שתף קטע נבחר
 

ראם 2500HD (מבחן ראשון) - שיפור במשקל כבד

הטנדר הענק של קונצרן פיאט-קרייזלר נחת בישראל לאחר שעבר שינוי דרמטי, ומבטיח כעת תנאי שירות משופרים לצד יתרונתיו המסורתיים. איך הוא הסתדר במבחן המפרך שהעברנו אותו?

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

אחרי 10 שנים עם מעט שינויים, חטיבת המסחריות של קרייזלר חידשה את הראם, טנדר אמריקאי שהתקשה בשנים האחרונות מול מתחרים עדכניים ומודרניים כמו פורד סדרה F ושברולט סילברדו. שכן למרות יתרונות ביכולת העמסה ומוניטין אמינות עדיפים, תנאי השירות על סיפונו פחות שכנעו ממתחריו ומנעו מרבים - המשתמשים ברכב גם אחרי שעות העבודה - להעדיף אותו. לא מפתיע אם כך שאת המבחן ההשוואתי שערכנו לשלושה הוא סיים אחרון. הראם החדש לעומת זאת אמור להציג שינוי בדיוק בתחומים בהם נכשל בעבר. האם הוא מצליח?

 

ראם 2500HD (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מחיר רכב מבחן (בסיס): 280 אלף שקל (240 אלף שקל)

מתחרים: פורד F250, שברולט סילברדו 2500HD


ראם 2500HD (צילום: ניר בן זקן)
ראם 2500HD(צילום: ניר בן זקן)

 

טוב: מערכות בטיחות, אבזור, תא נוסעים, בידוד רעשים

בסדר: נוחות נסיעה, יכולת שטח

טעון שיפור: ביצועים, מחיר גרסה הבכירה

ציון:

איך נראה

למרות שהראם שומר על הקו העיצוב של קודמו, הוא נראה מרשים, שרירי ומודרני ממנו. עם יחידות תאורה גדולות יותר (משולבות Led) וסבכת ענק עם תריסי אוורור נפתחים ונסגרים חשמלית (לטובת מקדם גרר הנמוך בקטגוריה, אליבא דקרייזלר). באופן אישי, היינו מעדיפים פחות ניקל בחזית.

 

תא הנוסעים מציג מהפכה של ממש, בעיקר בגרסה הבכירה הנבחנת עם מסך מגע ענק ("12) התופס את מרבית שטח הקונסולה המרכזית, שולט במרבית המערכות וניתן להתאמה אישית. לוח מחוונים חדש (עם צג "7) מכיל את כל הנתונים שניתן להעלות על הדעת, ואפילו קצת מעבר לכך. איכות החומרים שופרה משמעותית, עם דיפוני עור מהודרים, אבל התוצאה מעט מעייפת את העין עם יותר מדי חומרים, גוונים וטקסטורות מסביב.

 

ראם 2500HD (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

כצפוי, יש אינספור תאי אחסון גלויים ונסתרים, צמד שקעי חשמל ולא פחות משמונה כניסות USB. מושב הנהג נוח אך חסר תמיכה ובאופן תמוה, ההגה אינו מציע מספיק טווח כיוון ומונע כך תנוחת נהיגה טובה. מתגי שליטה ידנית בהילוכים עברו מהבורר להגה אבל מיקומם מוזר, בדיוק כמו הבחירה לשלב שם בשני מתגי בקרת שיוט: "רגילה" ו"אדפטיבית". שדה הראיה טוב אמנם, אך מראות הצד קטנות מדי ובעלות שטח מת מטריד.

 

מרחב המחיה לנוסעים מאחור לא השתנה ואינו מרשים במיוחד, ולצערנו עדיין אין ידיות אחיזה מעל חלונות הצד. הארגז מכיל צמד תאי "ראם-בוקס" ננעלים וסופר-שימושיים, השמאלי עם שקע חשמל. יש גם אפשרות לפתיחת דלת המטען בלחיצת מתג (מהתא או השלט), אבל הטיפוס לארגז אינו נוח.

 

ראם 2500HD ()

רשימת האבזור עשירה וכוללת כבר בגרסה הבסיסית (240 אלף שקל) מסך מגע בגודל "8.4 עם צימוד Apple CarPlay ו-Android Auto, מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, ריפודי עור, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים, חימום לארבעת המושבים, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם וחישוקי "18 קלים. גרסת לימיטיד (280 אלף שקל) מציעה לצד מסך מגע עצום ("12) גם משטח טעינה אלחוטי לסמארטפון, מערכת שמע משובחת של הרמן קרדון, אוורור למושבים הקדמיים, חלון שמש, מדרגות צד מתקפלות חשמלית ותאורת קסנון עוקבת פניה.

 

בגרסה זו יש גם מערכת מצלמות היקפיות המקלה על תמרונים במקומות צפופים וכוללת אפשרות ל'זום' לארגז ולוו הגרירה המאפשר להתחבר בקלות לנגרר, גם אם אתם לא נצר למשפחת קבלנים או חקלאים מיוחסת. מערכת תאורה היקפית מסייעת בפריקה או העמסה בלילה.

 

ראם 2500HD (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

השדרוג המשמעותי ביותר הוא למערכות הבטיחות, עם ההיצע המקיף ביותר בקטגוריה כציוד תקני בכל הגרסאות, כולל בלימה אוטונומית במצבי חירום, בקרת שיוט אדפטיבית (עם אפשרות זחילה בפקקים), התראת שטחים מתים (כולל תנועה חוצה מאחור) ותאורה דינמית.

 

איך נוסע

יחידת ההנעה עברה בירושה מהדגם היוצא - מנוע "קאמינס" שישה צילינדרים בטור בנפח 6.7 ליטר עם 370 כ"ס ו-117 קג"מ (7 קג"מ יותר) המשודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. חלק ניכר מאבריו הפנימיים של המנוע חדשים עברו שדרוג, למשל בוכנות (קלות וחזקות יותר, עם טבעות אטימה בעלות התנגדות נמוכה לחיכוך), ראש מנוע וסעפת הפליטה.


ראם 2500HD (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

הביצועים נותרו דומים לראם היוצא והם מספקים אם ברצונכם לשייט בכביש מהיר או אפילו להתמודד עם נגרר במשקל 3 טון בכביש הררי. אך ביחס למתחרים הסופר-חזקים הוא נחות וחסר את תחושת רזרבות הכוח האינסופיות שיש להם. לצד זאת, המנוע שקט וחלק בהרבה מבעבר, בין היתר תודות לשיפור בחומרי הבידוד ולמערכת הד-חוזר לנטרול רעשי רקע מהרמקולים. גם רעשי דרך ורוח מבודדים טוב מבעבר.

 

תיבת ההילוכים עודכנה וההעברות מדויקות ומהירות יותר, ללא המכה האופיינית בשילוב למצב חניה (P) בדגם הקודם. כבעבר היא כוללת 'מצב גרירה' שיחד עם מערכת אגזוז-ברקס מסייעת לבלימת מנוע יעילה למדי. עד כמה? את הירידה המפותלת והתלולה יחסית מנס הרים לבית שמש עם נגרר עמוס, השלמנו כמעט ללא שימוש בבלמים. צריכת הדלק מפתיעה לטובה בהתחשב במבחן המאומץ - 6.7 ק"מ לליטר סולר.

 

ראם 2500HD (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מבחינת מבנה שומר הראם על תצורה דומה לדגם היוצא, למרות שכל המכלולים תוכננו מחדש לדברי היצרנית. כולל שלדת סולם קשיחה יותר,  הסרנים (חיים) מלפנים ומאחור, קפיצי הסליל (מלפנים ומאחור ב-2500HD הנבחן) ובולמי זעזועים פרוגרסיביים. נוחות הנסיעה טובה, עם יכולת ספיגה עדיפה מהדגם היוצא במהירות נמוכה, אך עדיין פחות מדי בקרת מרכב במהירות גבוהה. בלמים שונים ומגבר בלם חדש מבטיחים אמנם כושר בלימה משופר, אך התחושה נפגמה מעט. רדיוס הסיבוב גדל (ב-60 ס"מ ל-7.3 מטר).

 

יכולת שטח? טובה כבעבר תודות למכלולים החסונים, תיבת העברה עם הילוך כוח קצר ובקרת משיכה יעילה. אך הראם עדיין נטול נעילה אחורית הכרחית לנסיעה איטית בקטעי עבירות, הניתנת כציוד תקני בפורד.

 

ראם 2500HD (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

סיכום

הראם החדש אכן משפר כמובטח רבות מנקודות החלושה של קודמו, ובעיקר את חווית המשתמש בו. החל בתא נוסעים משודרג, רשימת אבזור עשירה, נוחות נסיעה ויחידת הנעה. הוא גם קובע רף חדש בקטגוריה בנושא הבטיחות, עם מערכות אקטיביות כציוד תקני בכל הגרסאות. בכך הוא לא רק סוגר את הפער ממתחריו בתחומים שונים, אלא אף עולה עליהם באחדים. במילים אחרות, זמן למבחן השוואתי חדש בו סיכוייו גדולים משמעותית. 

 


ראם 2500HD

ראם 2500HD
מנוע 6 צילינדרים, טורבו
נפח / סוג דלק 6,690 סמ"ק / דיזל
הספק מרבי 370 כ"ס ב-2,800 סל"ד
מומנט מרבי 117 קג"מ ב-1,800 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים אחורית, כפולה / אוטומטית, 6 הילוכים
אורך 606.7 ס"מ
רוחב 212 ס"מ
גובה 203.7 ס"מ
בסיס גלגלים 378.5 ס"מ
משקל עצמי / מותר 3,464 ק"ג / 1,071 ק"ג
ארגז אורך / רוחב 193.7 ס"מ / 168.7 ס"מ
מהירות מרבית אין נתון
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) אין נתון
פליטת פחמן דו-חמצני אין נתון
מחיר רכב מבחן (בסיס) 280 אלף שקל (240 אלף שקל)
כריות אוויר 6
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות (Euro NCAP) לא נבחן

 

תודה לזוקו שילובים יבואני קטרפילר על הסיוע במבחן הגרירה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים