקונית, לרבות שלושה פתחי צינון גדולים בחזית ופגושים עם כונסי אוויר מודגשים - מדומים אמנם, אבל מסייעים להשגת אפקט ויזואלי רצוי, כמו-גם תאורת הלד המודרנית-מרשימה.
עיצוב הפנים במיני מוכר וכולל גם כאן מתגים "תעופתיים", לוח מחוונים שנע עם גלגל ההגה וקונסולה מרכזית עגולה. איכות החומרים גבוהה והמושבים מציעים נוחות ותמיכה עדיפה, אם כי עשויים להתגלות כצפופים לגדולי מידות. טווח כיוון ההגה נדיב מאוד ומאפשר תנוחת נהיגה מצוינת לכל אחד.
אבל, זה בכל זאת מרגיש כבר מיושן. מסך קטן ("6.5) נשלט רק על-ידי חוגה מסורבלת, והוא נטול צימוד Apple CarPlay. פס תאורת לד עגול סביבו משנה את צבעו בהתאם לאופי הנהיגה או צליל מערכת השמע, נראה מצועצע. שדה הראיה מבהיר כי מדובר במכונית ותיקה וגם כזו שהקריבה לא מעט על מזבח העיצוב, עם קורה A עבה.
האודי נראית מודרנית בהרבה, עם עיצוב פנים המשלב צורות גיאומטריות חדות, לוח מחוונים דיגיטאלי ("10.25) ומסך מגע גדול ("8.8, צימוד ל-Apple CarPlay ו-Android Auto) המופנה לכיוון הנהג. יש גם יותר תאי אחסון ואיכות החומרים גבוהה ברוב המקומות, למעט דיפוני דלתות מפלסטיק מחוספס וזול. גם המושבים כאן נוקשים מדי, הגם שהם עדיפים לגבוהי קומה.
היתרון העיקרי של ה-A1 הוא מרחב המחיה לנוסעים, הן מלפנים ובעיקר מאחור. הגישה למושב האחורי במיני מוגבלת עקב מפתח צר של הדלת, ומרחב המחיה לרגליים צנוע. נוסע שלישי במרכז? תשכחו מזה, הוא צר גם עבור ילדים. גם תא המטען של האודי גדול יותר (335 ליטר לעומת 278 ליטר למיני), למרות שיש בו גלגל חלופי (שאינו קיים במיני). הוא מציע גם מפתח רחב וסף נמוך יותר.
רשימת האבזור בגרסאות הבסיס של השתיים אינה מרשימה, עם בקרת אקלים מכאנית פשוטה, ללא מצלמת נסיעה לאחור ובמיני אין אפילו בקרת שיוט רגילה. אבזור הבטיחות כולל בשתיהן בלימה אוטונומית. לאודי יש שמירה אקטיבית על נתיב, המיני מסתפקת במערכת התראה של מובילאיי.
יחידות הנעה וביצועים
לשתיהן מנועי טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר ותיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. למיני קופר שלושה צילינדרים עם 136 כ"ס, ל-A1 ארבעה צילינדרים עם 150 כ"ס בגרסת 35TFSI הנבחנת. יתרון הכוח (הצנוע על הניר) של האודי בא לידי ביטוי בכל מבחני התאוצה, הן בזינוק מהמקום והן תאוצות ביניים מהירות משמעותית. לאודי גם יכולת התמודדות עדיפה בעומס של תפוסת נוסעים מלאה וכביש הררי.
המיני לעומתה מציגה יחידת כוח חלקה ונעימה יותר. המנוע נטול רעידות ותיבת ההילוכים חלקה ונעימה משמעותית. התיבה ב-A1 מהירה אמנם, אבל גם קופצנית וגסה לעיתים, בעיקר בתחילת נסיעה וזחילת פקקים. בממוצע המבחן רשמה אודי יתרון בצריכת הדלק: 14.3 ק"מ לליטר לעומת 13.3 ק"מ לליטר למיני.
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה העירונית במיני הייתה מעט טובה יותר, תודות לספיגת שיבושים עדיפה במהירות נמוכה. ה-A1 לעומתה מצוידת במתלה אחורי מיושן (קורת מתח לעומת רב-חיבורי במיני) וגם הכיול עצמו נוקשה יותר, מבודד פחות את תחלואי הכביש. צמיגים נמוכי חתך של רכב המבחן לא סייעו בכך. בנסיעה בינעירונית היא שומרת טוב יותר על ריסון מרכב ולצד זאת בידוד הרעשים בה טוב משמעותית לעומת המיני הרועשת.
היכולת הדינמית ב-A1 עדיפה ומתבטאת בזוויות גלגול צנועות ואחיזה גבוהה יותר. במיני אובדן האחיזה מגיע מעט מוקדם יותר, אבל היא מתקשרת טוב יותר עם הנהג תודות להגה מדויק וישיר. עם זאת, רק מעטים יעריכו את ההיזון החוזר הנדיר במיני, בעוד הרוב יתלוננו על משקלו הכבד בתמרוני חניה.
סיכום
קשה למצוא צידוק אמיתי לתשלום גבוה כל כך (מחיר של משפחתית גדולה או אף רכב פנאי) על מעט כל-כך ממדים. עם זאת, שתי המכוניות האלה אינן פונות לקהל המודד את משיכתו למכונית בפורמט הענייני של מטר לשקל. אלה שתי מכוניות, כל אחת בדרכה, האמורות למשוך את הקהל בגלל האקסטרה. למשל תאי נוסעים איכותיים במיוחד, מראה מסובב ראשים, תדמית ייחודית.
אם להתייחס רק לאפקט הוואוו שהמכונית מייצרת, המיני הוותיקה עדיין "לוקחת בהליכה". יש בה כמויות אופי וקסם, נוסטלגיה וסטייל שספק אם לאודי יהיה אי פעם. כבונוס, היא גם מהנה יותר לנהיגה.
אבל, הגיל עושה את שלו. למיני ביצועים נחותים בבירור, תא נוסעים צפוף משמעותית, פשוט יותר ומאובזר פחות. ה-A1 לא נהנית מהמוניטין והתדמית של מיני אבל היא מכונית טובה יותר, כמעט בכל פרמטר. ועד שמיני לא תתעדכן, האודי מחזיקה בתואר הסופר-מיני היוקרתית הטובה בארץ.